2017-02-02, 19:16
Medlem
Tycker det är konstigt att man lägger så mycket tid och resurser på att lösa ett mord i Rosengård när man inte kan lösa att ´skjutningar på öppen gatan på ljusa dagen och mitt i centrala Malmö. Mitt bland alla civila och med alla dessa kameror. Tycker att man bara ska skita i dessa getpåsättare. Det är andra getpåsättare och kroknäsor som skjutit honom. Kroknäsorna som bor i området vet vem det är och de får snacka och så länge de inte snackar så är det bara att idla ärendet. polisen löser inte vanliga brott fast de vet vem den kriminelle är utan kartlägger den som gjort anmälan och sedamn lägger ner ärendet och så lägger man hur mycket tid och resurser på ett ärende för att muslimerna lipar i pressen och på stan.
Citera
2017-02-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bhassoun
Tycker det är konstigt att man lägger så mycket tid och resurser på att lösa ett mord i Rosengård när man inte kan lösa att ´skjutningar på öppen gatan på ljusa dagen och mitt i centrala Malmö. Mitt bland alla civila och med alla dessa kameror. Tycker att man bara ska skita i dessa getpåsättare. Det är andra getpåsättare och kroknäsor som skjutit honom. Kroknäsorna som bor i området vet vem det är och de får snacka och så länge de inte snackar så är det bara att idla ärendet. polisen löser inte vanliga brott fast de vet vem den kriminelle är utan kartlägger den som gjort anmälan och sedamn lägger ner ärendet och så lägger man hur mycket tid och resurser på ett ärende för att muslimerna lipar i pressen och på stan.

Eller hur och vad hände med mordet på tandläkaren också en oskyldig som blev mördad inga nyheter. Där hade dom inte ens resurser vad 2 poliser. Undrar hur hans far mår? Var han mindre värd? Varför riktar man sig just in på detta fall? Pga ålder?
Citera
2017-02-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
I februari dog en 47-årig Landskronabo. Han hade kommit till Sverige från Polen för sexton år sedan.

Om det inte finns några pengar i dödsboet efter en Landskronabo som avlider, så kan kommunen bistå med pengar för begravningskostnader med upp till 50 procent av ett så kallat prisbasbelopp, det vill säga cirka 22000 kronor.

Sju månaders väntan är över – nu är de besvikna
Citera
2017-02-02, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meraki
Begravningskostnader täcks i första hand av tillgångarna i dödsboet. Om dödsboet saknar tillgångar helt eller delvis, bör socialnämnden ge ekonomiskt bistånd som möjliggör en värdig begravning. Hänsyn bör tas till allmänt vedertagna begravningstraditioner och i förekommande fall olika religiösa och etniska gruppers speciella önskemål om hur en begravning ska ordnas. Då begravningen ska ske utomlands, bör nämnden ge ekonomiskt bistånd som motsvarar kostnaden för begravning i Sverige.

Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader bör i regel inte vara högre än ett halvt basbelopp.

I en förälders försörjningsskyldighet ligger även ett ansvar att efter förmåga stå för kostnaderna för ett barns begravning.

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2013-1

Killen var väl skriven i Malmö? Då är det reglerna för begravning som soc i Malmö tillämpar, inte Socialstyrelsen eller nån annan jävla kommun....va f-n har Landskrona med det här fallet att göra?

http://malmo.se/Social---familjefragor/Familj-barn-och-ungdom/Familj-och-relationer/Familjerattsbyran/Familjerattsbyran/Dodsboanmalan-och-begravning.html

"Begravningskostnader
Om den avlidne inte har tillräckligt med pengar till begravningen kan kommunen hjälpa till med ekonomiskt bistånd till begravningen. Det är bara sådana kostnader som är nödvändiga som ingår i ekonomiskt bistånd till begravning. Minnesstund, mat, lokalkostnad och transport till hemländer ingår till exempel inte i biståndet."
Citera
2017-02-02, 23:10
Bannlyst
Citat:
Källa? Föräldrarna har låg/ingen inkomst. Vem betalar? Vi skattebetalare.

Eller har du källa på annat?

"Jajemän, alla invandrare får gratis hemresor av socialen, minst en halvmiljon varje gång - och man får ännu mer om man ska frakta en kista eller om man har särskilda skäl...det har jag hört av min kompis".

Du är så jävla inskränkt så att hälften vore nog. Totalt faktaresistent. Är som en dement gubbf-n på 80 år, matar på med samma jävla meningar hela tiden...
Citera
2017-02-02, 23:21
Medlem
Bagdadkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Socialen betalar inte hemresor för begravningar vad jag vet. Min halv brors far dog nere i indien förra året, blev ingen betald hemresa av soc där inte iaf. Fick betala över 10tusen kr ur egen ficka för att få han kremerad och hemskickad, hade man fraktat i kista hade det kostat ännu mer. Och det här är iaf inget som soc står för. Vart har du fått det i från? du har inga källor.

Stämmer.
Ekonomiskt bistånd grundar sig i att en person har en planering (arbetsförmedlingen, sjukskrivning, SFI etc etc). Om en person åker hem eller till annat land (Irak i detta fallet) bryts planeringen och rätten till ekonomiskt bistånd kan ifrågasättas. I detta fallet kommer rimligtvis mordet åberopas vilket såklart faller inom ramen för skäligt att inte följa sin aktuella planering. Däremot är SoL en ramlag, vilket innebär det finns utrymme för tolkning av lagen. Ekonomiskt bistånd ska täcka så att en person uppnår en skälig levnadsnivå. Vad skälig levnadsnivå innefattar är inte mycket utan en person ska klara sin hyra, mat, kläder osv osv. Begravningskostnader kan innefattas om motiveringen är bra nog, en resa utomlands skulle knappast beviljas för det anses inte vara skäligt. Ett sådant beslut tas inte av enskild handläggare utan det dras inför team och chef. Har svårt att se beslutet kunna ha stöd i lagen om resa hem skulle beviljas, skulle ett negativt beslut överklagas skulle det gå till förvaltningsrätten vilket då blir offentlig handling. Detta skulle skapa artiklar och debatt, finns inte att det kommer bli så då han redan begravts.

* SoL betyder Socialtjänstlagen, vilket beviljas enl 4:1
Citera
2017-02-03, 16:51
Medlem
Citat:
Källa? Föräldrarna har låg/ingen inkomst. Vem betalar? Vi skattebetalare.

Eller har du källa på annat?
Nej jag har ingen källa på något annat.

Men det har inte du heller.
Du antar att de är bidragstagare utan att ha någon egentlig aning om deras ekonomi.
De kanske har ett par mille undanlagda i madrassen.
Vi kan ju anta det då källa inte behövs tydligen. :S
Citera
2017-02-03, 22:09
Medlem
Såg precis en filmsnutt från Ahmeds begravning i Irak. Jag blev illa berörd. Det hör väl till deras seder men jag tycker att det är hemskt. De begraver honom i ett hål i en vägg och sprätter sand över kroppen. Ingen kista. Man ser hans fötter under sanden. Jag brukar inte bli illa berörd men detta tyckte jag var hemskt.
Citera
2017-02-03, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Såg precis en filmsnutt från Ahmeds begravning i Irak. Jag blev illa berörd. Det hör väl till deras seder men jag tycker att det är hemskt. De begraver honom i ett hål i en vägg och sprätter sand över kroppen. Ingen kista. Man ser hans fötter under sanden. Jag brukar inte bli illa berörd men detta tyckte jag var hemskt.

Men det är väl bra det? Att vi inte slösar onödiga skattepengar på blatten?
Citera
2017-02-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Men det är väl bra det? Att vi inte slösar onödiga skattepengar på blatten?

Tycker inte att någon förtjänar att bli inslängd i ett hål i väggen och sprättas över med sand . Blatte eller ej
Citera
2017-02-03, 22:41
Medlem
Citat:
Tycker inte att någon förtjänar att bli inslängd i ett hål i väggen och sprättas över med sand . Blatte eller ej

Är det mer värdigt att bli uppeldad och sen utspridd i jorden?

Enda anledningen att du reagerar är att du inte är van vid det. Ungefär som att du tycker det är konstigt att äta hund medans kineserna tycker det är rätt gott.
Citera
2017-02-03, 23:07
Medlem
Citat:
Kremeras är väl knappast värdigt skulle jag säga. Stoppa den döde i en människo ugn tills det är aska kvar för att sedan sops ihop det i en burk med massa damm och aska och begrava?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in