Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 14:51
  #637
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machbet
Liten uppdatering sen jag fick 13-tummaren med TouchBar.

Väldigt stilren dator och helt perfekt storlek.
Tangentbordet har jag vant mig vid. Det var en av mina största tveksamheter innan köpet gjordes men nu känns det bara förbannat rappt och tight gentemot dom äldre.

Batteriet är ingen hit. Håller tummarna på förbättring med nästa uppdatering som det ryktats om både här och där.

Men Touchbaren, alltså, vilket skämt.
Man kommer åt den hela jävla tiden om man som jag fingrar på de övre tangenterna endel.
La först till sleep mode-knappen i högra hörnet. Kom emot den ett dussintals gånger och blev tillslut tvungen att ta bort den igen.
Eftersom att man inte får någon haptic feedback så sitter man som ett frågetecken varje gång något oväntat händer innan man förstår att man råkat toucha skiten.


Synd att inte dom snabbare 13-tummarna fanns utan TouchBar.

Haha hur fan lyckas du med det? Har du korvfingrar? 😁

När jag har fingrarna i "skrivmaskinsposition" når jag precis siffertangenterna utan att lyfta händerna, inte en chans att jag skulle råka komma åt touch baren. Kanske jag som har korta fingrar?

Det enda jag råkar komma åt på touch baren är Siri när jag lyfter handen för att trycka "backa" lite slarvigt, men det löste jag genom att ta bort Siri och lämna den ytan tom. Använder ändå inte Siri på datorn.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2017-01-16 kl. 15:32.
Citera
2017-01-16, 15:48
  #638
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Haha hur fan lyckas du med det? Har du korvfingrar? 😁

När jag har fingrarna i "skrivmaskinsposition" når jag precis siffertangenterna utan att lyfta händerna, inte en chans att jag skulle råka komma åt touch baren. Kanske jag som har korta fingrar?

Det enda jag råkar komma åt på touch baren är Siri när jag lyfter handen för att trycka "backa" lite slarvigt, men det löste jag genom att ta bort Siri och lämna den ytan tom. Använder ändå inte Siri på datorn.


Nja dom är lagom stora

Jag använder olika kortkommandon i Xcode, och troligtvis är jag inte helt hemma på tangentbordet än.
Jag råkar nämligen nästan alltid trycka lite ovanför siffertangenterna, och då nuddar jag ju även touchbaren.

Den hade gärna fått vara lite mer "fysisk", en vibration eller något.
Citera
2017-01-16, 16:06
  #639
Medlem
Första intryck med nya MBP 13" är att jäklar vad tangentbordet är skönt att skriva på. Haft datorn i några veckor nu och var tangentbordet jag inte alls gillade i början. Men idag känner jag tvärtom, mest för att det är riktigt snabbt. Däremot låter det lite mycket vilket kan vara störande för andra runt omkring, speciellt på föreläsningar när man ska anteckna.

Touchbaren gillar jag dock inte och tror knappast andra tillverkare kommer apa efter denna funktionen. Jag har blicken på skärmen när jag skriver, inte på tangentbordet. Att då ha en touchbar på tangentbordet leder till att jag måste titta ner för att justera ljusstyrka eller liknande, något som känns som ett avbrott. Bättre då med fysiska knappar som sitter där de sitter och ger feedback när man trycker på dem. Som andra skrivit tidigare är det dessutom lätt att komma åt någon knapp på baren som gör att man stänger av ljudet eller liknande vilket är frustrerande.

Anledningen till att jag inte valde den äldre MBP är pågrund av att den här är betydligt minder och lättare, vilket är egenskapen jag värdesätter högt då jag har med den varje dag till skolan.

Skulle jag rekommendera den till andra? Inte helt hundra på den frågan, för den är jäkligt dyr om man jämför med motsvarande PC.
Citera
2017-01-16, 16:12
  #640
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machbet
Nja dom är lagom stora

Jag använder olika kortkommandon i Xcode, och troligtvis är jag inte helt hemma på tangentbordet än.
Jag råkar nämligen nästan alltid trycka lite ovanför siffertangenterna, och då nuddar jag ju även touchbaren.

Den hade gärna fått vara lite mer "fysisk", en vibration eller något.

Ok Haptic feedback är garanterat med i nästa generation touch bar vågar jag lova. Något måste de ju spara för att få folk att uppgradera de jävlarna.
Citera
2017-01-16, 18:07
  #641
Medlem
Hur kan skärmljuset vara svagare på nya pro 15 2016 än den gamla Pro Retina från late 2013 ? På den gamla har jag skärmstyrkan på runt 55-60% medan den nya hade jag runt 95-100% för samma ljus ? Förskräkligt dåligt av apple

Det var det enda jag såg negativt med datorn och även batteri tiden då inte konstigt med max styrka på ljuset
Citera
2017-01-16, 18:24
  #642
Medlem
Machbets avatar
Hur länge räcker egentligen era batterier hos 13-tummaren?

Känns som jag får ladda minst två gånger om dagen. Har haft igång datorn nu sen 15-tiden och egentligen bara surfat på Safari + lyssnat på musik.
Den har gått från fulladdat till 50% på lite mer än 3 timmar.

Bara nu när jag skrev det här vilket tog kanske 3-4 minuter så gick den ner till 48%......
Citera
2017-01-16, 23:02
  #643
Medlem
Jag har nya mbp 13" med tb. Jag är ingenjörsstudent. Undra en vanlig dag i skolan använder jag datorn 8-17, surfar en del, en del mathematica, en del matlab m.m. Är den fulladdad på morgonen så har jag oftast ca 15-20 % kvar kl 17 på eftermiddagen. Med undantag de gånger jag kör Windows med parallells, då håller batteriet kanske 5-6 tim.
Citera
2017-01-17, 19:06
  #644
Medlem
Efter fyra timmars användande av OneNote och surfande hade det dragit 40% av batteriet.
Citera
2017-01-19, 08:45
  #645
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Första intryck med nya MBP 13" är att jäklar vad tangentbordet är skönt att skriva på. Haft datorn i några veckor nu och var tangentbordet jag inte alls gillade i början. Men idag känner jag tvärtom, mest för att det är riktigt snabbt. Däremot låter det lite mycket vilket kan vara störande för andra runt omkring, speciellt på föreläsningar när man ska anteckna.
Jag tycker tangentbordet låter ungefär lika mycket som tidigare unibodys.

Det nya är helt ok att skriva på, men jämfört med tidigare tangentbord finner jag det lite svårare att hitta pil-tangenterna (då det inte finns någon dead space runt dem).
Citat:

Touchbaren gillar jag dock inte och tror knappast andra tillverkare kommer apa efter denna funktionen. Jag har blicken på skärmen när jag skriver, inte på tangentbordet. Att då ha en touchbar på tangentbordet leder till att jag måste titta ner för att justera ljusstyrka eller liknande, något som känns som ett avbrott.
Är det ofta du skiftar ljusstyrka samtidigt som du skriver löptext?



Citat:
Bättre då med fysiska knappar som sitter där de sitter och ger feedback när man trycker på dem. Som andra skrivit tidigare är det dessutom lätt att komma åt någon knapp på baren som gör att man stänger av ljudet eller liknande vilket är frustrerande.
Har svårt att se att det, egentligen, tillför något revolutionerande. Men visst, man ger applikationsutvecklare möjlighet att tydligare framhäva funktionalitet än man kunde göra mha funktionstangenter.
Citat:
Anledningen till att jag inte valde den äldre MBP är pågrund av att den här är betydligt minder och lättare, vilket är egenskapen jag värdesätter högt då jag har med den varje dag till skolan.
Har samma modell som du, och uppskattar precis som du den låga vikten.
Citat:
Skulle jag rekommendera den till andra? Inte helt hundra på den frågan, för den är jäkligt dyr om man jämför med motsvarande PC.
Mycket riktigt. Dock bör man se det över datorns livslängd, och då skiljer det inte fullt lika mycket.

Min MBA har snart 6 år på nacken och fungerar fortfarande ypperligt körandes senaste os-uppdateringen.
(Förvisso börjar den lite skrala minneskonfigurationen göra sig påmind). En PC brukar kännas obsolet efter sisådär 2 år.

Citat:
Ursprungligen postat av emalan
Jag har nya mbp 13" med tb. Jag är ingenjörsstudent. Undra en vanlig dag i skolan använder jag datorn 8-17, surfar en del, en del mathematica, en del matlab m.m. Är den fulladdad på morgonen så har jag oftast ca 15-20 % kvar kl 17 på eftermiddagen. Med undantag de gånger jag kör Windows med parallells, då håller batteriet kanske 5-6 tim.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Efter fyra timmars användande av OneNote och surfande hade det dragit 40% av batteriet.
Min upplevelse är att batteriet töms snabbare än väntat. Antar att skärmen är major culprit.
Citera
2017-01-20, 11:11
  #646
Medlem
mrtowlies avatar
Ni som dissar Touch Bar kan ju börja med att använda några av de applikationer som stöder Touch Bar (Tex photos, garage band, Spotify, iMovie, Pages, Number, Mail och nu även Logic Pro X) och sen uttala er om dess värde.

Att sitta och gnälla på att det nu är jobbigt att ändra ljusstyrka är bara tramsigt.

Angående just ljusstyrkan för övrigt är det nice att dra en slider med extrem precision i stället för att sitta och hamra på en tangent som en babian. Samma sak med ljudvolymen.
Citera
2017-01-20, 21:04
  #647
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ni som dissar Touch Bar kan ju börja med att använda några av de applikationer som stöder Touch Bar (Tex photos, garage band, Spotify, iMovie, Pages, Number, Mail och nu även Logic Pro X) och sen uttala er om dess värde.

Att sitta och gnälla på att det nu är jobbigt att ändra ljusstyrka är bara tramsigt.

Angående just ljusstyrkan för övrigt är det nice att dra en slider med extrem precision i stället för att sitta och hamra på en tangent som en babian. Samma sak med ljudvolymen.

Vad är det som gör att du förespråkar en Touch Bar istället för en touchskärm?
Vad säger att ljudvolym och ljusstyrkan för alltid måste vara nere på tangentbordet?

Eftersom alla andra, eller nåja de flesta andra tillverkarna redan har lanserat datorer med touchskärmar så känns Apples Touch Bar mer som ett steg tillbaka.
Apple ska för helvete ligga i framkant, här känns det mer som dom hamnat tre år efter alla andra.

Det finns liksom inget som Touch Baren kan göra som inte skärmen lika gärna skulle kunna göra.
Citera
2017-01-21, 08:51
  #648
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machbet
Vad är det som gör att du förespråkar en Touch Bar istället för en touchskärm?
Vad säger att ljudvolym och ljusstyrkan för alltid måste vara nere på tangentbordet?

Eftersom alla andra, eller nåja de flesta andra tillverkarna redan har lanserat datorer med touchskärmar så känns Apples Touch Bar mer som ett steg tillbaka.
Apple ska för helvete ligga i framkant, här känns det mer som dom hamnat tre år efter alla andra.

Det finns liksom inget som Touch Baren kan göra som inte skärmen lika gärna skulle kunna göra.

Jag har aldrig sagt att jag förespråkar touch bar framför touchskärm. Men spontant känns touchskärm jävligt orent på en laptop, kladda med fingeravtryck på skärmen, låg precision, etc. Känns om en feature som finns där men som man aldrig använder.

Sen flyttar jag hellre fingret 2 cm till en touch bar för att göra diverse justeringar än att lyfta hela handen och börja peta på skärmen. Känns mer ergonomiskt.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2017-01-21 kl. 08:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback