Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-20, 09:45
  #985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Är det att skicka ljud via 3.5-mm-pluggen ett svårt problem? Känns som 1800-talsteknologi typ, men kanske missar någonting om varför det är så svårt och krångligt (tydligen).
kanske missar du:
3.5-mm-pluggen är analog - Dvs det är elektroniken före uttaget som bestämmer ljudkvaliteten 'i sladden'.

hdmi förmedlar digitalt samma kvalitet som producenten av ljudfil/stream tillhandahåller, sedan är det den burk du ansluter hörlurar/högtalare till som konverterar till ljud.
Citera
2017-01-23, 20:20
  #986
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Med tanke på priset och att troligen de flesta kör ljudet digitalt via HDMI så ska man nog inte ställa så höga krav på den analoga utgången.

Jag tycker att de borde ha skippat att ha med en analog utgång i över huvud taget med tanke på hur fördjävligt den låter. Skulle spara några kronor och visat på att det egentligen är HDMI som man ska köra med om man vill ha ut ljud från den. Så slipper man göra folk besvikna.
Citera
2017-01-23, 20:21
  #987
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
kanske missar du:
3.5-mm-pluggen är analog - Dvs det är elektroniken före uttaget som bestämmer ljudkvaliteten 'i sladden'.

hdmi förmedlar digitalt samma kvalitet som producenten av ljudfil/stream tillhandahåller, sedan är det den burk du ansluter hörlurar/högtalare till som konverterar till ljud.

Tja, 3.5-mm-pluggen på min Macbook skickar till exempel ut kanonbra ljud till mina högtalare som jag inte har någonting att klaga på i över huvud taget. Allt ljud som skickas ut från Rasberry Pi låter som att det har passerat genom en dammsugare.
Citera
2017-01-23, 20:32
  #988
Medlem
MrBraxs avatar
Den kör ju lite hackigt med ljud från 3.5mm, typ digitala square waves, och dessutom ger den inte mycket kräm ur den heller.
Citera
2017-01-23, 22:06
  #989
Medlem
Går att lösa med en DAC: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...erry-pi-p87320
Citera
2017-02-03, 21:21
  #990
Medlem
abcabcs avatar
Jag har provar lite tidigare att köra BD-skvior med tidigare distributioner på RP2, men det har inte fungerat speciellt bra, hackar i filmen och låser sig i menyerna.

Någon som har uppdaterad information hur det fungerar nu i senaste RP och mjukvaran?
Citera
2017-02-03, 22:23
  #991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag har provar lite tidigare att köra BD-skvior med tidigare distributioner på RP2, men det har inte fungerat speciellt bra, hackar i filmen och låser sig i menyerna.

Någon som har uppdaterad information hur det fungerar nu i senaste RP och mjukvaran?
Menyer funkar sällan bra, varken BD eller DVD, bäst är att rippa med tex MakeMKV.
Citera
2017-02-04, 11:35
  #992
Medlem
Personligen tycker jag nog att Raspberry Pi 3 är det bästa jag sett från Linux. Det borde kunna vara en utmärkt skoldator på många sätt. Bra start för att börja programmera med Scratch, Python eller C (beroende på åldern). Libre Office är på många sätt bättre än Microsoft Office. Ljudet är dåligt vilket är en stor fördel om man ska vara produktiv. Möjligheter att bygga ut med robot, väderstation osv är inte illa...
Citera
2017-02-04, 14:45
  #993
Medlem
raxmouses avatar
Jag har en sånhär mackapär av senaste version hemma men glömde köpa minisd-strömadaptern -_- så jag får tjå mig lite, har väl annat jag måste göra ändå MEN Jag hörde talas om detta rätt nyligen och trodde inte det var sant med priset, tänkte "äntligen någon som kommer med en billig dator", (jag älskar att den är så liten när råvaror är bristvaror och ändliga ting som vi borde hushålla med på planeten om jag får va lite miljömilitantisk), det är väl skärmen som kostar, men hur många äldre skärmar ligger inte och dammar överallt liksom?


Personligen vill jag ha den endast som en surfdator och en dator jag kan skriva texter på, är ljudet verkligen så dåligt som folk säger? Jag har ett USB-ljudkort övers på en hylla som dammar och streaming av ljud måste den kunna göra....är det någon som provat att få ett externt ljudkort att fungera och låta bra? Wifi har jag en dongel jag kan använda....synd att den inbyggda verkar vara dålig.

Har jag fattat det rätt också att windows 7 inte går att installera? tört. Då det är vanemässigt enkelt för en simpel n00b som jag får väl joxa med linux igen da med den där jävla terminalen lol

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Personligen tycker jag nog att Raspberry Pi 3 är det bästa jag sett från Linux. Det borde kunna vara en utmärkt skoldator på många sätt. Bra start för att börja programmera med Scratch, Python eller C (beroende på åldern). Libre Office är på många sätt bättre än Microsoft Office. Ljudet är dåligt vilket är en stor fördel om man ska vara produktiv. Möjligheter att bygga ut med robot, väderstation osv är inte illa...

Får jag fråga varför ljudet är till fördel om det är dåligt? fattar inte

Jag har också dock tänkt precis som du gällande skoldatorer och det praktiska hur liten och effektiv den är!

Jag personligen dock kan inte programera för fem öre å det intresserar inte mig. Jag tror jag har någon form av siffer(siffror) dyslexi för jag tycker språket ser så jäkla knepigt ut, IT-folk säger att det är logiskt å det är säkert så, men jag kan bara inte förstå att det fungerar. Jag är dock väldigt faschinerad och lite avundsjuk på dem som lärt sig koda, (hur fungerar ens era hjärnor, haha).. det är en fantastisk konstform(kanske den coolaste) och vetenskap, som jag helt enkelt inte begriper mig på.


måste ba spåna lite om sociologiska aspekter med teknologins frammarsch


Jag satt någon tid sedan och funderade om blinda kunde ta del av internet och isåfall hur. Oftast tydligen så är det en röst som läser upp vad som sägs och man navigerar med vanligt tangentbord som man lärt sig http://synskadade.ifokus.se/discussi...-for-synskadad, det är därför inte bra att typ som jag ibland kan skriva ??? .... !!! och massa tecken på rad då läser datorn upp det i upprepande form SÅ om någon blind lyssnat sig less på alla mina punkter och tecken, så ber jag om ursäkt för mitt dryga språkbruk *SMAJL*

men typ det här, det är ju helt otroligt att det ens fungerar https://youtu.be/X2WEoQKkFTo?t=317 tänk hur många böcker som aldrig översatts till blindskrift? Nu kan det installeras så en robot på datorn Pi mobilt å enkelt kan läsa upp en bok i skrift från papper till tal. Nu verkar rösten vara lite monoton och enformig, men det skulle ju enkelt kunna optimeras(säger jag positivt även fast jag inte kan något haha). SÅNT hära borde programeras och ges till alla blinda i Sverige.... måste väl finnas ett par tusen individer som inte kan se så det måste ju finnas ett behov.

men ja, mkt imponerad av Pi och kulturen med alla kodare runtomkring som ser massa lösningar på en så begränsad apparat, inspirerande å tack alla er som lägger ner tid för kod som gjort livet mera praktiskt....^__^

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Det handlar ju om balansen mellan nytta & nöje. De flesta PC används ju för spel och musik. Inte så produktivt om vi pratar skoldator.

Det är ju riktigt att ljud kan vara en distraktion i massa situationer men jag tycker det kan vara en viktig komponent att använda i skola å undervisning...fast det behövs ju aldrig när det skrivs kod gissar jag på så jag förstår vad du menar tror jag. :-)
__________________
Senast redigerad av raxmouse 2017-02-04 kl. 15:17.
Citera
2017-02-04, 15:11
  #994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Ja

Får jag fråga varför ljudet är till fördel om det är dåligt? fattar inte

Jag har också dock tänkt precis som du gällande skoldatorer och det praktiska hur liten och effektiv den är!



Det handlar ju om balansen mellan nytta & nöje. De flesta PC används ju för spel och musik. Inte så produktivt om vi pratar skoldator.
Citera
2017-02-04, 15:34
  #995
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ljudet är dåligt pågrund av att det jämfört med en standard pc är en billig skräp produkt med budget komponenter. Med det sagt Diggar jag raspberry och har några själv, både mediacenter och retrospel och allmänt fuffens.

Det är en dator likvärd pentium 3 med hyffsat grafik krets som kostar 400spänn, man kan inte förvänta sig något superbra top notch kvalite för 600spänn komplett dator liksom.

Hdmi ljud ut verkar funka helt ok, men hörlurskontakten är inte rolig, brusar vad man än kopplar in. Mer än leksak i det avseendet än seriös produktions maskin..
Citera
2017-02-04, 16:46
  #996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
J
Jag personligen dock kan inte programera för fem öre å det intresserar inte mig. Jag tror jag har någon form av siffer(siffror) dyslexi för jag tycker språket ser så jäkla knepigt ut, IT-folk säger att det är logiskt å det är säkert så, men jag kan bara inte förstå att det fungerar. Jag är dock väldigt faschinerad och lite avundsjuk på dem som lärt sig koda, (hur fungerar ens era hjärnor, haha).. det är en fantastisk konstform(kanske den coolaste) och vetenskap, som jag helt enkelt inte begriper mig på.

Det är ju riktigt att ljud kan vara en distraktion i massa situationer men jag tycker det kan vara en viktig komponent att använda i skola å undervisning...fast det behövs ju aldrig när det skrivs kod gissar jag på så jag förstår vad du menar tror jag. :-)

Programmering tror jag du skulle prova med Scratch. Det är symboler/ikoner och inte text. Tanken är att barn under 10 ska kunna programmera utan långa rader av text.

Ljud har så klart nyttiga användningar också. Med rätt program borde svenska på SFI gå som en dans.
Men ett bra ljudkort fördubblar priset (från 400 till 800 SEK).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback