19 369 besökare online
1 075 236 medlemmar • 56 299 159 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Dator och IT Nätverk och datorkommunikation Nätverk: mjukvara
Svara på ämne
Ämnesverktyg
snedtrippen
Medlem
snedtrippens avatar
Skriver ett nytt inlägg då jag inte kan redigera det förra.

Dessa filer är vad jag får nedladdat när jag laddar ner konfigurationsfilerna genom https://www.ovpn.se/sv/guides/ubuntu-gui:
ovpn-ca.crt
ovpn-se.ovpn
ovpn-tls.key

Så jag började testa vad jag fick när jag laddade ned för CLI istället och då fick jag:
ovpn.conf
ovpn-ca.crt
ovpn-tls.key

Kan det vara någon skum bugg som gör att man inte får .conf vid GUI nedladdningen eller är det jag som missar något uppenbart?

Hur som helst så har jag nu installerat det enligt deras CLI-guide, inga problem som helst.
Ska köra så här nu ett tag och se vad jag tycker, vill bara att det ska funka med uppkopplingen och inte fastna i någon loop som deras klient gjorde.
Så jag hoppas att jag har förstått det rätt att det nu ska det skötas automatiskt, så att jag hela tiden är upplopplad mot OVPN oavsett vad som händer.

sebnie
Medlem
sebnies avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av snedtrippen
.
.conf och .ovpn är samma sak. Om du byter namn på .ovpn till .conf fungerar det också. Tänk dock på att innehållet i configen kan också skilja något, så du kan behöva editera i configen också. Testa dig fram till vilken config som fungerar bäst.

UDP är bäst. TCP avråds, se här varför.
Men i vissa fall kan TCP vara att föredra, t.ex. om UDP är blockat eller liknande.
Senast redigerad av sebnie Igår kl. 22:04.

snedtrippen
Medlem
snedtrippens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av sebnie
.conf och .ovpn är samma sak. Om du byter namn på .ovpn till .conf fungerar det också. Tänk dock på att innehållet i configen kan också skilja något, så du kan behöva editera i configen också. Testa dig fram till vilken config som fungerar bäst.

UDP är bäst. TCP avråds, se här varför.
Men i vissa fall kan TCP vara att föredra.

Misstänkte först att .ovpn motsvarade .conf, fanns ingen annan logisk förklaring riktigt. Öppnade upp och ögnade igenom men tänkte ge mig på CLI-guiden istället då jag inte orkade gräva runt mer..

Orkar inte läsa på om det där nu tyvärr (men tack för länken, kan läsa senare).
Kör TCP nu, om det skiljer något för mig omärkbart i hastighet spelar ingen större roll, den här burken används inte till saker där hastigheten är jätteviktigt. Kör servrarna i Sverige också, har för mig att avståndet spelar roll för TCP/UDP. Upplever jag problem så byter jag bara till UDP, har inte riktigt ork eller tid just nu.

Svara på ämne
Svara Topp Dela