Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 18:16
  #1
Medlem
8-9 dagars resa håller på att planeras i juni och jag söker uppslag.

Funderar på att köra från Merida till Cancun i Mexico - har några dagar på oss, vad vill man göra på vägen?

Avluta resan på Isla Mujeres - är det bästa valet eller finns det alternativ att slå ihjäl 3-4 sol & bad-dagar?

Är detta ett bra upplägg eller har någon tips på bättre resmål?

Sol & bad, mat, kultur och vettiga priser prioriteras - alltså Bahamas & typ Cayman är inte aktuellt.
Är västra Mexico alternativ - eller kanske Cuba?

Efter ett antal timmars googlande känns denna del i Mexico bra utifrån mina önskemål men jag kanske missar nåt så jag fråga er
Citera
2017-01-12, 18:53
  #2
Medlem
Du har missat, att det inte är en bra säsong för Mexico under juni/juli/augusti, möjligtvis på andra sidan längst med Acapulco-kusten, men inte Yucatan-halvön.

Och varför åka så långt när det är högsommar inom räckhåll i hela södra Europa?
Citera
2017-01-12, 19:21
  #3
Medlem
Det är den tid som passar och kan inte ändra tiden - högsommar är bara en parameter.. - men uppskattar din kommentar!

Europa och annat är jag liksom klar med utan vill se något annorlunda - gärna västerut.

Kan du utveckla lite kring varför är det inte någon bra säsong (mao vad är problemet med Yucatan denna tid)?
Citera
2017-01-12, 19:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Det är den tid som passar och kan inte ändra tiden - högsommar är bara en parameter.. - men uppskattar din kommentar!

Europa och annat är jag liksom klar med utan vill se något annorlunda - gärna västerut.

Kan du utveckla lite kring varför är det inte någon bra säsong (mao vad är problemet med Yucatan denna tid)?

Det är samma temperatur hela året i princip, men juni/juli/augusti är "regnperiod". Ofta tunga regn och åska. Därför ett dåligt val.
Citera
2017-01-12, 19:49
  #5
Medlem
Ok - got your point,
Tänkte åka typ början på juni så det kanske förmildrar..

Kan man anta att det är samma i hela Karibien denna tid då?

Acapulco verkar inte alls ha samma stränder och känns mer party/uteliv - stämmer denna känsla?

Andra tips med Sol/bad/mat/kultur söder om USA i början på Juni?
Eller skall man leta i Australien/Nya Zeeland???

(deppig för min fina plan smulats en smula..)
Citera
2017-01-12, 19:59
  #6
Medlem
I princip ja, större delen av Karibien.

Om något i dom trakterna, så Miami i så fall. Även om det regnar någon enstaka dag där också, så
finns det så mycket annat att hitta på, ifall det är dåligt väder. Instängd på ett hotellrum i Karibien
under regnperioden är ingen succé.

Australien / Nya Zeeland har omvänd tidszon. Det är "vinter" där, när det är sommar här. Alltså går
det bort, om du tänkte resa för att sola och bada.
Citera
2017-01-13, 04:17
  #7
Medlem
kitschis avatar
När jag var i Mexico avrådde man från att åka till Acapulco. Det var ju ett riktigt hett ställe på 60-70-talet men nu sa de till oss att det är rejält nedgånget med hög kriminalitet. Rent av farligt.
Citera
2017-01-13, 18:54
  #8
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschi
När jag var i Mexico avrådde man från att åka till Acapulco. Det var ju ett riktigt hett ställe på 60-70-talet men nu sa de till oss att det är rejält nedgånget med hög kriminalitet. Rent av farligt.
Hörde samma av flera Mexikaner i olika städer i Yucatan. Acapulco är inte vad det brukade vara tyvärr.

Kan någon berätta om dykning i Honduras? Pris på boenden? Gastronomin antar jag är lik Guatemalas?
Citera
2017-01-14, 17:46
  #9
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Kan någon berätta om dykning i Honduras? Pris på boenden? Gastronomin antar jag är lik Guatemalas?
Dyker gör man ju på Utila, du kommer mötas av hur många olika dykskolor som helst vid ankomst. Jag hamnade på Captain Morgan's Dive Centre och var nöjd, några vänner valde Bay Islands College of Diving som låg precis bredvid och var också nöjda. Håll hårt i värdesakerna bara, några tonårsflickor hade smugit sig in på BICoD och tagit lite prylar. De blev däremot identifierade och tvingades lämna tillbaka allt. Pinsamt värre.

Boende (om du är OK med vandrarhem) brukar ingå när man dyker, annars har jag för mig att det låg på runt $10/natt. Hotell säkert något dyrare. Käkade mest "västerländskt" på Utila, det är av naturliga skäl väldigt turistiskt, men Foo King Wok måste man äta på. Den har inte öppet varje dag men maten där är grym! Inte honduranskt så klart, utan asiatiskt, men riktigt gott.

Om du har gott om pengar kan du ta dig till Roatán och åka undervattensfarkost: http://www.stanleysubmarines.com/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2801267

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback