Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 15:44
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Jag är intresserad av en Macbook 12. Jag vet att den finns i lite olika årsmodeller och varianter.

Vilka? Vilken är mest prisvärd?

Jag har haft samma gamla toshiba i 5 år så jag är inte någon som köper makbooks till höger och vänster. :P
Bara en sidenote.


Jag vet att en har processor på 1,1 ghz och en annan på 1,2 ghz. Spontant låter det väldigt lite på båda och gör verkligen

0,1 ghz någon skillnad?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar!
Citera
2017-01-21, 15:55
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Jag är intresserad av en Macbook 12. Jag vet att den finns i lite olika årsmodeller och varianter.

Vilka? Vilken är mest prisvärd?

Jag har haft samma gamla toshiba i 5 år så jag är inte någon som köper makbooks till höger och vänster. :P
Bara en sidenote.


Jag vet att en har processor på 1,1 ghz och en annan på 1,2 ghz. Spontant låter det väldigt lite på båda och gör verkligen

0,1 ghz någon skillnad?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar!

1. Prisvärd och MacBook - välj ett av alternativen

2. Vad ska du använda datorn till? Den informationen är vital för att kunna svara på din fråga.
Citera
2017-01-21, 16:40
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Får nog hålla med om att prisvärd och Macbook inte riktigt går hand i hand. På PC-sidan så får du utan problem samma byggkvalitet men även bättre hårdvara för samma pengar.

Däremot så går det inte att komma ifrån att Macbooks är trevliga datorer och är det just en sån man vill ha så är det ju en sån man ska köpa.
Citera
2017-01-21, 16:41
  #4
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Prisvärd och MacBook - välj ett av alternativen

2. Vad ska du använda datorn till? Den informationen är vital för att kunna svara på din fråga.


Skola och arbete. Inte spel.
Citera
2017-01-21, 16:43
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Skola och arbete. Inte spel.
Varför är du intresserad av att skaffa en Macbook? Vad är det som lockar så att säga.
Citera
2017-01-21, 22:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Jag är intresserad av en Macbook 12. Jag vet att den finns i lite olika årsmodeller och varianter.

Vilka? Vilken är mest prisvärd?

Jag har haft samma gamla toshiba i 5 år så jag är inte någon som köper makbooks till höger och vänster. :P
Bara en sidenote.


Jag vet att en har processor på 1,1 ghz och en annan på 1,2 ghz. Spontant låter det väldigt lite på båda och gör verkligen

0,1 ghz någon skillnad?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar!

Macbook 12 finns bara i en årsmodell och variant.
Citera
2017-01-22, 01:14
  #7
Medlem
Mounotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Macbook 12 finns bara i en årsmodell och variant.
Det stämmer dock inte...
Citera
2017-01-22, 12:36
  #8
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Skola och arbete. Inte spel.

I så fall hade jag tittat på en begagnad 2015 års modell. Med tanke på att det precis släpptes en uppgradering borde de ligga bra i pris. Skillnaden är inte enorm, marginellt snabbare processor och upp till en timmes bättre batteritid på 2016 års macbook.

Satsa hellre på större SSD är maxat RAM.
Citera
2017-01-22, 13:42
  #9
Medlem
Farbror Fazers avatar
Någon utav instegsmodellerna och då begagnad. Ska du köpa till ram eller ssd av apple så rasar prisvärdheten illa kvickt från det lilla som fanns
Citera
2017-01-22, 16:17
  #10
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Någon utav instegsmodellerna och då begagnad. Ska du köpa till ram eller ssd av apple så rasar prisvärdheten illa kvickt från det lilla som fanns


Jo, men det tänker jag också. Alltså jag vill ha en mac nu för aldrig haft det förut. Det är inte det diskussionen handlar om eg. utan vilken.

Mvh!!
Citera
2017-01-22, 20:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mounoto
Det stämmer dock inte...
Vilka årsmodeller finns det av den?
Citera
2017-01-22, 20:50
  #12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
I så fall hade jag tittat på en begagnad 2015 års modell. Med tanke på att det precis släpptes en uppgradering borde de ligga bra i pris. Skillnaden är inte enorm, marginellt snabbare processor och upp till en timmes bättre batteritid på 2016 års macbook.

Satsa hellre på större SSD är maxat RAM.

Den nuvarande 12" MacBook släpptes i april 2106. Det är ju inte så nyligen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback