Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 17:05
  #193
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Jag tycker grundläggande mänskliga rättigheter är gemensamt ägande men den rätten tycks inte finnas i de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Ryssland har minskat sitt gemensamma ägande men dessbättre finns den grundläggande mänskliga rättigheten kvar. Det gäller att hålla liberalerna borta från makten eller ska vi kalla det för att få ut Satan på gatan?

Vänta nu: Du anser att gemensamt ägande borde vara en grundläggande mänsklig rättighet. Fine, det kan man ju anse, även om det inte stämmer överens med FN:s mänskliga rättigheter.

Sedan konstaterar du att gemensamt ägande har minskat sitt gemensamma ägande. Samtidigt som du skriver att "...men dessbättre finns den grundläggande mänskliga rättigheten kvar."

Vilka mänskliga rättigheter finns då kvar i Ryssland?

Vilka av dessa mänskliga rättigheter finns i väst?

På vilket sätt är liberalism "sataniskt".

Själv hade jag, utan tvekan, som aktiv kristen och lutheran, betecknat Ryssland som ett sataniskt land och Putler som antikrist själv. Då när jag var kristen så betecknade jag knappast ortodoxt kristna som kristna, i alla fall såg jag dem som ett klart gränsfall. Just att man har en mängd sakrament som det inte står i bibeln om. Just för att de ägnar så mycket tid åt annat än Jesus Kristus. Och just för att de ser kyrkan i sig med dess byråkrati och dogmer samt obibliska traditioner, som "Kristus brud", snarare än enskilda församlingar. Samt för att allt det ovanstående försvårar, (fördunklar och förvirrar), en personlig relation mellan Jesus Kristus och den troende enskilda personen. I stort sett samma kritik kan riktas emot den katolska kyrkan, men den är i alla fall fristående ifrån statsmakten, vilket man inte kan anklaga den rysk-ortodoxa kyrkan för att vara. Den rysk-ortodoxa kyrkan har gett sin välsignelse åt många barbariska Tsarer. Även den svenska Kyrkan, när den var en statskyrka, har gett barbariska kungar sin välsignelse. Men vad gäller den så gäller inte övriga invändningar.
Citera
2017-01-13, 17:08
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, och då får du väl försöka belägga att ingen förföljelse av religiösa fanns efter det andra världskriget
Jag har verkligen inte påstått att det inte fanns någon förföljelse av kristna efter andra världskriget. Vad jag däremot försökte påtala var att Sovjetunionen skiljdes sig enormt mycket åt mellan olika perioder, med avseende på hur religion och religiösa behandlades, men också i en massa andra avseenden. Det är inte snygg debattstil att extrapolera fram påståenden jag aldrig gjort och lägga dem i min mun.
Citera
2017-01-13, 17:27
  #195
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har verkligen inte påstått att det inte fanns någon förföljelse av kristna efter andra världskriget. Vad jag däremot försökte påtala var att Sovjetunionen skiljdes sig enormt mycket åt mellan olika perioder, med avseende på hur religion och religiösa behandlades, men också i en massa andra avseenden. Det är inte snygg debattstil att extrapolera fram påståenden jag aldrig gjort och lägga dem i min mun.

Det är väl klart att situationen i Sovjetunionen skiljde sig mellan olika generalsekreterare i politbyrån och i vilken mån ledarskapet var kollektivt. Men förföljelse av kristna fanns alltid där, fram till Gorbatjov.
Citera
2017-01-13, 17:28
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Då när jag var kristen så betecknade jag knappast ortodoxt kristna som kristna, i alla fall såg jag dem som ett klart gränsfall. Just att man har en mängd sakrament som det inte står i bibeln om. Just för att de ägnar så mycket tid åt annat än Jesus Kristus. Och just för att de ser kyrkan i sig med dess byråkrati och dogmer samt obibliska traditioner, som "Kristus brud", snarare än enskilda församlingar. Samt för att allt det ovanstående försvårar, (fördunklar och förvirrar), en personlig relation mellan Jesus Kristus och den troende enskilda personen.
Fast i den moderna uttolkningen av protestantismen har det där med en personlig relation till gud, och tanken att präster och kyrkor bara står i vägen för den relationen, urartat till att en "kristen" är en person som tror på lite vad som helst och att präster bara är något slags allmänna psykologer som man går till för samtalsterapi.
Citera
2017-01-13, 17:40
  #197
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fast i den moderna uttolkningen av protestantismen har det där med en personlig relation till gud, och tanken att präster och kyrkor bara står i vägen för den relationen, urartat till att en "kristen" är en person som tror på lite vad som helst och att präster bara är något slags allmänna psykologer som man går till för samtalsterapi.

Ja, fast prästerna i den svenska kyrkan är mycket välutbildade. Frånsett Exegetik vad gäller bibeln och religionshistoria så läser de även religionsfilosofi och religionssociologi/religionspsykologi.

Själv har jag läst lite religionshistoria, religionsfilosofi samt religionssociologi som delar av A kursen på det religionsvetenskapliga programmet en teologisk institution. Jag började läsa detta med upptäckte sedan att "människosyn", med anknytning till en uppsats jag skrivit, kom först under C-kursen. Hur som helst så tillhörde deltagarna på kursen någon av följande tre ungefär lika stora kategorier: Nyfikna som mig, de som skulle bli präster i Svenska Kyrkan samt de som skulle bli religionslärare.
Citera
2017-01-13, 18:11
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, fast prästerna i den svenska kyrkan är mycket välutbildade. Frånsett Exegetik vad gäller bibeln och religionshistoria så läser de även religionsfilosofi och religionssociologi/religionspsykologi.
Jag förstår att de har många högskolepoäng, men de vore kanske till större nytta om de trodde på gud.
Citera
2017-01-13, 19:40
  #199
Medlem
Att inte rapportera är ett svenskt sätt att ljuga.

Mina dagliga nyhetsrundor gör det möjligt för mig att se vad som inte rapporteras i Sverige, åtminstone inte i de stora tidningsdrakarna, och jag har sett det i flera år.

Guccifer är gripen, men Guccifer 2.0 är fortfarande verksam. Här tar han åter äran för hacket mot demokraterna.

Citat:
Guccifer 2.0, who took credit for the hack on the Democratic National Committee, appears to have posted online for the first time since November,

“I’d like to make it clear enough that these accusations are unfounded. I have totally no relation to the Russian government. I’d like to tell you once again I was acting in accordance with my personal political views and beliefs,” the Guccifer 2.0 blog read.

“In my opinion, they’re playing into the hands of the Democrats who are trying to blame foreign actors for their failure.”

https://www.rt.com/usa/373521-guccif...ia-hacked-dnc/

Hur många gånger har Ryssland gisslats för att Soros och andra har svårt att verka där? Nu vidtar USA åtgärder i liknande riktning.

US Builds Database of Foreign-Funded NGOs, Other Groups in United States

https://sputniknews.com/us/201701131...reign-funding/
Citera
2017-01-13, 19:55
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Hur många gånger har Ryssland gisslats för att Soros och andra har svårt att verka där? Nu vidtar USA åtgärder i liknande riktning.
Det lustiga är när man gisslar Ryssland för att utländska organisationer måste registera sig som "utländska agenter". Gissa hur länge USA har haft en sådan lag? Sedan 1938...

Citat:
The Foreign Agents Registration Act (FARA) is a United States law (22 U.S.C. § 611 et seq.) passed in 1938 requiring that agents representing the interests of foreign powers in a "political or quasi-political capacity" disclose their relationship with the foreign government and information about related activities and finances.
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreig...gistration_Act

När Ryssland härmar USA 70 år senare så utmålas det som införande av diktatur. Egentligen borde det ju hyllas som en anpassning till väst.
Citera
2017-01-13, 21:36
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Att inte rapportera är ett svenskt sätt att ljuga.

Mina dagliga nyhetsrundor gör det möjligt för mig att se vad som inte rapporteras i Sverige, åtminstone inte i de stora tidningsdrakarna, och jag har sett det i flera år.

Guccifer är gripen, men Guccifer 2.0 är fortfarande verksam. Här tar han åter äran för hacket mot demokraterna.



https://www.rt.com/usa/373521-guccif...ia-hacked-dnc/

Hur många gånger har Ryssland gisslats för att Soros och andra har svårt att verka där? Nu vidtar USA åtgärder i liknande riktning.

US Builds Database of Foreign-Funded NGOs, Other Groups in United States

https://sputniknews.com/us/201701131...reign-funding/
Som sagt även republikanernas servar var hackade men det rapporterar väl rysk media. Att undanhålla information speciellt till sin befolkning är ju en rysk specialite sedan 1917. Det bästa är väl att inte läsa annat än media med rysk media med kyrilliska bokstäver, åtminstone om man har anlag för högt blodtryck och låg smärttröskel.
Citera
2017-01-14, 18:45
  #202
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det lustiga är när man gisslar Ryssland för att utländska organisationer måste registera sig som "utländska agenter". Gissa hur länge USA har haft en sådan lag? Sedan 1938...

https://en.wikipedia.org/wiki/Foreig...gistration_Act

När Ryssland härmar USA 70 år senare så utmålas det som införande av diktatur. Egentligen borde det ju hyllas som en anpassning till väst.

Det där var faktiskt ganska intressant. Men hur är det i USA respektive Ryssland. Får sådana organisationer ta emot pengar och ge pengar?
Citera
2017-01-14, 19:23
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det där var faktiskt ganska intressant. Men hur är det i USA respektive Ryssland. Får sådana organisationer ta emot pengar och ge pengar?
Javisst får de det, bara de redovisar sina transaktioner. Det lustigt är dock att nästan alla utländska organisationer verksamma i Ryssland som omfattas av lagen har valt att lägga ned sin verksamhet istället för att öppet redovisa sin finansiering. Vilket förstås gör att man undrar vad de hade att dölja.
Citera
2017-01-14, 19:48
  #204
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Javisst får de det, bara de redovisar sina transaktioner. Det lustigt är dock att nästan alla utländska organisationer verksamma i Ryssland som omfattas av lagen har valt att lägga ned sin verksamhet istället för att öppet redovisa sin finansiering. Vilket förstås gör att man undrar vad de hade att dölja.
"Har valt"

Citat:
Miljöorganisationen Bellona har fått sitt kontor i Murmansk klassat som utländsk agent. En benämning som är mycket stigmatiserande i Ryssland.

– Det kommer påverka vårt arbete radikalt eftersom det har en mycket negativ klang att kallas utländsk agent, säger Anna Kirejeva på Bellona Murmansk till SVT Nyheter.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ry...utlandsk-agent

Citat:
Den kritiserade så kallade agentlagen tvingar enskilda organisationer, som har någon form av politisk verksamhet och tar emot pengar från utlandet, att offentligt kalla sig för "utländska agenter", vilket många ryssar associerar med spioneri.
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle23475447.ab

Citat:
Det har bland annat inneburit att ryska organisationer som arbetar för mänskliga rättig*heter blivit pestsmittade, ty den som är ”agent” blir automatiskt någon det är farligt att kontakta. Särskilt i ett land med lång tradition av paranoia, politisk förföljelse och misstänksamhet mot allt utländskt.

Så långt är den bakomliggande tanken begriplig.

Putin skruvar åt och gör tillvaron alltmer omöjlig för oppositionen.
Citat:
– De senaste två åren har vi haft 200 seminarier med 10 000 deltagare, vi har arrangerat 100 studieresor med 1 000 deltagare, säger Mika Boedeker.

Han tar en klunk kaffe.

– Vi har tydligen haft för stora påverkansmöjligheter. Det är vårt största fel.

Han ser på mig och ler.

– Ryska UD säger att det inte är något problem för oss att fortsätta. Men det är omöjligt om vi kallas agent.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20460298.ab

Ifall vi alla som skriver här hade blivit outade som t.ex. pedofiler, hur många hade valt att stanna kvar på Flashback då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback