Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-31, 13:44
  #1
Medlem
Yokoohs avatar
Hej FB och gott nytt år

Batteriet dog just på min MacBook air 13.
Har googlat lite och tydligen ska man kunna byta batteriet hyfsat lätt själv. Har någon erfarenhet av detta? Eller är det bäst att bara lämna in den för reparation?

Datorn är inköpt 2012.


Tack på förhand
Citera
2016-12-31, 13:53
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yokooh
Hej FB och gott nytt år

Batteriet dog just på min MacBook air 13.
Har googlat lite och tydligen ska man kunna byta batteriet hyfsat lätt själv. Har någon erfarenhet av detta? Eller är det bäst att bara lämna in den för reparation?

Datorn är inköpt 2012.


Tack på förhand

Saken är att du inte kan få tag på ett äkta Apple-batteri utan att lämna den in på service. Så ha det i åtanke.
Citera
2016-12-31, 15:19
  #3
Medlem
Lämnar du in din Air för batteribyte hos Apple själva, antingen direkt på deras Apple Store, eller skickar in den. Så kostar själva batteribyte ink batteri, arbete, kontroll, 1295kr. Kostnaden för frakt kanske du får betala, men ring supporten och fråga hur det funkar.

Priser batteribyte.

https://support.apple.com/sv-se/mac-...ervice/pricing

Telenummer supporten. 020 100 529
Citera
2016-12-31, 15:21
  #4
Medlem
Batteri ($95):
https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP13MBA55/

Installation (video 6 min, för dig 15 - 20 min):
https://player.vimeo.com/video/150926323
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-12-31 kl. 15:25.
Citera
2017-01-02, 16:16
  #5
Medlem
Yokoohs avatar
Tack för alla svar! Blir nog att ta sig till Applebutiken ändå...
Citera
2017-01-02, 17:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Saken är att du inte kan få tag på ett äkta Apple-batteri utan att lämna den in på service. Så ha det i åtanke.

Vem fan bryr sig om ett "äkta Apple-batteri" på en 5 år gammal dator.
Citera
2017-01-02, 19:47
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Vem fan bryr sig om ett "äkta Apple-batteri" på en 5 år gammal dator.

Jag. Och tydligen TS.
Citera
2017-01-02, 22:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Vem fan bryr sig om ett "äkta Apple-batteri" på en 5 år gammal dator.

Ja varför inte? Det är ju inte direkt ovanligt att man riskerar att få kass kvalitet eller inte lika bra kapacitet om man chansar på nåt piratjox.

Original må hända vara dyrare ja, men man är då tämligen säker på att ett korrekt batteri till datorn. Och handlar det om en rätt dyr dator så är det ju lite korkat att börja snåla bara för att den inte är ny längre. Som att ha en beggad men dyr sportvagn och köpa regummerade noname-däck bara för att de är billigare...
Citera
2017-06-06, 02:05
  #9
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja varför inte? Det är ju inte direkt ovanligt att man riskerar att få kass kvalitet eller inte lika bra kapacitet om man chansar på nåt piratjox.

Original må hända vara dyrare ja, men man är då tämligen säker på att ett korrekt batteri till datorn. Och handlar det om en rätt dyr dator så är det ju lite korkat att börja snåla bara för att den inte är ny längre. Som att ha en beggad men dyr sportvagn och köpa regummerade noname-däck bara för att de är billigare...

Fast i ett annat inlägg menade du att det är överflödigt att kunna byta batteri eftersom ingen gör det samt att produkten är tillverkad för att hålla lika länge som batteriet. Så rimligen är det bara att kasta datorn?
Citera
2017-06-06, 07:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Fast i ett annat inlägg menade du att det är överflödigt att kunna byta batteri eftersom ingen gör det samt att produkten är tillverkad för att hålla lika länge som batteriet. Så rimligen är det bara att kasta datorn?

Nä, det är snarare din tolkning, för riktigt så menade jag inte.

Jag förklarade varför det är som det är, vilka orsaker som kan ligga bakom, men jag personligen har inget emot att kunna byta batteri. Dessutom går det ju att byta batteri på alla MacBooks, även om man inte kan göra det lätt själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback