Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 00:28
  #973
Medlem
Har börjat köra min Raspberry Pi 3 lite så smått. Men jag har ett litet problem med att ansluta till det trådlösa nätverket på min router (Dlink 655). När jag försöker ansluta till det trådlösa nätverket som mina andra enheter använder så får jag ett felmeddelande som lyder "error enabling network" FAILED TO SET PASSWORD, PROBABLY TOO SHORT". Nyckeln jag använder är den som routern genererade från början (64 hexadecimala tal) och som de andra enheterna inte har några problem med. Jag hade tidigare en Samsungmobil som inte klarade av nyckeln då mobilen endast klarade nycklar upp till 63 tecken. Men jag tycker det vore underligt om inte det skulle gå att ange nyckeln hexadecimalt på Raspberryn.
Men jag har lyckats ansluta till trådlösa nätverk där nyckeln endast består av vanliga ASCII-tecken.
Någon annan här som upplevt samma sak?

Kan passa på att fråga om det är någon större skillnad i hastighet mellan att köra trådlöst eller via kabel till routern?
Citera
2017-01-18, 04:34
  #974
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Har börjat köra min Raspberry Pi 3 lite så smått. Men jag har ett litet problem med att ansluta till det trådlösa nätverket på min router (Dlink 655). När jag försöker ansluta till det trådlösa nätverket som mina andra enheter använder så får jag ett felmeddelande som lyder "error enabling network" FAILED TO SET PASSWORD, PROBABLY TOO SHORT". Nyckeln jag använder är den som routern genererade från början (64 hexadecimala tal) och som de andra enheterna inte har några problem med. Jag hade tidigare en Samsungmobil som inte klarade av nyckeln då mobilen endast klarade nycklar upp till 63 tecken. Men jag tycker det vore underligt om inte det skulle gå att ange nyckeln hexadecimalt på Raspberryn.
Men jag har lyckats ansluta till trådlösa nätverk där nyckeln endast består av vanliga ASCII-tecken.
Någon annan här som upplevt samma sak?

Kan passa på att fråga om det är någon större skillnad i hastighet mellan att köra trådlöst eller via kabel till routern?
Inte något jag kan men är din SSID dold?
https://www.raspberrypi.org/forums/v...23033&p=829382

63 och 64 tecken tillsammans med ASCII verkar matcha detta:
"According to the WPA2 specification:

The encryption key may be from 8 to 63 printable ASCII characters or 64 hexadecimal
digits. The maximum length results in 256 bit strength, which is what
64 digits (8 bits each) multiplied by 4 bits/digit yields. I recommend
that you use at least 32 random characters.

OSMC's setup program limits you to 10 characters. This is the max length for WEP."
https://discourse.osmc.tv/t/wpa2-key...oo-short/11691

Jag har ingen direkt lösning.
Citera
2017-01-18, 19:28
  #975
Medlem
Hej!

Körde precis igång min Rpi 3 med OpenElec. Installerade Svtplay tillägget och videon fungerar klockrent utan lagg. Men problemet är ljudet. Har bara brus i mitt 3.5 mm jack som är kopplat till stereon. Provade med en videofil på usb-minne också, blir samma sak.

Nån idé hur det kan lösas?

Mvh,

grishals
Citera
2017-01-18, 19:33
  #976
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Hej!

Körde precis igång min Rpi 3 med OpenElec. Installerade Svtplay tillägget och videon fungerar klockrent utan lagg. Men problemet är ljudet. Har bara brus i mitt 3.5 mm jack som är kopplat till stereon. Provade med en videofil på usb-minne också, blir samma sak.

Nån idé hur det kan lösas?

Mvh,

grishals
Är egentligen en kodi-grej. Gå till kodis inställningar och jag tror det är under "System" (jag kör alltid på visa expert/avancerade alternativ/inställningar, den som är mest). Så tittar du på ljudinställningar. Kan vara att den itne är inställt på att spela upp ljud genom 3.5 jacket utan bara hdmi. Tänk också på att på pin så stödjer jacket bara 2.0, så vill du ha mer så måste du gå genom hdmi-porten samt ställa in i inställningar hur många kanaler den ska kunna spotta ur sig. Jag kör på 5.1, och ljudet går genom hdmi först till tv: n och sedan via ARC (audio return channel) så går ljudet från tv: n till hemmabion.
__________________
Senast redigerad av Emerain 2017-01-18 kl. 19:37.
Citera
2017-01-18, 20:58
  #977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Hej!

Körde precis igång min Rpi 3 med OpenElec. Installerade Svtplay tillägget och videon fungerar klockrent utan lagg. Men problemet är ljudet. Har bara brus i mitt 3.5 mm jack som är kopplat till stereon. Provade med en videofil på usb-minne också, blir samma sak.

Nån idé hur det kan lösas?

Mvh,

grishals
OpenELEC's alla utvecklare (utom 1) hoppade av och startade LibreELEC istället, vilket fått till följd att OpenELEC stått mer eller mindre stilla i drygt 9 månader och numera inte längre ens nämns på raspberrypi.org
Citera
2017-01-19, 17:42
  #978
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Är egentligen en kodi-grej. Gå till kodis inställningar och jag tror det är under "System" (jag kör alltid på visa expert/avancerade alternativ/inställningar, den som är mest). Så tittar du på ljudinställningar. Kan vara att den itne är inställt på att spela upp ljud genom 3.5 jacket utan bara hdmi. Tänk också på att på pin så stödjer jacket bara 2.0, så vill du ha mer så måste du gå genom hdmi-porten samt ställa in i inställningar hur många kanaler den ska kunna spotta ur sig. Jag kör på 5.1, och ljudet går genom hdmi först till tv: n och sedan via ARC (audio return channel) så går ljudet från tv: n till hemmabion.

Ok, tack för infon! Gjorde ändringen och justerade upp ljudet, det var ställt väldigt lågt, vilket förstärkte bruset.
Citera
2017-01-19, 17:42
  #979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
OpenELEC's alla utvecklare (utom 1) hoppade av och startade LibreELEC istället, vilket fått till följd att OpenELEC stått mer eller mindre stilla i drygt 9 månader och numera inte längre ens nämns på raspberrypi.org

Ok, är det stor skillnad på de båda?
Citera
2017-01-19, 20:03
  #980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Ok, är det stor skillnad på de båda?
Största skillnaden är väl att LibreELEC har utvecklats under tiden som OpenELEC stått still.
Citera
2017-01-19, 23:16
  #981
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Ok, tack för infon! Gjorde ändringen och justerade upp ljudet, det var ställt väldigt lågt, vilket förstärkte bruset.

Det där ger mig flashbacks till när jag köpte en Rasberry Pi för att i princip bara spela upp ljud och sedan, efter flera dagars hårslitande, lämnade tillbaka skiten just på grund av den kassa ljudkvaliten från 3.5mm-pluggen.

Helt otroligt att det inte är fixat (alternativt att det är fixat men det inte kommuniceras någonstans på ett vettigt sätt hur man ska få det att funka).

Och jag som gick i någon slags tanke att köpa en Rasberry Pi igen (har köpt och lämnat tillbaka två olika versioner). Tack för påminnelsen :P
Citera
2017-01-20, 07:02
  #982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Ok, är det stor skillnad på de båda?
Kör man dessutom den här: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298461
så har man det senaste av det senaste (Kodi 18 Leia), kommer ny version i stort sett dagligen.
Ljudet via 3,5 mm utgången är väl inte direkt känt för att vara bra, jag kör istället tvljudet via extern anläggning.
Citera
2017-01-20, 08:36
  #983
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Kör man dessutom den här: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298461
så har man det senaste av det senaste (Kodi 18 Leia), kommer ny version i stort sett dagligen.
Ljudet via 3,5 mm utgången är väl inte direkt känt för att vara bra, jag kör istället tvljudet via extern anläggning.

Är det att skicka ljud via 3.5-mm-pluggen ett svårt problem? Känns som 1800-talsteknologi typ, men kanske missar någonting om varför det är så svårt och krångligt (tydligen).
Citera
2017-01-20, 08:57
  #984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Är det att skicka ljud via 3.5-mm-pluggen ett svårt problem? Känns som 1800-talsteknologi typ, men kanske missar någonting om varför det är så svårt och krångligt (tydligen).
Med tanke på priset och att troligen de flesta kör ljudet digitalt via HDMI så ska man nog inte ställa så höga krav på den analoga utgången.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback