Nu har jag uppgraderat efter att jag läste att det finns ett Linux subsystem i den senaste versionen av Windows 10. Visserligen kan det knappast vara lika bra som att köra Linux direkt, men tyvärr är det inte ett alternativ på hemdatorn just nu eftersom jag vill kunna använda Visual Studio och emellanåt kunna starta Microsoft Word eller Photoshop. Tanken av att slippa starta den virtuella maskinen bara för att knappa in några linuxkommandon var för lockande för att kunna motstå. Sagt och gjort, laddade ner Windows på närmaste piratbukt och efter att ha gjort korstecknet startade jag uppgraderingen.
Efter flera timmar och ungefär lika många omstarter var det klart. Kaos. Mitt script som sätter bakgrundsbilden är tydligen inte kompatibel med Windows 10. Bakgrundsbilden är omgiven av en ful gul ram. Startmenyn är full med en massa bloat. Windows Feedback, Xbox, Skype... Försöker högerklicka för att ta bort. Går inte. Googlar. Tydligen kan man ta bort allt skräp med PowerShell. UAC.

Stäng av. En timme senare är allt skit borta och bakgrundsbilden har justerats. Nu ser det faktiskt riktigt bra ut! Kommer på att jag kanske borde kolla att mina filer är kvar. Startar Utforskaren, filerna ligger på samma ställe som innan. Bra! Men va faan... Min DVD-emulator verkar inte lira. Finns ingen virtuell disk D:\ längre där min X-Plane skiva brukar ligga. Får en snilleblixt och extraherar iso-filen till en mapp som jag monterar som en nätverksenhet. Mycket bättre än den fullösning jag hade innan.
Efter en omstart och ytterligare uppdateringar lyckas jag installera Linux subsystem. Tyvärr återställde uppdateringen en del bloat som jag var tvungen att ta bort men Bash-terminalen verkar lira ganska bra. Försöker köra några pythonprogram. Har lite problem med pyopenssl som jag är tvungen att ominstallera, men sedan rullar det på ostört.
Laddar ner DWS och stänger av alla spionfunktioner. Startar om. Går in på YouTube... Ljudet funkar. BitLocker funkar. Till och med det trådlösa nätverkskortet som brukade koppla ifrån en gång varannan dag fungerar nu utan problem. Hittar fortfarande inte på den nya kontrollpanelen, men det gör inte så mycket. Är nöjd.