Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-05, 09:59
  #745
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Jag installadera dom via ytterligare drivrutiner tabben i uppdateringar. Har försökt för några år sedan att manuellt installera dom - och det gör jag inte om

Okej ja det håller jag med om att det är riktigt dåligt. Kör man den vägen ska det inte balla ur, det är ju liksom hela poängen med drivrutinsfliken, att systemet ska sköta det.
Citera
2017-01-05, 11:41
  #746
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkmeister99
Återkommer med jämna mellanrum till Linux i diverse konstellationer. Men det blir uppenbart efter ett tag att allt inte är så mycket bättre sedan sist så att säga. Bara att installera en skrivare kan vara ett helt projekt i sig. Tycker inte det blivit bättre de senaste åren. Så man fallet tyvärr tillbaka till Windows igen.
Ja, det är väl drivisar och hårdvara i allmänhet som är Linux svaghet. Man ska ju helst tjacka grejer med uttryckligt Linux-stöd eller i alla fall något som folk har fått att funka utan större problem. Med Windows behöver man inte fundera så mycket. När valde en tillverkare att helt enkelt strunta i att skriva en Winodws-drivis senast? Det har typ aldrig hänt.

Med det sagt så är Ubuntu ett enkelt val för mig. Man får ju brottas lite med det första helgen, men det är inte som att jag installerar nya skrivare varje dag.
Citera
2017-01-05, 11:44
  #747
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Ja, det är väl drivisar och hårdvara i allmänhet som är Linux svaghet. Man ska ju helst tjacka grejer med uttryckligt Linux-stöd eller i alla fall något som folk har fått att funka utan större problem. Med Windows behöver man inte fundera så mycket. När valde en tillverkare att helt enkelt strunta i att skriva en Winodws-drivis senast? Det har typ aldrig hänt.

Med det sagt så är Ubuntu ett enkelt val för mig. Man får ju brottas lite med det första helgen, men det är inte som att jag installerar nya skrivare varje dag.

Men det är lite det som är kruxet. Oavsett om man byter skrivare, eller valfri annan hårdvara, varje dag eller vartannat år så ska man inte behöva brottas med systemet överhuvudtaget.
Citera
2017-01-10, 09:38
  #748
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Men det är lite det som är kruxet. Oavsett om man byter skrivare, eller valfri annan hårdvara, varje dag eller vartannat år så ska man inte behöva brottas med systemet överhuvudtaget.
Nja, men ska och ska. Det är naturligtvis en nackdel. Men om det är priset för att få använda ett OS som är säkert och gratis kan jag svälja det.
Citera
2017-01-10, 11:57
  #749
Medlem
towbs avatar
Skrivare har ju alltid varit usla även på andra OS. Har en med Google Cloud Print till de få tillfällen jag behöver skriva ut något.
Citera
2017-01-11, 14:13
  #750
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Jag installadera dom via ytterligare drivrutiner tabben i uppdateringar. Har försökt för några år sedan att manuellt installera dom - och det gör jag inte om

Problemet med ubuntu är att det använder så jävla mycket propriaty drivers, som t.ex för nvidia.
Prova köra med nouveau drivrutinerna för Nvidia, kör dom på tre olika datorer och aldrig några problem.
Citera
2017-01-11, 19:57
  #751
Medlem
Linux är "framme" skulle jag vilja säga. Men det är ett operativsystem för vissa särskilda syften, och har såklart fördelar/nackdelar jämfört med windows/osx.

Själv har jag kört 100% Arch Linux med KDE personligt, det täcker mina syften (utveckling, enklare spel så som CS:GO och stardew valley, netflix, spotify, surf, osv). Arch är dessutom rolling release och opatchat, vilket ger väldig stabil prestanda (och snabba buggfixar!).

Professionellt så driver jag dels egen firma inom IT-utveckling samt är anställd inom spelutveckling, där är det Windows som gäller för det mesta, eftersom man behöver saker i Office-paketen, redovisnings/faktureringsmjukvaror och andra "corporate"-saker. Samt så behövs Windows pga. höga krav inom grafikrendering, directx etc när det kommer till spelutveckling.


Om du spelar mycket krävande spel, eller behöver datorn i arbete kan jag endast rekommendera Windows.

Om du bara spelar lite, behöver ett OS för generell programmering, och vanliga saker (surf, netflix, spotify osv) så funkar Linux väldigt bra som desktop (särskilt i kombination med KDE5!),

Om du behöver datorn för media (tänk adobe och sony produkter osv) så kan jag inte rekommendera Linux, då är windows eller osx att föredra.

Sen kommer det till detta med hårdvara, drivers osv. Detta halkar Linux naturligt efter på eftersom att det är primärt "användarutvecklat", och har inget corporate bakom sig som lägger press på diverse USB/PCI-vendors. Här går det oftast få saker att rulla på väldigt najs, men det kräver ibland lite elbow-grease initiellt sett. Ett fåtal saker fungerar inte öht, exempelvis min fingerprintscanner, då den har stängd krypterad firmware från synaptics som är omöjlig att skriva drivers till i nuläget.

Väldigt mycket har hänt dom senaste 5-10 åren inom Linux desktop världen, för det bättre!
Citera
2017-01-11, 20:22
  #752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Väldigt mycket har hänt dom senaste 5-10 åren inom Linux desktop världen, för det bättre!

Vad har hänt inom desktopvärlden egentligen, fönsterhanterare som använder OpenGL och ytterligare fragmentering av distarna?
Citera
2017-01-11, 21:27
  #753
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Alla Linux-distributioner ser ut som skit. Det finns säkert några av er som tweakat fram riktigt snygga desktops, men herregud vad fula alla stock-installationer är. Ingenting hänger ihop. Hela systemet skriker "alla mina appa är utvecklade av olika personer med olika idéer." Gnome kändes (på den tiden) lite bättre än KDE i det här avseendet, men det var långt ifrån adekvat. Otydliga och fula typsnytt med extremt dålig kantutjämning, fula knappar, olika utseenden i olika appar.

Det här beror mycket på att Linux utvecklas av de allra grövsta datornördarna, de med de tjockaste flaskbottnar till glasögon och den vitaste av hy, som sällan har någon vidare bra smak, kunskaper eller färdigheter i design.

Grafiker/designers och User Experience-nördar använder ofta Mac med OS X. De arbetar oftast mot betalning i kommersiella projekt, medan Linux i mångt och mycket utvecklas oavlönat av entusiaster.
Citera
2017-01-12, 20:59
  #754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad har hänt inom desktopvärlden egentligen, fönsterhanterare som använder OpenGL och ytterligare fragmentering av distarna?

Xorg har rent generellt blivit mycket stabilare, drivrutiner för diverse hårdvara har blivit mycket bättre och mer omfattande, KDE Plasma 5 har släppts, och är i mitt tycke det bästa som har hänt linux desktop världen sedan Gnome 2. Steam med en hel del spel har släppts, och GPU-utvecklare fortsätter förbättra sina drivers för Linux än idag. Chrome/Firefox med DRM-stöd för Netflix funkar skitbra. Multimonitor stöd har blivit avsevärt bättre. PulseAudio har gjort ljudhantering mycket mer flexibelt.

Sist men inte minst, Arch Linux har blivit extremt stabilt som distribution. Opatchat + rolling release. Finns typ inget stabilare system idag, även om många är rädd för att det är "bleeding edge). Bråkar aldrig för mig, samtidigt som alla "enkla" distributioner (ubuntu, mint) alltid bråkar, pga diverse utdaterade paket, paketkonflikter, utdaterade drivers osv. Deras Wiki är extremt omfattande bl.a.
Citera
2017-01-18, 19:54
  #755
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det här beror mycket på att Linux utvecklas av de allra grövsta datornördarna, de med de tjockaste flaskbottnar till glasögon och den vitaste av hy, som sällan har någon vidare bra smak, kunskaper eller färdigheter i design.

Grafiker/designers och User Experience-nördar använder ofta Mac med OS X. De arbetar oftast mot betalning i kommersiella projekt, medan Linux i mångt och mycket utvecklas oavlönat av entusiaster.

Det där kan jag också irritera mig på ännu, smaklösheten som naturligtvis beror på att de i det flesta fall inte är designers från början, som du skrev.
Visst finns det en del sånt även i Windows och även i macOS men Linux-distarna tar det till en helt annan nivå. En skrivbordsmiljö spenderar man många timmar i som pro-användare och då vill man att allt ska se snyggt ut, inte minst vad gäller fönstren och fonterna.
Citera
2017-01-19, 10:17
  #756
Medlem
Xexys avatar
På fullaste allvar, menar ni att Windows har bättre "design"? Har ni glömt bort Windows 8? Ett missbildat barn-influerad överdimensionerade stora-rutor med fula färger design? Ett multi-miljard-företag borde skapa bättre design än så där kan man tycka.

Windows 10 är ju ett skämt, återigen, överdrivet stora rutor att klicka på. Problemet med Windows är att det är onödigt komplicerat att ändra utseendet om man nu får för sig att göra det utan att använda tredjeparts-program.

Finns ju ett par Linux-distros ute som fokuserar mer på design; Deepin, Elementary OS e.t.c. Men fördelen med Linux är just det, att det är så förbannat enkelt att ändra utseendet jämfört med Windows. Är man inte nöjd så är det bara oftast ett par klick bort att förändra utseendet.

Måhända att stock-install av de flesta Linux-distar ser ut som skit, men det är så otroligt lätt att ändra det och denna fördel kompenserar det väl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback