2017-01-30, 14:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Jag kan inte minnas en enda film som gjort mig riktigt rädd på typ 20 år... Det är en stor besvikelse faktiskt. Någon som har nåt bra tips på riktigt obehagligt läskiga filmer som skrämmer en?
Inga tråkiga, uttjatade "jump scares" inte ens en treåring blir rädd för. Något mer...?

Martyrs.

Vad skrämde dig för 20 år sen?
Citera
2017-01-30, 14:28
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Martyrs.

Vad skrämde dig för 20 år sen?
Har Martyrs i "att se"-listan, så får ge den ett försök senare under dagen. Tack för tipset.
Hmm... Det minns jag inte riktigt, men Stephen Kings "It" var rätt obehaglig när man var liten.
Citera
2017-01-30, 15:42
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Har Martyrs i "att se"-listan, så får ge den ett försök senare under dagen. Tack för tipset.
Hmm... Det minns jag inte riktigt, men Stephen Kings "It" var rätt obehaglig när man var liten.

Martys är inte otäck. För mig så finns det inte direkt någon atmosfär som kryper in under skinnet på en. Atmosfären i Martys känns bara "kall" och dess starka sida är snarare råheten.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2017-01-30 kl. 15:45.
Citera
2017-01-30, 16:32
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Martys är inte otäck. För mig så finns det inte direkt någon atmosfär som kryper in under skinnet på en. Atmosfären i Martys känns bara "kall" och dess starka sida är snarare råheten.

Själv så tyckte jag att den var svinigt trist när jag såg den då den kom ut. Borde se om den, tror jag...

Såg förövrigt om The Borderlands igår, också. Fan, den är ju riktigt bra. Sköna karaktärer, briljant humor och några riktigt creepy:iga scener.
Citera
2017-01-30, 17:21
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Jag kan inte minnas en enda film som gjort mig riktigt rädd på typ 20 år... Det är en stor besvikelse faktiskt. Någon som har nåt bra tips på riktigt obehagligt läskiga filmer som skrämmer en?
Inga tråkiga, uttjatade "jump scares" inte ens en treåring blir rädd för. Något mer...?

Det är ju sjukt subjektivt, men själv tycker jag det är väldigt obehagligt med människor som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med ren och oförklarlig ondska (inte demoner och sånt skit). Kill List och Bone Tomahawk är exempel på lite nya filmer.
Citera
2017-01-30, 19:59
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Själv så tyckte jag att den var svinigt trist när jag såg den då den kom ut. Borde se om den, tror jag...

Jag gillade filmen både första och andra gången men den kan stundvis (i brist på bättre ordval) kännas lite torr. Hade det adderats mer uptempo så hade filmen istället riskerat sin värdefulla vikt och sombra ton. Det är en svår balansgång det där.. men jag förstår definitivt hur du känner.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2017-01-30 kl. 20:11.
Citera
2017-01-30, 20:11
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen

Hmm.. Det låter ju inte jätteskrämmande i mina ögon, tyvärr. Vill gärna ha filmer som kryper in under skinnet på en, just för att framkalla den där känslan av obehag. Men jag ska absolut ge den ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Det är ju sjukt subjektivt, men själv tycker jag det är väldigt obehagligt med människor som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med ren och oförklarlig ondska (inte demoner och sånt skit). Kill List och Bone Tomahawk är exempel på lite nya filmer.

Helt klart! Jag har svårt för att sätta fingret på vad jag finner läskigt och obehagligt, men nånting måste det finnas. Ska ge Kill List ett försök senare, den verkar helt ok ändå. Tack för tipsen!
Citera
2017-01-30, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Ouija: Origin of Evil (2016) - http://www.imdb.com/title/tt4361050/?ref_=nv_sr_1

Är iofs Jump scare i denna..
Men jag fann den riktigt obehaglig...
Den hade jag höga förväntningar på, men blev i vanlig ordning besviken
Tyckte inte den var nämnvärt läskig.
Citera
2017-01-30, 21:03
Medlem
Monster35s avatar
Jag gillade Djurkyrkogården av stephen king mycket klass i den
Citera
2017-01-30, 23:23
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Riktigt jäkla bra! Tempot och sättet karaktärerna reagerade på vissa grejer var väl lite off, men ja, helhetsmässigt så var den grym. Slutet är det bästa/otäckaste jag har sett på bra länge!

Har du sett La Residencia av samma regissör?

Gjordes 1969 och är som en klassisk skräckfilm men med tydliga inslag av både giallo och slasher. Faktiskt förvånad att den inte ses som en av dom stora föregångarna till slasherfilmerna, den är minst lika mycket det som till exempel Bay of Blood. Men gissar att det kan bero på att Friday 13th snodde ett par mord rakt av från Bavas film, medan La Residencia har lite mindre grafiskt våld men desto mer tung och mardrömslik stämning. Temat är lite av whodunnit med mysterium och en mördare som smyger omkring på en flickskola och avverkar sina offer.

Här ett kort och fint litet smakprov: https://www.youtube.com/watch?v=fkyn9wMeNYc
Citera
2017-01-30, 23:42
Medlem
Memmajemmas avatar
Jag såg senast Shelter med Julianne Moore. Lagom kuslig för min smak. Den var helt okej till halva filmen men sen spårade den ut. Hade kunnat bli så mycket bättre.

Men ärligt talat förstod jag inte slutet, kanske för att det blir en uppföljare?
Citera
2017-01-31, 23:14
Medlem
alwayslooks avatar
Tänkte lite på skräck ifrån svunna tider som t ex. sjuttiotalet..

Vad är de mest skrämmande/obehagligaste egentligen som har kommit ut på film egentligen

under den eran? Om man tänker efter på hur vi de flesta tar emot film just nu, som aldrig

tycks bli skrämda av typ någonting längre..??

Kan man bli skrämd på riktigt av en film nuförtiden?? mardrömmar etc.??

Finns för mig tre filmer som under 2000-talet fått mig att känna mig en smula rädd inombords iaf..

http://www.imdb.com/title/tt0404032/?ref_=nv_sr_3

http://www.imdb.com/title/tt1220198/?ref_=nv_sr_2

http://www.imdb.com/title/tt3317522/
Senast redigerad av alwayslook 2017-01-31 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in