Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 19:16
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag är i den åldern (30+) och med den bakgrund att mina vänner lämnat eller snart kommer att lämna innerstan och istället flytta till hus utanför stan eller till någon bostadrättsradhus i ytterområde.
Själv har jag inga djupare tankar på att lämna stan även om dom kommer med jämna mellanrum.

Jag trivs väldigt bra här. Det finna mycket som spelar in - dels arbetsplatsen som ligger 10 minuter på cykel hemifrån, och jag har också en bostad som jag trivs väldigt bra i då den ligger en bit upp och dessutom mot innergården så jag störs inte av yttre ljud. Känner mig trygg här.

När jag vill ha något kan jag nå det till fots inom några minuter nästan oavsett vad det är jag vill ha. Så oerhört bekvämt!
Jag har mina ställen här, vill jag ha bröd så sticker jag till ett bra bageri, vill jag tala med en vän över en öl vet jag flera ställen och till och med vilka bord som är bäst, ska jag handla råvaror vet jag vilka butiker som har just det jag söker och kan enkelt besöka olika handlare, är det på nåt sätt oroligt ute så vet jag hur jag undviker problem, osv.
Vill jag äta ute så finns det säkert 30-40 ställen inom 10 minuter.
Jag kan min del av stan som min egen ficka.

Babbar finns det på gatorna så klart men dom flesta drar när det börjar bli eftermiddag och olika myndigheter dom dras till stänger. Men i mitt område bor nästan bara svenskar, här är lugnt när det ska vara lugnt och vår höga höga gallergrind med kod tillsammans med huskropparna håller obehöriga ute från innergården som är som en oas mitt i city

Jag har vänner som sagt som flyttat ut från stan. Det är lite ledsamt så klart att mista den närmare kontakten och spontana träffar. Senast i november köpte ett par hus och nyss flyttade en vän som bodde på samma gata till en förort med mer grönområden för dotterns skull.
En vän som flyttade till hus för ett par år sedan flyttade nyss tillbaka till stan då hon tröttnade på att sitta där i ett villaområde utan att kunna göra spontanare grejer åt nöjeshållet. En utekväll måste ju planeras noggrannare, osv. Ett sms om 'Ska vi gå på spelning?' kanske inte funkar lika bra osv.
Jag var ute och gick idag och smet spontant in på en utställning.

Jag är själv uppvuxen i villa i villaförort så jag 'kan' det livet också men flyttade in till stan så fort jag kunde och har blivit kvar.
Trivs väldigt bra med anonymiteten här. När jag kliver ut på gatan vet 'ingen' vem jag är även om jag självklart blivit lite tjenis och hallå med grannar och dom i typ mataffären (låter lite konstigt) och ju springer in i vänner ibland.

Visst finns det fler här som är stadsmänniska precis som jag? Kanske nån som lämnat stan, bott i hus och sen flyttat tillbaka till city?
Vad är era tankar och anledningar till att ni bor inne i stan?
Citera
2017-01-14, 19:34
  #2
Medlem
knasen79s avatar
Vissa i din ålder väljer inte att skaffa familj och stannar därför kvar i stan. Till en början fortsätter ni att umgås med alla kompisar som fått barn och flyttat ut till Bromma, Täby eller Sollentuna, men ganska snabbt börjar det omvända intresset att klinga av och ni som väljer att bo kvar i stan blir lite av ufon som man inte vet var man har. Ni blir betraktade som udda figurer som saknar en mutter eller två.
Citera
2017-01-14, 19:42
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vissa i din ålder väljer inte att skaffa familj och stannar därför kvar i stan. Till en början fortsätter ni att umgås med alla kompisar som fått barn och flyttat ut till Bromma, Täby eller Sollentuna, men ganska snabbt börjar det omvända intresset att klinga av och ni som väljer att bo kvar i stan blir lite av ufon som man inte vet var man har. Ni blir betraktade som udda figurer som saknar en mutter eller två.
Folk har blivit både provocerade för att jag inte gör det man SKA och avundsjuka för att jag INTE gör det man ska.
Jag gör aldrig något avgörande för någon annans skull. Söker inte bekräftelse hos andra på det sättet.
Citera
2017-01-14, 19:58
  #4
Medlem
Bor i stan just nu och trivs helt okej men drömmen är en villa ett par mil utanför, och vare sig det blir fru och ungar eller inte så vill jag ändå ha villan.
Citera
2017-01-14, 20:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Folk har blivit både provocerade för att jag inte gör det man SKA och avundsjuka för att jag INTE gör det man ska.
Jag gör aldrig något avgörande för någon annans skull. Söker inte bekräftelse hos andra på det sättet.

Så du startade inte den här tråden för att bekräfta din egen livsstil då? ;-)

Själv tycker jag staden är döden. Allt handlar om konsumtion, stress o trängsel. Kulturutbudet är pretto o skitnödigt. Ointressant. Kaffet allt för dyrt. Folk är utan moral, de är pk dvs trista och ängsliga, o ängsligast är de sk hipsterna.

Men åt each his own, eller vad man säger.
Citera
2017-01-14, 20:38
  #6
Avstängd
11217s avatar
Nu sitter inte jag på en bostadsrätt och kommer förmodligen inte kunna bo kvar här för evigt, tyvärr.
När jag har ekonomi för en bostadsrätt inne i stan så kommer jag aldrig lämna.
Jag är en stadsmänniska och det kommer aldrig att ändras...
Citera
2017-01-14, 21:28
  #7
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Bor i stan just nu och trivs helt okej men drömmen är en villa ett par mil utanför, och vare sig det blir fru och ungar eller inte så vill jag ändå ha villan.
Varför just ett par mil? När jag funderar på hus så har jag någon slags gräns att det ska vara 'cykelavstånd', alltså farbara cykelbanor även vintertid.
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Så du startade inte den här tråden för att bekräfta din egen livsstil då? ;-)

Själv tycker jag staden är döden. Allt handlar om konsumtion, stress o trängsel. Kulturutbudet är pretto o skitnödigt. Ointressant. Kaffet allt för dyrt. Folk är utan moral, de är pk dvs trista och ängsliga, o ängsligast är de sk hipsterna.

Men åt each his own, eller vad man säger.
Nej, faktiskt inte. Men ibland kan det ju vara kul att 'ses vid lägerelden' och snacka gemensamma intressen oavsett om det är bostad, favoritdataspel eller hur man gör sin pulled pork.

Ja, jo den sista delen håller jag med dig om. Jag är inte som pöbeln vad gäller konsumtion osv.
Just för att det finns superfåniga juicesbarer betyder inte att jag besöker dom. Det sker inte.
Och jag har ena foten i en villaförort och har spenderat mycket tid även på landet så jag är inte världsfrånvänd.
Citera
2017-01-14, 23:56
  #8
Medlem
Babianens avatar
Hej troll.

1) Ingen går till bageri eller känner folk i mataffären om man bor i stan. Om man inte är en stekar-farbror som hänger på caféer.

2) Allting är så dyrt i innerstan att det inte är värt att gå till mindre affärer eller äta ute. Man kan göra det men det är inte värt pengarna.

3) Om man har små barn måste man planera även om man bor i stan.

4) Man bor i stan för att det är mer fritt än att bo i villa. Man kan går vart man vill, man behöver inte umgås med grannarna, och så vidare.
Citera
2017-01-15, 00:26
  #9
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Hej troll.

1) Ingen går till bageri eller känner folk i mataffären om man bor i stan. Om man inte är en stekar-farbror som hänger på caféer.

2) Allting är så dyrt i innerstan att det inte är värt att gå till mindre affärer eller äta ute. Man kan göra det men det är inte värt pengarna.

3) Om man har små barn måste man planera även om man bor i stan.

4) Man bor i stan för att det är mer fritt än att bo i villa. Man kan går vart man vill, man behöver inte umgås med grannarna, och så vidare.
Hur har man råd med en verksamhet utan kunder? Klart att folk inne i stan går till lokala bagerier, annars skulle de inte existera.

Du har missat att folk äter ute hela tiden? Många äter all lagad mat på krogen, restaurang eller lunchhak.

Du har sagt att man inte behöver planera trots att man har barn. Man lämnar barnen till sin nanny eller tar barnen med sig vilket folk gör men du kanske inte känner till barnvagnen som koncept?

Man måste inte umgås med grannarna om man bor i en villaförort eller en hyreslägenhet i förorten heller. Man gör som man vill som du brukar säga.

Stan har fördelar och nackdelar. Fördelarna är ju mångfalden av utbud liksom närheten. Nackdelen är buller och ständig stress liksom mängder med folk beroende på var man bor. Övre östermalm, längst österut på Södermalm eller Djurgården är ju inte jättelivat direkt.
Citera
2017-01-15, 09:19
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Hej troll.

1) Ingen går till bageri eller känner folk i mataffären om man bor i stan. Om man inte är en stekar-farbror som hänger på caféer.

2) Allting är så dyrt i innerstan att det inte är värt att gå till mindre affärer eller äta ute. Man kan göra det men det är inte värt pengarna.

3) Om man har små barn måste man planera även om man bor i stan.

4) Man bor i stan för att det är mer fritt än att bo i villa. Man kan går vart man vill, man behöver inte umgås med grannarna, och så vidare.
1) Gå förbi ett bageri en helgmorgon. Kö utanför.
Min närmaste affär har jag handlat i i 5 år, vi ses ju ett par gånger i veckan, klart att man blir lite 'hallå' med dom.

2) Ja visst är det lite dyrare men det är ju inte så att man inte har råd. Om dasspappret kostar 23:90:- för ett 6-pack istället för 22:- får det inte mig att sätta kursen mot nån köplada utanför stan. Dessutom har jag intresse för ekonomi och har koll på priser och var det är bra pris på olika saker på olika ställen
Jag har bott här hela mitt vuxna liv och arbetat i stan och har aldrig behövt äga en bil. Det kompenserar med råge eventuellt dyra priser på varor.
Citera
2017-01-15, 09:55
  #11
Medlem
knasen79s avatar
Alla ser ju att du är ute med håven för att söka bekräftelse för din livsstil och det har du ju full rätt att göra utan att vi annat än sakligt ska bemöta dig.
__________________
Senast redigerad av knasen79 2017-01-15 kl. 09:58.
Citera
2017-01-15, 10:02
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Alla ser ju att du är ute med håven för att söka bekräftelse för din livsstil och det har du ju full rätt att göra utan att vi annat än sakligt ska bemöta dig. Men det bygger ju på att du själv inte svartmålar andras val i livet, dvs majoriteten människors val - normens.
Jag lever ingen alternativ livsstil.
Det finns säkert trådar här där folk skriver hur bra dom trivs på landet också, eller att fiska, köra cross osv, det är väl inte mer med det.
Nej det gör jag inte, det är ingen stan vs landet-tråd. Tror väldigt många trivs med att bo lantligt och fler skulle nog behöva göra det. Vi i familjen har tillgång till lantställe så jag är där ibland också och hugger ved och kör åkgräsklippare eller badar i sjön. Men JAG trivs i stan och ser fördelar med stan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback