Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-09, 15:53
  #1
Avstängd
Tammers avatar
http://anvandarna.story.aftonbladet....man-avslojade/

"Användarnamnen i datan korskörs mot ip-nummer och mejladresser. Forum och videotjänster finkammas efter ledtrådar. Till slut har vi en lista på 72 svenskar"

Hur lyckas Aftonbladet med nåt som t ex Spridningskollen inte klarade? Sk var tvungna att gå till domstol för att få Internetleverantörerna att lämna ut användarna bakom ip-adresserna. Men Ab klarar det ändå, på egen hand. Hur är detta möjligt?
Frågan kanske borde ställas under Aktuella Kriminalfall, men jag undrar mest över IT-säkerheten...
Citera
2017-01-09, 15:55
  #2
Medlem
BigBusinesss avatar
E-postadresser är lätta att spåra. Undrar bara vem som lämnar sin riktiga e-postadress i sådana sammanhang? Men det kan ju va att de hittar udda användarnamn, och sedan hittar samma namn på mindre suspekta forum...
Citera
2017-01-09, 15:59
  #3
Medlem
Schibsted som är ägare av Aftonbladet äger även dessa siter i Sverige.
Siter som många svenskar använder.

Kanske har de fått tillåtelse att köra användarnamnen/IP-adresserna mot dessa databaser? Det skulle isåfall vara en fördelaktig resurs och något som exempelvis Spridningskollen inte hade möjlighet att göra.
__________________
Senast redigerad av thepirate 2017-01-09 kl. 16:03.
Citera
2017-01-09, 16:00
  #4
Avstängd
Aftonbladet är ju en av sveriges största nyhetstidningar, med mycket resurser...

Så kontakter för att få fram sådan information är nog inte allt för svåråtkomlig för ett stort bolag som ab..
Citera
2017-01-09, 16:00
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
http://anvandarna.story.aftonbladet....man-avslojade/

"Användarnamnen i datan korskörs mot ip-nummer och mejladresser. Forum och videotjänster finkammas efter ledtrådar. Till slut har vi en lista på 72 svenskar"

Hur lyckas Aftonbladet med nåt som t ex Spridningskollen inte klarade? Sk var tvungna att gå till domstol för att få Internetleverantörerna att lämna ut användarna bakom ip-adresserna. Men Ab klarar det ändå, på egen hand. Hur är detta möjligt?
Frågan kanske borde ställas under Aktuella Kriminalfall, men jag undrar mest över IT-säkerheten...

Jag läste nyheten i morse, och funderade en del på samma som du gör. Antagligen har AB (med sina medarbetare) fått tag i en lista med IP-adresser som de snokat vidare i. Jag har absolut inga problem med detta egentligen, men IP-adresser kan ändras över tid. Speciellt när det gäller dynamiska. Och när man byter från dynamisk till fast alternativt har fast och byter leverantör till annat fast. IP v4 är ju ett fattigt/bristfälligt system, saknar adresser till allt som behövs. Den som har oturen att få en "återanvänd" IP-adress, kanske får en som en pedofil haft och därmed blir uthängd?

En liknelse: Jag testade mitt URGAMLA mobilnummer på skoj, har inte använts av mig sedan cirka 2000. En ny snubbe svarade. Mobilnumret var återanvänt. Så sker med IP också.

Tror inte AB har 100% kompetens i detta!
Citera
2017-01-09, 16:12
  #6
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag läste nyheten i morse, och funderade en del på samma som du gör. Antagligen har AB (med sina medarbetare) fått tag i en lista med IP-adresser som de snokat vidare i. Jag har absolut inga problem med detta egentligen, men IP-adresser kan ändras över tid. Speciellt när det gäller dynamiska. Och när man byter från dynamisk till fast alternativt har fast och byter leverantör till annat fast. IP v4 är ju ett fattigt/bristfälligt system, saknar adresser till allt som behövs. Den som har oturen att få en "återanvänd" IP-adress, kanske får en som en pedofil haft och därmed blir uthängd?
Visst är det vedervärdiga brott, men det är ändå obehagligt att det går att komma över användaruppgifter som Ab gjort. Vem vet i vilket syfte sån information kan användas om fel personer får tag i den? Nästa gång kan det gälla medlemskap i nån suspekt politisk organisation, eller andra avvikande hobbies och verksamheter. Tänk om mina grannar eller släktingar får veta att jag är rasist/nazist/kommunist eller håller på med droger eller nåt annat inte helt rumsrent?
Citera
2017-01-09, 16:24
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst är det vedervärdiga brott, men det är ändå obehagligt att det går att komma över användaruppgifter som Ab gjort. Vem vet i vilket syfte sån information kan användas om fel personer får tag i den? Nästa gång kan det gälla medlemskap i nån suspekt politisk organisation, eller andra avvikande hobbies och verksamheter. Tänk om mina grannar eller släktingar får veta att jag är rasist/nazist/kommunist eller håller på med droger eller nåt annat inte helt rumsrent?

Värre är det väl om skurken ifråga en gång i tiden har haft ip-adressen som du "ärvt", och du blir totalt oskyldigt utpekad? Det var väl ungefär det jag menade. Men du tar upp en annan viktig aspekt som inte ska förringas.
Citera
2017-01-09, 16:34
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Värre är det väl om skurken ifråga en gång i tiden har haft ip-adressen som du "ärvt", och du blir totalt oskyldigt utpekad? Det var väl ungefär det jag menade. Men du tar upp en annan viktig aspekt som inte ska förringas.

Men som tur är om någon skulle bli oskyldigt utpekad så tar det inte lång tid att kolla aktiviteterna kring ip:et och rentvå den som haft otur och fått den ip adress som tidigare var kopplat till de aset som verkligen låg bakom de internet aktiviteterna som den oskyldige som ärvt ip adressen blivit anklagad för.
Citera
2017-01-09, 16:35
  #9
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hard3r
Aftonbladet är ju en av sveriges största nyhetstidningar, med mycket resurser...

Så kontakter för att få fram sådan information är nog inte allt för svåråtkomlig för ett stort bolag som ab..


Har svårt att se hur Aftonbladet kan använda information från dessa sidor lagligt. Skyddar inte avtalet mellan sidorna och användarna deras uppgifter? Det brukar ju vara ganska standard.

Tror snarare att de hittat ett hål i ett nätverk som sprider media där barn våldtas eller att de lyckats köpa loggar av någon.

Sen skiter jag personligen fullständigt i hur de fick tag på informationen, det jag inte gillar är att de inte verkar dela med sig av uppgifterna till polisen.
Citera
2017-01-09, 16:38
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hard3r
Men som tur är om någon skulle bli oskyldigt utpekad så tar det inte lång tid att kolla aktiviteterna kring ip:et och rentvå den som haft otur och fått den ip adress som tidigare var kopplat till de aset som verkligen låg bakom de internet aktiviteterna som den oskyldige som ärvt ip adressen blivit anklagad för.

Jovisst, men tror du kvällspressen är såpass "rättssäker"? Kollar uppgifter mer än en/två gånger innan de hänger ut folk på löpet?
Citera
2017-01-09, 16:40
  #11
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Värre är det väl om skurken ifråga en gång i tiden har haft ip-adressen som du "ärvt", och du blir totalt oskyldigt utpekad? Det var väl ungefär det jag menade. Men du tar upp en annan viktig aspekt som inte ska förringas.

Kanske inte vore fel att införa en karantänstid på fasta IP-adresser, jag hade inte velat få en IP-adress som precis flyttats från en person som t.ex. blir förföljd. Det finns ju många inlägg på nätet där en IP-adress kopplas till en person som av en och annan anledning folk vill straffa och där det uppmanas till våld. Det är ju inte säkert att folk gör sin hemläxa ordentligt innan de beslutar sig för att ta lagen i egna händer.
Citera
2017-01-09, 16:42
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Har svårt att se hur Aftonbladet kan använda information från dessa sidor lagligt. Skyddar inte avtalet mellan sidorna och användarna deras uppgifter? Det brukar ju vara ganska standard.

Tror snarare att de hittat ett hål i ett nätverk som sprider media där barn våldtas eller att de lyckats köpa loggar av någon.

Sen skiter jag personligen fullständigt i hur de fick tag på informationen, det jag inte gillar är att de inte verkar dela med sig av uppgifterna till polisen.

Jo absolut, menar inte att de genom laglig väg fått fram dessa uppgifter. Menar bara att det inte är något stort problem för dem att få fram dessa uppgifter.

I detta fall när det gäller nätpedofili så är det enligt mig en självklarhet att dela med sig av dessa uppgifter till polis. I mån om att alla uppgifter är säkrade och stämmer förstås !!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback