Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Flynn: "The AFQT is not individually administ ered but is one of the most highly g-loaded tests in use (g refers to the general intelligence facto r). It correlates with the classic IQ tests more highly than they do with on e another (Herrnstein and Murray, 1994, pp. 580- 585). The g measured by the AFQT is skewed toward crystallized g (the tools and skills that intelligent people tend to ac quire), but the same is true of the Wechsler tests (Jensen, 1987, p. 96).". Tittar vi på vad hans källa skriver "The AFQT qualifies not just as an IQ test, but one of the better ones psychometrically (p. 580)".
Jo visst, i
The Bell Curve skrivs det att AFQT skulle vara ett IQ-test, men den boken är som bekant kraftigt kritiserad,
inklusive dess användning av ASVAB.
Citat:
Detta test visar att det går två män för varje kvinna vid en intelligens av 130. Då har man jämfört syskon som har precis samma SES etc. och således utgår en bra jämförelsegrupp med varandra.
Nej, det gör det inte. Ingen forskare har påstått att studien skulle bevisa detta, det är helt och hållet din personliga tolkning att den här studiens resultat skulle kunna översättas direkt till IQ.
Citat:
Dock, eftersom vi tittar på just STEM, så räcker det med att vi tittar på GRE/SAT etc. eftersom dessa predicerar framgång inom just STEM i princip exakt lika bra för båda könen. Även här finns det dubelt så många fler män än kvinnor vid den nivån (
länk) trots att flickor har bättre betyg, läser fler mattekurser, pluggar mer etc.
Eller, så skulle vi kunna titta på just betygen, som vi vet är en bättre prediktor på akademisk framgång än standardiserade prover? Eller nej, då är ju inte kvinnor underlägsna längre, så det passar visst inte.
Citat:
Eftersom de inte gjorde någon sådan analys och nu har man gjort det.
Emelletid så lär vi oss ju att den här studien etablerar en starkare effekt med en viss metodik, som inte nödvändigtvis speglas i dina analyser.
Citat:
Helt ärligt nu, skulle du acceptera att jag hävdade att det var en genetisk rasskillnad i intelligens om 3 metastudier visade att effekten försvann om man tog hänsyn till publikations bias samt att bara 1 av 8 stora studier på området, tillräckligt stora för att faktiskt ha en chans att hitta någon effekt, lyckades? Jag är uppriktigt nyfiken på ditt svar.
Nej, fast det är två helt olika typer av utsagor. Uttalandet om "rasskillnader" är ett
kategoriskt uttalande, det vill säga det gör gällande att det alltid är sant för alla människor att de kan delas in i grupper baserat på ursprung, att dessa grupper skulle skilja sig åt i intelligens, och att detta kan härledas till genetiska skillnader.
Uttalandet om att stereotyphot existerar är betydligt enklare att bevisa, eftersom det inte bygger på att stereotyphot skulle göra sig märkbart under alla omständigheter. Det vill säga, även om det inte gör sig synligt i vissa sammanhang så utesluter det inte att uttalandet är sant.
Det här handlar alltså om att hålla olika teorier till olika bevisstandard beroende på vilken typ av utsagor de gör. På samma sätt, om Hempel hade nöjt sig med att påstå "det finns svarta korpar", hade uttalandet varit bevisat det ögonblick han såg någonting svart som var en korp.
Citat:
Förutom metastudien jag gav dig och som du svarade på?
Jag tror jag förklarade, att du selekterar en enstaka analys bevisar inte att effekten inte skulle finnas.
Citat:
Låt mig citera vad författarna själva skriver om den stora review av 30 års forskning visade: "In a previous study (Rushton & Jensen, 2005), we examined 10 categories of technical research and concluded that the mean Black-White IQ difference in the United States is about 80% heritable." (Hint: Konkludera betyder att man drar den slutsatsen).
Fast siffran 80% återfinns bara på en plats i originalundersökningen:
"On the basis of the present evidence, perhaps the genetic component must be given greater weight and the environmental component correspondingly reduced. In fact, Jensen’s (1998b, p. 443) latest statement of the hereditarian model, termed the default hypothesis, is that genetic and cultural factors carry the exact same weight in causing the mean Black–White difference in IQ as they do in causing individual differences in IQ, about 80% genetic–20% environmental by adulthood."
Det vill säga, utifrån de bevis som läggs fram i studien
kanske den genetiska komponenten måste ges större vikt. Jensens senaste uttalande, som han benämner standard
hypotesen är att skillnaden är 80% genetisk.
Det här är något helt annat än att det skulle vara bevisat att en stor del av skillnaden är genetisk. Som jag sa från början, Arthur Jensen har absolut
argumenterat för att det existerar en genetisk skillnad - men detta är någonting helt annat än att han skulle påstått sig ha
bevisat att en genetisk skillnad existerar.
Och låt mig nu också påminna om att det är så här det ser ut när Oantastlig tillåts att cherrypicka citat som stödjer hans föreställningar. Det här är alltså ett selekterat citat som ska backa upp hans rasistiska världsbild, så när det här är detc bästa han kan hitta i hela det psykologiska fältet så är det ju lätt att föreställa sig att den allmänrådande uppfattningen land forskare ligger en bra bit ifrån att "rasskillnader i intelligens" skulle vara ett verkligt fenomen.
Citat:
Denna var alltså från 2006 och om möjligt har det vetenskapliga stödet blivit ännu starkare nu eftersom man faktiskt hittat en del av de alleller som förklarar denna skillnad "Comparison of allele frequency means for the five continental groups from 1000 Genomes showed differences that closely correspond to estimated continent-level intelligence, with the following hierarchy: East Asian; European; South Asian; American (Hispanic); African."
Ja, fast att hitta vissa gener som korrelerar med en skillnad är ju något helt annat än att bevisa att skillnaden skulle bero på dessa gener.