2017-02-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jo visst, i The Bell Curve skrivs det att AFQT skulle vara ett IQ-test, men den boken är som bekant kraftigt kritiserad
Uppenbarligen tycker James Flynn att det duger eftersom han använder det för att driva tesen att intelligensskillnaden mellan svarta och vita har minskat.

Trodde du hade lärt dig nu att i princip all kritik mot The Bell Curve har varit felaktigt bl.a. eftersom i princip allt som stod i den nu har slagit in samt att de som faktisk är insatta i forskningen håller med dem.

Citat:
Nej, det gör det inte. Ingen forskare har påstått att studien skulle bevisa detta, det är helt och hållet din personliga tolkning att den här studiens resultat skulle kunna översättas direkt till IQ.
Samtidigt i verkligheten: "Among the people in our sample with the top 50 scores on the g-factor from the AFQT (roughly, the top 2%), 33 were male and 17 were female"
Länk. Jag börjar fundera på om du inte förstår att g-faktorn är det som avses med intelligens. Du är med på detta right? Det är därför alla forskarna här, på båda sidor, använder sig av detta för att mäta intelligensskillnader mellan ex. svarta och vita eller kvinnor och män.

Citat:
Eller, så skulle vi kunna titta på just betygen, som vi vet är en bättre prediktor på akademisk framgång än standardiserade prover? Eller nej, då är ju inte kvinnor underlägsna längre, så det passar visst inte.
Nu är i och för sig g-faktorn lika bra eller bättre och SAT raw ung. lika bra som betyg för att skatta akademiska prestationer. Dock pratar vi om de som klarar sig bäst på toppnivån och där har alla redan högsta betyg i allting så det går inte att använda för att differentiera mellan dem.

Kan vara värt att läsa denna:

Citat:
Emelletid så lär vi oss ju att den här studien etablerar en starkare effekt med en viss metodik, som inte nödvändigtvis speglas i dina analyser.
Den visar att effekten inte kan förklara någonting i det vi diskuterar nämligen att tjejer inte presterar lika bra på ex. SAT. När man tar hänsyn till publikations bias finns inte ens effekten på de meningslösa proven krav. Noterade du att det i verkligheten bara fanns runt 20 studier på området i av dessa hade en (1) mer än 100 personer och den hittade förvånansvärt nog, inget resultat.

De konstaterar förövrigt: "Men and women score similarly in most areas of mathematics, but a gap favoring men is consistently found at the high end of performance... Few researchers will deny that there are gender differences in mathematics achievement" länk

Citat:
Nej, fast det är två helt olika typer av utsagor. Uttalandet om "rasskillnader" är ett kategoriskt uttalande, det vill säga det gör gällande att det alltid är sant för alla människor att de kan delas in i grupper baserat på ursprung, att dessa grupper skulle skilja sig åt i intelligens, och att detta kan härledas till genetiska skillnader.

Uttalandet om att stereotyphot existerar är betydligt enklare att bevisa, eftersom det inte bygger på att stereotyphot skulle göra sig märkbart under alla omständigheter. Det vill säga, även om det inte gör sig synligt i vissa sammanhang så utesluter det inte att uttalandet är sant.

Det här handlar alltså om att hålla olika teorier till olika bevisstandard beroende på vilken typ av utsagor de gör. På samma sätt, om Hempel hade nöjt sig med att påstå "det finns svarta korpar", hade uttalandet varit bevisat det ögonblick han såg någonting svart som var en korp.
Humor, ja, vi pratar som bekant om de huvudkategorier/genetiska kluster som alla avser med ras (Svarta/vita/asiater etc.) Och dessa kan ju med 100 % säkerhet delas in i vilken ras de tillhör eller exakt vilken blandning de har (ex. svarta i USA har runt 20% gener från vita européer). Själva poängen är att dessa skillnader finns i alla länder i ungefär samma storlek, det är ju ett av argumenten till att skillnaden är genetisk. Om vi tar samma fråga fast vi kan bara fokusera på intelligensskillnaden mellan svarta och vita. Skulle du argumentera emot det då?

Citat:
Jag tror jag förklarade, att du selekterar en enstaka analys bevisar inte att effekten inte skulle finnas.
Ok, inte heller flera metaanalyser och i princip alla stora studier på området heller misstänker jag

Citat:
Fast siffran 80% återfinns bara på en plats i originalundersökningen:
"On the basis of the present evidence, perhaps the genetic component must be given greater weight and the environmental component correspondingly reduced. In fact, Jensen’s (1998b, p. 443) latest statement of the hereditarian model, termed the default hypothesis, is that genetic and cultural factors carry the exact same weight in causing the mean Black–White difference in IQ as they do in causing individual differences in IQ, about 80% genetic–20% environmental by adulthood."
Det vill säga, utifrån de bevis som läggs fram i studien kanske den genetiska komponenten måste ges större vikt. Jensens senaste uttalande, som han benämner standardhypotesen är att skillnaden är 80% genetisk.
Exakt, och det är ju detta som bekräftar det jag skriver. Nu provar vi igen med ett citat från författarna av studien, om sin egen studie: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."

Du behöver inte acceptera att skillnaden är 80% genetisk men du inser att skillnaden högst troligt har en icke trivial genetisk komponent?

Citat:
Det här är något helt annat än att det skulle vara bevisat att en stor del av skillnaden är genetisk. Som jag sa från början, Arthur Jensen har absolut argumenterat för att det existerar en genetisk skillnad - men detta är någonting helt annat än att han skulle påstått sig ha bevisat att en genetisk skillnad existerar.
"In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."

Vi kan hålla på hela dagen = )

Citat:
Och låt mig nu också påminna om att det är så här det ser ut när Oantastlig tillåts att cherrypicka citat som stödjer hans föreställningar. Det här är alltså ett selekterat citat som ska backa upp hans rasistiska världsbild, så när det här är detc bästa han kan hitta i hela det psykologiska fältet så är det ju lätt att föreställa sig att den allmänrådande uppfattningen land forskare ligger en bra bit ifrån att "rasskillnader i intelligens" skulle vara ett verkligt fenomen.
Tycker jag är utmärkt, jag kör med citat och länkar så vem som helst kan kolla upp det jag säger. Mot detta står Disciplina med en rad ursäkter och bortförklaringar på ett så intellektuellt slapphänt sätt att hon ALDRIG skulle accepterat det om situationen varit det omvända. Då hade hon med rätt dragit slutsatsen att jag hade varit en idiot med politisk agenda.

Så, när en väldig framstående intelligensforskare (Ian Deary) skriver en review över ämnet hänvisar han till Rushton & Jensen, 2005 som skrivit en review över 30 års forskningen kring rasskillnader där deras slutsats, i deras egna ord, är: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."
Citat:
Ja, fast att hitta vissa gener som korrelerar med en skillnad är ju något helt annat än att bevisa att skillnaden skulle bero på dessa gener.
Det är bara ännu en av alla pusselbitar som pekar i samma riktning. Du förstår ju själv att du framstår som ett intellektuellt barn nu som vägrar inse att du inte varit övertygad av forskning utan ideologi. Återigen, du hade aldrig accepterat detta om det var du som satt på alla fakta och jag bara hasplade ur mig icke substantierade bortförklaringar.

Hur går det, kan du komma med en enda bra anledning till varför vi inte skall tro att gener förklarar en del av intelligensskillnaden mellan raser?

Ps: Jag skall helt ärlig säga att jag hoppas att du har rätt och att skillnaden är helt miljöbetingad eftersom det hade varit enormt mycket bättre för oss alla. Tyvärr finns det ingen anledning att tro att detta bara skulle vara något mer än önsketänkande. Saker blir inte sanna bara för att jag/vi vill att det skall vara sant.
Citera
2017-02-03, 14:20
Medlem
Citat:
Och låt mig nu också påminna om att det är så här det ser ut när Oantastlig tillåts att cherrypicka citat som stödjer hans föreställningar. Det här är alltså ett selekterat citat som ska backa upp hans rasistiska världsbild, så när det här är detc bästa han kan hitta i hela det psykologiska fältet så är det ju lätt att föreställa sig att den allmänrådande uppfattningen land forskare ligger en bra bit ifrån att "rasskillnader i intelligens" skulle vara ett verkligt fenomen.
Samtidigt i verkligheten & bara för att lyfta fram hur otroligt verklighetsfrånvänd du är, så citerar jag en meta-analys från 2001 (från abstraktet): "The cognitive ability levels of different ethnic groups have interested psychologists for over a century. Many narrative reviews of the empirical literature in the area focus on the Black-White differences, and the reviews conclude that the mean difference in cognitive ability (g) is approximately 1 standard deviation; that is, the generally accepted effect size is about 1.0."

Till och med Flynn skriver: "It has also emerged that they steadily lose ground on white people with age. At just 10 months old, the average score is only one point behind; by the age of 4, it is 4.6 points behind, and by the age of 24, the gap is 16.6 points."

Samtidigt skriver diciplina: "det är ju lätt att föreställa sig att den allmänrådande uppfattningen land forskare ligger en bra bit ifrån att "rasskillnader i intelligens" skulle vara ett verkligt fenomen".
Citera
2017-02-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Läs inlägg 795
"high school girls had superior overall academic high school records compared to boys: females represented 56% of the students in the top 10 percent of their graduating classes (Table 11), 60% of the students graduating with an A+ grade point average were female (Table 12), and high school girls graduated with a higher overall average GPA of 3.45 compared to a 3.30 average GPA for their male counterparts (Table 12).5. High school girls were over-represented in advanced AP/Honors math classes (55%) compared to boys (45%)"

Själva poängen här var att trots detta skriver män bättre på objektiva prov som ex. SAT och det är ungefär dubbelt så många män som får maxpoäng. Det är detta vi försöker förklara.
Citera
2017-02-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys

@oantastlig Att du bara orkar.
Tack, ibland blir jag förvånad själv ; ) Tycker såklart ämnet är intressant, annars hade jag aldrig lagt ned den här tiden att sätta mig in i det.

Disciplina tycker jag ändå är ok att diskutera med eftersom hon ändå försöker finna motargument och invändningar emot enskilda delar av en argumentation. Nu har vi dock kommit till en ideologisk stödpelare (att det inte finns några intelligensskillnader mellan raser eller att det ens finns taxonomiska skillnader dem emellan) så här kommer hon aldrig ändra uppfattning men det roar mig att se till vilken bisarr längd hon är villigt att gå till för att upprätthålla sin världsbild.

Merpi har ju helt tappat det nu (nästan bara halmgubbar och sedan läser hon aldrig någonting vilket gör att hon ständigt lever kvar i en helt märklig världsbild där hon ständigt missuppfattar saker), så diskuterar sällan med henne.

Lupac verkar ändå försöka men är fast i en helt extrem position där gener i princip spelar noll roll samtidigt som han tror att jag tror att gener förklarar 100% av allting. Detta gör att han ständigt argumenterar emot halmgubbar vilket kan vara ganska tröttsamt. Han klarar dessutom inte att bemöta motargument utan att lägga till ad hominem som "rasist" och "pseudovetenskapsman" etc. Verkar helt omedveten om att det är ett argumentationsfel och gör att man omedelbart förlorat argumentationen.
Citera
2017-02-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Uppenbarligen tycker James Flynn att det duger eftersom han använder det för att driva tesen att intelligensskillnaden mellan svarta och vita har minskat.
Fast Flynn använder sig av ASVAB just eftersom han bemötte påståenden från en kontroversiell bok som använde samma prov, inte för att han tror att ASVAB är ett IQ-test.

Citat:
Trodde du hade lärt dig nu att i princip all kritik mot The Bell Curve har varit felaktigt bl.a. eftersom i princip allt som stod i den nu har slagit in samt att de som faktisk är insatta i forskningen håller med dem.
Säger du ja, men såvida du inte tänker visa en källa på detta kontroversiella påstående så tänker jag självklart anta att du ljuger i vanlig ordning. Den kritik jag länkade här var från 2012, så då var bokens metoder i vart fall inte vedertagna ännu.

Citat:
Samtidigt i verkligheten: "Among the people in our sample with the top 50 scores on the g-factor from the AFQT (roughly, the top 2%), 33 were male and 17 were female"
Länk. Jag börjar fundera på om du inte förstår att g-faktorn är det som avses med intelligens. Du är med på detta right? Det är därför alla forskarna här, på båda sidor, använder sig av detta för att mäta intelligensskillnader mellan ex. svarta och vita eller kvinnor och män.
Men alltså:

Generell intelligens, eller "g-faktorn", är en teoretisk egenskap som vi inte kan uppmäta direkt. En rad olika mätinstrument som testar kognitiv förmåga kan däremot användas för att skatta denna egenskap.

IQ-tester är en viss undergrupp av dessa mätinstrument, framtagna med det explicita syftet att skatta g-faktorn. IQ-tester är standardiserade för att vara könsneutrala och eliminera kulturell bias.

ASVAB och dess deltest AFQT är ett test som inte tillhör IQ-testerna. Medan man kan skatta g-faktorn utifrån ASVAB, så är det i själva verket framtaget för att bedöma lämplighet hos rekryter i den amerikanska armén. ASVAB är inte standardiserat för att vara könsneutralt eller undvika kulturell bias.

På samma sätt kan vi skatta g-faktorn utifrån flera andra mätinstrument, SAT, WORDSUM, GPA, etc. Vissa av dessa tester gynnar män i graderingen, andra gynnar kvinnor.

Dessa tester mäter emellertid inte IQ, och de bör inte heller användas för att argumentera för skillnader i IQ mellan män och kvinnor, när vi vet att IQ-tester, som mäter just IQ, inte uppvisar några könsskillnader. Eftersom inget test heller är en direkt mätning av g-faktorn så kan man inte peka på ett enskilt test och säga "det här är ett bevis för att det här könet är smartare".

Citat:
Nu är i och för sig g-faktorn lika bra eller bättre och SAT raw ung. lika bra som betyg för att skatta akademiska prestationer. Dock pratar vi om de som klarar sig bäst på toppnivån och där har alla redan högsta betyg i allting så det går inte att använda för att differentiera mellan dem.
Det där är fan inte en sammanhängande mening, men nej, SAT är inte "lika bra eller bättre" på att förutse akademisk framgång.

Citat:
Den visar att effekten inte kan förklara någonting i det vi diskuterar nämligen att tjejer inte presterar lika bra på ex. SAT. När man tar hänsyn till publikations bias finns inte ens effekten på de meningslösa proven krav. Noterade du att det i verkligheten bara fanns runt 20 studier på området i av dessa hade en (1) mer än 100 personer och den hittade förvånansvärt nog, inget resultat.
Nej, det visar den inte. Den visar effekten av två olika analysmetoder av tester i en kontrollerad miljö. Det finns i själva verket mer än 20 studier på området.

Citat:
De konstaterar förövrigt: "Men and women score similarly in most areas of mathematics, but a gap favoring men is consistently found at the high end of performance... Few researchers will deny that there are gender differences in mathematics achievement" länk
Du kan också notera att studien inte alls godtar din "kvinnor är underlägsna"-förklaring till detta.

Citat:
Humor, ja, vi pratar som bekant om de huvudkategorier/genetiska kluster som alla avser med ras (Svarta/vita/asiater etc.) Och dessa kan ju med 100 % säkerhet delas in i vilken ras de tillhör eller exakt vilken blandning de har (ex. svarta i USA har runt 20% gener från vita européer). Själva poängen är att dessa skillnader finns i alla länder i ungefär samma storlek, det är ju ett av argumenten till att skillnaden är genetisk. Om vi tar samma fråga fast vi kan bara fokusera på intelligensskillnaden mellan svarta och vita. Skulle du argumentera emot det då?
Ja, jag skulle fortfarande formulera samma invändning. Du kan ju pröva att läsa vad jag skrev igen och se om du förstår det den här gången.

Citat:
Ok, inte heller flera metaanalyser och i princip alla stora studier på området heller misstänker jag.
Nej, det kvittar om du länkar en eller sju studier, eftersom vi redan vet att du selekterar forskning på ett ohederligt sätt för att rättfärdiga din misogyna och rasistiska världsbild.

Citat:
Ps: Jag skall helt ärlig säga att jag hoppas att du har rätt och att skillnaden är helt miljöbetingad eftersom det hade varit enormt mycket bättre för oss alla. Tyvärr finns det ingen anledning att tro att detta bara skulle vara något mer än önsketänkande. Saker blir inte sanna bara för att jag/vi vill att det skall vara sant.
Ja, fast nu har vi ju också citerat originalundersökningen där vi ser att siffran 80 % är någonting som författarna i det närmaste höftar fram, inte något de har hittat ovedersägliga bevis för. Att då citera en ny rapport som refererar till den första och säger "vi drar slutsatsen att" gör ju inte att det hamnar mer vetenskapliga bevis bakom siffran, det måste du väl ändå inse?

Om du nu inte alls hoppas att din rasisttes är sann, hur kommer det sig att du inte lyssnade när jag, eller för den delen skribenterna på wikipedias diskussionssida som är långt mer insatta än dig, tillrättavisade dig och förklarade hur du kontinuerligt felrepresenterar forskningsläget?

Citat:
...
När jag talade om dina vanföreställningar om "ras och intelligens" menade jag alltså idén att det skulle finnas grund för att dessa skillnader är genetiska, inte att man kan observera några skillnader mellan grupper överhuvudtaget - ledsen om jag uttryckte mig otydligt.

Citat:
Disciplina tycker jag ändå är ok att diskutera med eftersom hon ändå försöker finna motargument och invändningar emot enskilda delar av en argumentation. Nu har vi dock kommit till en ideologisk stödpelare (att det inte finns några intelligensskillnader mellan raser eller att det ens finns taxonomiska skillnader dem emellan) så här kommer hon aldrig ändra uppfattning men det roar mig att se till vilken bisarr längd hon är villigt att gå till för att upprätthålla sin världsbild.
Men snälla, "människoraser" som taxonomiskt begrepp har slängts i vetenskapens papperskorg för länge sedan. Inte för att det är speciellt viktigt för den empiriska verkligheten, eftersom alla indelning i taxa är socialt konstruerad, men det är verkligen löjligt hur du återger till och med den mest välkända pseudovetenskapen som om den fortfarande var giltig.
Senast redigerad av Disciplina 2017-02-03 kl. 16:53.
Citera
2017-02-03, 19:05
Medlem
Citat:
Fast Flynn använder sig av ASVAB just eftersom han bemötte påståenden från en kontroversiell bok som använde samma prov, inte för att han tror att ASVAB är ett IQ-test.
Här ljuger du igen.
Citat:
Säger du ja, men såvida du inte tänker visa en källa på detta kontroversiella påstående så tänker jag självklart anta att du ljuger i vanlig ordning. Den kritik jag länkade här var från 2012, så då var bokens metoder i vart fall inte vedertagna ännu.
Har ju redan länkat till den. Hur kommer det sig att du inte kan ge något exempel på något som inte stämmer?
Citat:
Samtidigt i verkligheten: "While there are different types of intelligence tests, they all measure the same intelligence. Some use words or numbers and require specific cultural knowledge (like vocabulary). Others do not, and instead use shapes or designs and require knowledge of only simple, universal concepts (many/few, open/closed, up/down)."

Vidare, intelligenstester visar ju just att fler män får extremvärden. Det är ju därför det är så välbelagt i studier av flera hundratusentals personer.

Citat:
Det där är fan inte en sammanhängande mening, men nej, SAT är inte "lika bra eller bättre" på att förutse akademisk framgång.[/url]
Haha, när argumenten brister. Notera att hon inte kunde bemöta argumenten här. Sedan, om du hade läst länken du fick så "In a study published in Psychological Science, University of Minnesota researchers Paul Sackett, Nathan Kuncel, and their colleagues investigated the relationship between SAT scores and college grades in a very large sample: nearly 150,000 students from 110 colleges and universities. SAT scores predicted first-year college GPA about as well as high school grades did". Intelligens (g-faktorn) är dock ännu bättre än SAT.
Citat:
Nej, det visar den inte. Den visar effekten av två olika analysmetoder av tester i en kontrollerad miljö. Det finns i själva verket mer än 20 studier på området.
Ja, detta nämns ju i abstraktet: "Only 55% of the articles with experimental designs that could have replicated the original results did so. But half of these were confounded by statistical adjustment of preexisting mathematics exam scores. Of the unconfounded experiments, only 30% replicated the original.". Hur obildad kan man vara?

Citat:
Du kan också notera att studien inte alls godtar din "kvinnor är underlägsna"-förklaring till detta.
Det handlar inte om att "kvinnor är underlägsna" utan "Men and women score similarly in most areas of mathematics, but a gap favoring men is consistently found at the high end of performance... Few researchers will deny that there are gender differences in mathematics achievement"

Vilket är det jag sagt hela tiden.

Citat:
Ja, jag skulle fortfarande formulera samma invändning. Du kan ju pröva att läsa vad jag skrev igen och se om du förstår det den här gången.
Då är du ju på riktigt dum i huvudet. Notera att hon inte kan bemöta argumenten.

Citat:
Nej, det kvittar om du länkar en eller sju studier, eftersom vi redan vet att du selekterar forskning på ett ohederligt sätt för att rättfärdiga din misogyna och rasistiska världsbild.
Hahahaahahaaa! Ja, i stället skall vi tro på en korkad åsna på ett forum i stället för stora studier publicerade i toppjournaler?

Citat:
Ja, fast nu har vi ju också citerat originalundersökningen där vi ser att siffran 80 % är någonting som författarna i det närmaste höftar fram, inte något de har hittat ovedersägliga bevis för. Att då citera en ny rapport som refererar till den första och säger "vi drar slutsatsen att" gör ju inte att det hamnar mer vetenskapliga bevis bakom siffran, det måste du väl ändå inse?
Eftersom du urartat i helt absurd verklighetsflykt, och att jag har alla trumf på hand, så: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."

Citat:
Om du nu inte alls hoppas att din rasisttes är sann, hur kommer det sig att du inte lyssnade när jag, eller för den delen skribenterna på wikipedias diskussionssida som är långt mer insatta än dig, tillrättavisade dig och förklarade hur du kontinuerligt felrepresenterar forskningsläget?
För att forskningen visar vad den visar och det går inte att låsa in sig i en ideologisk bubbla och sedan hålla för öronen. Hur kommer det sig att du inte kan ge en enda bra anledning till att vi skall tro att skillnaderna inte är genetiska? Fundera på det (du kommer ju såklart fortsätta ignorera detta här men för din egen skull).

Sedan är det ju humor att du hänvisar till några fåntrattar på Wikipedia som inte kan någonting om ämnet när jag hänvisar till en sammanställning av 30 års forskning på området. Det sammanfattar ju hela den här diskussionen.

Citat:
När jag talade om dina vanföreställningar om "ras och intelligens" menade jag alltså idén att det skulle finnas grund för att dessa skillnader är genetiska, inte att man kan observera några skillnader mellan grupper överhuvudtaget - ledsen om jag uttryckte mig otydligt.
Ja, med tanke på att du inte kan ge en enda anledning till att vi skall tro att det inte är så när jag gett dig 10 på att det förmodligen är så... Det finns fortfarande människor på dessa institutioner som tror att intelligens inte är ärftligt eller att intelligens ens har någon betydelse. Dessa människor är lika stora idioter som du är när det gäller ras och intelligens. Jensen skriver ju rakt ut att hans prior (kommer du ihåg din basiansk statistik?) är att vi bör utgå från att den genetiska påverkan inom gruppen är lika stor som den som gäller mellan grupper. Du har ju själv citerat den (även om du inte verkade fatta det själv): The default hypothesis, is that genetic and cultural factors carry the exact same weight in causing the mean Black–White difference in IQ as they do in causing individual differences in IQ, about 80% genetic–20% environmental by adulthood

Citat:
Men snälla, "människoraser" som taxonomiskt begrepp har slängts i vetenskapens papperskorg för länge sedan. Inte för att det är speciellt viktigt för den empiriska verkligheten, eftersom alla indelning i taxa är socialt konstruerad, men det är verkligen löjligt hur du återger till och med den mest välkända pseudovetenskapen som om den fortfarande var giltig.
Helt otroligt, om vi nu kan med 100% säkerhet säga vilken ras någon tillhör och att vi vet att skillnaden i intelligens mellan dessa grupper är delvis genetisk. Då har det en taxonomisk betydelse per definition. Till och med Richard Dawkins, i sin bok "The Ancestor's Tale" konstaterar att: "However small the racial partition of the total variation may be, if such racial characteristics as there are highly correlate with other racial characteristics, they are by definition informative, and therefore of taxonomic significance." Vilket i detta är det du har svårt att ta till dig?

Läs nu denna så du kan komma in i rätt århundrade i frågan vi diskuterar: On the Reality of Race and the Abhorrence of Racism.
Citera
2017-02-04, 03:05
Medlem
Citat:
Här ljuger du igen.
Du är ju välkommen att förklara hur jag skulle ljuga.

Citat:
Har ju redan länkat till den. Hur kommer det sig att du inte kan ge något exempel på något som inte stämmer?
Du har inte länkat till något som antyder att de uppfattningar som predikas i Murrays bok skulle ha vedertagits inom psykologin. Sluta ljug nu.

Citat:
Samtidigt i verkligheten: "While there are different types of intelligence tests, they all measure the same intelligence. Some use words or numbers and require specific cultural knowledge (like vocabulary). Others do not, and instead use shapes or designs and require knowledge of only simple, universal concepts (many/few, open/closed, up/down)."

Vidare, intelligenstester visar ju just att fler män får extremvärden. Det är ju därför det är så välbelagt i studier av flera hundratusentals personer.
Ja, absolut, det finns olika typer av intelligenstester. IQ-test är en typ av intelligenstest. ASVAB är inte ett IQ-test. Vad var det du inte förstod?

Vad gäller extremvärden så är det också föga förvånande något som varierar mellan det flertal olika tester som finns i cirkulation.

Citat:
Haha, när argumenten brister. Notera att hon inte kunde bemöta argumenten här. Sedan, om du hade läst länken du fick så "In a study published in Psychological Science, University of Minnesota researchers Paul Sackett, Nathan Kuncel, and their colleagues investigated the relationship between SAT scores and college grades in a very large sample: nearly 150,000 students from 110 colleges and universities. SAT scores predicted first-year college GPA about as well as high school grades did". Intelligens (g-faktorn) är dock ännu bättre än SAT.
Om du känner att jag inte bemötte något i det där stycket så var det för att jag bokstavligt talat inte förstod vad du försökte förmedla när du skrev "SAT raw ung. lika bra". Vi kan nog nöja oss med att säga att det råder delade meningar om ifall SAT når upp till samma prediktiva förmåga som High School-betyg. Vad gäller "g-faktorn" tror jag att jag precis förklarade för dig att det inte är en direkt mätbarhet.

Citat:
Ja, detta nämns ju i abstraktet: "Only 55% of the articles with experimental designs that could have replicated the original results did so. But half of these were confounded by statistical adjustment of preexisting mathematics exam scores. Of the unconfounded experiments, only 30% replicated the original.". Hur obildad kan man vara?
Om du nu håller med om att rapporten konstaterar det jag skrev att den gjorde och inte det du skrev att den gjorde, vad är egentligen din poäng här?

Citat:
Det handlar inte om att "kvinnor är underlägsna" utan "Men and women score similarly in most areas of mathematics, but a gap favoring men is consistently found at the high end of performance... Few researchers will deny that there are gender differences in mathematics achievement"

Vilket är det jag sagt hela tiden.
Det du har sagt är att kvinnor är biologiskt predisponerade att vara underlägsna i matematik, den här studien föreslår däremot en i högsta grad social förklaringsmodell.

Citat:
Då är du ju på riktigt dum i huvudet. Notera att hon inte kan bemöta argumenten.
Hur har jag inte "bemött argumenten"? Du ställde en fråga om två olika utsagor, jag förklarade att den ena är ett kategoriskt uttalande och den andra inte. Du svarar med att börja babbla "men om vi bara talar om rasskillnader mellan svarta och vita" utan att förstå att det fortfarande är ett kategoriskt uttalande.

Citat:
Hahahaahahaaa! Ja, i stället skall vi tro på en korkad åsna på ett forum i stället för stora studier publicerade i toppjournaler?
Nej, det är liksom det som är grejen, vi ska inte bilda vår uppfattning om forskningsläget på att en korkad åsna på ett nätforum selekterar några enstaka rapporter. Jag hade också kunnat välja ut några rapporter som hittar en effekt, sedan hade du suttit och argumenterat för att "ja men mina rapporter är bäst för att blablabla" trots att du inte har någon som heslt kompetens att avgöra det.

Citat:
Eftersom du urartat i helt absurd verklighetsflykt, och att jag har alla trumf på hand, så: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."
Fast det där förklarade jag ju, om vi läser originalundersökningen då skriver Jensen "det kanske är 80 %", han drar mer eller mindre siffran ur röven. Det är inget som är bevisat, och han påstår sig inte heller ha bevisat något när han skriver att han "dragit en slutsats". Tröttsamt.

Citat:
För att forskningen visar vad den visar och det går inte att låsa in sig i en ideologisk bubbla och sedan hålla för öronen. Hur kommer det sig att du inte kan ge en enda bra anledning till att vi skall tro att skillnaderna inte är genetiska? Fundera på det (du kommer ju såklart fortsätta ignorera detta här men för din egen skull).

Sedan är det ju humor att du hänvisar till några fåntrattar på Wikipedia som inte kan någonting om ämnet när jag hänvisar till en sammanställning av 30 års forskning på området. Det sammanfattar ju hela den här diskussionen.
Som sagt, vi har ingen anledning att tro på skillnaderna eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för dem. Det var därför du blev avstängd när du insisterade på att skriva om dem på wikipedia.

Citat:
Ja, med tanke på att du inte kan ge en enda anledning till att vi skall tro att det inte är så när jag gett dig 10 på att det förmodligen är så... Det finns fortfarande människor på dessa institutioner som tror att intelligens inte är ärftligt eller att intelligens ens har någon betydelse. Dessa människor är lika stora idioter som du är när det gäller ras och intelligens. Jensen skriver ju rakt ut att hans prior (kommer du ihåg din basiansk statistik?) är att vi bör utgå från att den genetiska påverkan inom gruppen är lika stor som den som gäller mellan grupper. Du har ju själv citerat den (även om du inte verkade fatta det själv): The default hypothesis, is that genetic and cultural factors carry the exact same weight in causing the mean Black–White difference in IQ as they do in causing individual differences in IQ, about 80% genetic–20% environmental by adulthood
Japp, Jensen formulerade en hypotes, men knappast med hänvisning till "basiansk statistik". Vet du vad en hypotes är Oantastlig?

Citat:
Helt otroligt, om vi nu kan med 100% säkerhet säga vilken ras någon tillhör och att vi vet att skillnaden i intelligens mellan dessa grupper är delvis genetisk. Då har det en taxonomisk betydelse per definition. Till och med Richard Dawkins, i sin bok "The Ancestor's Tale" konstaterar att: "However small the racial partition of the total variation may be, if such racial characteristics as there are highly correlate with other racial characteristics, they are by definition informative, and therefore of taxonomic significance." Vilket i detta är det du har svårt att ta till dig?

Läs nu denna så du kan komma in i rätt århundrade i frågan vi diskuterar: On the Reality of Race and the Abhorrence of Racism.
Varför skriver du "till och med", som om Dawkins inte var en ökänd sexist och rasist?

"Vissa biologer använder än idag begreppet men samtida forskning har visat att på ett genetiskt plan finns det inga tydliga uppdelningar i olika raser, varför begreppet ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans." Men det är väl bara PK-maffian som stänger av er sanningssägare, eller hur?

När du pratar om fel århundrade måste man fan undra om du är seriös.
Citera
2017-02-04, 03:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Detta:
"Vissa biologer använder än idag begreppet men samtida forskning har visat att på ett genetiskt plan finns det inga tydliga uppdelningar i olika raser, varför begreppet ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans." Men det är väl bara PK-maffian som stänger av er sanningssägare, eller hur?

Är falskt och en av anledningarna till att Wikipedia inte är en trovärdig källa.
Fråga vilken medicinare som helst om genetiska skillnader.
De är fler än du tror.
Därmed inte sagt att jag tror att du ljuger. Okunskap och ljuga är inte samma sak.
För en som du eller jag är det heller ingen ursäkt. Du är smartare än så.
Citera
2017-02-04, 12:11
Medlem
Citat:
Flynn och alla de andra forskarna använder testet för att mäta skillnader i IQ.

Citat:
Du har inte länkat till något som antyder att de uppfattningar som predikas i Murrays bok skulle ha vedertagits inom psykologin. Sluta ljug nu.
Jag sa att i princip allt han skrev har slagit in. Sättet du formulerade din fråga visar ju att du överhuvud taget inte förstår vad boken handlade om. Det enda han skrev om ras och intelligens var att den skilde mellan grupperna och att detta kommer leda till ökad segregering i takt med att arbetsmarknaden börjar värderar kognitiva prestationer mer och fysiska mindre. De skrev inget om hur stor den genetiska komponenten var men att det fanns en del starka argument för båda sidor av argumentationen. Idag är ju stöden för detta ännu starkare.

Här har du en intervju med Murray där han går igenom vad som inträffat och inte: Länk.

Citat:
Ja, absolut, det finns olika typer av intelligenstester. IQ-test är en typ av intelligenstest. ASVAB är inte ett IQ-test. Vad var det du inte förstod?
Prövar vi igen: While there are different types of intelligence tests, they all measure the same intelligence. Some use words or numbers and require specific cultural knowledge (like vocabulary). Others do not, and instead use shapes or designs and require knowledge of only simple, universal concepts (many/few, open/closed, up/down).

Det som avgör hur bra något är som intelligenstest är hur väl den mäter den s.k. g-faktorn. Vilka typer av test du använder spelar mindre roll eftersom det enda som spelar någon roll är hur väl de korrelerar med g-faktorn. Och som Flynn skrev: "The AFQT is not individually administered but is one of the most highly g -loaded tests in use (g refers to the general intelligence facto r). It correlates with the classic IQ tests more highly than they do with one another".

Citat:
Vad gäller extremvärden så är det också föga förvånande något som varierar mellan det flertal olika tester som finns i cirkulation.
Tröttsamt, i reviewn från 2013:

Du gillar verkligen att få detta nedkört i halsen right?

Citat:
Om du känner att jag inte bemötte något i det där stycket så var det för att jag bokstavligt talat inte förstod vad du försökte förmedla när du skrev "SAT raw ung. lika bra".´Vi kan nog nöja oss med att säga att det råder delade meningar om ifall SAT når upp till samma prediktiva förmåga som High School-betyg.[/url] Vad gäller "g-faktorn" tror jag att jag precis förklarade för dig att det inte är en direkt mätbarhet.
The "raw score", alltså någons omodifierade resultat, förutsäger resultatet lika bra som betyg. Det är ju lite lustigt för det är ett resultat man får efter några timmars test, det andra är en kumulativ bedömning under flera år och ändå är det ingen skillnad i prediktiv förmåga.

Citat:
Om du nu håller med om att rapporten konstaterar det jag skrev att den gjorde och inte det du skrev att den gjorde, vad är egentligen din poäng här?
Hum, för att de studierna du hänvisade till höll så låg kvalité att de var meningslösa att ta med i studien? Om du inte har en kontrollgrupp, hur kan du då uttala dig om det blir någon skillnad mellan grupperna? Noterade du att bara 1 studie av de som höll tillräcklig kvalité för att kunna svara på förekomsten av ST hade över 100 personer (alla andra hade mindre) och den studien hittade inget resultat. Nu har det gjorts ett antal stora studier med flera hundra personer och av dessa har 1 hittat något resultat medans 8-9 andra inte gjort det.

Citat:
Det du har sagt är att kvinnor är biologiskt predisponerade att vara underlägsna i matematik, den här studien föreslår däremot en i högsta grad social förklaringsmodell.
Som de förkastar. Sedan handlar det i medelvärde om små gruppskillnader men relativt stora skillnader bland de som presterar allra bäst. Detta betyder egentligen ingenting förutom att vi förväntar oss mer män i den absoluta toppen, allt annat lika.

Citat:
Hur har jag inte "bemött argumenten"? Du ställde en fråga om två olika utsagor, jag förklarade att den ena är ett kategoriskt uttalande och den andra inte. Du svarar med att börja babbla "men om vi bara talar om rasskillnader mellan svarta och vita" utan att förstå att det fortfarande är ett kategoriskt uttalande.
Vad du säger är att du inte vill svara eftersom det självklara svaret är att du aldrig accepterat ett så intellektuellt släpphänt resonemang om situationen varit den omvända. Det är lugnt, det inte så att vi andra inte fattar att du gör bort dig.

Citat:
Nej, det är liksom det som är grejen, vi ska inte bilda vår uppfattning om forskningsläget på att en korkad åsna på ett nätforum selekterar några enstaka rapporter. Jag hade också kunnat välja ut några rapporter som hittar en effekt, sedan hade du suttit och argumenterat för att "ja men mina rapporter är bäst för att blablabla" trots att du inte har någon som heslt kompetens att avgöra det.
Ja, det är så man avgör något nämligen genom att lägga fram det stödet man har för en ståndpunkt och sedan väger man empiren mot varandra. Nu är det mina källor mot dina bortförklaringar.

Citat:
Fast det där förklarade jag ju, om vi läser originalundersökningen då skriver Jensen "det kanske är 80 %", han drar mer eller mindre siffran ur röven. Det är inget som är bevisat, och han påstår sig inte heller ha bevisat något när han skriver att han "dragit en slutsats". Tröttsamt.
Nej, han baserar ju den på att gener förklarar 80% av skillnaden mellan människor och således är det rimligt att anta att samma gäller rasskillnaderna eftersom vi inte har någonting som tyder på något annat. Du kan ju inte ens nämna en enda anledning till att 80% skulle vara fel medans de har gjort en genomgång av all forskning under 30 år.

Helt sjukt att du fortfarande inte fattade vad 80% kom ifrån.

Citat:
Japp, Jensen formulerade en hypotes, men knappast med hänvisning till "basiansk statistik". Vet du vad en hypotes är Oantastlig?
Hahahahaa!

Citat:
Varför skriver du "till och med", som om Dawkins inte var en ökänd sexist och rasist?
Hahahaa! Måste vara skönt att kunna hänvisa till alla som inte håller med en som "sexister och rasister". Du är ju en ökänd pedofil så varför skall vi ta något du säger på allvar?

Citat:
Vissa biologer använder än idag begreppet men samtida forskning har visat att på ett genetiskt plan finns det inga tydliga uppdelningar i olika raser, varför begreppet ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans."[/url] Men det är väl bara PK-maffian som stänger av er sanningssägare, eller hur?
Nej, vi kan med hundra procent säkerhet avgöra vilken ras någon tillhör och dessa genetiska kluster stämmer helt överens med det vi i vardagstal kallar just raser. Dessa skiljer sig åt i intelligens och denna skillnaden är med största sannolikhet delvis genetisk (som vi konstaterat ovan och du inte kan ge en enda bra anledning till att vi inte skulle göra). Då är detta per definition av taxonomisk intresse. Sedan argumenterar du emot en halmgubbe, något du läste i länken jag gav dig (vilket visar att du är intellektuell ohederlig som ändå gör det).

Sedan, varför hänvisar du till Svenska Wikipedia? Är det ett skämt?

Citat:
Ja, för under 70-talet etc. trodde man på ungefär samma saker som du tror på idag.

Jag är nyfiken, när den genetiska utvecklingen inom några år gör att vi kan visa med 100 säkerhet att rasskillnaden är delvis genetisk betingad, bortom all lama invändningar, hur skall du då hantera att du haft ungefär samma objektiva inställning till forskning som katolska kyrkan hade när det begav sig? Att du anklagat alla som haft rätt hela tiden för att vara "rasister", oavsett om de var det eller inte, bara för att du har velat tysta dem för att skydda din egna ideologiska agenda. Att det var du som var en inskränkt och kunskapsfientlig.
Citera
2017-02-04, 15:28
Medlem
Citat:
Flynn och alla de andra forskarna använder testet för att mäta skillnader i IQ.
Du är välkommen att citera var någon skriver att testet används för att mäta IQ-skillnader mellan män och kvinnor. Annars tänker jag hålla fast vid att du ljuger i vanlig ordning.

Citat:
Jag sa att i princip allt han skrev har slagit in. Sättet du formulerade din fråga visar ju att du överhuvud taget inte förstår vad boken handlade om. Det enda han skrev om ras och intelligens var att den skilde mellan grupperna och att detta kommer leda till ökad segregering i takt med att arbetsmarknaden börjar värderar kognitiva prestationer mer och fysiska mindre. De skrev inget om hur stor den genetiska komponenten var men att det fanns en del starka argument för båda sidor av argumentationen. Idag är ju stöden för detta ännu starkare.

Här har du en intervju med Murray där han går igenom vad som inträffat och inte: Länk.
Ja, de punkter Murray skrev om där kan man ju argumentera fram och tillbaka om, de är inte precis glaasklara faktapåståenden och Murray själv är ju inte precis opartisk i frågan om hans bok är bra eller inte, och den säger ju inget om ifall det skulle finnas några bevis för Murrays rasbiologiska idéer, vilket var vad vi diskuterade.

Citat:
Prövar vi igen: While there are different types of intelligence tests, they all measure the same intelligence. Some use words or numbers and require specific cultural knowledge (like vocabulary). Others do not, and instead use shapes or designs and require knowledge of only simple, universal concepts (many/few, open/closed, up/down).

Det som avgör hur bra något är som intelligenstest är hur väl den mäter den s.k. g-faktorn. Vilka typer av test du använder spelar mindre roll eftersom det enda som spelar någon roll är hur väl de korrelerar med g-faktorn. Och som Flynn skrev: "The AFQT is not individually administered but is one of the most highly g -loaded tests in use (g refers to the general intelligence facto r). It correlates with the classic IQ tests more highly than they do with one another".
En gång till nu: Det finns ett flertal tester som kan användas för att skatta mänsklig intelligens.
IQ-tester är en typ av tester som har tagits fram för just det här syftet.
Det finns andra tester som också kan användas för att uppskatta mänsklig intelligens.
Alla tester som kan användas för att skatta mänsklig intelligens är inte IQ-tester.

Vilken av de här meningarna är det som inte går in hos dig?

Citat:
Tröttsamt, i reviewn från 2013:

Du gillar verkligen att få detta nedkört i halsen right?
Och kollar du på WORDSUM eller skolbetyg så hittar du fler kvinnor vid extremvärdena. Bevisar inte ett skit.

Citat:
The "raw score", alltså någons omodifierade resultat, förutsäger resultatet lika bra som betyg. Det är ju lite lustigt för det är ett resultat man får efter några timmars test, det andra är en kumulativ bedömning under flera år och ändå är det ingen skillnad i prediktiv förmåga.
Förutom i det stora antal undersökningar som faktiskt konstaterar att betyg är betydligt bättre då ja.

Citat:
Hum, för att de studierna du hänvisade till höll så låg kvalité att de var meningslösa att ta med i studien? Om du inte har en kontrollgrupp, hur kan du då uttala dig om det blir någon skillnad mellan grupperna? Noterade du att bara 1 studie av de som höll tillräcklig kvalité för att kunna svara på förekomsten av ST hade över 100 personer (alla andra hade mindre) och den studien hittade inget resultat. Nu har det gjorts ett antal stora studier med flera hundra personer och av dessa har 1 hittat något resultat medans 8-9 andra inte gjort det.
Vadå? Det var du som hänvisade till den här studien. Fast nu när vi konstaterat att den inte säger det du vill så var den visst inte tillräckligt bra. Vilken överraskning

Som sagt, ingen bryr sig om vad du säger eftersom vi vet att du inte återger forskningsläget på ett neutralt sätt.

Citat:
Som de förkastar. Sedan handlar det i medelvärde om små gruppskillnader men relativt stora skillnader bland de som presterar allra bäst. Detta betyder egentligen ingenting förutom att vi förväntar oss mer män i den absoluta toppen, allt annat lika.
Än sen, det betyder uppenbarligen inte att de anammar din sexisttes. Den är överhuvudtaget inte på tal i den här undersökningen, alltså stödjer undersökningen inte din sexisttes. Frågor på det?

Citat:
Vad du säger är att du inte vill svara eftersom det självklara svaret är att du aldrig accepterat ett så intellektuellt släpphänt resonemang om situationen varit den omvända. Det är lugnt, det inte så att vi andra inte fattar att du gör bort dig.

Suck. Nej, det är inte vad jag säger. Jag svarar ju faktiskt klart och tydligt: Nej. Du kan gå tillbaka och läsa vad jag skrev och försöka förstå varför jag gör det, mer kan jag inte göra för dig.

Citat:
Ja, det är så man avgör något nämligen genom att lägga fram det stödet man har för en ståndpunkt och sedan väger man empiren mot varandra. Nu är det mina källor mot dina bortförklaringar.
Saken är den att det finns tusentals vetenskapliga undersökningar på ämnet, det var därför jag nöjde mig med att länka dig till en google scholar-sökning tidigare. Att du selekterar en eller ens tio av dessa undersökningar som backar upp din världsbild betyder helt enkelt inget.

Citat:
Nej, han baserar ju den på att gener förklarar 80% av skillnaden mellan människor och således är det rimligt att anta att samma gäller rasskillnaderna eftersom vi inte har någonting som tyder på något annat. Du kan ju inte ens nämna en enda anledning till att 80% skulle vara fel medans de har gjort en genomgång av all forskning under 30 år.

Helt sjukt att du fortfarande inte fattade vad 80% kom ifrån.
Ja, att det är "rimligt att anta" får väl stå för honom, men som konstaterat har han inga beivs för den här siffran och påstår sig inte heller ha det.

Citat:
Hahahaa! Måste vara skönt att kunna hänvisa till alla som inte håller med en som "sexister och rasister". Du är ju en ökänd pedofil så varför skall vi ta något du säger på allvar?
Jag utgår ifrån att du helt enkelt har dålig koll på vad som säga om Dawkins numera. Jag är inte precis ensam om det här omdömet.

Citat:
Nej, vi kan med hundra procent säkerhet avgöra vilken ras någon tillhör och dessa genetiska kluster stämmer helt överens med det vi i vardagstal kallar just raser. Dessa skiljer sig åt i intelligens och denna skillnaden är med största sannolikhet delvis genetisk (som vi konstaterat ovan och du inte kan ge en enda bra anledning till att vi inte skulle göra). Då är detta per definition av taxonomisk intresse.
Faktiskt så följer det inte ur något av påståendena att det skulle vara intressant ur taxonomisk avseende. Du kanske inte har förstått vad en taxonomi är?

Citat:
Sedan argumenterar du emot en halmgubbe, något du läste i länken jag gav dig (vilket visar att du är intellektuell ohederlig som ändå gör det).
Hur då? Utveckla.

Citat:
Sedan, varför hänvisar du till Svenska Wikipedia? Är det ett skämt?
Är du sur för att wikipedia inte låter dig skriva vad du vill? Allvarligt, referenserna till den här meningen är ganska tunga, Human Genome Project och Kungliga Vetenskapsakademin stödjer min uppfattning.

Citat:
Ja, för under 70-talet etc. trodde man på ungefär samma saker som du tror på idag.
Ja, och under 30-talet trodde man ju på dina fantasier, så vad är egentligen mest aktuellt här?

Citat:
Jag är nyfiken, när den genetiska utvecklingen inom några år gör att vi kan visa med 100 säkerhet att rasskillnaden är delvis genetisk betingad, bortom all lama invändningar, hur skall du då hantera att du haft ungefär samma objektiva inställning till forskning som katolska kyrkan hade när det begav sig? Att du anklagat alla som haft rätt hela tiden för att vara "rasister", oavsett om de var det eller inte, bara för att du har velat tysta dem för att skydda din egna ideologiska agenda. Att det var du som var en inskränkt och kunskapsfientlig.
Hur menar du, jag har väl knappast förnekat att genetisk analys skulle kunna bestämma en människas ursprungsregion på en odetaljerad nivå. Fast det betyder liksom inte att rasbiologi är verklighet.
Citera
2017-02-05, 12:52
Medlem
Citat:
Här har du ju gett upp, om du får något nytt att tillföra så får du säga till.

Citat:
Vadå? Det var du som hänvisade till den här studien. Fast nu när vi konstaterat att den inte säger det du vill så var den visst inte tillräckligt bra. Vilken överraskning
Nej, tvärtom Den visar ju att de studier du hänvisade till inte var tillräckligt bra.

Citat:
Som sagt, ingen bryr sig om vad du säger eftersom vi vet att du inte återger forskningsläget på ett neutralt sätt. Än sen, det betyder uppenbarligen inte att de anammar din sexisttes. Den är överhuvudtaget inte på tal i den här undersökningen, alltså stödjer undersökningen inte din sexisttes... Saken är den att det finns tusentals vetenskapliga undersökningar på ämnet, det var därför jag nöjde mig med att länka dig till en google scholar-sökning tidigare. Att du selekterar en eller ens tio av dessa undersökningar som backar upp din världsbild betyder helt enkelt inget.

Därför vi tittar på metastudier och reviews för att få en bild över hela forskningsläget. Det är alltså inte "jag" som säger detta. Haha, du har en hel del forskare att mejla och berätta att de inte förstår forskningsfältet och att de "återger selektivt" i sin reviews och metaanalyser.

Från en genomgång av forskningen från 2015: We conclude that publication bias might seriously distort the literature... We propose a large replication study to provide a less biased effect size estimate. Detta gjordes 2016: "Results showed no significant main or interaction effects for stereotype threat or performance avoidance goals, despite multiple controls."

Citat:
Ja, att det är "rimligt att anta" får väl stå för honom, men som konstaterat har han inga beivs för den här siffran och påstår sig inte heller ha det.
Ja, det är ju det vetenskapliga förhållningssättet, vilket var det jag berättade gällande Bayesiansk statistik (Bayesiansk statistik eller Bayesiansk inferens är en formell beskrivning av hur empiriska observationer förändrar vår kunskap om ett osäkert/okänt fenomen. Det är en gren av statistiken som använder Bayes sats för att kombinera insamlade data med andra informationskällor, exempelvis tidigare studier och expertutlåtanden, till en samlad slutledning.).

Detta är ju säkert lika ovetenskapligt som ceteris paribus i din värld ; )

Kan inte du roa oss andra med att berätta vad för typ av forskning som du skulle räkna som tillräckligt bevis för att gener spelar roll för rasskillnaderna i intelligens (kommer bli stor humor eftersom ST ligger på mycket svagare vetenskaplig grund än vad intelligensskillnaderna gör så beroende på hur du sätter kriteriet kommer ingenting vara bevisat i psykologin eller så kommer rasskillnaderna vara det).

Citat:
Jag utgår ifrån att du helt enkelt har dålig koll på vad som säga om Dawkins numera. Jag är inte precis ensam om det här omdömet.
Hahaha "vad som sägs om Dawkins numera". Helt otroligt, du är så sanslöst dum i huvudet. Som om en enskild åsikt hos någon random fåntratt på opinionssidorna har någon som helst bäring på hans vetenskapliga kvalifikationer att uttala sig i ämnet?

Citat:
Faktiskt så följer det inte ur något av påståendena att det skulle vara intressant ur taxonomisk avseende. Du kanske inte har förstått vad en taxonomi är?
Tack för att du länkar till en källa som stöder min ståndpunkt. Det är inte första gången, du skulle visa att jag hade fel i en fråga om statistik och länkade till en sida som visade att jag hade rätt och du fel (som vanligt). Eftersom du gjorde det en gång till sedan visar ju att du fortfarande inte förstår koncepten vi pratar om (och förklarar varför du aldrig lyckas förstå dessa frågor).

Du får det i klartext av Dawkins: "However small the racial partition of the total variation may be, if such racial characteristics as there are highly correlate with other racial characteristics, they are by definition informative, and therefore of taxonomic significance"

Citat:
Ja, och under 30-talet trodde man ju på dina fantasier, så vad är egentligen mest aktuellt här?
Men även under 2000-talet vilket var själva poängen. När det gäller intelligensforskningen så hade ju många av de tidiga pionjärerna rätt. Det var ju den akademiska vänstern som efter WWII började använda ovetenskapliga metoder för att förklara bort resultaten. Det är ju därför jag haft rätt i dessa frågor. Pinker har ju skrivit en hel bok om dessa vanföreställningar du lider av. Du är ju en del av en extrem rörelse som är i krig mot empirin. Du verkar dock inte se det själv men vi andra ser jur hur verklighetsfrånvänt ditt resonemang är.

Citat:
Hur menar du, jag har väl knappast förnekat att genetisk analys skulle kunna bestämma en människas ursprungsregion på en odetaljerad nivå. Fast det betyder liksom inte att rasbiologi är verklighet.
Odetaljer nivå? I verkligheten är det på en extremt detaljerad nivå (det som bekant går att skilja på väldigt små områden ex. Danskar och Svenskar etc.) Vi vet ex. att Nordafrikaner har högre intelligens än de som bor längre ned och vi kan skilja dessa åt genetiskt. Tids nog kommer vi kunna se hur allelfrekvensen för de gener som styr intelligens skiljer sig åt mellan dessa, mot vita européer, östasiater etc. Det har vi förvisso redan men det kommer bli mycket mer omfattande i takt med att tekniken utvecklas.

Studie från 2010 där man kan skilja ut 51 olika områden med "essentially perfect" träffsäkerhet. "A thorough cross-validation experiment indicates that, in most cases here, the number of SNPs needed for ancestry inference can be successfully reduced to less than 0.1% of the original 650,000 while retaining close to 100% accuracy."

Och som alltid, kan inte du ge ett enda riktigt bra exempel på varför vi inte skulle tro att skillnaden är genetisk?
Det finns ju åtminstone 10 som stöder att vi skall utgå från det.
Citera
2017-02-05, 13:04
Medlem
Citat:
Hur då? Utveckla.

Är du sur för att wikipedia inte låter dig skriva vad du vill? Allvarligt, referenserna till den här meningen är ganska tunga, Human Genome Project och Kungliga Vetenskapsakademin stödjer min uppfattning.
Det har jag ju redan gjort så frågan är ju hur jag skall kunna göra det om du ändå inte förstår det. Jag provar att citera och highlighta:

Är du med på detta nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in