2016-12-29, 19:31
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Gör dem? Det är m.a.o högst rimligt att köpa lagringsdugliga viner avsedda att ligga länge, typ Barolo, på halvflaskor? Om man inte vill vänta riktigt, riktigt lika länge d.v.s.

Någon får gärna rätta mig nu men jag skulle nog säga att årgång spelar större roll. Iallafall om det rör sig om mindre producenter.

Nja, de mognare ju förvisso snabbare på halvflaska, men en långsam mognad anses av många ge ett godare vin. Magnumflaskor mognar ännu långsammare än en vanlig helflaska, så magnumbuteljer är eftertraktade (Bordeaux, Champagne, Barolo osv.). Men köpa halvflaskor är ingen dum idé om man vill testa att speeda upp mognaden.

Jag skulle säga årgång är viktigast, men finns säkert något undantag..
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-12-29 kl. 19:42.
Citera
2016-12-29, 20:07
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nja, de mognare ju förvisso snabbare på halvflaska, men en långsam mognad anses av många ge ett godare vin. Magnumflaskor mognar ännu långsammare än en vanlig helflaska, så magnumbuteljer är eftertraktade (Bordeaux, Champagne, Barolo osv.). Men köpa halvflaskor är ingen dum idé om man vill testa att speeda upp mognaden.

Jag skulle säga årgång är viktigast, men finns säkert något undantag..

Där ser man! Synd att de sällan har halvflaskor på släpp i små sortimentet på SB bara. Eller det kanske det har, men jag kan inte komma på att jag sett det.

Ja det måste det väl ändå vara? Tänker att t.ex år osedvanligt varma eller kalla år måste påverka mer än luftmängden i flaska. Jag vet faktiskt inte riktigt hur stora lager vissa producenter har för sina standardviner och om det är vanligt att de gör cuvéer vid sämre år.
Citera
2016-12-30, 00:15
Medlem
JustZlatans avatar
Är det nyttigt att dricka ett glas om dagen?

Den här herren har druckit en halv flaska om dagen de senaste 20 åren och han ser ut som hälsan själv.

https://m.youtube.com/watch?v=sqFS3RGJqRk

Jag funderar på att dricka ett glas på kvällen.
Citera
2016-12-31, 00:22
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det nyttigt att dricka ett glas om dagen?

Den här herren har druckit en halv flaska om dagen de senaste 20 åren och han ser ut som hälsan själv.

https://m.youtube.com/watch?v=sqFS3RGJqRk

Jag funderar på att dricka ett glas på kvällen.

Alltså, det är väl rätt debaterat huruvida ett glas rödvin faktiskt har någon bra påverkan eller inte och att om det nu har det kan man lika gärna byta ut det till något annat med samma effekt. Men jag tror inte du ska börja referera till drickande som nyttigt.

Det är okej att ta ett glas på kvällen för att man gillar det; även om man bor i Sverige.
Citera
2017-01-02, 04:25
Medlem
Hejsan!

Sökt runt lite gällande nybörjarviner, dock verkar de flesta trådarna vara väldigt gamla samt de nämnda vinerna i de trådarna utgångna ur Systembolagets sortiment.

Så, vad rekommenderar ni för för någon som vill ta sitt första riktiga steg inom vinvärlden? Jag har absolut ingen erfarenheter utav olika druvsorter och andra vinparametrar, utan de gångerna jag har druckit vin har jag ej vetat något mer förutom färgen. Den enda gången ett glas vin har gått ned - samt att jag njöt utav det - var för två år sedan på East (Stockholm), då drack jag ett asiatisk (möjligtvis japanskt) sött vitvin som passade till sushin. Annars slinker rosévin ned ganska enkelt, men det känns inte lika "intressant" likt rött samt vitt vin.

Vill ha både rekommendationer av vita samt röda sorter. Mindre flaskor skulle faktiskt prefereras, skriver detta inlägg då jag är ute efter att lära mig lite mer om viner, ej för att jag söker något till ett större sällskap/middag.
Senast redigerad av Dino-Sir 2017-01-02 kl. 04:27.
Citera
2017-01-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-Sir
Hejsan!

Sökt runt lite gällande nybörjarviner, dock verkar de flesta trådarna vara väldigt gamla samt de nämnda vinerna i de trådarna utgångna ur Systembolagets sortiment.

Så, vad rekommenderar ni för för någon som vill ta sitt första riktiga steg inom vinvärlden? Jag har absolut ingen erfarenheter utav olika druvsorter och andra vinparametrar, utan de gångerna jag har druckit vin har jag ej vetat något mer förutom färgen. Den enda gången ett glas vin har gått ned - samt att jag njöt utav det - var för två år sedan på East (Stockholm), då drack jag ett asiatisk (möjligtvis japanskt) sött vitvin som passade till sushin. Annars slinker rosévin ned ganska enkelt, men det känns inte lika "intressant" likt rött samt vitt vin.

Vill ha både rekommendationer av vita samt röda sorter. Mindre flaskor skulle faktiskt prefereras, skriver detta inlägg då jag är ute efter att lära mig lite mer om viner, ej för att jag söker något till ett större sällskap/middag.

Gamla klassiker som brukar hålla måttet och finns på alla systembolag är Torres Gran Sangre de Toro (90 kr) och E. Guigal Côtes du Rhône (109 kr). Allesverlorens viner brukar vara helt ok de med.
Citera
2017-01-03, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Gamla klassiker som brukar hålla måttet och finns på alla systembolag är Torres Gran Sangre de Toro (90 kr) och E. Guigal Côtes du Rhône (109 kr). Allesverlorens viner brukar vara helt ok de med.

Tack! Det sistnämnda vinet (E. Guigal Côtes) fick jag fram flertals resultat på - både vita samt röda. Vilken av dessa är det du rekommenderar? Har du möjligtvis någon rekommendation på en vit halvflaska? Rött i halvflaska fann jag efter dina tips, men vill ha även ha en vit.
Citera
2017-01-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-Sir
Tack! Det sistnämnda vinet (E. Guigal Côtes) fick jag fram flertals resultat på - både vita samt röda. Vilken av dessa är det du rekommenderar? Har du möjligtvis någon rekommendation på en vit halvflaska? Rött i halvflaska fann jag efter dina tips, men vill ha även ha en vit.

Chateau Bonnet brukar vara riktigt trevligt. En sak att tänka på när det gäller viner är att förpacknings/marknadsförings-kostnader etc. brukar vara rätt lika för en halv resp. helflaska. Så när det gäller viner runt 100 kr är det oftast fördelaktigt att köpa helflaskan. T.ex. Bonnet som jag tipsar om kostar 90 kr i helflaska och 54 kr för en halvflaska.
Citera
2017-01-08, 12:24
Medlem
JustZlatans avatar
Enligt vinkatten är Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Viti Nuove (2008) det bästa mustiga vinet.

Systembolaget säljer samma vin fast från årgång 2013. Enligt årgångstabellen var 2013 ett bättre år än 2008 i Toscana.

Betyder det att vinet som Systemet har är ännu bättre än det som vinkatten har givit betyg åt?
Citera
2017-01-08, 12:32
Medlem
magpies avatar
Citat:
Enligt vinkatten är Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Viti Nuove (2008) det bästa mustiga vinet.

Systembolaget säljer samma vin fast från årgång 2013. Enligt årgångstabellen var 2013 ett bättre år än 2008 i Toscana.

Betyder det att vinet som Systemet har är ännu bättre än det som vinkatten har givit betyg åt?

Snarare att vinkatten inte har provat några årgångar efter 2008.
Det är dock ett bra vin.
Citera
2017-01-08, 13:15
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Snarare att vinkatten inte har provat några årgångar efter 2008.
Det är dock ett bra vin.

Egentligen är jag lite trött på viner från Toscana. Jag skulle vilja test ett gott franskt vin, kanske pinot noir-vin från Bourgogne eller Bordeaux.
Citera
2017-01-08, 13:22
Medlem
magpies avatar
Citat:
Egentligen är jag lite trött på viner från Toscana. Jag skulle vilja test ett gott franskt vin, kanske pinot noir-vin från Bourgogne eller Bordeaux.

Testa Ch Labadie från Bx. Bourgogne är knepigare; rätt mycket pengar för ett vin som sannolikt är "jaså" i lägre prisklasser. Titta på PN från NZ istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in