Citat:
Uppenbarligen tycker James Flynn att det duger eftersom han använder det för att driva tesen att intelligensskillnaden mellan svarta och vita har minskat. Trodde du hade lärt dig nu att i princip all kritik mot The Bell Curve har varit felaktigt bl.a. eftersom i princip allt som stod i den nu har slagit in samt att de som faktisk är insatta i forskningen håller med dem.
Citat:
Samtidigt i verkligheten: "Among the people in our sample with the top 50 scores on the g-factor from the AFQT (roughly, the top 2%), 33 were male and 17 were female"
Nej, det gör det inte. Ingen forskare har påstått att studien skulle bevisa detta, det är helt och hållet din personliga tolkning att den här studiens resultat skulle kunna översättas direkt till IQ.
Länk. Jag börjar fundera på om du inte förstår att g-faktorn är det som avses med intelligens. Du är med på detta right? Det är därför alla forskarna här, på båda sidor, använder sig av detta för att mäta intelligensskillnader mellan ex. svarta och vita eller kvinnor och män.
Citat:
Nu är i och för sig g-faktorn lika bra eller bättre och SAT raw ung. lika bra som betyg för att skatta akademiska prestationer. Dock pratar vi om de som klarar sig bäst på toppnivån och där har alla redan högsta betyg i allting så det går inte att använda för att differentiera mellan dem.
Eller, så skulle vi kunna titta på just betygen, som vi vet är en bättre prediktor på akademisk framgång än standardiserade prover? Eller nej, då är ju inte kvinnor underlägsna längre, så det passar visst inte.
Kan vara värt att läsa denna:
"SAT scores even predict success beyond the college years. For more than two decades, Vanderbilt University researchers David Lubinski, Camilla Benbow, and their colleagues have tracked the accomplishments of people who, as part of a youth talent search, scored in the top 1 percent on the SAT by age 13. Remarkably, even within this group of gifted students, higher scorers were not only more likely to earn advanced degrees but also more likely to succeed outside of academia. For example, compared with people who “only” scored in the top 1 percent, those who scored in the top one-tenth of 1 percent—the extremely gifted—were more than twice as likely as adults to have an annual income in the top 5 percent of Americans. länk"
Citat:
Den visar att effekten inte kan förklara någonting i det vi diskuterar nämligen att tjejer inte presterar lika bra på ex. SAT. När man tar hänsyn till publikations bias finns inte ens effekten på de meningslösa proven krav. Noterade du att det i verkligheten bara fanns runt 20 studier på området i av dessa hade en (1) mer än 100 personer och den hittade förvånansvärt nog, inget resultat.
Emelletid så lär vi oss ju att den här studien etablerar en starkare effekt med en viss metodik, som inte nödvändigtvis speglas i dina analyser.
De konstaterar förövrigt: "Men and women score similarly in most areas of mathematics, but a gap favoring men is consistently found at the high end of performance... Few researchers will deny that there are gender differences in mathematics achievement" länk
Citat:
Humor, ja, vi pratar som bekant om de huvudkategorier/genetiska kluster som alla avser med ras (Svarta/vita/asiater etc.) Och dessa kan ju med 100 % säkerhet delas in i vilken ras de tillhör eller exakt vilken blandning de har (ex. svarta i USA har runt 20% gener från vita européer). Själva poängen är att dessa skillnader finns i alla länder i ungefär samma storlek, det är ju ett av argumenten till att skillnaden är genetisk. Om vi tar samma fråga fast vi kan bara fokusera på intelligensskillnaden mellan svarta och vita. Skulle du argumentera emot det då?
Nej, fast det är två helt olika typer av utsagor. Uttalandet om "rasskillnader" är ett kategoriskt uttalande, det vill säga det gör gällande att det alltid är sant för alla människor att de kan delas in i grupper baserat på ursprung, att dessa grupper skulle skilja sig åt i intelligens, och att detta kan härledas till genetiska skillnader.
Uttalandet om att stereotyphot existerar är betydligt enklare att bevisa, eftersom det inte bygger på att stereotyphot skulle göra sig märkbart under alla omständigheter. Det vill säga, även om det inte gör sig synligt i vissa sammanhang så utesluter det inte att uttalandet är sant.
Det här handlar alltså om att hålla olika teorier till olika bevisstandard beroende på vilken typ av utsagor de gör. På samma sätt, om Hempel hade nöjt sig med att påstå "det finns svarta korpar", hade uttalandet varit bevisat det ögonblick han såg någonting svart som var en korp.
Uttalandet om att stereotyphot existerar är betydligt enklare att bevisa, eftersom det inte bygger på att stereotyphot skulle göra sig märkbart under alla omständigheter. Det vill säga, även om det inte gör sig synligt i vissa sammanhang så utesluter det inte att uttalandet är sant.
Det här handlar alltså om att hålla olika teorier till olika bevisstandard beroende på vilken typ av utsagor de gör. På samma sätt, om Hempel hade nöjt sig med att påstå "det finns svarta korpar", hade uttalandet varit bevisat det ögonblick han såg någonting svart som var en korp.
Citat:
Ok, inte heller flera metaanalyser och i princip alla stora studier på området heller misstänker jag
Jag tror jag förklarade, att du selekterar en enstaka analys bevisar inte att effekten inte skulle finnas.
Citat:
Exakt, och det är ju detta som bekräftar det jag skriver. Nu provar vi igen med ett citat från författarna av studien, om sin egen studie: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."
Fast siffran 80% återfinns bara på en plats i originalundersökningen:
"On the basis of the present evidence, perhaps the genetic component must be given greater weight and the environmental component correspondingly reduced. In fact, Jensen’s (1998b, p. 443) latest statement of the hereditarian model, termed the default hypothesis, is that genetic and cultural factors carry the exact same weight in causing the mean Black–White difference in IQ as they do in causing individual differences in IQ, about 80% genetic–20% environmental by adulthood."
Det vill säga, utifrån de bevis som läggs fram i studien kanske den genetiska komponenten måste ges större vikt. Jensens senaste uttalande, som han benämner standardhypotesen är att skillnaden är 80% genetisk.
"On the basis of the present evidence, perhaps the genetic component must be given greater weight and the environmental component correspondingly reduced. In fact, Jensen’s (1998b, p. 443) latest statement of the hereditarian model, termed the default hypothesis, is that genetic and cultural factors carry the exact same weight in causing the mean Black–White difference in IQ as they do in causing individual differences in IQ, about 80% genetic–20% environmental by adulthood."
Det vill säga, utifrån de bevis som läggs fram i studien kanske den genetiska komponenten måste ges större vikt. Jensens senaste uttalande, som han benämner standardhypotesen är att skillnaden är 80% genetisk.
Du behöver inte acceptera att skillnaden är 80% genetisk men du inser att skillnaden högst troligt har en icke trivial genetisk komponent?
Citat:
"In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."
Det här är något helt annat än att det skulle vara bevisat att en stor del av skillnaden är genetisk. Som jag sa från början, Arthur Jensen har absolut argumenterat för att det existerar en genetisk skillnad - men detta är någonting helt annat än att han skulle påstått sig ha bevisat att en genetisk skillnad existerar.
Vi kan hålla på hela dagen = )
Citat:
Tycker jag är utmärkt, jag kör med citat och länkar så vem som helst kan kolla upp det jag säger. Mot detta står Disciplina med en rad ursäkter och bortförklaringar på ett så intellektuellt slapphänt sätt att hon ALDRIG skulle accepterat det om situationen varit det omvända. Då hade hon med rätt dragit slutsatsen att jag hade varit en idiot med politisk agenda.
Och låt mig nu också påminna om att det är så här det ser ut när Oantastlig tillåts att cherrypicka citat som stödjer hans föreställningar. Det här är alltså ett selekterat citat som ska backa upp hans rasistiska världsbild, så när det här är detc bästa han kan hitta i hela det psykologiska fältet så är det ju lätt att föreställa sig att den allmänrådande uppfattningen land forskare ligger en bra bit ifrån att "rasskillnader i intelligens" skulle vara ett verkligt fenomen.
Så, när en väldig framstående intelligensforskare (Ian Deary) skriver en review över ämnet hänvisar han till Rushton & Jensen, 2005 som skrivit en review över 30 års forskningen kring rasskillnader där deras slutsats, i deras egna ord, är: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable."
Citat:
Det är bara ännu en av alla pusselbitar som pekar i samma riktning. Du förstår ju själv att du framstår som ett intellektuellt barn nu som vägrar inse att du inte varit övertygad av forskning utan ideologi. Återigen, du hade aldrig accepterat detta om det var du som satt på alla fakta och jag bara hasplade ur mig icke substantierade bortförklaringar.
Ja, fast att hitta vissa gener som korrelerar med en skillnad är ju något helt annat än att bevisa att skillnaden skulle bero på dessa gener.
Hur går det, kan du komma med en enda bra anledning till varför vi inte skall tro att gener förklarar en del av intelligensskillnaden mellan raser?
Ps: Jag skall helt ärlig säga att jag hoppas att du har rätt och att skillnaden är helt miljöbetingad eftersom det hade varit enormt mycket bättre för oss alla. Tyvärr finns det ingen anledning att tro att detta bara skulle vara något mer än önsketänkande. Saker blir inte sanna bara för att jag/vi vill att det skall vara sant.

Allvarligt, referenserna till den här meningen är ganska tunga, Human Genome Project och Kungliga Vetenskapsakademin stödjer min uppfattning.