Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 00:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Saken är ju den att om det dyker upp fler arvtagare eller legater så kan de ifrågasätta var pengarna som fanns på dödsdagen har tagit vägen. Kan resultera i en polisanmälan, en risk hen tar genom att begå en kriminell handling, bara säger det.

Att stjäla av en avliden, är inte det något av det lägsta man kan göra?

I aktuellt fall verkar det mest vara risk att inte befintliga bankmedel räcker för att reglera dödsboets skulder, så i detta läge finns egentligen inget att hämta. Är skulderna större än tillgångarna även sedan andra tillgångar än kontanter realiserats kan det bli aktuellt att begära dödsboet i konkurs.
Citera
2017-01-12, 02:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
jag tycker du ska ta ut pengarna. men gör det med maskering för ditt ansikte,

din plånbok är viktigast, din mor skulle nog önskat att du fick pengarna, tror jag

Helt rätt, bankomaterna har videokamera så ta på dig en rånarmask & solglasögon.

Gärna kläder som du inte använder eller som du kan kasta efter du har plockat ut pengarna.

25 000kr kommer de inte dra igång någon jätteutredning för, på sin höjd ställer de frågan om det var du som tog ut pengarna med hjälp av kortet & koden då nekar du bara.
Citera
2017-01-12, 02:18
  #15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Helt rätt, bankomaterna har videokamera så ta på dig en rånarmask & solglasögon.

Gärna kläder som du inte använder eller som du kan kasta efter du har plockat ut pengarna.

25 000kr kommer de inte dra igång någon jätteutredning för, på sin höjd ställer de frågan om det var du som tog ut pengarna med hjälp av kortet & koden då nekar du bara.

Ta ut på en Kontanten, brukar finnas på barer, oftast inga kameror.
Nästa fråga är, om nu mamman lät TS veta koden så kan man kanske säga att modern gav TS rätten till kontot. Vad gäller då? Kan TS hävda att mamman gett henne tillgång till kontot?
Citera
2017-01-12, 02:21
  #16
Medlem
Konton spärras per automatik när någon avlider, du får invänta tills bouppteckningen är klar innan du kan få ut något, det går att få banken att betala löpande räkningar men det är allt.
Citera
2017-01-12, 02:50
  #17
Medlem
Merwinnas avatar
Konstigt att inte KF har drivit in pengarna från kontot då, om hon nu hade så stora skulder? Eller skulderna kanske inte var "officiella" utan mellan henne och någon väninna, eller..?

Det var synd att ni uppenbarligen inte hade den relationen att ni kunde prata om det här medan din mamma levde. OK det ÄR ett känsligt ämne att ta upp - det kan ju verka som att man går och väntar på att mamma/pappa/faster ska dö för att man ska få ut arvet. Men samtidigt är många äldre realistiska också, och kan ta sådana diskussioner.

Den äldre kan t.ex. ta ut pengarna från kontot i kontanter, gömma dem någonstans i bostaden och säga till sitt vuxna barn att "när jag är död så hittar du pengarna där-och-där, jag vill att du ska ha dom. Det här är vår lilla hemlighet". Det finns även äldre som för över alla pengar till sina barn innan de dör, så att socialen får stå för begravningskostnaderna. Men detta tycker jag personligen är att gå väl långt.
Citera
2017-01-12, 03:05
  #18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Konton spärras per automatik när någon avlider, du får invänta tills bouppteckningen är klar innan du kan få ut något, det går att få banken att betala löpande räkningar men det är allt.

Inte alldeles riktigt.

konsumenterna.se

Vissa tjänster, som den avlidne hade, avslutas automatiskt av banken. Det gäller till exempel kort, internetbank, telefonbank, betalservicetjänster, e-legitimation och kontokrediter. Vilka tjänster som spärras kan variera mellan olika banker.

Beakta också att det varierar hur ofta bankerna kör sina register mot skatteverket som skall ha hunnit få in ett dödsfallsbevis och registrera dödsfallet.
Citera
2017-01-12, 03:13
  #19
Medlem
LucioFontanas avatar
Skit i alla jävla moralister här! Ta ut pengarna o håll masken. Försök få banken att betala pengarna en gång till. Ingen vet att du har kortet. Kan lika gärna va nån annan som stulit kortet o kollat in koden. Ta ut ur bankomat utan kamera. Sån där jävel inne på 7-11 lr krogen de sparar bilderna några dagar bara på butiken. Ta hatt lr hoodie på. Tar längre tid för bouptäckningen o fatta att flusset o borta.
Citera
2017-01-12, 08:04
  #20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Hej!

Min mor har nyligen gått bort och då jag är hennes enda barn är jag också ensam arvtagare (hon var inte gift). Jag vet att hon har en del pengar på sitt konto (runt 25k) som jag gärna skulle vilja ta del av (jag har hennes uttagskort och kod).

Bouppteckningen är ännu inte klar eller ens påbörjad, men jag vet att min mor hade mycket stora skulder och jag är rädd att pengarna kommer försvinna för att betala av en bråkdel av hennes skulder vilket känns väldigt tråkigt och onödigt.

Det jag undrar om det är lagligt för mig att ta ut pengarna från kontot nu? Kontrolleras sådant? Dvs finns det någon risk för upptäckt även om det inte skulle vara tillåtet?

Mycket tacksam för svar!

Vill tro att kontot är spärrat, till en bouppteckning är på plats. Du kan få ut för löpande utgifter typ hyra.
Citera
2017-01-12, 09:46
  #21
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KajsMarie
Hej!

Min mor har nyligen gått bort och då jag är hennes enda barn är jag också ensam arvtagare (hon var inte gift). Jag vet att hon har en del pengar på sitt konto (runt 25k) som jag gärna skulle vilja ta del av (jag har hennes uttagskort och kod).

Bouppteckningen är ännu inte klar eller ens påbörjad, men jag vet att min mor hade mycket stora skulder och jag är rädd att pengarna kommer försvinna för att betala av en bråkdel av hennes skulder vilket känns väldigt tråkigt och onödigt.

Det jag undrar om det är lagligt för mig att ta ut pengarna från kontot nu? Kontrolleras sådant? Dvs finns det någon risk för upptäckt även om det inte skulle vara tillåtet?

Mycket tacksam för svar!

Man kan i folkmun kalla det stöld, bedrägeri, mm....

Bouppteckning skall upprättas först innan arvsskifte kan komma i fråga. Det är inte dina pengar vi pratar om, utan din mammas! Än så länge har du inte alls del i dem och skulderna betalas av först.

Uttag mm kontrolleras av den som upprättar bouppteckningen. Och ansvarig för bouppteckningen kan även ge fullmakt åt exempelvis dig att få nyttja kontot för att betala hennes skulder, löpande räkningar, etc.
__________________
Senast redigerad av Hummm.. 2017-01-12 kl. 09:48.
Citera
2017-01-12, 10:49
  #22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är således ensam ägare till dödsboet. Din skyldighet är att förvalta dödsboet tills bouppteckning och arvsskifte är avklarat.

Om någon är ensam dödsbodelägare behövs det inte göras något arvsskifte.
Citera
2017-01-12, 12:08
  #23
Medlem
Bongomans avatar
Pengarna behövs för att betala sista hyran och begravningskostnader.
Citera
2017-01-12, 12:26
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Kan diskuteras. Är det inte värre att sno pengarna från någon som fortfarande lever? Om jag skulle dö så får gärna min son sno kosingen på en gång, jag har då ingen nytta av den.


Om det finns skulder så finns det ju de som har rätt till pengar och de lever ju. Sen vet jag inte hur begravningar bekostas, tas in det av den som dött? Men anhöriga bestämmer hur begravningen ska ske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback