Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 15:56
  #877
Medlem
DogShitEaters avatar
Har kvar min gamla speldator som jag kör Windows XP ifrån. Det funkar men chrome har inga uppdateringar liksom programvaran.

Att jag har det kvar är för att en hel del gamla pc spel inte stödjer vista/7 och uppåt.
Citera
2016-12-03, 17:35
  #878
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Min huvuddator är XP en Pentium 4, använder den till musikprogram och surf, funkar rätt bra oftast men gäller hålla den i trim, klicka ur onödiga startprogram, optimera osv.

Har även en bärbar ännu sämre med XP som jag kör 3d program på men brukar snåla med renderinställningar för att det inte ska ta flera timmar 🐷
Citera
2016-12-03, 17:37
  #879
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Min huvuddator är XP en Pentium 4, använder den till musikprogram och surf, funkar rätt bra oftast men gäller hålla den i trim, klicka ur onödiga startprogram, optimera osv.

Har även en bärbar ännu sämre med XP som jag kör 3d program på men brukar snåla med renderinställningar för att det inte ska ta flera timmar 🐷
Kör alltså inte nyaste versionerna av programen klipper tex ljudfiler med cool edit från 2001 osv 🐙
Citera
2016-12-04, 11:34
  #880
Medlem
stilichos avatar
Mycket kritik mot XPs säkerhet här. Men har ni några belägg för vad ni slänger fram?

Jag använder fortfarande XP utan antivirus på de flesta av hushållets datorer, inklusive en av barnens datorer (och de vet inte vad "säker surf" är) och det går bra. Då får jag säkerhetsuppdateringar via WEPOS, även om jag inte vet hur mycket till eller från det gör. Senaste gången jag blev infekterad av något var 2010. Nu kan ni försöka hävda att jag är för dum för att upptäcka infektioner, vilket är möjligt, men åtminstone på min huvuddator hanterar jag en hel del värdefulla saker, inklusive väldigt lättstulna bitcoins. Hade den datorn varit infekterad så är jag rätt säker på att jag hade märkt det.

Varför ska man då köra XP i slutet på 10-talet? Konservatism är förstås en starkt bidragande anledning. Fungerar det så finns det ingen större anledning att byta. Sedan är XP ett väldigt bra operativsystem med en fin balans mellan användarvänlighet och inställningsmöjligheter, vilket, åtminstone för mig, ger bäst produktivitet. Att det är blixtrande snabbt jämfört med moderna system är förstås ingen nackdel i sammanhanget. Jag köpte en helt ny dator (visserligen i tretusenkronorsklassen) tidigare i år som kör Linux Mint med Cinnamon. Den är väl ok, men i fråga om systemsnabbhet har den ingen chans mot min XP-dator från 2009.
Citera
2016-12-27, 17:28
  #881
Medlem
hej
Har fått ett mycket märkligt fel i Utforskaren.

Felet består i att om jag markerar fler än 32 filer/mappar så kraschar Utforskaren.

Det påverkas inte var jag är i mappherarkin eller hur stor datamängd som ska flyttas/kopieras/tas bort utan bara av antalet objekt. Nu löser jag det genom att ta 32 filer i stöten, men alltsomoftast glömmer jag och då kraschar utforskaren och så får man starta om den.

Jag kan alltså markera 32+ objekt men när jag högerklickar för vidare åtgärd/eller anger åtgärd i menyraden så kommer "explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas"

I övrigt fungerar det som det ska och jag hittar inga spår efter något virus/trojan dylikt och det är ju bara att starta om utforskaren som fungerar för åtgärder rörande <32 filer/mappar

Några tips, kan man reparera "explorer.exe" eller byta ut den
Citera
2016-12-27, 17:34
  #882
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arer
hej
Har fått ett mycket märkligt fel i Utforskaren.

Felet består i att om jag markerar fler än 32 filer/mappar så kraschar Utforskaren.

Det påverkas inte var jag är i mappherarkin eller hur stor datamängd som ska flyttas/kopieras/tas bort utan bara av antalet objekt. Nu löser jag det genom att ta 32 filer i stöten, men alltsomoftast glömmer jag och då kraschar utforskaren och så får man starta om den.

Jag kan alltså markera 32+ objekt men när jag högerklickar för vidare åtgärd/eller anger åtgärd i menyraden så kommer "explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas"

I övrigt fungerar det som det ska och jag hittar inga spår efter något virus/trojan dylikt och det är ju bara att starta om utforskaren som fungerar för åtgärder rörande <32 filer/mappar

Några tips, kan man reparera "explorer.exe" eller byta ut den

XP är som sagt ett gammalt operativsystem. Men utför en sfc /scannow via kommandotolken. Se om något flaggar efter avslut.
Citera
2016-12-28, 11:12
  #883
Medlem
Bbobis avatar
Polaren gav sin gamla Acer one till mig med XP på då han hade problem att surfa.

Problemet är att webbläsarna (både explorer och firefox) inte ansluter sig mot sidor som använder sig av HSTS, som jag förstår det. Ser ut såhär:

Citat:
The owner of www.youtube.com has configured their website improperly. To protect your information from being stolen, Firefox has not connected to this website.

This site uses HTTP Strict Transport Security (HSTS) to specify that Firefox only connect to it securely. As a result, it is not possible to add an exception for this certificate.

Det är en färsk installation utan några updateringar eller liknande.

Kan jag ladda ner något på min dator och lägga in på hans eller hur får man det här att fungera?
Citera
2016-12-28, 11:32
  #884
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Polaren gav sin gamla Acer one till mig med XP på då han hade problem att surfa.

Problemet är att webbläsarna (både explorer och firefox) inte ansluter sig mot sidor som använder sig av HSTS, som jag förstår det. Ser ut såhär:



Det är en färsk installation utan några updateringar eller liknande.

Kan jag ladda ner något på min dator och lägga in på hans eller hur får man det här att fungera?

Prova med en äldre version som avser webbläsare. Du finner versioner här under fliken Internet -> http://www.oldversion.com/

Men du bör kanske inte utföra ärende där viktiga uppgifter finns, te.x bankärende, personuppgifter, med mera p.g.a säkerheten.
Citera
2016-12-28, 12:17
  #885
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Prova med en äldre version som avser webbläsare. Du finner versioner här under fliken Internet -> http://www.oldversion.com/

Men du bör kanske inte utföra ärende där viktiga uppgifter finns, te.x bankärende, personuppgifter, med mera p.g.a säkerheten.

Använda en äldre verision av tex explorer?

Men jag menar.....Om den inte vill in på sidan pga certifikatet, går det inte att lägga till det? Eller varför finns problemet ö.h.t? Aldrig varit med om förut. Är det att detta certifikat är för nytt sett till datorns ålder? Men isf, varför fungerar det inte med den nyuppdaterade firefoxverisionen jag kopierade över från min dator? Fungerar ju för mig.

Eller vart sitter problemet? Har lite svårt att förstå det.
Citera
2017-02-24, 12:46
  #886
Medlem
HasseBanans avatar
Har nyss ominstallerat XP. Problemet är att jag inte minns vilken sound driver jag laddade ned förra gången vid ominstallation. Har för mig om att det var antingen Lenovo eller Realtek. Det handlar om en IBM thinkpad R51..
Citera
2017-02-24, 18:57
  #887
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Har nyss ominstallerat XP. Problemet är att jag inte minns vilken sound driver jag laddade ned förra gången vid ominstallation. Har för mig om att det var antingen Lenovo eller Realtek. Det handlar om en IBM thinkpad R51..

Laddar hem Driver Booster och kör en kontroll. Där bör du får upp drivrutin till ljudet.
Citera
2017-02-24, 22:33
  #888
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Laddar hem Driver Booster och kör en kontroll. Där bör du får upp drivrutin till ljudet.

Hittade SoundMax och det funkade. Har kvar min gamla XP-maskin pga att jag har en massa bilder på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback