Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-12, 16:45
  #73
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WangHao
Fungerar PR fortfarande, någon som använder det?

Hur vet jag när jag fått det? Tänkte använda det på genomresa och beställer utrikes, hur fasiken vet jag då vart jag skall hämta det?
Citera
2017-01-25, 13:25
  #74
Medlem
Fungerar Post restante som adress om vill ta hem nått från utlandet?
Citera
2017-01-25, 22:19
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
. Numera är liggetiden på postkontoret endast en vecka,.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Och, som sagt, numera är det bara en veckas liggetid för post pa kontoret.

Det här får du backa upp med en källa, för när jag har använt det - senast i sensomras - så har det legat kvar i mer än en vecka. 30 dagar har det varit tidigare. Det är möjligt att det bara är en vecka nu, men det måste du backa upp om du vill bli tagen på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av knarkpulver
Bumpar. Någon som har erfarenhet nyligen av att utnyttja poste restante? Hur funkar det?
Du skriver:

Citat:
Förnamn Efternamn
Poste restante
Postnummer Postort

... och så hamnar paketet hos ett postkontor på den aktuella orten. Varken mer eller mindre. Det är inte svårare än så. Alla orter har dock inte PR, så det måste du kolla upp innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjejen-90
Vill hämta ut ett paket i Örebro eller Stckholm.

Men NÄR vet jag att det kommit? Eftersom man är på genomresa så är det ju ingen AVI man får.


Citat:
Ursprungligen postat av Tjejen-90
Hur vet jag när jag fått det? Tänkte använda det på genomresa och beställer utrikes, hur fasiken vet jag då

När det kommer vet man inte. Det är ett stort problem, men så är det. Jag har massvis med gånger försökt hämta ut paket jag trott har anlänt, men som inte har det.

Citat:
vart jag skall hämta det?

Den här sidan har alltid fungerat för mig, men kolla upp det ändå, för säkerhets skull, eftersom PR blir mindre och mindre vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av RasmusL
Fungerar Post restante som adress om vill ta hem nått från utlandet?
Jepp.
Citera
2017-01-29, 18:02
  #76
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Numera är liggetiden på postkontoret endast en vecka, därefter skickas posten tillbaka till avsändaren.

Stämmer inte enligt PostNord själva:

Citat:
Ursprungligen postat av PostNord
Adressaten får själv gå och hämta sina försändelser. Försändelser som inte är avhämtade efter 30 dagar returneras till avsändaren.

http://www.postnord.se/ta-emot/hante...poste-restante
Citera
2017-05-19, 18:24
  #77
Avstängd
klonazepam90s avatar
Hamnar paketet på terminalen i den stad man skriver?

Danne Karlsson
Poste Restante
112 12 Stockholm

Nu finns det många affärer i Stockholm t ex, men ungefär.
Citera
2017-08-10, 06:56
  #78
Avstängd
4Honors avatar
Kan jag beställa droger till Poste Restante till Stockholms kontor och hämta det därifrån? Det hamnar garanterat inte hemma hos mig eller så? För isåfall är det ju suveränt.
Citera
2017-10-07, 18:23
  #79
Medlem
Behövs verkligen legitimation för att hämta ut ett poste restante brev? Det krävs ju inte ens legitimation för att hämta ut ett vanligt brev från utlämningsstället.
Citera
2017-10-14, 00:32
  #80
Medlem
CXQHs avatar
Nu vet jag att inläggen har några månader på nacken, men kanske kommer till nytta för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av klonazepam90
Hamnar paketet på terminalen i den stad man skriver?

Danne Karlsson
Poste Restante
112 12 Stockholm

Nu finns det många affärer i Stockholm t ex, men ungefär.

Här finns en bra och uppdaterad lista https://sv.wikipedia.org/wiki/Poste_restante

Du skriver
förnamn, efternamn
Poste Restante
(Postnr + ort enligt Wikipedia listan)

Citat:
Ursprungligen postat av 4Honor
Kan jag beställa droger till Poste Restante till Stockholms kontor och hämta det därifrån? Det hamnar garanterat inte hemma hos mig eller så? För isåfall är det ju suveränt.

Ja det kan du. Men förstår inte hur det skulle vara vettigare eftersom du måste visa id-kort, då vet posten vem som hämtat ut brevet. Om du istället beställer det hem till dig kan du bara neka, vem ska kunna bevisa annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Behövs verkligen legitimation för att hämta ut ett poste restante brev? Det krävs ju inte ens legitimation för att hämta ut ett vanligt brev från utlämningsstället.

Ja du behöver alltid legitimation.
__________________
Senast redigerad av CXQH 2017-10-14 kl. 00:37.
Citera
2017-11-02, 13:25
  #81
Medlem
AndersEklunds avatar
Någon som vet om man kan ringa poste restante och kolla om man fått någon post i sitt namn där eller man måste helt enkelt gå dit med leg?
Citera
2019-10-28, 00:29
  #82
Medlem
vargstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Någon som vet om man kan ringa poste restante och kolla om man fått någon post i sitt namn där eller man måste helt enkelt gå dit med leg?

Funkar att gå dit på vissa orter utan PR, inte ovanligt om man vill ha det tidigt. Bara att du visar leg.

Posten restante funkar väl än idag?
Citera
2019-10-30, 07:10
  #83
Medlem
Skattebrotts avatar
Såvitt jag minns behöver uthämtaren visa leg, men namnet måste förvånande nog inte stämma med namnet på brevet. Det räcker att du vet att det ska ha kommit ett brev till ”Kalle Anka” eller ”Hubert X Kvastholm” (säger du ”Karl Anka eller H X Kvastholm” svarar de att de inte har nåt sånt brev). Och uthämtarens leg loggas inte heller.

Många som jobbar på Posten vet ej deras egna policies men chefen vet och det står i deras personalmanual som de har på sina skärmar.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2019-10-30 kl. 07:12.
Citera
2020-01-26, 08:50
  #84
Medlem
Någon som kan förklara hur Poste Restante fungerar i praktiken? Låt säga att jag under ett par veckor kommer sakna en fast adress, hur får jag myndigheter att skicka min post Poste Restante? Ska man ringa skatteverket och tala om att jag vill få allt till närmaste utlämningsställe?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback