Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 17:13
  #1
Medlem
goosehunters avatar
Sysslar en del med fotografering o redigering. Är sjukligt trött på pc och windows med alla ständiga jävla uppdateringar o annat knussel. Jag helt enkelt spyr på pc och tänker gå över till mac.

Jag vill inte ruinera mig själv ekonomiskt. Vilket är ett vettigt alternativ av allt som finns att välja på? Mac mini o köpa till en egen skärm, kan det vara något? Eller ska man satsa på air? Fast dom har så små skärmformat, och den större varianten kostar skjortan.

Tips välkomnas. Prestandan är ju ganska viktig, datorn måste kunna hantera redigering av tunga bildfiler som man får av raw osv
Citera
2017-02-01, 17:21
  #2
Medlem
xposures avatar
En dator för Photoshop kräver en hel del prestanda.
Är du avancerad inom PS så går det åt en hel del kräm.
Vad plåtar du med för kamera?
Har du en fullformat på 30MP så krävs det självklart ännu mer än vad en bild på typ 12MP gör.

Jag skulle utesluta Air och satsa på en Macbook Pro istället.
Köp en begagnad om du inte har budgeten.
Ett exempel på detta är att jag fortfarande använder min Macbook Pro 2010 till att retuscha med.
Men se till så att den har en I7 CPU och minst 8gb ram.
(gärna mer)
Citera
2017-02-01, 17:24
  #3
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
En dator för Photoshop kräver en hel del prestanda.
Är du avancerad inom PS så går det åt en hel del kräm.
Vad plåtar du med för kamera?
Har du en fullformat på 30MP så krävs det självklart ännu mer än vad en bild på typ 12MP gör.

Jag skulle utesluta Air och satsa på en Macbook Pro istället.
Köp en begagnad om du inte har budgeten.
Ett exempel på detta är att jag fortfarande använder min Macbook Pro 2010 till att retuscha med.
Men se till så att den har en I7 CPU och minst 8gb ram.
(gärna mer)

jag kör med en pentax k5ii, så ingen fullformatare. Lightroom blir det mycket av. Min sjaskiga gamla toshiba dator fixade faktiskt detta när den var ny, med helt ok prestanda, men nä nu kraschar den sedan jag uppdaterade till windows10, det är som att operativsystemet äter upp hela datorns prestanda.
Citera
2017-02-01, 17:27
  #4
Medlem
tzjs avatar
En 15" med retinaskärm borde vara utgångspunkten, om du vill ha en laptop. Annars så kan du titta på en 21,5" iMac med retinaskärm. Den borde du gilla.
Citera
2017-02-01, 17:32
  #5
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En 15" med retinaskärm borde vara utgångspunkten, om du vill ha en laptop. Annars så kan du titta på en 21,5" iMac med retinaskärm. Den borde du gilla.

klarar man sig med instegsmodellen (imac) ? den brukar ligga på omkring 12 000kr. Har inget behov av en bärbar dator så en stationnär kunde tänkas fungera bra, kör hellre surfplatta om jag vill ligga i soffan o slöa. När jag redigerar vill jag ändå sitta på min bestämda plats i lugn o ro.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...FQmYGAodjgUHwQ
Citera
2017-02-01, 17:32
  #6
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
jag kör med en pentax k5ii, så ingen fullformatare. Lightroom blir det mycket av. Min sjaskiga gamla toshiba dator fixade faktiskt detta när den var ny, med helt ok prestanda, men nä nu kraschar den sedan jag uppdaterade till windows10, det är som att operativsystemet äter upp hela datorns prestanda.

Okej, jag råder dig som sagt till en Macbook Pro, gärna en nyare med retinaskärm, de funkar riktigt bra för bildbehandling!
Citera
2017-02-01, 17:35
  #7
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
klarar man sig med instegsmodellen (imac) ? den brukar ligga på omkring 12 000kr. Har inget behov av en bärbar dator så en stationnär kunde tänkas fungera bra, kör hellre surfplatta om jag vill ligga i soffan o slöa. När jag redigerar vill jag ändå sitta på min bestämda plats i lugn o ro.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...FQmYGAodjgUHwQ
Gå och jämför en vanlig skärm och en retinaskärm. Du kommer vilja ha retinaskärmen alla dagar.
Citera
2017-02-01, 19:34
  #8
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
klarar man sig med instegsmodellen (imac) ? den brukar ligga på omkring 12 000kr. Har inget behov av en bärbar dator så en stationnär kunde tänkas fungera bra, kör hellre surfplatta om jag vill ligga i soffan o slöa. När jag redigerar vill jag ändå sitta på min bestämda plats i lugn o ro.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...FQmYGAodjgUHwQ

Nej för sjutton, inte instegsmodellen. Om du ska ha en iMac ska du ha 21,5" retina med 16 Gb ram och SSD (snurrdisk är stenålder). Det landar på ca 21000 kr. Om du ställer bilder för tryck så bör du nog välja en MacBook Pro 13" och en extern skärm med hyggliga kalibreringsmöjligheter. Eizo har har bra skärmar för grafiskt arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback