Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-25, 14:47
  #1
Medlem
WhatsGuccis avatar
Jag har körkort, men jag brukar nästan aldrig åka till eller IGENOM Stockholm.
Min fråga är, hur lär man sig på bästa sätt att köra rätt när det är rätt så stressigt att hålla koll på allt i Stockholm?
Jag är ingen rookie men just stan hatar jag o köra i men ibland måste man.
Tack på förhand.
Citera
2017-01-25, 14:51
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Jag har körkort, men jag brukar nästan aldrig åka till eller IGENOM Stockholm.
Min fråga är, hur lär man sig på bästa sätt att köra rätt när det är rätt så stressigt att hålla koll på allt i Stockholm?
Jag är ingen rookie men just stan hatar jag o köra i men ibland måste man.
Tack på förhand.

Det är väl bara att öva. Börja att köra på kvällarna när det inte är så mycket trafik, sen när du känner dig bekväm och hittar hyfsat så kan du börja köra när det är lite mer trafik.

Så länge du tar det lugnt så är ju det värsta som kan ske att någon tutar på dig, och det är knappast hela världen
Citera
2017-01-25, 15:18
  #3
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är väl bara att öva. Börja att köra på kvällarna när det inte är så mycket trafik, sen när du känner dig bekväm och hittar hyfsat så kan du börja köra när det är lite mer trafik.

Så länge du tar det lugnt så är ju det värsta som kan ske att någon tutar på dig, och det är knappast hela världen
Jo man vill ju ändå bli van liksom för någon gång måste man ju in dit liksom.
Tycker det är jobbigt när man inte ser hastighetsskyltarna ibland och inte vet exakta hastigheten.
Och GPS:en i telefonen ska man inte tala om. Vilket vridet jävla vägsystem, helt plötsligt om man kört fel: "Gör en u-sväng" Jo vars mitt i vägen liksom.
Men men man får la börja ta det lugnt osv.
Citera
2017-01-25, 15:21
  #4
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Jo man vill ju ändå bli van liksom för någon gång måste man ju in dit liksom.
Tycker det är jobbigt när man inte ser hastighetsskyltarna ibland och inte vet exakta hastigheten.
Och GPS:en i telefonen ska man inte tala om. Vilket vridet jävla vägsystem, helt plötsligt om man kört fel: "Gör en u-sväng" Jo vars mitt i vägen liksom.
Men men man får la börja ta det lugnt osv.

Just nu är det jobbigt att köra igenom stan pga att slussen byggs om.
Träna, det finns inga genvägar.

Nackdelen är bara att folk kan vara lite elaka och inte släppa in en osv, men för det mesta brukar det lösa sig.
Citera
2017-01-25, 15:35
  #5
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Just nu är det jobbigt att köra igenom stan pga att slussen byggs om.
Träna, det finns inga genvägar.

Nackdelen är bara att folk kan vara lite elaka och inte släppa in en osv, men för det mesta brukar det lösa sig.
Jo har märkt det sen innan också att folk är väldigt själviska och inte släpper fram en osv.
Citera
2017-01-25, 15:38
  #6
Avstängd
anonymkristenidiots avatar
Sänk farten är det viktigaste finns plats för omkörning lägg dig sist kör som du fick kortet igår så hittar du fram.
Citera
2017-01-25, 17:25
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Det är faktiskt skitenkelt med Sthlm. Jag själv lärde mig att köra i Linköping. Första resan till Sthlm var med ett halvårsgamalt körkort. Resan gick problemfritt. Nu handlade det bara om att ta sig in till centrum o parkera.
Sedan dess har jag åkt där flertal gånger genom åren. Innan navigatorernas tid så kollade man kartor för att planera o hålla sig till de större lederna.
I dag med navigatorns hjälp så snurrar jag även i området runt gamla stan.
Samma sak med Oslo som gör Sthlm till en sval bris. Även där snurrade jag friskt i de centrala delarna.

Vad jag gjort?
Inte ett skit mer än att skaffa körvana samt våga köra.

Det man ska tänka på som jag fick erfara när jag stod över tre filer vid ett rödljus när jag skulle till Djurgården eller den gången jag en novemberdag kl15 backade med varningsblinkers på Essingeleden är att Stockholmsbilisterna må vara rövhål. Men de är samtidigt väldigt förlåtande.
O vad gäller backningen. Jag är nu 25 år erfarnare o smartare än den gången.
Citera
2017-01-25, 17:25
  #8
Medlem
dwgs avatar
Ska du in och köra när det är mycket trafik så läs skyltarna och planera körningen så ska det inte va några problem
Citera
2017-01-25, 17:50
  #9
Medlem
Börja med att köra tidigt på Söndagmorgon.. då är trafiken låg. Du kan också passa på att åka ut ur centrum och åka till en annan ort och öva. Men Stockholm är bra eftersom det är många enkelriktade gator och många vändzoner som du behöver backa och vända om.

Två: Ta god tid på dig, så länge du inte bestämt exakt väg så har du heller inte åkt fel....
Tre: Visst kan GPS vara bra för att få vägledning, men titta inte på den för mycket! Kolla hellre på en karta eller Google maps via datorn innan du åker för att få en förståelse hur du ska åka. Speciellt om du behöver åka genom tunnlar! Missar du en avfart så får du åka längre sträcka och övar dig därmed mera! appen Waze kan rekomenderas, den ger bara ifrån sig ett kort PIIP om du kör för fort!

Lycka till!
Citera
2017-01-25, 18:37
  #10
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan

Nackdelen är bara att folk kan vara lite elaka och inte släppa in en osv, men för det mesta brukar det lösa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Jo har märkt det sen innan också att folk är väldigt själviska och inte släpper fram en osv.

Folk är inte direkt elaka (själviska är de dock).
Stockholmare kör med mindre marginaler och vassare armbågar MEN de accepterar att andra kör likadant.
Får du ingen lucka får du skapa en lucka. Släpper de inte fram dig får du pressa dig fram.
Gå inte till överdrift dock, det är Stockholm, inte Paris eller Rom.
Citera
2017-01-25, 20:47
  #11
Medlem
pollenpers avatar
Se bara till att inte vara stressad av tid, du ska hinna köra fel ibland.
Sen gäller det att vara tydlig i trängseln, folk släpper in en om man börjar köra försiktigt, jag har aldrig haft problem med mina filbyten trots min ovana.
Citera
2017-01-27, 05:34
  #12
Medlem
dovAkins avatar
Kör i Stockholms trafiken typ varje dag. Tycker folk är ganska schyssta ändå. Det är inte så svårt att hitta det är väldigt bra skyltat.


I City kan det vara jobbigt då man knappt får göra en vänster sväng någonstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback