2016-12-29, 00:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Men inte inom utbildning och hälsa, där är det rätt jämställt. Ungefär samma sak i Kina. Som jag sa tidigare är det en stark studietradition i dessa östasiatiska länder där både pojkar och flickor uppmuntras att plugga bl a matematik och vetenskap.
När jag bodde i KL dejtade jag en som jobbade som lärare i Singapore. En av de mest fantastiska människor jag träffat, möjligtvis undantaget min nuvarande tjej.

Jag garanterar dig att du inte vill ha hit deras "studietradition". Jag tror inte du har en jävla aning om hur de "uppmuntras att plugga".

För hade du haft det hade du hållt käften och aldrig kommit med det som argument.
Citera
2016-12-29, 10:33
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Efter alla mina studier i matte och fysik så har jag börjat skönja ett mönster. De som tabbar sig och är sämst brukar vara killar. De som kan allt som ett rinnande vatten brukar också vara killar. De som är i mitten av klassen brukar vara tjejer.

Kontentan av det hela är att tjejer brukar vara duktiga på att studera medan männen har ett mycket bredare spektra vad gäller både kunskap och studievilja. Sannolikheten (om vi ska snacka matte) att hitta en elev som är godkänd på en kurs som är tjej är högre än vad det gäller karlar. De som ligger i framkant och får doktorstjänster är oftast killar dock och då är de oftast kineser, östeuropeer eller indier.

Detta!

De sämsta är män, de bästa är män. I genomsnitt tror jag kvinnor är bättre på allt,medan 90% och 10% medianen befolkas av män.

Plockar du en slumpvis vald man och en slumpvis vald kvinna och r dem ett prov i ett teoretiskt ämne kommer kvinnan sannolikt vinna.
Citera
2016-12-29, 13:46
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Detta!

De sämsta är män, de bästa är män. I genomsnitt tror jag kvinnor är bättre på allt,medan 90% och 10% medianen befolkas av män.

Plockar du en slumpvis vald man och en slumpvis vald kvinna och r dem ett prov i ett teoretiskt ämne kommer kvinnan sannolikt vinna.
Precis det kommer alla seriösa undersökningar också fram till, men eftersom svaret inte tillfredställer en del, så blir det omtag efter omtag tills nån tappar bollen och påstår något annat. Då kör vi all in på den...
Citera
2016-12-29, 14:03
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Precis det kommer alla seriösa undersökningar också fram till, men eftersom svaret inte tillfredställer en del, så blir det omtag efter omtag tills nån tappar bollen och påstår något annat. Då kör vi all in på den...

Jag är även av den åsikten att mäns dominans av den lägre begåvningsprofilen är klart större än vår dominans av den högre.

Med andra ord: genomsnittsmannen är i mitt tycke mer korkad än genomsnittskvinnan.
Citera
2016-12-29, 14:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag är även av den åsikten att mäns dominans av den lägre begåvningsprofilen är klart större än vår dominans av den högre.

Med andra ord: genomsnittsmannen är i mitt tycke mer korkad än genomsnittskvinnan.
Det finns uppritade "bellkurvor" på det också och med någon punkt var den senaste tvärtom. Att män även i snitt låg lite över kvinnan. Faktiskt mer så här i Sverige än i t.ex mellanöstern eller främre asien.

Om jag inte minns fel motsvarade skillnaderna ungefär de samma som våra fysiska skillnader.
Det finns väldigt många som påstår att skillnaderna minskar med rätt uppmuntran, men det finns absolut inget stöd för det påståendet vetenskapligt. Ingenstans är t.ex. de kvinnliga resultaten ännu i närheten av männens, men i löneutvecklingen har de ändå gått om på flera håll.

Det betyder rimligen att kvinnor får mer betalt för mindre arbete?
Men samtidigt behåller positiv särbehandling.
Citera
2016-12-30, 08:58
Medlem
Citat:
Stoets och Gearys citat: "Generally, when conditions are good, the math gap increases and the reading gap decreases and when conditions are bad the math gap decreases and the reading gap increases." är från 2013, inte från 2015. (http://munews.missouri.edu/news-releases/2013/0313-international-gender-difference-in-math-and-reading-scores-persists-regardless-of-nations%E2%80 %99-gender-equality-levels-says-mu-psychologist/).

Statistiken talar sitt tydliga språk och det kan du aldrig bortförklara.

Eftersom du tydligen är mer intresserad av året snarare än vilken som bygger på den bästa statistiska analysen så har du en nyare studie från 2015 här: "Sex differences in academic achievement are not related to political, economic, or social equality": "we demonstrate that the relation between sex differences in PISA achievement and national measures of gender equality is not consistent across assessments, and several of the positive findings are confounded by outliers... In the 2009 PISA, we found a correlation in the opposite direction, r(60) = − .26, p = .043: higher levels of gender equality were associated with larger sex differences in mathematics achievement. Thus again, the analysis shows that the prediction of greater gender equality leading to smaller sex differences in mathematics achievement was only supported for the 2003 PISA..."

Detta är verkligen inte svårt att ta till sig.

Citat:
Det är vad din sexistiska/rasistiska källa La Griffe du Lion påstår i sitt lilla blogginlägg om att Janet Hyde skulle haft fel. Han är bevisligen en bluff (scientific fraud) och hänvisas som källreferens av bl a Metapedia, Stormfront och Steven Sailer. En sådan persons argument väger mycket lätt och kan enkelt avfärdas som faktoider och lögner. Tydligen är Lejonklon ganska ensam om att lägga fram kritik mot Hydes forskningsresultat, vilket gillas av hans misogyna anhängare.

Oj, ovanligt att du skulle komma med argumentationsfelet "guilty by association" i brist på argument. Jämför: Hydes forskning lyfts bara fram av pedofiler som lupac (så därför skall den inte tas seriöst). Du förstår säkert själv hur korkat ett sådant resonemang är så sluta med det.

Du vet redan att han hade rätt eftersom en metastudie från 2015 visade detta (med exakt de invändningar som han gjorde): "in contrast to the analysis by Hyde et al. (2008)… we found nontrivial mean difference in mathematics favoring males for students in their final year of year of schooling. Furthermore, we extended the analysis to include national testing of science achievement with similar findings. These findings make the claim that sex differences in quantitative reasoning have been eliminated in modern samples premature.

Vidare: "Contrary to our hypothesis, mean sex differences and sex ratios of high achievers did not show a decline over the time period analyzed. Despite societal changes in the roles of men and women ( Auster & Ohm, 2000 ), this has not translated into diminishing sex differences over time as predicted by social and psychobiosocial perspectives."

Länk
Citera
2016-12-30, 17:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
När jag bodde i KL dejtade jag en som jobbade som lärare i Singapore. En av de mest fantastiska människor jag träffat, möjligtvis undantaget min nuvarande tjej.

Jag garanterar dig att du inte vill ha hit deras "studietradition". Jag tror inte du har en jävla aning om hur de "uppmuntras att plugga".

För hade du haft det hade du hållt käften och aldrig kommit med det som argument.
Poängen var att påvisa det faktum att flickor är lika bra i matematik som pojkar. Östasiatiska flickor får i snitt fler poäng än hela västvärldens pojkar i PISA.

Finland låg bra till i både föregående och senaste PISA. Med år 2015:s differenser (P-F): Naturvetenskap -19 p, Läsförståelse -47 p och Matematik -8 p. De finska flickorna fick alltså i snitt 8 poäng fler än pojkarna i matematik. Killarna blev generellt utklassade i naturvetenskap med hela 19 poäng.

http://www.abc.net.au/news/2016-01-06/best-education-system-putting-stress-on-singaporean-children/6831964

"Move towards a more balanced education system

In recent years, the Singapore government has moved to put in place measures to manage the level of stress faced by students.

In 2012, it stopped listing the top-scoring students in all national examinations and more changes, focused on moving away from the emphasis on examinations, are expected to be firmed up next year.
...
Despite Singapore's academic successes, Mr Schleicher said the country could do better in terms of balancing this achievement with other important factors such as physical and emotional health.

"The pressure [of an education system] is not necessary. You do not need to compromise on both education and emotional wellbeing," he said.

He cited Finland as a good example of a balanced educational system.

Mr Schleicher said the Singapore education system is moving in the right direction with its changes, but he added that "curiosity, creativity and leadership" were some of the attributes that deserved more attention.
"

Såja, då är det väl bättre att Sverige inför det finska skolsystemet som ju är mer balanserat med kombinationen både hög utbildningskvalitet och mindre stressade skolelever.
Citera
2016-12-30, 18:32
Medlem
Belavias avatar
Om man ser strikt logiskt där matematiken är bunden till sina axiom, där 1+1 =2 helt enkelt, utan utrymme för kreativ tolkning, då är män aningen lite bättre(läs:mycket bättre)

Men om man tillåter sig att relaxera de matematiska lagarna och kanalisera ett känsloperspektiv och önsketänkande in i matematiken, då kan 1+1 = 3 och allt möjligt annat, och då är kvinnor lika duktiga! De är faktiskt bättre t.o.m!
Citera
2016-12-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Om man ser strikt logiskt där matematiken är bunden till sina axiom, där 1+1 =2 helt enkelt, utan utrymme för kreativ tolkning, då är män aningen lite bättre(läs:mycket bättre)

Men om man tillåter sig att relaxera de matematiska lagarna och kanalisera ett känsloperspektiv och önsketänkande in i matematiken, då kan 1+1 = 3 och allt möjligt annat, och då är kvinnor lika duktiga! De är faktiskt bättre t.o.m!

Kvinnlighet= Destruktivitet.
Citera
2016-12-31, 17:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Eftersom du tydligen är mer intresserad av året snarare än vilken som bygger på den bästa statistiska analysen så har du en nyare studie från 2015 här: "Sex differences in academic achievement are not related to political, economic, or social equality": "we demonstrate that the relation between sex differences in PISA achievement and national measures of gender equality is not consistent across assessments, and several of the positive findings are confounded by outliers... In the 2009 PISA, we found a correlation in the opposite direction, r(60) = − .26, p = .043: higher levels of gender equality were associated with larger sex differences in mathematics achievement. Thus again, the analysis shows that the prediction of greater gender equality leading to smaller sex differences in mathematics achievement was only supported for the 2003 PISA..."

Detta är verkligen inte svårt att ta till sig.
Inte den heller:

"Further, for overall achievement across reading, mathematics, and science literacy girls outperformed boys in 70% of participating countries, including many with considerable gaps in economic and political equality, and they fell behind in only 4% of countries."
(från din källa Stoets och Gearys studie 2015)

Den här studien http://www.pnas.org/content/111/32/11673.abstract är från oktober 2013:

"...Using nationally representative data to investigate gender differences in cognitive performance in middle-aged and older populations across Europe, we show that the magnitude of these differences varies systematically across cognitive tasks, birth cohorts, and regions, but also that the living conditions and educational opportunities individuals are exposed to during their formative years are related to their later cognitive performance. Specifically, we demonstrate that improved living conditions and less gender-restricted educational opportunities are associated with increased gender differences favoring women in some cognitive functions (i.e., episodic memory) and decreases (i.e., numeracy) or elimination of differences in other cognitive abilities (i.e., category fluency). Our results suggest that these changes take place due to a general increase in women’s cognitive performance over time, associated with societal improvements in living conditions and educational opportunities."

och den från 2016:

http://m.phys.org/news/2016-05-girls-societies-math.html

"Research co-authored by Queen Mary University of London (QMUL) has found that the 'maths gender gap' - the relative underperformance of girls at maths - is much wider in societies with poor rates of gender equality. Published today in the American Economic Review, the research shows that the performance gap between girls and boys is far less pronounced in societies that hold progressive and egalitarian views about the role of women."

Var de så svåra att ta till sig?

Den bästa och senaste statistikanalysen kan du hitta t ex den här: http://chance.amstat.org/2014/11/visiphilia/

"Figure 3 shows top scores and lowest scores for each country for girls and boys. Although, on average, girls do better than boys do on math in the United Arab Emirates, the top score is obtained by a boy, and it is approximately 200 points higher than the top girl’s score. For the USA, this is flipped: The top score is achieved by a girl, and it is almost 80 points higher than the top boy’s score. In about a dozen countries, the top score is achieved by a girl."

Citaten "In the 2009 PISA, we found a correlation in the opposite direction, r(60) = − .26, p = .043", "higher levels of gender equality were associated with larger sex differences in mathematics achievement" och "the analysis shows that the prediction of greater gender equality leading to smaller sex differences in mathematics achievement was only supported for the 2003 PISA"

kommer varken från http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289614001688 (2015) eller http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057988 (2013).

Du tappar trovärdighet som debattör när du klipper ut texter från olika artiklar och sedan sätter ihop dem så att de ska se ut att komma från samma källa. Det är ohederliga debattmetoder du ägnar dig åt.

Citat:
Oj, ovanligt att du skulle komma med argumentationsfelet "guilty by association" i brist på argument. Jämför: Hydes forskning lyfts bara fram av pedofiler som lupac (så därför skall den inte tas seriöst). Du förstår säkert själv hur korkat ett sådant resonemang är så sluta med det.

Du vet redan att han hade rätt eftersom en metastudie från 2015 visade detta (med exakt de invändningar som han gjorde): "in contrast to the analysis by Hyde et al. (2008)… we found nontrivial mean difference in mathematics favoring males for students in their final year of year of schooling. Furthermore, we extended the analysis to include national testing of science achievement with similar findings. These findings make the claim that sex differences in quantitative reasoning have been eliminated in modern samples premature.

Vidare: "Contrary to our hypothesis, mean sex differences and sex ratios of high achievers did not show a decline over the time period analyzed. Despite societal changes in the roles of men and women ( Auster & Ohm, 2000 ), this has not translated into diminishing sex differences over time as predicted by social and psychobiosocial perspectives."

Länk
Så fort du inte kan bemöta mina argument plockar du fram dina barnsliga pedofilanklagelser. Jag hänvisar till ett av mina inlägg: (FB) Är kvinnor sämre på matematik?.

Lägg av själv med dina korkade resonemang och dina patetiska ad hominem.
Citera
2016-12-31, 19:15
Medlem
Citat:
For the USA, this is flipped: The top score is achieved by a girl, and it is almost 80 points higher than the top boy’s score.
Menar du att vi skall dra någon slutsats av en enda person i en årskull? Är det då inte bättre att titta på vem som vinner landets mattetävlingar om vi vill ett mer representativt urval? Eller varför inte det genomsnittliga resultatet bland högpresterande. Ahh, då hade ju ditt argument fallerat så jag antar att vi inte kommer göra det.

Citat:
Var de så svåra att ta till sig?
Att du tittar på en studie som får sitt resultat distorderat av outliers? Skrev inte du att vi skall använda oss av studier som använder sig av bra statistiska metoder?

Citat:
Citaten "In the 2009 PISA, we found a correlation in the opposite direction, r(60) = − .26, p = .043", "higher levels of gender equality were associated with larger sex differences in mathematics achievement" och "the analysis shows that the prediction of greater gender equality leading to smaller sex differences in mathematics achievement was only supported for the 2003 PISA"

kommer varken från http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289614001688 (2015) eller http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057988 (2013).

Ja, om du provade att läsa studierna så ser du ju att den kommer från den första av dem. Hur många gånger skall jag säga till dig att du skall sluta ljuga om saker som är lätta att kolla upp?

Citat:
Så fort du inte kan bemöta mina argument plockar du fram dina barnsliga pedofilanklagelser. Jag hänvisar till ett av mina inlägg: (FB) Är kvinnor sämre på matematik?.

Lägg av själv med dina korkade resonemang och dina patetiska ad hominem.
De är ju svar på din ad hominem så den enda möjligheten att du får dem är ju att du själv använt dig av ett. Om du slutar med ad hominem så blir du inte heller bemött av ad hominem. Är det verkligen så svårt att ta till sig? Bemöt saklig så blir du bemött sakligt.

Sedan är det ju väldigt roligt att du skriver att jag inte kan bemöta din argument när jag länkade till en metastudie som sköt dina argument i sank till den grad att du inte ens kan bemöta dem. Episkt.
Citera
2017-01-01, 01:53
Medlem
WordWarriors avatar
Borde det inte räcka med tydliga bevis angående att det finns 5-10 gånger fler män än kvinnor i de högsta skikten av intelligens? Att försöka förklara bort detta med politik och ideologi blir bara löjeväckande.

Det borde dessutom vara lätt för inkvoterade kvinnor att via tester belägga sin kompetens. Varför sker aldrig sådana tester? Upp till bevis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in