2017-01-09, 16:19
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Och hade den varit billigare hade fler stått i kö.

Ja det är väl klart men det är fortfarande flera hundra som ställt sig i kö och den las precis upp. Faktum kvarstår att det krävs flera års kötid även till lägenheter som inte har billig hyra.
Citera
2017-01-09, 16:36
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Som många skribenter kommit fram till så är bristen först och främst brist på hyresrätter med en hyra under marknadshyra.

Många av de som verkligen behöver hyresbostad har för kort kötid för att få chansen till dessa eftertraktade hyresrätter, de har även små möjligheter att köpa eget boende.

Införande av marknadshyra löser en del av problemen tillsammans med exempelvis riktade hyresbidrag.

Ovanstående tänkte jag inte diskutera, istället till min nuvarande tanke.

I början av 1900-talet fanns möjligheten till statliga egnahemslån vilket gjorde att de med lägre inkomst kunde skaffa eget ägt boende. Skulle en modern variant av detta vara vettigt ?
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Är 14 tusen kr i hyra under marknadshyra? Antar det eftersom folk står i kö till denna i nyproduktion. Den las precis upp på Boplats GBG, 145 sökande o 96 före mig som har 1 års kötid.

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/5873569A0733B52F00038C90

Även om jag inte tänkte diskutera just detta.
Då det är betydligt fler intresserade personer än det finns tillgängliga lägenheter så torde hyran vara lägre än marknadshyra.
Citera
2017-01-09, 16:38
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Även om jag inte tänkte diskutera just detta.
Då det är betydligt fler intresserade personer än det finns tillgängliga lägenheter så torde hyran vara lägre än marknadshyra.

Eller... kan det vara så att det finns färre lägenheter än sökande? Inte? Nähe.
Citera
2017-01-09, 17:29
Medlem
Citat:
Är 14 tusen kr i hyra under marknadshyra? Antar det eftersom folk står i kö till denna i nyproduktion. Den las precis upp på Boplats GBG, 145 sökande o 96 före mig som har 1 års kötid.

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/5873569A0733B52F00038C90

Citat:
Ja det är väl klart men det är fortfarande flera hundra som ställt sig i kö och den las precis upp. Faktum kvarstår att det krävs flera års kötid även till lägenheter som inte har billig hyra.

Glöm kötid och inkomst 3xårshyra. Poseidon största kund är socialen. Motsvarande lägenhet skulle kosta ca 4,5 miljoner med hyra på 4000 om det vore bostadsrätt.
Citera
2017-01-09, 17:32
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Eller... kan det vara så att det finns färre lägenheter än sökande? Inte? Nähe.
Än hur du vänder dig så är rumpan bak.
Citera
2017-01-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.dn.se/sthlm/grannarna-segrade-villaomradet-bevaras/

Här finns en rätt intressant artikel med flera ingångsvärden. Det kan sägas
handla om att snikna villaägare
, säkert gratisboende sedan länge och med
alldeles för stort utrymme per person (säkert långt över de där 42 kvadraten
som en av de besatta dårarna i tråden brukar tjata om. Han som inte klarar
av att mäta).

1. Det där är bara humbug. Området är ett gammalt expropriationsområde som haft turen att överleva ett tag. MÖD tyckte att de anförde så mycket svammel och nonsens från alla parter inkl. Stockholms kommun liksom att ena parten skryter offentligt med att "de är bäst&kompetentast i världen" på sin hemsida. Så MÖD tog dem på orden och tillämpade upphävd författning enligt deras önskemål och upphävde bygglovet. När byggaren läst igenom lagboken så kommer den nog att återvända med ett pompöst chaucescu-le corbusiär bygge, som kommer att vara planenligt liksom en stämning av kommunen och eventuellt staten.

2. Snarare är det Stockholms stad som trixat med planhandlingarna och inte läst lagböckerna ordentligt - givetvis för att de tänkt förvandla villaområdet till miljonprogramsbygge och liksom vill dra ned på förväntningarna tills de äger marken.

Citat:
Det blir alltså färre bostäder, därmed färre boende och större bostadsbrist.
Och så slipper de redan boende få sin dyrbara utsikt skymd. Tvärtemot han
med våningen på Åsögatan häromsistens. Han skulle ju bli av med sin och
detta ämne var uppe för några veckor sedan i tråden. Niklas Hyland.

Men nedanstående är också rätt intressant. Möjligheten att göra som ovan
(även om det inte gick nu) hänger alltså på tidigare borgerlig politik, som
gjorde att byggrätterna ändrade
s. Och vad var det som skedde ? Jo, man
skänkte bort allmän egendom (som vid utförsäljningen av allmännyttan)
fast på ett annat sätt. Halva marktaxeringsvärdet.

1. Det är ingen skillnad på nuvarande PBL och tidigare ÄPBL i praktiken. De har filat på detaljer, gjort översiktsplanerna mer bindande, men essentiellt är det som så att PBL inte har någon större betydelse eftersom dess grund är legalt förgiftad sedan 1987 (alliansen lät aldrig lagrådet granska PBL - vilket skapat en stor grund för osäkerhet, vantrevnad etc. osv.). Därutöver har en massa extra steg initierats i byggprocessen. Man kan lite skämtsamt säga att både vänstern och alliansen försökt göra politik av PBL och så att säga underminerat dess egna syfte.

2. Vad är värst att stjäla egendom, allmän egendom eller ge bort den gratis (ifall det nu skett)?
2.1. Sensmoralen är förstås att det saknas moral.

Citat:
Det finns alltså, som ofta, ett antal motstridiga intressen. Men också de som
ständigt, i alla lägen, vill öka klyftorna och ge de redan besuttna lite extra.

"Tidigare reglerades byggrätten på tomterna dels i detaljplanen, som då hette stadsplan, dels i tomträttsavtalet där det ofta var inskrivet att det bara fick finnas en eldstad på tomten.
Men när tomterna friköptes försvann ena halvan av regleringen. 1999 beslöt den dåvarande borgerliga majoriteten i Stadshuset att sänka priset till halva marktaxeringsvärdet, då såldes nästan 75 procent av stadens cirka 25.000 småhustomträtter."

1. Verkar inte vara så farligt. På den gamla goda tiden i en av kommun där jag har lite insikt kunde man inte genomföra en stadsplaneändringsprocess utan att det dog höga och betydelsefulla personer i kommun, privatsektor och stat i drivor därtill skulle alltid några sättas i kurran också.

2. Det där är bara humbug. Den såkallade "stadsplanen" är bondplan med bestämmelser i enlighet med bostadskommissionens utredningar 1908-1922 (vilket essentiellt innebär att de har brandskydds och sanitetsföreskrifter (avlopp-vatten) för trähus, vilka inte ens gällde när de skulle tillämpas ifall de byggde i brandhärdigt material (tex. stenhus, betongen kom först på 1925-talet, innan dess var det i princip bara Kreuger&Toll som byggde betonghus. Innehållet i samtliga sådana planer är sedan länge upphävt och får inte tillämpas.

3. Tomträttsavtalet reglerar inte "byggrätten" (humbug uttryck), utan är bara ett arrendeavtal som begränsar vad arrendatorn får bygga på fastigheten för markägaren.

4. De har aldrig haft någon reglering förutom sanitets och brandskyddsföreskrifter. Avtalen handlade om att bygga egnahem innan staden skulle återta marken och bygga stora hyreshus. Att alliansen sålde marken är inget problem i sammanhanget utan snarare tyckte de synd om tomträttsinnehavarana och ville uppgradera dem till markägare. Huruvida priset var för lågt med den överhängande expropriationsrisken kan nog diskuteras - det kan ju varit dyrt i förhållande till de mentala skador som folk som lever länge under sådana hot vanligen uppvisar.
Senast redigerad av BehindRayban 2017-01-09 kl. 21:25.
Citera
2017-01-09, 23:00
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Som många skribenter kommit fram till så är bristen först och främst brist på hyresrätter med en hyra under marknadshyra.

Problemet är att tillgången inte styrs helt av marknaden utan av regler och annat som minskar tillgången. Det råder ingen riktig fri marknad så all prissättning är konstlad.

Citat:
I början av 1900-talet fanns möjligheten till statliga egnahemslån vilket gjorde att de med lägre inkomst kunde skaffa eget ägt boende. Skulle en modern variant av detta vara vettigt ?

Egnahemslån förr var främst till nybyggnation av villor med ofta stor egen arbetsinsats.

Tror du kontorsråttor av idag har förmågan till fysiskt arbete? Tillåt mig småle.
Finns det mark till rimliga priser? Svaret är nej
Får man bygga enklare enligt Boverket? Svaret är nej.

Med nya statliga egnahemslån kommer det byggas villor på landsbygden och i kranskommuner av folk som är händiga. Dvs hantverkare. Idag går samma grupp på allt vad fritidshus heter i samma områden och bygger om och bygger till.
Det har gått så långt att de flesta fritidshus som byggs idag är avsedda för permanentboende.
Regelverket gör det mycket billigare att bygga "fritidshus" än permanenthus.

Det är marknadsprissättning det.
Citera
2017-01-10, 11:25
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Problemet är att tillgången inte styrs helt av marknaden utan av regler och annat som minskar tillgången. Det råder ingen riktig fri marknad så all prissättning är konstlad.

Egnahemslån förr var främst till nybyggnation av villor med ofta stor egen arbetsinsats.

Tror du kontorsråttor av idag har förmågan till fysiskt arbete? Tillåt mig småle.
Finns det mark till rimliga priser? Svaret är nej
Får man bygga enklare enligt Boverket? Svaret är nej.

Med nya statliga egnahemslån kommer det byggas villor på landsbygden och i kranskommuner av folk som är händiga. Dvs hantverkare. Idag går samma grupp på allt vad fritidshus heter i samma områden och bygger om och bygger till.
Det har gått så långt att de flesta fritidshus som byggs idag är avsedda för permanentboende.
Regelverket gör det mycket billigare att bygga "fritidshus" än permanenthus.

Det är marknadsprissättning det.

Det var nog inte riktigt samma upplägg som för 100 år sedan jag tänkte mig på den moderna varianten av egnahemslån.

Givetvis är det så att nutidsmänniskan i allmänhet inte klarar av eller vill bygga ett hus.

Jag tänkte mer i banan att staten går i borgen för lån så att de med lägre lön har möjlighet att köpa sin egen bostad och på så sätt få möjlighet att betala sina egna lån och amorteringar istället för någon annans lån och amorteringar som de gör vid hyrd lägenhet.
Citera
2017-01-10, 11:43
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Det var nog inte riktigt samma upplägg som för 100 år sedan jag tänkte mig på den moderna varianten av egnahemslån.

Givetvis är det så att nutidsmänniskan i allmänhet inte klarar av eller vill bygga ett hus.

Jag tänkte mer i banan att staten går i borgen för lån så att de med lägre lön har möjlighet att köpa sin egen bostad och på så sätt få möjlighet att betala sina egna lån och amorteringar istället för någon annans lån och amorteringar som de gör vid hyrd lägenhet.

Aha, du menar subprimelån. Gick ju fantastiskt bra 2007/8.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Subprimel%C3%A5n
Citera
2017-01-10, 14:04
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Aha, du menar subprimelån. Gick ju fantastiskt bra 2007/8.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Subprimel%C3%A5n

Vilken etikett man sätter på lånet är skitsamma, just subprimelån har lite dålig klang.
När någon som är berättigad till bostads -tillägg/-bidrag inte får tag i en lägenhet att hyra så har ju denne ingen möjlighet att nyttja denna förmån vid tänkt boende i bostadsrätt.

Bor du i hyresrätt och erhåller bidrag betalar ju detta i slutändan delar av hyresvärdens amortering o räntor. Bättre då att bidragstagaren får tillgodoräkna sig bidragen på ett bättre sätt. Det var min tanke.

Tag ett exempel:

En ensamstående tvåbarnsmamma med låg inkomst är berättigad till 2500 kr/månad i bostadstillägg. Hon hyr just nu en lägenhet i andra hand för 8000-10000kr/månad

Bredvid finns en bostadsrätt till salu för 2 miljoner med 3000kr/månad i hyra.
Staten går i borgen för lån. 2500kr/månad från stat/kommun + egen betalning x tusen kr/månad
används till amortering + ränta.
Citera
2017-01-10, 14:09
Medlem
deTremouillacs avatar
Citat:
Vilken etikett man sätter på lånet är skitsamma, just subprimelån har lite dålig klang.

Du beskriver alltså subprime-lån men under annat namn.

"Just koncentrationsläger har lite dålig klang men jag tänker en lösning där vi sätter alla oliktänkande på tåg och skicka dem till ett arbetsläger där vi dödar dem som inte jobbar tillräckligt bra. Jag kallar det Disneyland."

Citera
2017-01-10, 14:32
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Du beskriver alltså subprime-lån men under annat namn.

"Just koncentrationsläger har lite dålig klang men jag tänker en lösning där vi sätter alla oliktänkande på tåg och skicka dem till ett arbetsläger där vi dödar dem som inte jobbar tillräckligt bra. Jag kallar det Disneyland."

Nej subprimelån amorterades normalt inte, jag tänkte mig ett lån som måste amorteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in