2017-01-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Tycker att Niva och hans, som ni kallar det, "pladdrande" får oförtjänt mycket kritik här i tråden. För mig, som fotbollsintresserad i allmänhet och PL-intresserad i synnerhet, är Erik Niva ett av de absolut största namnen inom detta område. Oerhört kunnig och för mig även behaglig att lyssna på. Jag verkligen njuter de få gånger han per säsong gör Kalle Karlsson sällskap i Sportbladets PL-podd.

Nu hoppas vi på att den mycket fenomenala Kalle Lind med sällskap piskar Eriksson och Sandell nästa fredag så att Nivas resa i På spåret får fortsätta lite till!

Exakt så! Jag är helt överens med dig, håller Niva väldigt högt och det är roligt att se honom i På Spåret. Hans utläggningar är helt underbara att lyssna på. Hoppas definitivt att vi får se mer av honom den här säsongen, skulle vara tråkigt om han åkte ut redan i gruppen.
Citera
2017-01-07, 03:32
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Varför detta försvarande av hans pladdrande? Kan man inte svaret så kan man det väl inte? Vad är det du inte förstår?
Som sagt är det underhållning det handlar om och Niva bidrar till den med sina utläggningar. Hur skulle det se ut om alla var lika trätråkiga som exempelvis Sigge Eklund?
Gillar inte Niva egentligen men tycker att hans stil är perfekt i det här programmet. Det är de tråkiga kulturkoftorna som ska rensas bort, inte de som går lite utanför ramarna.
Kvinnan i det vinnande laget till exempel, kunde knappt något och sa ingenting roligt på hela programmet. Totalt meningslös.
Citera
2017-01-07, 08:17
Medlem
Uncle Dukes avatar
Erik Niva babblar på om oväsentligheter jämt. Han måste älska sin egen röst (men det är klart, det är det väl ingen annan som gör, så han får passa på antar jag).
Jag gillar Kalle Lind, men han överraskade positivt. Eftersom han är rätt nördig (på liknande sätt som Niva, fast när det gäller mer intressanta saker) trodde jag att han skulle ha en del blinda fläckar vad gäller sådant som räknas till allmänbildning, men det gick ju bra.

Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Bortsett från Mongoliet-resan tyckte jag det var en enkel omgång. Jag menar frågan om exempelvis det mongoliska tältet, vem fan tar den?

Är inte det en sådan där typisk grej man hör då och då, i någon dokumentär om Djingis Khan eller Mongoliet på TV eller så? Jag gissade på "jurt eller djurt". Tveksamt om det hade gett poäng, men det visar ju åtminstone att jag hört ordet innan.
Citera
2017-01-07, 09:56
Medlem
kostymnisses avatar
Glasgow tog jag på Franz Ferdinand. Att veta om "Skotten i Sarajevo" är ju, trots att det är ett urvattnat begrepp i frågesporttrådar här, allmänbildning. Sedan kopplingen till bandet.

Ulan Bator skall erkännas att jag tog först efter Borat-ledtråden.

Halmstad var tämligen enkelt, mest för att man direkt såg vart tåget var på väg (neråt landet från götet och då blir det Halland och Vbg var ju med tämligen nyligen?) Sedan givetvis med Fylleån dessutom. Kanske inte lika lätt om man inte bor nära den staden?

Sedan är ju frågorna som dom är, musiken brukar jag aldrig ta dock. Listan var som vanligt ofattbart tråkig (står fast vid att den tillsammans med Oldsbergs/Hellbergs usla skådisinsatser i nån säsong är det sämsta inslaget genom tiderna). Jag hade väl slagit Nivas gäng men inte vunnit matchen igår så att säga.
Citera
2017-01-07, 11:33
Medlem
Oavsett om det var någon som tog frågan om mongoliska tältet så hör det fanimig inte till allmänbildningen. Om någon påstår motsatsen så lyssnar jag inte ens.

Kul däremot att dom valde att ha med ett udda resmål för en gångs skull.
Citera
2017-01-07, 12:16
Medlem
c014s avatar
Erik niva får mig att vilja stänga av tv. Tycker jag märker på programledarna att de också är trötta på honom.

Hans lagkamrat får knappt en syl i vädret pga hans jävla snack, han måste ha någon form av diagnos, han är som en robot där han bara stirrar ut tomt när han inte säger något, och när han ska säga något är det som en robot som har en programmerad fras. Han är lika dryg som C-3PO.
Citera
2017-01-07, 12:25
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Oavsett om det var någon som tog frågan om mongoliska tältet så hör det fanimig inte till allmänbildningen. Om någon påstår motsatsen så lyssnar jag inte ens.

Kul däremot att dom valde att ha med ett udda resmål för en gångs skull.

Är inte det här dina hoods? Du reppar inte ditt landskap, detta borde du ha kunnat.
http://uppstroms.se/bo-i-jurta/

Vad som är och vad som inte är allmänbildning är omöjligt att säga, det finns allt för många faktorer att ta in.
Citera
2017-01-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Erik niva får mig att vilja stänga av tv. Tycker jag märker på programledarna att de också är trötta på honom.

Hans lagkamrat får knappt en syl i vädret pga hans jävla snack, han måste ha någon form av diagnos, han är som en robot där han bara stirrar ut tomt när han inte säger något, och när han ska säga något är det som en robot som har en programmerad fras. Han är lika dryg som C-3PO.
Detta. Är helt enig med dig. Förstår inte dom som hävdar att hans babbel tillför något. Därmed inte sagt att han inte tillför något men han pratar sönder programmet. Första programmet var kanske premiärnerver, men han snackade lika mycket även igår. Han kan lika gott knipa igen kakhålet om han inte vet svaret.
Senast redigerad av Azdz 2017-01-07 kl. 13:36.
Citera
2017-01-07, 13:55
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Inte en enda fotbollsfråga trots att både Glasgow och Halmstad kom med som resmål? Ytterst märkligt.

Och förra veckan frågade de väl om VM-finalen 2006 när Berlin var resmålet. Tycker det är ganska besynnerligt att lägga in en fotbollsfråga på Berlin bara för att finalen råkades spela på Olympiastadion, medan fotbollsfrågor uteblir på en fotbollstokig stad som Glasgow.

Givetvis anpassas alltså frågorna efter deltagarna.
Citera
2017-01-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Och förra veckan frågade de väl om VM-finalen 2006 när Berlin var resmålet. Tycker det är ganska besynnerligt att lägga in en fotbollsfråga på Berlin bara för att finalen råkades spela på Olympiastadion, medan fotbollsfrågor uteblir på en fotbollstokig stad som Glasgow.

Givetvis anpassas alltså frågorna efter deltagarna.
Visserligen hade ledtrådarna på Glasgow och Halmstad fotbollsanknytning men det ter sig synnerligen märkligt att inte en enda fråga handlade om fotboll. Så du har nog rätt där. Han Lind ska tydligen vara dålig på sportfrågor.
Citera
2017-01-07, 17:25
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Ni kanske inte har märkt det pga av att ni är olyckligt förälskade, men Lindström är väldigt besläktad med Niva i osannolikt långa haranger om ingenting. Och nej det är inte hans jobb, så tänk på mig som stört mig på en Niva i åtskilliga år nu
Citera
2017-01-07, 17:32
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Om man läst fysik möjligtvis.
Har inte alla läst fysik på högstadiet? Jag vågar slå vad om att den uppkopplingen förekom på någon laboration i åttan.

Problemet är väl att de medie/kulturmänniskor som utgör 95% av alla tävlande i På Spåret, är helt rudis när det kommer till naturvetenkapliga/ tekniska frågor.

Även molekylerna för någon vecka sedan, var sådant man lärde sig på högstadiet.

Tänk för ett ögonblick, att frågor om litteratur eller konst skulle vara på samma nivå t.ex:

-Vad hette den italienske konstnären som målade Mona Lisa?
-Vad hette den kvinnliga nobelpristagaren som skrev Nils Holgerssons Underbara Resa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in