Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 16:28
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så laddar jag ner någon av de versionerna ex senaste Ubuntu, så räcker det med den filen, jag behöver inte leta efter någon drivrutinsfil för min dator separat ?(Samsung)

Kanske låter lite dum men har aldrig gjort en ren installation av operativsystem själv innan förutom
automatiskt, som medföljer dator...och då behöver man ju inte göra så mycket själv

När jag gjort en ren installation av OS från skiva utan en massa extra program som följer med installationen på nya datorer har jag låtit en datorfirma göra jobbet så inget gått fel...

Nämligen funderat på prova på någon Linuxversion på denna dator när jag köper en ny dator senare...

Vad är skillnaden mellan de olika Ubuntu (Finns ju länkar till de andra från Ubuntusidan)?
Vill ju gärna ha en som är lik Windows...
https://www.ubuntu.com/download/ubuntu-flavours

Vill du ha så likt Windows som möjligt, så testa Mint istället för Ubuntu. De olika skillnaderna mellan Ubuntu varsionerna (Ubuntu Gnome, Ubuntu Mate osv) är vilken skrivbordsmiljö de levereras med. Vissa föredrar Gnome, andra Unity.

Är du osäker på om saker kommer fungera, så kör över en ISO till USB minne med t.ex. Unetbootin och starta "live". De flesta distar idag går att testa utan att installera. Fungerar saker fint när man kör från USB-minnet eller DVD'n, så burkar det även fungera fint efter installationen.

Var inte allt för picky med att du vill ha det så likt Windows som möjligt - för Linux är inte Windows. Det fungerar inte som Windows, lika lite som OSX fungerar som Windows. Du får t.ex. släppa tanken på att du installerar program genom att dra ner en *.exe fil. Program installeras via någon form av pakethanterare, eller "software center". För egen del var detta nästan det svåraste att vänja sig vid när jag installerade Linux för första gången (för en himla massa år sedan). Idag, iom smartphones, så har ju dock även både OSX och Windows någon form av "software center" ("app store").
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2016-12-29 kl. 16:31.
Citera
2016-12-29, 16:32
  #734
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så laddar jag ner någon av de versionerna ex senaste Ubuntu, så räcker det med den filen, jag behöver inte leta efter någon drivrutinsfil för min dator separat ?(Samsung)

Kanske låter lite dum men har aldrig gjort en ren installation av operativsystem själv innan förutom
automatiskt, som medföljer dator...och då behöver man ju inte göra så mycket själv

När jag gjort en ren installation av OS från skiva utan en massa extra program som följer med installationen på nya datorer har jag låtit en datorfirma göra jobbet så inget gått fel...

Nämligen funderat på prova på någon Linuxversion på denna dator när jag köper en ny dator senare...

Vad är skillnaden mellan de olika Ubuntu (Finns ju länkar till de andra från Ubuntusidan)?
Vill ju gärna ha en som är lik Windows...
https://www.ubuntu.com/download/ubuntu-flavours

Om du bränner en skiva eller lägger in ISOn på ett USB-minne så går det att boota Ubuntu från det och se att allt fungerar innan du väljer att installera systemet.

Generellt är det säkrare att installera Linux på en dator som inte är alldeles ny, eftersom det då har gått en viss tid så att utvecklare hunnit ta fram drivrutiner för den hårdvara som finns i datorn.

Skillnaden mellan de olika varianterna på sidan du länkar är huvudsakligen olika grafiska gränssnitt. Ingen av dem är gjord för att vara 100% lik Windows, men om du exempelvis känner till macOS utöver Windows så har du troligtvis tillräcklig vana av grafiska gränssnitt i allmänhet för att det inte ska vara så svårt att hantera de gränssnitt som finns för Linux.
Citera
2016-12-29, 21:16
  #735
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du bränner en skiva eller lägger in ISOn på ett USB-minne så går det att boota Ubuntu från det och se att allt fungerar innan du väljer att installera systemet.

Generellt är det säkrare att installera Linux på en dator som inte är alldeles ny, eftersom det då har gått en viss tid så att utvecklare hunnit ta fram drivrutiner för den hårdvara som finns i datorn.

Skillnaden mellan de olika varianterna på sidan du länkar är huvudsakligen olika grafiska gränssnitt. Ingen av dem är gjord för att vara 100% lik Windows, men om du exempelvis känner till macOS utöver Windows så har du troligtvis tillräcklig vana av grafiska gränssnitt i allmänhet för att det inte ska vara så svårt att hantera de gränssnitt som finns för Linux.


Ok, det är den gamla datorn jag ska installera på, inte den nya, kanske var lite otydlig där.
Citera
2017-01-04, 11:06
  #736
Medlem
WarriorSquirells avatar
Jag har försvarat Linux till varierande grad igenom åren då jag älskar hela konceptet med öppen källkod och ett fritt användande av programvarorna som finns. Dock har vartenda försök att slå över permanent ifrån Windows till Linux mötts av varierande problem av allvarligare grad.

Nu var jag faktiskt beredd på att offra en hel del spel jag tycker om för att köra Linux på heltid, och satsade på Ubuntu Gnome. Kanske i fel ordning; Men efter lite shell extensions som fick allt precis som jag ville ha det - så var det dags att installera Nvidia drivrutinerna. Så fort det var klart och datorn startades om så hamnade den i en loop och stängdes av, där Nvidia drivrutiner skrevs ut senast utan något nämnbart fel.

Nu skiter jag i Linux. Trots frestelsen och det beroendeframkallande småmekandet för att lära sig terminalen, så tröttnar man snabbt på att behöva fixa saker som ordnar sig självt som i Windows. Nu kör jag Windows 10 och har börjat sätta mig in hur det fungerar på något djupare plan, och har en hyffsat tight rigg.

Linux är en flopp. Inte i sig själv, men för alla distributioner etc. Linus skulle ha gett ut Linux med kravet på ETT GUI, med klara riktlinjer om hur det ska fungera under huven sedan kunde alla arbeta med en plattform istället för Debian / Ubuntu / Xubuntu / Lubuntu etc etc etc etc.

Nej. Linux är knappt användbart när något så simpelt som att installera grafiska drivrutiner får datorn på knäna. Jag hade accepterat lägre prestanda då jag har en hel del i 980ti men att det inte alls fungerar...Oacceptabelt!
Citera
2017-01-04, 12:17
  #737
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Jag har försvarat Linux till varierande grad igenom åren då jag älskar hela konceptet med öppen källkod och ett fritt användande av programvarorna som finns. Dock har vartenda försök att slå över permanent ifrån Windows till Linux mötts av varierande problem av allvarligare grad.

När försökte du gå över senast? Sedan en knapp månad tillbaka har jag gått över helt till Linux, just för att allt "bara fungerat," vilket känns helt otroligt. Jag lämnar det öppet för att det beror på att min laptop nu är ett år äldre och att jag eventuellt skulle stöta på samma problem igen med en nyare dator—men faktum är att allt bara fungerar nu, och det gjorde det definitivt inte för ett år sedan (läs gärna början av tråden!).
Citera
2017-01-04, 13:37
  #738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
När försökte du gå över senast? Sedan en knapp månad tillbaka har jag gått över helt till Linux, just för att allt "bara fungerat," vilket känns helt otroligt. Jag lämnar det öppet för att det beror på att min laptop nu är ett år äldre och att jag eventuellt skulle stöta på samma problem igen med en nyare dator—men faktum är att allt bara fungerar nu, och det gjorde det definitivt inte för ett år sedan (läs gärna början av tråden!).

Vill inte göra dig besviken egentligen, men jag var i exakt den fas som du var för tio år sen.

Ville iväg med Windows då jag gillar OSS-konceptet. Provade en hel hög distributioner, till slut hittade jag Mandrake där "allt bara fungerade".

Euforin höll i ett par månader. Dvs tills en ny hårdvara krävdes och jag insåg att jag satt med ett par quirks som gjorde att mitt arbetsflöde gick ungefär 1/2 av farten det gjorde i Windows. En dag vägrade datorn plötsligt sen att boota utan anledning med nåt filsystemsfel som fsck inte rådde på och Windows 2000 Pro-CD:n åkte in i släden igen.

Alltså jag vill inte måla fan på väggen, men om det verkligen håller för dig blir jag glad och förvånad.
Citera
2017-01-04, 13:44
  #739
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Alltså jag vill inte måla fan på väggen, men om det verkligen håller för dig blir jag glad och förvånad.

Det återstår att se. Jag är absolut inget fan av Linux (som är tydligt tidigare i tråden), så jag kommer rapportera om det blir som du beskriver, vilket jag absolut inte skulle bli förvånad över.
Citera
2017-01-04, 13:58
  #740
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
När försökte du gå över senast? Sedan en knapp månad tillbaka har jag gått över helt till Linux, just för att allt "bara fungerat," vilket känns helt otroligt. Jag lämnar det öppet för att det beror på att min laptop nu är ett år äldre och att jag eventuellt skulle stöta på samma problem igen med en nyare dator—men faktum är att allt bara fungerar nu, och det gjorde det definitivt inte för ett år sedan (läs gärna början av tråden!).

Senast för några dagar sedan, och denna gång så blev datorn inte bootbar pga Nvidia drivrutinerna jag hade installerat på en fräsh Ubuntu 16.10 installation.
Citera
2017-01-04, 15:21
  #741
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Linux är en flopp. Inte i sig själv, men för alla distributioner etc. Linus skulle ha gett ut Linux med kravet på ETT GUI, med klara riktlinjer om hur det ska fungera under huven sedan kunde alla arbeta med en plattform istället för Debian / Ubuntu / Xubuntu / Lubuntu etc etc etc etc.

Nej. Linux är knappt användbart när något så simpelt som att installera grafiska drivrutiner får datorn på knäna. Jag hade accepterat lägre prestanda då jag har en hel del i 980ti men att det inte alls fungerar...Oacceptabelt!

Linux är inte alls en flopp, om man enbart syftar på kärnan. Faktiskt är Linux en succé om man syftar på Android. Vad Android har gjort är att slänga ut många delar som finns i klassiska desktop distros och kört sitt eget race och det konceptet har tydligen funkat. Nu är ju mobiltelefoner hårdvara som knappast ändras så drivrutiner är inget problem.

Linux på desktop å andra sidan har inte varit särskilt lyckat. För mig har många Linux distros gått åt helvete pga de automatiska uppdateringarna har försett systemet i ett läge där jag knappt kunde automatiskt installera någonting.
Citera
2017-01-04, 17:00
  #742
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Senast för några dagar sedan, och denna gång så blev datorn inte bootbar pga Nvidia drivrutinerna jag hade installerat på en fräsh Ubuntu 16.10 installation.

Installerade du dem själv manuellt som du hade laddat ner eller via Unitys drivrutinshanterare i kontrollpanelen? Det förstnämnda är som att tigga om problem.



Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Vill inte göra dig besviken egentligen, men jag var i exakt den fas som du var för tio år sen.


...

Nu har det hänt väldigt mycket med Linux på 10 år så ditt exempel är kanske inte helt relevant för situationen idag.
Citera
2017-01-04, 17:03
  #743
Medlem
Återkommer med jämna mellanrum till Linux i diverse konstellationer. Men det blir uppenbart efter ett tag att allt inte är så mycket bättre sedan sist så att säga. Bara att installera en skrivare kan vara ett helt projekt i sig. Tycker inte det blivit bättre de senaste åren. Så man fallet tyvärr tillbaka till Windows igen.
Citera
2017-01-04, 18:41
  #744
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Installerade du dem själv manuellt som du hade laddat ner eller via Unitys drivrutinshanterare i kontrollpanelen? Det förstnämnda är som att tigga om problem.




Nu har det hänt väldigt mycket med Linux på 10 år så ditt exempel är kanske inte helt relevant för situationen idag.

Jag installadera dom via ytterligare drivrutiner tabben i uppdateringar. Har försökt för några år sedan att manuellt installera dom - och det gör jag inte om
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback