19 369 besökare online
1 075 236 medlemmar • 56 299 150 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Dator och IT Programvara: övriga operativsystem
Svara på ämne
Ämnesverktyg
towb
Medlem
towbs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Xexy
På fullaste allvar, menar ni att Windows har bättre "design"? Har ni glömt bort Windows 8? Ett missbildat barn-influerad överdimensionerade stora-rutor med fula färger design? Ett multi-miljard-företag borde skapa bättre design än så där kan man tycka.

Windows 10 är ju ett skämt, återigen, överdrivet stora rutor att klicka på. Problemet med Windows är att det är onödigt komplicerat att ändra utseendet om man nu får för sig att göra det utan att använda tredjeparts-program.

Finns ju ett par Linux-distros ute som fokuserar mer på design; Deepin, Elementary OS e.t.c. Men fördelen med Linux är just det, att det är så förbannat enkelt att ändra utseendet jämfört med Windows. Är man inte nöjd så är det bara oftast ett par klick bort att förändra utseendet.

Måhända att stock-install av de flesta Linux-distar ser ut som skit, men det är så otroligt lätt att ändra det och denna fördel kompenserar det väl.
Visst, men man är antagligen inte nöjd efter det heller.

Vad jag gjort är att skala bort allt onödigt som kan distrahera och irritera. Inga fula menyer, inga snygga menyer som inte riktigt håller måttet när det kommer till funktion. Ingen statusbar, inget förutom programfönster, alltså det man BORDE fokusera på när man använder en dator. Den enda nackdelen är att jag inte har någon klocka synlig på samma ställe var jag än befinner mig

sputnik2011
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av utforskaren
Det här beror mycket på att Linux utvecklas av de allra grövsta datornördarna, de med de tjockaste flaskbottnar till glasögon och den vitaste av hy, som sällan har någon vidare bra smak, kunskaper eller färdigheter i design.

Grafiker/designers och User Experience-nördar använder ofta Mac med OS X. De arbetar oftast mot betalning i kommersiella projekt, medan Linux i mångt och mycket utvecklas oavlönat av entusiaster.

Det stämmer inte, det finns en massor av special design för Linux.
Du kan få Linux se ut som Windows 10 eller Mac OS eller så kan du välja att ladda ned paket med special design som du tycker om, ändrar typsnitt, utseende på mappar, samt hur Desktop ska se ut.

Jag kör Ubuntu Mate LTS - alltså gamla Gnome - min favorit.

Cheers

HipToBeSquare
Medlem
HipToBeSquares avatar
Om man jämför med Android som också är Linux-baserat så klagar i stort sett ingen på designen dvs hur det ser ut. Linux desktop ser verkligen ut som kom och hjälp. Fonterna ser ut som Albin 5 år hade gjort dem. När jag använt Android har jag aldrig tyckt detta även Android inte är min personliga favorit. Jag förstår inte varför de inte klarar av att fixa det grafiska snyggt. Jag testade att ladda ner lite extras för att få fonterna snyggare vilket dem blev men fortfarade såg de inte bra ut.

BWisser
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om man jämför med Android som också är Linux-baserat så klagar i stort sett ingen på designen dvs hur det ser ut. Linux desktop ser verkligen ut som kom och hjälp. Fonterna ser ut som Albin 5 år hade gjort dem. När jag använt Android har jag aldrig tyckt detta även Android inte är min personliga favorit. Jag förstår inte varför de inte klarar av att fixa det grafiska snyggt. Jag testade att ladda ner lite extras för att få fonterna snyggare vilket dem blev men fortfarade såg de inte bra ut.

Det beror såklart på att Google är ett enormt resursstarkt företag med hela arméer av designers anställda. De uppfann ju ett eget designspråk för Android tex, Material Design.
Ett stort problem tror jag är fragmentiseringen av skrivbordsmiljöerna på Linux. Vi har 3-4 stycken stora med hyfsad användarbas, sedan ytterligare något dussin mer eller mindre obskyra diton. Det blir ett enormt slöseri på resurser, istället för att fokusera talanger på en skrivbordsmiljö så blir allt utspritt.
Och det blir ju inte bättre av att nästan samtliga också ska komma upp med egna lösningar på problem som i slutändan ändå innebär att de bara återuppfinner hjulet. Och sist men inte minst, som redan sagts, Linux-communityn är mycket hårt inriktat på programutveckling, andelen extrem-nördar är mycket hög och de förstår sig inte på design.

Kristofer.
Medlem
Kristofer.s avatar
Känns som att denna fråga kommer år efter år, läget är väl ungefär lika kört som vanligt, användargränssnittet är för dåligt i linux och att lära sig linux är bra mycket svårare än windows som alla kan öppna upp för en bredare grupp, svennen, men folk tröttnar fort på när det inte är som i windows, folk är otåliga, tar för lång tid att lära sig, för stor omställning osv, detta är vad som sägs om linux av gemene man, men linux styrka ligger stabilitet, omtyckta av administratörer landet över, som har tröttnat på windows stängda kod och ville ha mer, och få bestämma själv, och alla andra smarta funktioner och hål som windows har om man bara lär sig.

Android kom ut som ett nytt operativsystem, dom siktade på anvädaren, hur vill svennen ha det, så gör vi det. folk lärde sig, för att det var lätt...

Så, för den bredare massan går fort linux inte hem. Och som vanligt även här, administratörer och andra instressanter utav linuxkoden så dom kan se ifall dom kan göra något roligt vill ju självklart ha linux på deras maskiner.

Kampen går vidare! hörs nästa år.

Svara på ämne
Svara Topp Dela