Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-26, 06:03
  #721
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Har för mig att Fedora har en server variant som är riktigt bra och professionell.

Allt som heter Fedora är beta. Ubuntu har en bra server variant också, men installationsdelen, att man skall behöva stå 1 h i server hallen för att trycka Enter.
Citera
2016-12-26, 09:41
  #722
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Mycket krångligare och buggigare? Buggigare är möjligt, men krångligare? Njae, beror ju på vad du menar med krångligare. Sedan får man ju notera ditt "när man väl lärt sig att använda linux".

Att Arch är rolling release är ju på gott och ont. Förstår ärligt talat inte riktigt denna hypen kring Arch. På vilket sätt menar du föresten att Ubuntu är "ett failat experiment"? Det har iaf aldrig haft fokus på stabilitet.

Det här var riktat till en annan, men håller lite med faktiskt. Jag föredrar Gnome 3 och skit samma vilken distro det är. Ubuntu klarar inte att hantera nvidia utan screen tearing när man skrollar i en tidning på nätet. Episkt fail. Fedora hade lite mindre funktioner för nybörjaren, iaf vad jag kunde se. Ingen ytterligare-drivrutiner i GUI där man kunde installera Nvidias senaste propritära drivisar tillgängliga. Dock ingen screen tearing alls.

Det är lite grundläggande saker jag tycker att ubuntu misslyckas med. Har testat många distron igenom åren, och särskilt ubuntu spottr ur sig att program har fått något fel och stängts ned. Redan när det är en vanilla installation utan något installerat i efterhand. Fedora kändes förbannat stabil och nästan roligt att meka med, även om framgången var rätt dålig pga bristande kunskaper.
Citera
2016-12-26, 11:18
  #723
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Lite ofrivilligt så blir det nog så jag får göra. Sitter dock på en Raid(0) med 2x250GB Samsung 850 EVO. Hur skulle installerarna gilla om denna raid partionerades upp i en 100GB för Linux och övriga till Windows?

Jag har 5 st SSD-ar i min burk, 4 är raidade i raid 5.
Jag har aldrig fått någon linuxdist att starta med alla diskarna i raid, så jag var tvungen att ta bort en disk, och köra den som os-disk, och sedan /home på raiden.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om jag läst rätt så kör du windows på dessa nu. Det framgår inte heller om du kör raid-kabinett, raid-kort, "bios-raid" eller windows-spegling.

Men du bör iaf kunna prova:
  1. Starta diskmgmt.msc (eller Dator-Hantera-Diskhantering)
  2. Markera nuvarande C:-VOLYM
  3. Välj shrink/krymp och minska med 32 - 64 GB (Räcker bra till Linux - det kan bli för trångt på Win-C: )
  4. Starta en Live-"CD"/Installation och se om/att det blev plats på disk för Linux.

Du kan avbryta install utan att den gjort något med dina diskar, och Shrink kan enkelt/tillförlitligt backas.
Citera
2016-12-26, 22:27
  #724
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det här var riktat till en annan, men håller lite med faktiskt. Jag föredrar Gnome 3 och skit samma vilken distro det är. Ubuntu klarar inte att hantera nvidia utan screen tearing när man skrollar i en tidning på nätet. Episkt fail. Fedora hade lite mindre funktioner för nybörjaren, iaf vad jag kunde se. Ingen ytterligare-drivrutiner i GUI där man kunde installera Nvidias senaste propritära drivisar tillgängliga. Dock ingen screen tearing alls.

Det är lite grundläggande saker jag tycker att ubuntu misslyckas med. Har testat många distron igenom åren, och särskilt ubuntu spottr ur sig att program har fått något fel och stängts ned. Redan när det är en vanilla installation utan något installerat i efterhand. Fedora kändes förbannat stabil och nästan roligt att meka med, även om framgången var rätt dålig pga bristande kunskaper.

Typ alla linuxdistar använder Xorg som standard Window-Server, allt grafiskt är byggt ovanpå Xorg. Fedora är en av väldigt få såvitt jag vet som använder Wayland istället. Jag vet inte den tekniska skillnaden på Wayland vs Xorg, men Wayland ska vara modernare och ge mindre screen tear och liknande.
Citera
2016-12-27, 15:40
  #725
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Typ alla linuxdistar använder Xorg som standard Window-Server, allt grafiskt är byggt ovanpå Xorg. Fedora är en av väldigt få såvitt jag vet som använder Wayland istället. Jag vet inte den tekniska skillnaden på Wayland vs Xorg, men Wayland ska vara modernare och ge mindre screen tear och liknande.

Alla distar har mer eller mindre problem med screen tearing, särskilt när man kör xorg i kombo med slutna drivrutiner. Det beror helt enkelt på att xorg med x11-protokollet i botten är ett närmast antikt sätt att rendera grafik på och det är det som både wayland och kommande mir i Ubuntu kommer att åtgärda, föra Linux på grafiksidan till det 21:a århundradet.

Än så länge verkar de flesta distar luta åt att adoptera mir. Fedora är ganska ensam om att köra wayland. Hursomhelst så har Nvidia redan släppt drivrutiner (beta) som stödjer båda två:

http://www.nvidia.com/download/drive...x/100577/en-us

AMD är som vanligt sega men det kommer komma där också.
Citera
2016-12-27, 21:49
  #726
Medlem
WarriorSquirells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Alla distar har mer eller mindre problem med screen tearing, särskilt när man kör xorg i kombo med slutna drivrutiner. Det beror helt enkelt på att xorg med x11-protokollet i botten är ett närmast antikt sätt att rendera grafik på och det är det som både wayland och kommande mir i Ubuntu kommer att åtgärda, föra Linux på grafiksidan till det 21:a århundradet.

Än så länge verkar de flesta distar luta åt att adoptera mir. Fedora är ganska ensam om att köra wayland. Hursomhelst så har Nvidia redan släppt drivrutiner (beta) som stödjer båda två:

http://www.nvidia.com/download/drive...x/100577/en-us

AMD är som vanligt sega men det kommer komma där också.

Det var betydligt mer än jag visste. Är det möjligt att själv välja mellan Mir / Wayland / Xorg i en linux installation, eller sitter det djupare än att man själv kan påverka?
Citera
2016-12-27, 23:03
  #727
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det var betydligt mer än jag visste. Är det möjligt att själv välja mellan Mir / Wayland / Xorg i en linux installation, eller sitter det djupare än att man själv kan påverka?

I nuvarande Ubuntu kan man välja att installera förhandsversionen av unity8/mir men jag tror inte att det går att välja fritt mellan mir och wayland i någon dist, det är för mycket som är hårdkodat och avhängigt varandra.

EDIT/ eller jo, det kan man tydligen till viss del men det är på egen risk:

http://askubuntu.com/questions/83250...untu-16-04-lts

Men jag har inte hittat nåt sätt att installera Mir på Fedora.

Jag länkade förresten till ett gammalt beta-släpp av Nvidia, här är den senaste:

http://www.nvidia.com/download/drive...x/112992/en-us
__________________
Senast redigerad av BWisser 2016-12-27 kl. 23:10.
Citera
2016-12-28, 01:36
  #728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarriorSquirell
Det var betydligt mer än jag visste. Är det möjligt att själv välja mellan Mir / Wayland / Xorg i en linux installation, eller sitter det djupare än att man själv kan påverka?

Kör du Gnome 3 så kan man välja Wayland vid loginskärmen, även om Xorg är default (går att ändra). Åtminstone på Debian. Tror dock de gäller de flesta distar med Gnome 3.

Kör du t.ex. Xfce, Openbox mm kan du ju alltid använda compton och slå på v-sync.
Citera
2016-12-28, 13:43
  #729
Medlem
brianmolkos avatar
Om man laddar ner någon ubuntuversion, hur funkar det då med drivrutiner och vilka program på den fungerar, speciellt för olika versioner eller fungerar alla ihop på något sätt?
Citera
2016-12-28, 22:08
  #730
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Om man laddar ner någon ubuntuversion, hur funkar det då med drivrutiner och vilka program på den fungerar, speciellt för olika versioner eller fungerar alla ihop på något sätt?

När du nämner versioner, tänker du då på versionsnummer (exempelvis 16.10 som är den senaste, 16.04 som är den näst senaste och så vidare) eller tänker du på de olika skrivbordsmiljöversionerna (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu och så vidare)?

Vad gäller det förstnämnda så är det naturligtvis fallet att ju lägre versionsnummer desto äldre är versionen. Nyare versioner kan ofta inkludera nyare drivrutiner och är således generellt bättre.

Vad gäller det sistnämnda så ska det inte vara någon skillnad i drivrutiner. Möjligen att någon "security enhanced" version kan inkludera färre drivrutiner för att någon som är extra säkerhetsmedveten kanske hellre avstår från att använda viss hårdvara för att därmed minska risken för intrång eller andra säkerhetsproblem.
Citera
2016-12-29, 13:40
  #731
Medlem
towbs avatar
Sitter nu på en färsk installation av Arch. Överraskande nog så har jag inga som helst problem med dålig font rendering. Ser riktigt bra ut, för att vara Linux alltså. Senaste installationen för ~1,5 år sedan så var det en del jobb för att få till.
Citera
2016-12-29, 15:30
  #732
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
När du nämner versioner, tänker du då på versionsnummer (exempelvis 16.10 som är den senaste, 16.04 som är den näst senaste och så vidare) eller tänker du på de olika skrivbordsmiljöversionerna (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu och så vidare)?

Vad gäller det förstnämnda så är det naturligtvis fallet att ju lägre versionsnummer desto äldre är versionen. Nyare versioner kan ofta inkludera nyare drivrutiner och är således generellt bättre.

Vad gäller det sistnämnda så ska det inte vara någon skillnad i drivrutiner. Möjligen att någon "security enhanced" version kan inkludera färre drivrutiner för att någon som är extra säkerhetsmedveten kanske hellre avstår från att använda viss hårdvara för att därmed minska risken för intrång eller andra säkerhetsproblem.


Så laddar jag ner någon av de versionerna ex senaste Ubuntu, så räcker det med den filen, jag behöver inte leta efter någon drivrutinsfil för min dator separat ?(Samsung)

Kanske låter lite dum men har aldrig gjort en ren installation av operativsystem själv innan förutom
automatiskt, som medföljer dator...och då behöver man ju inte göra så mycket själv

När jag gjort en ren installation av OS från skiva utan en massa extra program som följer med installationen på nya datorer har jag låtit en datorfirma göra jobbet så inget gått fel...

Nämligen funderat på prova på någon Linuxversion på denna dator när jag köper en ny dator senare...

Vad är skillnaden mellan de olika Ubuntu (Finns ju länkar till de andra från Ubuntusidan)?
Vill ju gärna ha en som är lik Windows...
https://www.ubuntu.com/download/ubuntu-flavours
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback