Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-20, 14:35
  #84997
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuSalentinu
Jag vill hitta skärningen mellan x^2 + y^2 = 1 och x + y = 0 i parameterform.

x^2 + y^2 = 1 representerar cylindern kring z-axeln och x + y = 0 är planet som skär origo parallell med z-axeln.

Problemet är att jag inte förstår hur jag ska hitta z. Hittills har jag kommit fram till att x = cos(t) och y = sin(t).

Det stämmer inte att x = cos(t) och y = sin(t) kommer ge dig någon bra parametrisering. Klarar du av att visualisera hur skärningen ser ut? Om inte, fundera på om jag finner ett givet x och y som ligger både på planet x + y = 0 och cylindern x² + y² = 1, hur kan jag då välja z så att båda dessa ekvationer fortfarande är uppfyllda?
Citera
2017-01-20, 17:05
  #84998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Varför testar du inte själv och ser om det stämmer?

Tänk också på vad derivatan brukar vara där funktioner har sitt maximum.


Den brukar vara 0.
Citera
2017-01-20, 17:45
  #84999
Medlem
Hur bevisar man att (k över k) + (k+1 över k) + ... + (n över k) = (n+1 över k+1)?

Har försökt att utveckla VL och försöka få det till HL men det stämmer inte. I facit står det "tillämpa Pascals triangel upprepade gånger", hur menar man där?
Citera
2017-01-20, 19:03
  #85000
Medlem
Är den enda skillnaden mellan en väg och en Eulerväg att en Eulerväg måste passera alla kanter i grafen exakt en gång? Det vill säga, det är tillåtet att passera samma kant flera gånger i en Eulerväg men inte i en väg.
__________________
Senast redigerad av Stagflation 2017-01-20 kl. 19:08.
Citera
2017-01-20, 19:27
  #85001
Medlem
Hej, jag greppar inte detta med randpunkter och inre punkter riktigt. Exempelvis rita i xy-planet och bestäm randpunkter och inre punkter

Uppgift 1. 0 < y − x^2, y = x


Uppgift 2. 0 ≤ y^2 − x, x2 + y^2<1

Jag har ritat bägge i xy-planet men vet inte riktigt vad randpunkt och inre punkt blir. Är randpunkterna för uppgift 1 bara alla punkter som ligger på y=x? Och är randpunkten i 2 de punkter som ligger på y^2-x i intervallet där funktionerna begränsas?

Tack för hjälp!
Citera
2017-01-20, 19:47
  #85002
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur bevisar man att (k över k) + (k+1 över k) + ... + (n över k) = (n+1 över k+1)?

Har försökt att utveckla VL och försöka få det till HL men det stämmer inte. I facit står det "tillämpa Pascals triangel upprepade gånger", hur menar man där?

Titta på den animerade bilden i artikeln på Wikipedia. Varje tal i triangeln är summan av de tal som står diagonalt ovanför talet (längst ut på kanterna på varje rad finns bara ett tal diagonalt ovanför, och det är alltid 1).

Vänsterledet är en sekvens av tal som man hittar diagonalt under varandra från rad k i triangeln ned till rad n. Högerledet är ett enda tal som står på rad n+1. Utgå alltså från högerledet och skriv det som summan av två tal från raden ovanför i triangeln. Du kommer att se att ett av dessa tal är (n över k), så då har du alltså (n över k) i båda leden och kan därför subtrahera det på båda sidor och få en likaledes giltig ekvation.

Sedan gör du på samma sätt med det tal du har kvar i högerledet. Steg för steg kommer varje term som finns i vänsterledet att genom denna process dyka upp i högerledet när du skriver om det kvarvarande talet där som summan av de två tal som står diagonalt över talet i triangeln.
Citera
2017-01-20, 19:48
  #85003
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är den enda skillnaden mellan en väg och en Eulerväg att en Eulerväg måste passera alla kanter i grafen exakt en gång? Det vill säga, det är tillåtet att passera samma kant flera gånger i en Eulerväg men inte i en väg.

Du har skrivit fel i andra meningen antar jag? I en väg är det tillåtet att passera samma kant valfritt antal gånger.
Citera
2017-01-20, 19:48
  #85004
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Den brukar vara 0.

Ja, det stämmer. Så jag antar att du inser att derivatan för sinus kommer inte vara maximerad då sin(x) = 1 gäller?
Citera
2017-01-20, 19:49
  #85005
Medlem
Finns det något samband mellan antal hörn och kanter i en graf?

Det finns väl inget tydligt samband förutom Eulers: h-k = 2 - y?

En graf kan ha 2 hörn och 1 kant, 4 hörn och 4 kanter, 5 kanter och 4 hörn och så vidare..
Citera
2017-01-20, 19:50
  #85006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har skrivit fel i andra meningen antar jag? I en väg är det tillåtet att passera samma kant valfritt antal gånger.


I en väg får man alltså passera samma kant flera gånger. Detta får man inte i en Eulerväg, här måste varje kant passeras exakt en gång. Samma sak om man jämför stig och Hamiltonstig? En Hamiltonstig måste passera varje hörn exakt en gång, medan en stig kan passera samma hörn flera gånger.
Citera
2017-01-20, 19:51
  #85007
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Hej, jag greppar inte detta med randpunkter och inre punkter riktigt. Exempelvis rita i xy-planet och bestäm randpunkter och inre punkter

Uppgift 1. 0 < y − x^2, y = x


Uppgift 2. 0 ≤ y^2 − x, x2 + y^2<1

Jag har ritat bägge i xy-planet men vet inte riktigt vad randpunkt och inre punkt blir. Är randpunkterna för uppgift 1 bara alla punkter som ligger på y=x? Och är randpunkten i 2 de punkter som ligger på y^2-x i intervallet där funktionerna begränsas?

Tack för hjälp!

Intuitivt uttryckt så utgörs randpunkterna av områdets yttre kanter. Kurvorna du har ritat ut ska ju begränsa ett område, så de inre punkterna är alla punkter innanför begränsningen och randpunkterna är själva begränsningskurvorna.

Algebraiskt innebär det att randpunkterna får man genom att sätta likhetstecken istället för olikhetstecken.
Citera
2017-01-20, 19:53
  #85008
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Finns det något samband mellan antal hörn och kanter i en graf?

Det finns väl inget tydligt samband förutom Eulers: h-k = 2 - y?

En graf kan ha 2 hörn och 1 kant, 4 hörn och 4 kanter, 5 kanter och 4 hörn och så vidare..

Nej, inget mer samband än så. Det kan exempelvis finnas noll kanter oavsett hur många hörn det finns. Finns det noll hörn så har man en tom graf och då kan det inte heller finnas några kanter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback