Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 21:49
  #5233
Medlem
snedtrippens avatar
Skriver ett nytt inlägg då jag inte kan redigera det förra.

Dessa filer är vad jag får nedladdat när jag laddar ner konfigurationsfilerna genom https://www.ovpn.se/sv/guides/ubuntu-gui:
ovpn-ca.crt
ovpn-se.ovpn
ovpn-tls.key

Så jag började testa vad jag fick när jag laddade ned för CLI istället och då fick jag:
ovpn.conf
ovpn-ca.crt
ovpn-tls.key



Kan det vara någon skum bugg som gör att man inte får .conf vid GUI nedladdningen eller är det jag som missar något uppenbart?

Hur som helst så har jag nu installerat det enligt deras CLI-guide, inga problem som helst.
Ska köra så här nu ett tag och se vad jag tycker, vill bara att det ska funka med uppkopplingen och inte fastna i någon loop som deras klient gjorde.
Så jag hoppas att jag har förstått det rätt att det nu ska det skötas automatiskt, så att jag hela tiden är upplopplad mot OVPN oavsett vad som händer.
Citera
2017-01-22, 21:58
  #5234
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
.
.conf och .ovpn är samma sak. Om du byter namn på .ovpn till .conf fungerar det också. Tänk dock på att innehållet i configen kan också skilja något, så du kan behöva editera i configen också. Testa dig fram till vilken config som fungerar bäst.

UDP är bäst. TCP avråds, se här varför.
Men i vissa fall kan TCP vara att föredra, t.ex. om UDP är blockat eller liknande.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-01-22 kl. 22:04.
Citera
2017-01-22, 22:13
  #5235
Medlem
snedtrippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
.conf och .ovpn är samma sak. Om du byter namn på .ovpn till .conf fungerar det också. Tänk dock på att innehållet i configen kan också skilja något, så du kan behöva editera i configen också. Testa dig fram till vilken config som fungerar bäst.

UDP är bäst. TCP avråds, se här varför.
Men i vissa fall kan TCP vara att föredra.

Misstänkte först att .ovpn motsvarade .conf, fanns ingen annan logisk förklaring riktigt. Öppnade upp och ögnade igenom men tänkte ge mig på CLI-guiden istället då jag inte orkade gräva runt mer..

Orkar inte läsa på om det där nu tyvärr (men tack för länken, kan läsa senare).
Kör TCP nu, om det skiljer något för mig omärkbart i hastighet spelar ingen större roll, den här burken används inte till saker där hastigheten är jätteviktigt. Kör servrarna i Sverige också, har för mig att avståndet spelar roll för TCP/UDP. Upplever jag problem så byter jag bara till UDP, har inte riktigt ork eller tid just nu.
Citera
2017-01-23, 11:35
  #5236
Medlem
Vad finns det för bra verktyg för kontinuerlig test av en VPN förbindelse av seende hastighet, kvalite osv? Bredbandskollen är vad jag vet bara en gång i taget och TPTEST känns inte pålitligt numera, SpeedTest har jag för mig också bara har engångstester.

Behöver väl vara något med testservrar gärna i Sverige men iaf minimum i norden för att man ska testa rätt saker, annars är det som bekant för mkt annat som spelar in.
Citera
2017-01-23, 11:53
  #5237
Medlem
Var kan man se vilka serverpooler hos OVPN har vilka IP-adresser knutna till sig (range)? Verkar som alla Geolokaliserar sig till Stockholm, gissar att OVPNs kontor finns där.

Lastbalanseringen verkar ibland fungerar lite si så där då kör man mot "Sverige-poolen" är det långt ifrån givet att man verkligen hamnar på bästa servern (med bäst hastighet och svarstid/ping) men gör man några försök till brukar man hamnar på en bättre server efter ett tag. Hade inte Stockholmsnoden varit överrepresenterad när det gäller strul hade jag nog låst mot den direkt i pfSense iom att den rimligtvis borde ge bäst uppkoppling för de som har den som närmaste nod.

Edit:
Kan tillägga att jag just nu får riktigt bra hastigheten genom OVPN både enligt SpeedTest och Bredbandskollen, uppe och sniffar på 200 Mbit/s vilket väl måste anses som helt ok även underliggande bredbandet är 500 Mbit/s. Detta med komprimeringen avstängd i pfSense (vilket inte verkade göra någon större skillnad faktiskt men kanske krävs bättre mätverktyg). Lustigt nog rapporterar Bredbandskollen en högre upphastighet än det faktiska bredbandet har även med komprimering avslagen, SpeedTest däremot visar rätt.
__________________
Senast redigerad av improwise 2017-01-23 kl. 11:56.
Citera
2017-01-23, 17:42
  #5238
Medlem
Ska man vara nöjd när man får ut 60 av ca. 96 Mbit som har utan VPN? Är kopplad till servern i Stockholm. Finns det några tweaks?
Citera
2017-01-23, 19:09
  #5239
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Ska man vara nöjd när man får ut 60 av ca. 96 Mbit som har utan VPN? Är kopplad till servern i Stockholm. Finns det några tweaks?

Känns ändå som att det är hyffsat.
Använder själv Mullvad och får ut 110/15 på en 100/10 lina, utan VPN får jag ut 115/20 och en förändrad MS i spel om cirka 10 högre (45).
Server i samma stad som mig.
Citera
2017-01-23, 20:49
  #5240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Känns ändå som att det är hyffsat.
Använder själv Mullvad och får ut 110/15 på en 100/10 lina, utan VPN får jag ut 115/20 och en förändrad MS i spel om cirka 10 högre (45).
Server i samma stad som mig.

Det märkliga är att upp ligger på 30+ vid vissa mätningar trots att det ska vara 100/10. Tror jag ska kontakta bolaget och klaga på hastigheten, att jag kör med linan rätt in i en bra dator, de har ju förmågan att skruva upp hastigheten om de vill.

Jag har ett stort problem, nu när jag kör med ovpn så är internet på mitt Windows 10 VM helt dött, googlar som bara den, men är mest folk som sitter och babblar om Linux med samma problem, och det hjälper dessvärre inte mig.

Varför dog nätet på min VM? Kör NAT.
Citera
2017-01-23, 21:13
  #5241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Det märkliga är att upp ligger på 30+ vid vissa mätningar trots att det ska vara 100/10. Tror jag ska kontakta bolaget och klaga på hastigheten, att jag kör med linan rätt in i en bra dator, de har ju förmågan att skruva upp hastigheten om de vill.

Jag har ett stort problem, nu när jag kör med ovpn så är internet på mitt Windows 10 VM helt dött, googlar som bara den, men är mest folk som sitter och babblar om Linux med samma problem, och det hjälper dessvärre inte mig.

Varför dog nätet på min VM? Kör NAT.

Säkert komprimeringen som påverkar om du får för höga hastigheter.

Att få VPN att lira med en VM kan vara en mardröm beroende på vad du kör för med för hypervisor. Kör du VPN på hosten eller inne på VM:en? Det senare var lite enklare för mig när jag körde med Hyper V tidigare och NAT. Annars är det rätt mkt strul med att få routingen rätt. Kör du med OVPN klienten är den känd för att ha problem även utan VM inblandade med att uppkopplingen dör.
__________________
Senast redigerad av improwise 2017-01-23 kl. 21:16.
Citera
2017-01-23, 21:41
  #5242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Säkert komprimeringen som påverkar om du får för höga hastigheter.

Att få VPN att lira med en VM kan vara en mardröm beroende på vad du kör för med för hypervisor. Kör du VPN på hosten eller inne på VM:en? Det senare var lite enklare för mig när jag körde med Hyper V tidigare och NAT. Annars är det rätt mkt strul med att få routingen rätt. Kör du med OVPN klienten är den känd för att ha problem även utan VM inblandade med att uppkopplingen dör.

Fan vad trist, jag bara provade ovpn:s 5-timmars prova. Kanske skiter i hela grejen på om det ska vara på det här viset, borde inte vara svårare än att välja ovpn-adaptern i VM settings. Irriterande när något som borde vara enkelt som fan inte fungerar, de som gör programmen borde ju vara medvetna om att många vill köra VPN. Men du menar att det vore enklare att köra VPN från guest VN? Kör VPN på hosten nu i alla alla fall. Är en ovpn den bästa tjänsten, särskilt dyrt är det i alla fall inte, men att förlora ca. 40 Mbit är ju rätt trist bara det. Har tillgång till en slags VPN i Kaspersky, även den stjäl ca. 40 Mbit, men fungerar på både host och alla VM utan problem, så varför ska det vara så svårt att få en annan tjänst att fungera, alla problem går att lösa om man verkligen vill men orkar verkligen inte sätta mig in i allt det där.

PS: Vad är en hypervisor?

Vore det enklare om man köpte en sån där låda som de säljer, som jag antar att man kopplar in innan routern?
__________________
Senast redigerad av selfredrum 2017-01-23 kl. 21:51.
Citera
2017-01-23, 21:50
  #5243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Fan vad trist, jag bara provade ovpn:s 5-timmars prova. Kanske skiter i hela grejen på om det ska vara på det här viset, borde inte vara svårare än att välja ovpn-adaptern i VM settings. Irriterande när något som borde vara enkelt som fan inte fungerar, de som gör programmen borde ju vara medvetna om att många vill köra VPN. Men du menar att det vore enklare att köra VPN från guest VN? Kör VPN på hosten nu i alla alla fall. Är en ovpn den bästa tjänsten, särskilt dyrt är det i alla fall inte, men att förlora ca. 40 Mbit är ju rätt trist bara det. Har tillgång till en slags VPN i Kaspersky, även den stjäl ca. 40 Mbit, men fungerar på både host och alla VM utan problem, så varför ska det vara så svårt att få en annan tjänst att fungera, alla problem går att lösa om man verkligen vill men orkar verkligen inte sätta mig in i allt det där.

Men vill du verkligen hålla på och byta adapter hela tiden när du kopplar upp och ner VPN tjänsten vilket du väl måste om du "hårdkodar" direkt till adaptern. Jag syftade främst på en lösning är där man skulle få VPN trafiken att gå den vägen om det fanns en sådan aktiv. Men som sagt, du kan alltid köra VPN inne i VMen. Denna fråga handlar nog dock mer om VMs än specifikt OVPN som så.
Citera
2017-01-23, 21:53
  #5244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Men vill du verkligen hålla på och byta adapter hela tiden när du kopplar upp och ner VPN tjänsten vilket du väl måste om du "hårdkodar" direkt till adaptern. Jag syftade främst på en lösning är där man skulle få VPN trafiken att gå den vägen om det fanns en sådan aktiv. Men som sagt, du kan alltid köra VPN inne i VMen. Denna fråga handlar nog dock mer om VMs än specifikt OVPN som så.

Du missförstod nog lite. Jag vill köra Ovpn men samtidigt få mina VM:s att gå genom samma tjänst. Fungerar ju uppenbarligen med Kasperskys VPN så borde väl inte vara så svårt kan man tänka. Men installerar jag programvaran på hosten också och försöker logga in så går det ej, och jag är inte förvånad, eftersom det kostar så lite, skulle det funks att ha en ovpn-VPN för VM och en annan för host? Skulle det fungera eller strula till det?
__________________
Senast redigerad av selfredrum 2017-01-23 kl. 21:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback