2017-01-27, 23:05
Medlem
Havartis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Sitter framför brasan med mitt rödtjut och lyssnar till tonerna från skivan "Humanism mot abort".

Jag är själv polis och vägrar använda pistol samt batong eftersom min uppgift är att rädda liv, inte göra slut på.

Kan någon förklara för mig varför mitt resonemang är fel?
Att förstärka dina muskler med pistol eller batong, alt. elpistol handlar av val. Om du inte använder dina verktyg, när så är motiverat, kan konsekvensen bli att andra avlider eller skadas. Ytterst att du själv blir skjuten till döds. Antar att du skrev ditt inlägg efter att sista droppen lämnat flaskan eller boxen, för nykter var du nog inte och om du ändå vill ha ett svar så byt jobb.
Citera
2017-01-27, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havarti
Att förstärka dina muskler med pistol eller batong, alt. elpistol handlar av val. Om du inte använder dina verktyg, när så är motiverat, kan konsekvensen bli att andra avlider eller skadas. Ytterst att du själv blir skjuten till döds. Antar att du skrev ditt inlägg efter att sista droppen lämnat flaskan eller boxen, för nykter var du nog inte och om du ändå vill ha ett svar så byt jobb.

Var ironisk självklart jag försöker bara förstå alla dessa sk humanister som tycker det är en rättighet som barnmorska att säga nej till abort men tar ingen som helst hänsyn till kvinnorna som FAKTISKT har rätten till vård.

Nästa steg är att muslimska kvinnor på ICA vägrar serva folk som handlar fläsk.

Vi sänker kunskapskraven till utbildningar, kvoterar överallt och nu smita från sina arbetsuppgifter. Inte undra på att allt suger idag.
Citera
2017-01-28, 09:52
Medlem
Havartis avatar
Citat:
Var ironisk självklart jag försöker bara förstå alla dessa sk humanister som tycker det är en rättighet som barnmorska att säga nej till abort men tar ingen som helst hänsyn till kvinnorna som FAKTISKT har rätten till vård.

Vi sänker kunskapskraven till utbildningar, kvoterar överallt och nu smita från sina arbetsuppgifter. Inte undra på att allt suger idag.

Jo jag utgick från det men kände dock en liten osäkerhet :-)
Lycka till i jobbet.
Citera
2017-01-28, 14:07
Avslutad
Citat:

Jo jag utgick från det men kände dock en liten osäkerhet :-)
Lycka till i jobbet.

Med tanke på att hela Europa mer eller mindre har samvetsfrihet vad hindrar arbetsdomstolen för att klubba till hennes fördel? Utgår man från rådande lagstiftning för då kommer dom ju klubba ner henne fortare än man hinner säger Arnstad.

Europakonventionen artikel 9:

Artikel 9 - Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet

1. Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.

2. Friheten att utöva sin religion eller tro får endast underkastas sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till
den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter
Citera
2017-01-30, 21:51
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Sitter framför brasan med mitt rödtjut och lyssnar till tonerna från skivan "Humanism mot abort".

Jag är själv polis och vägrar använda pistol samt batong eftersom min uppgift är att rädda liv, inte göra slut på.

Kan någon förklara för mig varför mitt resonemang är fel?

Men om du är polis så har ni väl diskuterat det etiska dilemmat med att skjuta en annan människa under utbildningen? De flesta poliser mår väl även dåligt om de tvingas skjuta någon under arbetsdagen och skulle väl i möjligaste mån göra det ogjort om det var möjligt?

En relevant jämförelse mellan poliser och barnmorskor skulle väl vara ungefär den här i den svenska debatten: Det är ingen mänsklig rättighet att bli polis! Har man problem med att skjuta folk så kan man byta jobb!

Jag tycker att samhället borde lyssna på de barnmorskor som inte vill medverka vid aborter. Det handlar inte om så många och det funkar ju i Norge och Danmark.
Citera
2017-01-30, 21:59
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Om enstaka barnmorskor får samvetsfrihet så har kvinnorna FAKTISKT rätt till sin vård fortfarande. Som i exempelvis Norge eller Danmark. Varför charken på ICA skulle påverkas av samvetsfrihet i vården förstår jag faktiskt inte. Vägrar muslimska kvinnor i Norge och Danmark försäljning av fläsk?

När livets börjar är en stor etisk fråga för många, att jämföra det med försäljning av fläsk är ganska tramsigt. Det är väl egentligen bara dödshjälp som är jämförbar.
Citera
2017-01-30, 22:26
Medlem
Citat:
En kvinna som blir våldtagen av en eller flera män och blir gravid ska enligt galna sjuksköterskan inte få abort fastän svensk lag säger det. Vilka andra av våra lagar anser sig denne person har rätt att sätta sig över? Den oönskade och inte avbrutna graviditeten kommer att följa denna kvinna livet ut. Möjligen kommer barnet att bli älskat men ständigt påminna om våldtäkten.

Inga troende, oavsett religion ska få arbeta med andra människor på sjukhus eller liknade, d v s där man ger vård. De som medger att de har en tro får söka sig till yrken där det saknar betydelse. Det går inte att lita på dem, om de styrs att vetenskap och lagar eller låter sin tro gå före. Jehovas Vittnen exempelvis accepterar inte blodtransfusioner utan låter heller sitt barn avlida.
Här är lagen bestämd och det går inte att köra med några religiösa samvetsfrågor. Lagen tillåter att transfusion ges mot föräldrarnas vilja.

Fast nu vet ju alla att det du talar om är special fall, den större andelen aborter är av rent egoistiska skäl (för ung, vill vänta några år osv). Men som du säger finns det speciella fall där jag helt och hållet håller med om att man bör och ska göra abort (våldtäkt, incest osv).

Men jag måste säga att jag tycker det är ganska sjukt hur vissa människor propagerar för att ta en liten ofödd människas liv. Tycker du inte att det känns lite avhumaniserande?
Dessutom förstår jag fullt ut att en sköterska inte vill syssla med sådant. Du kan väl skriva upp dig så kan sköterskan få förvalta liv istället.
Citera
2017-01-30, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Om enstaka barnmorskor får samvetsfrihet så har kvinnorna FAKTISKT rätt till sin vård fortfarande. Som i exempelvis Norge eller Danmark. Varför charken på ICA skulle påverkas av samvetsfrihet i vården förstår jag faktiskt inte. Vägrar muslimska kvinnor i Norge och Danmark försäljning av fläsk?

När livets börjar är en stor etisk fråga för många, att jämföra det med försäljning av fläsk är ganska tramsigt. Det är väl egentligen bara dödshjälp som är jämförbar.

För det är samvetsfrihet pga religiös åskådning som kommer öppna upp för att FLER kan använda samma ursäkter för att slippa arbetsuppgifter. Vad Norge och Danmark beslutar är fullständigt ointressant eller ser våran arbetsmarknad och lagstiftning identisk ut? Det är brist på barnmorskor i landet och vad gör du när fler hänger på det här fantastiska tåget på landsbyggden?

Hon är även uppbackad av den kristna extremistiska gruppen ADF som lobbar stenhårt för att kriminalisera HBTQ m.m. Häng med i matchen istället för att stirra dig blint på abort, kondomer och spiraler.
Citera
2017-01-30, 23:11
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
För det är samvetsfrihet pga religiös åskådning som kommer öppna upp för att FLER kan använda samma ursäkter för att slippa arbetsuppgifter. Vad Norge och Danmark beslutar är fullständigt ointressant eller ser våran arbetsmarknad och lagstiftning identisk ut? Det är brist på barnmorskor i landet och vad gör du när fler hänger på det här fantastiska tåget på landsbyggden?

Hon är även uppbackad av den kristna extremistiska gruppen ADF som lobbar stenhårt för att kriminalisera HBTQ m.m. Häng med i matchen istället för att stirra dig blint på abort, kondomer och spiraler.

Nej lagstiftningen i norden ser inte likadan ut. Men eftersom saker och ting kan göras på ett mer förståndigt sätt där än här så kanske svenska makthavare borde titta på dessa länder och se om de kan lära sig något. I ärlighetens verkar de behöva all hjälp de kan få.

Varför skulle ett betydande antal hänga på tåget om vi inför samvetsfrihet i vården? ADF stödjer den aktuella barnmorskan men vårdförbunden i Sverige gör det inte, det vittnar i min bok om att det råder en ganska stark konsensus i frågan inom vården i Sverige och vi näppeligen kan förvänta oss något lämmeltåg. Men om vi har brist på barnmorskor så är det väl bättre om vi har 100 barnmorskor där 99 gör aborter än att vi bara har 99 barnmorskor?
Citera
2017-01-30, 23:27
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
En kvinna som blir våldtagen av en eller flera män och blir gravid ska enligt galna sjuksköterskan inte få abort fastän svensk lag säger det. Vilka andra av våra lagar anser sig denne person har rätt att sätta sig över? Den oönskade och inte avbrutna graviditeten kommer att följa denna kvinna livet ut. Möjligen kommer barnet att bli älskat men ständigt påminna om våldtäkten.

Inga troende, oavsett religion ska få arbeta med andra människor på sjukhus eller liknade, d v s där man ger vård. De som medger att de har en tro får söka sig till yrken där det saknar betydelse. Det går inte att lita på dem, om de styrs att vetenskap och lagar eller låter sin tro gå före. Jehovas Vittnen exempelvis accepterar inte blodtransfusioner utan låter heller sitt barn avlida.
Här är lagen bestämd och det går inte att köra med några religiösa samvetsfrågor. Lagen tillåter att transfusion ges mot föräldrarnas vilja.

Jo det skulle hon fortfarande få. Men kanske inte just av galna sjuksköterskan. Som för övrigt sökte jobb på en förlossningsavdelning och inte på en gynekologmottagning där de flesta aborter äger rum. Sena aborter äger oftast rum på förlossningsavdelningar men dessa är relativt ovanliga. Där kan jag förstå de barnmorskor som vill ha samvetsfrihet. Att se ett foster som väger 500 gram och har former som en människa ligga och dö i ett bäcken kan inte vara så roligt. Frågan är större än religioner även om den aktuella barnmorskan verkar vara frikyrklig.

Men men, på den svenska arbetsmarknaden vill vi ha robotar som lämnar sin etiska kompass vid köksbordet då de går till jobbet. Lagen är oklanderlig och etiska reflektioner ger ingen omedelbar belöning.
Citera
2017-01-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Men men, på den svenska arbetsmarknaden vill vi ha robotar som lämnar sin etiska kompass vid köksbordet då de går till jobbet. Lagen är oklanderlig och etiska reflektioner ger ingen omedelbar belöning.

Etiska reflektioner finns det gott om. Däremot är det inte en mänsklig rättighet att inneha vilket yrke som helst. Vill man inte ha med döda djur att göra, söker man inte jobb som slaktare.

Ingen har tvingat henne att läsa en utbildning till ett yrke med en klar och tydlig beskrivning över vilka uppgifter som ingår. Hade hon jobbat med en tjänst där det inte ingår aborter vore det naturligtvis fel att tvinga henne.
Citera
2017-01-31, 19:41
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Vill man inte ha med döda djur att göra, söker man inte jobb som slaktare.
Det var kanske därför hon sökte till förlossningsavd. Många pojkar som skriver här tror att det är en barnmorskas primära arbetsuppgift att slakta barn, men de har fel.

Hela grejen med att likna människoliv vid skinka etc. kan sammanfattas som några osunda budord ni säger varianter på:

Kunden har alltid rätt

Du måste alltid lyda chefens order

Andra människor finns till för att tillfredställa mina önskemål

TS anser på allvar att det innebär ett orättvist förtryck när någon har en annan syn på livet än han, och han försöker en (misslyckad) argumentation för att hennes ställningstagande i förlängningen hotar hans rätt att göra vad han vill. Det är en överdrift.

Sanningen är att även i ett orealistiskt scenario där ingen (noll) inhemsk personal ville delta så skulle rättigheten fortfarande finnas och man skulle kunna lösa det, både för bekvämlighetsaborterna som utgör majoriteten aborter i sverige, och de extrema våldtäktsfall som förespråkare alltid drar upp.

Det är faktiskt möjligt att gilla abort och samtidigt acceptera den enskilöda barnmorskans etiska val, men i Sverige är det inte möjligt. Det är märkligt. Det ligger en stor bromskloss i världsbilden hos töntiga unga män som TS, dels personers inom förvaltningen, som Rosa Rosa, hat mot kristna och svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in