Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 19:38
  #1
Medlem
Hur utvinner man koppar ur mässing? Finns det nån syra eller nått som kan få kopparn att "skära sig" med zinken?
Eller är det att elda som en tok tills zinket kokar ur men inte kopparn?
Citera
2017-01-11, 22:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grufius
Hur utvinner man koppar ur mässing? Finns det nån syra eller nått som kan få kopparn att "skära sig" med zinken?
Eller är det att elda som en tok tills zinket kokar ur men inte kopparn?

Saltsyra kanske funkar - det löser zink, men inte koppar. Jag vet att mässingsföremål blir kopparfärgade om man doppar ner i saltsyra. Så zinken i ytan försvinner ju - sen hur pass bra det verkar på djupet vet jag inte. Kanske går att mala ner mässingen till fint pulver och få syran att ta allt
- men det är det ju lite jobb med.

Zink kokar ju vid 907°C - medan smältpunkten för mässing också är där nånstans. Det går ju ändå att gjuta vid 1000°C, så zinket verkar ju inte koka i legering på samma sätt som fritt
- men det bildas en hel del zinkoxid, så det avgår en del zink.
Jag har ju inte gått till mycket mer än så, just för att minska zinkavgången - vid högre temp kokar det nog ut rätt fort. Jag har dock inget mässingsföremål nu att prova med.
Citera
2017-01-12, 00:13
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Berätta varför du vill göra så här.

Det är inte lätt, antingen måste metallen helt lösas i exempelvis svavelsyra till zinksulfat och kopparsulfat, kopparen kan du sedan fälla ut genom att tillsätta skrotjärn, som bildar järnsulfat.
Citera
2017-01-12, 20:57
  #4
Medlem
Tänkte att kokpunkten på koppar ligger på 2562 och zink 907 så borde zinken koka ur om man "brass"ar på med nån temp däremellan? Kanske är helt ute och cyklar då jag har koll kunskap i hur sådant här fungerar

På frågan om varför jag vill göra så så är svaret att man är nyfiken och Google var inte till stor hjälp bristfällig engelska skall tilläggas
Citera
2017-01-12, 22:32
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grufius
Tänkte att kokpunkten på koppar ligger på 2562 och zink 907 så borde zinken koka ur om man "brass"ar på med nån temp däremellan? Kanske är helt ute och cyklar då jag har koll kunskap i hur sådant här fungerar

På frågan om varför jag vill göra så så är svaret att man är nyfiken och Google var inte till stor hjälp bristfällig engelska skall tilläggas
Upp till 100 gram, den kemiska vägen, några kilo kanske koka som du säger, flera ton behöver ett elektroraffinaderi.
Citera
2017-01-13, 09:22
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Här finns några förslag, bland annat mer info om hur en elektrolys kan genomföras, och oxidation av zink i smälta med kopparoxid: http://www.alloyavenue.com/vb/archiv...p/t-1134.html?

Om det ska kokas, tänk på att zinkångor är akut giftiga vid inandning.
Citera
2017-01-13, 18:08
  #7
Medlem
Kanske det räcker att blåsa luft genom smältan för att förvandla zinken till oxid?
Citera
2017-01-13, 23:47
  #8
Avstängd
Farmusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kanske det räcker att blåsa luft genom smältan för att förvandla zinken till oxid?


Ja, men använd inte munnen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback