Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-01, 11:06
  #1
Medlem
Hej,

Det är så att jag behöver lära mig Matlab men vet inte vart jag ska börja, kan i princip ingenting när det gäller programmering. Någon som skulle kunna guida mig lite om bra tutorials för Matlab?

Tack på förhand!
Citera
2017-01-01, 11:16
  #2
Medlem
https://learnxinyminutes.com/docs/matlab/
Citera
2017-01-01, 12:20
  #3
Medlem
Vad är anledningen till att du ska lära dig Matlab och hur ska du använda det?

När jag själv ska lära mig något nytt och som i det här fallet större så föredrar jag att skaffa några böcker i ämnet och sedan plöja dem från pärm till pärm. Då får man snabbt in all teori och koncept. Sen när jag är klar med det så kan jag fördjupa mig i alla exempel.
Om man bara använder sig av webbtutorials och exempel på nätet så är det ofta svårt att förstå grundläggande koncept och att få den djupare förståelsen.

Jag kommer inte ihåg hur jag lärde mig Matlab på högskolan men vi arbetade mycket med det och gjorde väldigt avancerade beräkningar. Har för mig att vi hade en bok, men jag hittar ingen hemma.
Om jag skulle lära mig idag så hade jag lånat hemma alla Matlab-böcker från biblioteket och sett om det finns någon vettig bok där. Den här tycker jag verkar lovande att börja med "MATLAB-beräkningar inom teknik och naturvetenskap" av Per Jönsson. Engelska är självklart målspråket, men som första bok kan det vara bra med en på svenska.
Citera
2017-01-01, 13:54
  #4
Medlem
nedboys avatar
Är det någon kurs det gäller? Kurslitteratur finns väl säkert specificerat då? Är det på universitet/högskola och det är en kurs som du inte än har börjat så kan du säkert hitta före detta kurshemsidor som du kan hitta något kurs-PM till?

Citat:
Ursprungligen postat av ASATNA
https://learnxinyminutes.com/docs/matlab/

Försöker du skrämma TS till gråt? Vad i hela sköna Helena var det för hemsk sida?

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad är anledningen till att du ska lära dig Matlab och hur ska du använda det?

När jag själv ska lära mig något nytt och som i det här fallet större så föredrar jag att skaffa några böcker i ämnet och sedan plöja dem från pärm till pärm. Då får man snabbt in all teori och koncept. Sen när jag är klar med det så kan jag fördjupa mig i alla exempel.
Om man bara använder sig av webbtutorials och exempel på nätet så är det ofta svårt att förstå grundläggande koncept och att få den djupare förståelsen.

Jag kommer inte ihåg hur jag lärde mig Matlab på högskolan men vi arbetade mycket med det och gjorde väldigt avancerade beräkningar. Har för mig att vi hade en bok, men jag hittar ingen hemma.
Om jag skulle lära mig idag så hade jag lånat hemma alla Matlab-böcker från biblioteket och sett om det finns någon vettig bok där. Den här tycker jag verkar lovande att börja med "MATLAB-beräkningar inom teknik och naturvetenskap" av Per Jönsson. Engelska är självklart målspråket, men som första bok kan det vara bra med en på svenska.

Intressant att läsa ditt inlägg. Jag skulle råda TS att låta bli att göra som du beskriver. Jag anser att TS i första hand bör rata böckerna och söka online-tutorials. Någon typ av sökterm kunde vara beginning matlab. Jag hade till och med börjat med Youtube faktiskt.

Det räcker att lära sig såpass att man kan hantera programmet. Sen sätter TS igång och skapar kod, beräkningar osv (lite beroende på vad det är TS ska ha MatLab till). Böcker använder man endast som referens idag. Det är bättre att lägga tiden på att faktiskt skapa lösningar i programmet än att slösa tiden på att läsa böcker.

Sen gör TS givetvis som hen vill.
Citera
2017-01-01, 16:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MechanicalEngineer
Hej,

Det är så att jag behöver lära mig Matlab men vet inte vart jag ska börja, kan i princip ingenting när det gäller programmering. Någon som skulle kunna guida mig lite om bra tutorials för Matlab?

Tack på förhand!
Tycker du ska ta en titt på dessa två kurser. Ofta så har kurserna på EDX och Coursera väldigt bra upplägg och bra föreläsare.
https://www.coursera.org/learn/matlab
https://www.edx.org/course/matlab-oc...tavebeginnersx
Citera
2017-01-01, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASATNA
https://learnxinyminutes.com/docs/matlab/

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad är anledningen till att du ska lära dig Matlab och hur ska du använda det?

När jag själv ska lära mig något nytt och som i det här fallet större så föredrar jag att skaffa några böcker i ämnet och sedan plöja dem från pärm till pärm. Då får man snabbt in all teori och koncept. Sen när jag är klar med det så kan jag fördjupa mig i alla exempel.
Om man bara använder sig av webbtutorials och exempel på nätet så är det ofta svårt att förstå grundläggande koncept och att få den djupare förståelsen.

Jag kommer inte ihåg hur jag lärde mig Matlab på högskolan men vi arbetade mycket med det och gjorde väldigt avancerade beräkningar. Har för mig att vi hade en bok, men jag hittar ingen hemma.
Om jag skulle lära mig idag så hade jag lånat hemma alla Matlab-böcker från biblioteket och sett om det finns någon vettig bok där. Den här tycker jag verkar lovande att börja med "MATLAB-beräkningar inom teknik och naturvetenskap" av Per Jönsson. Engelska är självklart målspråket, men som första bok kan det vara bra med en på svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Är det någon kurs det gäller? Kurslitteratur finns väl säkert specificerat då? Är det på universitet/högskola och det är en kurs som du inte än har börjat så kan du säkert hitta före detta kurshemsidor som du kan hitta något kurs-PM till?



Försöker du skrämma TS till gråt? Vad i hela sköna Helena var det för hemsk sida?



Intressant att läsa ditt inlägg. Jag skulle råda TS att låta bli att göra som du beskriver. Jag anser att TS i första hand bör rata böckerna och söka online-tutorials. Någon typ av sökterm kunde vara beginning matlab. Jag hade till och med börjat med Youtube faktiskt.

Det räcker att lära sig såpass att man kan hantera programmet. Sen sätter TS igång och skapar kod, beräkningar osv (lite beroende på vad det är TS ska ha MatLab till). Böcker använder man endast som referens idag. Det är bättre att lägga tiden på att faktiskt skapa lösningar i programmet än att slösa tiden på att läsa böcker.

Sen gör TS givetvis som hen vill.

Tack ska ni ha för en snabb respons.

Har kollat runt lite på youtube och sökt efter "matlab for beginners" samt "matlab tutorial", får upp vissa bra förlag där man får lära sig små enkla beräkningsregler och liknande men sen hoppar de fram till diverse funktioner, while loopar och if satser utan någon som helst förklaring.

Det är en kurs på universitetet men vi har ingen kurslitteratur, kursansvarige refererar till internet och google. ;/
Citera
2017-01-03, 08:16
  #7
Medlem
Trillskes avatar
IF och FOR kan du lära dig via nästan vilken språk som helst. Om du har svårt att begripa de bitarna så gör någon beginner tutorial i tex C.

Det lär du dig på någon dag. Sen finns det såklart mycket mer syntax att lära sig, men det svåra med Matlab är inte direkt logiska satser, det svåra är att du använder det med avancerad matematik och/eller krångliga verktyg. D.v.s. vad som tar tid att lära sig är matematik och/eller de bibliotek du kommer använda.
Citera
2017-01-03, 11:39
  #8
Medlem
Den här YouTube-videon kan ju vara värd att ta en titt på:

"The Complete Matlab Course: Beginner to Advanced!"
Citera
2017-01-06, 19:09
  #9
Medlem
Tack skall ni ha!

Har nu kollat igenom alla era tips och råd och det känns som att Coursera har ett bra upplägg med bra instruktörer, tror nog att jag kommer använda mig av den guiden.

Tack ännu en gång!
Citera
2017-10-25, 19:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Den här YouTube-videon kan ju vara värd att ta en titt på:

"The Complete Matlab Course: Beginner to Advanced!"
Tack för tipset! Kände inte till den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback