Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-25, 11:03
  #1
Medlem
Tjena! Jag fick här om månaden en Powerbook G4, min allra första (egna) mac någonsin. Jag älskade verkligen allt med den. OSX Leopard är väldigt snabbt och den flyter på bra för att vara från 2004, men jag tycker den är väääldigt seg att surfa med och eftersom det är en PPC kan den, 2016, vara svår att använda generellt.

Jag har dock fått erbjudande på en MacBook Pro Mid 2010 för 3000kr

Den har: 2,4Ghz Intel Core i5, 8GB RAM och 250GB HDD med OSX Sierra. (Låter väldigt bra i mitt öra)

Skulle denna vara något att kunna använda som en 'on-go' dator för typ Photoshop, surfa och skriva i Google Drive? (Jag har redan en, grym, egenbyggd Windows stationär hemma så behöver en laptop on go)

Skulle ni rekommendera något annat? Jag vill helst inte gå över 3000kr då jag inte går i skolan mer än något år till och jag bara vill ha den som surf och skrivdator

Tack på förhand!
Citera
2016-12-25, 11:27
  #2
Medlem
Min Macbook Pro från 2008 med 2,8 GHz Core 2 Duo och 4 GB minne fungerar bra att surfa med. Har dock uppgraderat den med en SSD, det gjorde väldigt stor skillnad.
Citera
2016-12-25, 12:05
  #3
Medlem
Skulle aldrig få för mig att köpa en 7 år gammal dator till att använda i generellt bruk. Vill du ha batteritid så är du körd redan där. Men det är klart, det går ju att byta ut delar så som om man vill. Det är dock lite risky då det är svårt att garantera att de man sätter i inte exploderar eller så.
I ditt fall skulle jag köpt en chromebook, fast då är dock photoshop uteslutet.
Citera
2016-12-25, 12:22
  #4
Medlem
Nä, det är bara att be om problem att ha en så gammal dator. Ersatte just min gamla mid 2009 med en ny, har bytt batteri på den 3 gånger under åren samt upgraderat till 8bg ram (nödvändigt om det ska rulla bra). Dock börjar skumma fel uppstå, t ex att den tunna sata-kabeln blivit sliten av mikrovibrationer under årens lopp, det resulterade i 2 krashade hårddiskar innan jag fattade vad problemet låg. Till det tillkommer all mekanik, framförallt sladdar o kontakter mellan lock och botten som efter 1000-tals uppfällningar oundvikligen blir slitna. Som extradator kan den ju dock funka, men skulle ge max 1500 för en sån (om den är i gott skick).
Citera
2016-12-25, 12:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Skulle aldrig få för mig att köpa en 7 år gammal dator till att använda i generellt bruk. Vill du ha batteritid så är du körd redan där. Men det är klart, det går ju att byta ut delar så som om man vill. Det är dock lite risky då det är svårt att garantera att de man sätter i inte exploderar eller så.
I ditt fall skulle jag köpt en chromebook, fast då är dock photoshop uteslutet.


Trams... det kan vara ett utmärkt bra alternativ att köpa beggad MBP, om priset känns rätt i relation till skicket.

Varför i helvete skulle nåt explodera om man byter ut delar...?

Med ett friskt batteri så får man helt ok batteritid, typ 7 timmar surf på en -09 MBP.
Citera
2016-12-25, 12:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kn0tt
Nä, det är bara att be om problem att ha en så gammal dator. Ersatte just min gamla mid 2009 med en ny, har bytt batteri på den 3 gånger under åren samt upgraderat till 8bg ram (nödvändigt om det ska rulla bra). Dock börjar skumma fel uppstå, t ex att den tunna sata-kabeln blivit sliten av mikrovibrationer under årens lopp, det resulterade i 2 krashade hårddiskar innan jag fattade vad problemet låg. Till det tillkommer all mekanik, framförallt sladdar o kontakter mellan lock och botten som efter 1000-tals uppfällningar oundvikligen blir slitna. Som extradator kan den ju dock funka, men skulle ge max 1500 för en sån (om den är i gott skick).

Givetvis alltid ett visst chanstagande att köpa beggat. Men det kan vara ett bra alternativ för det.

Har själv en -09 MBP som jag bytt batteri på en gång och som känns otroligt frisk med 8GB RAM och SSD.
Citera
2016-12-25, 16:38
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Släng i ett färskt batteri och en SSD så är du hemma.

Nej, du behöver inte 8GB ram. Det är förvisso trevligt men du behöver det inte. I alla fall inte om du bara ska surfa och kolla film.
Citera
2016-12-25, 17:36
  #8
Medlem
Det låter som en bra affär. Jag har en macbook pro från 2012 som jag har behandlat väl. Den fungerar nästan lika bra som när jag köpte den. Några här klagar på batteritiden. När jag köpte datorn så låg batteritiden på ungefär 7-8 timmar och idag är den ungefär 4-5 timmar, vilket enligt mig ändå är bra.

Om du bara ska surfa och kolla film så tror jag att det är ett mycket prisvärt köp. En ny dator för 3000kr är nästintill värdelös.
Citera
2016-12-25, 17:38
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodpk
Om du bara ska surfa och kolla film så tror jag att det är ett mycket prisvärt köp. En ny dator för 3000kr är nästintill värdelös.
Nej då. Du får en helt duglig dator för dom pengarna. Men i jämförelse med datorer i MBP-prisklassen så är den så klart rätt kass.
Citera
2016-12-25, 19:53
  #10
Medlem
En MBP från 2010 behöver enbart en uppgradering till en SSD (det byter man enkelt via 2 speciella skruvmejslar du kan hitta i olika "öppna dator"-kit online för typ 40kr inkl frakt). Med en SSD så känns den som vilken toppmodern dator från 2016 som helst. Den klarar enkelt tunga program som Photoshop och Logic Pro. Såvida du inte är gamer, för då är dess GT320m grafik inte okej för dagens spel.

Det finns två saker att bevaka vad gäller begagnade MacBook Pros, och detta gäller inte bara MBP 2010:

- Vartenda jävla MacBook Pro från 2010 till 2015 har dubbla grafikkort, ett internet i processorn och ett externt (typ nVidia), och vartenda jävla en av deras datorer i alla dessa år har haft nVidias felkonstruerade externa grafikkort. För en del användare så går de sönder (tror det var nåt med att lödtennet släpper) och då får de datorn att krascha så fort den försöker använda sig av det starka externa grafikkortet. Folk löser detta genom att köra ett program som heter gfxCardStatus (denna uppgraderade version av SteveSchow) och sätta den till "Integrated GPU only". Hoppas den dator du tittar på inte har detta problemet.

- Batteriet kan behöva bytas ut om det har använts så mycket att det knappt håller en laddning längre. Isåfall skulle jag dock vara försiktig, för falska Kinabatterier kan explodera! Officiella Apple-batterier är det enda som duger, men jag vet inte om de tillverkas längre? Kolla med Applebutiker nära dig.

Så här är mina tips:

- Förvänta dig att behöva lägga in en SSD, eftersom vanliga hårddiskar inte duger år 2016. Det tar typ 1 minut att starta MBP2010 från hårddisk, och 16 sekunder från Samsung 850 Evo SSD. Samma skillnad sker när man startar program eller laddar stora filer från hårddisken. Sisådär 4x snabbare (och tystare) dator kan man vänta sig helt enkelt!

- Kolla upp det externa grafikkortet och hör efter om det fungerar som det ska eller om datorn ibland abrupt kraschar när den försöker köra 3D-appar och videospelare och annat som använder det externa grafikkortet.

- Kolla upp batteriet och hur länge det varar per laddning och försök få det skriftligt. Är det av en kompis så får du väl lita på deras ord.

- Om batteriet behövs bytas ut, så skulle jag kolla upp med Apple för att se hur du kan hitta original.

Om du lyckas få en MBP 2010 med bra batteri, fungerande externt grafikkort, och sätter i en SSD, så har du en riktigt kraftfull och välkonstruerad dator som kommer ge dig mycket nöje!

Jag skriver detta på en MacBook Pro 2010 (15", Core i7 dual core 2.66 GHz, 8 GB RAM, Samsung 850 EVO 500GB, macOS Sierra) som kostat runt 30000kr sammanlagt. Och jag har rätt stora krav på prestanda, och kommer använda denna dator i säkert 5 år till. Du får detta för en tiondel. Fantastiskt lyxigt.

Har även en Mac Pro med 12 kärnor och jag föredrar min MacBook Pro 2010. Prestandaskillnaden märks faktiskt inte, sedan jag la in SSD i laptopen.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-12-25 kl. 20:18.
Citera
2016-12-25, 20:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
En MBP från 2010 behöver enbart en uppgradering till en SSD (det byter man enkelt via 2 speciella skruvmejslar du kan hitta i olika "öppna dator"-kit online för typ 40kr inkl frakt). Med en SSD så känns den som vilken toppmodern dator från 2016 som helst. Den klarar enkelt tunga program som Photoshop och Logic Pro. Såvida du inte är gamer, för då är dess GT320m grafik inte okej för dagens spel.

Det finns två saker att bevaka vad gäller begagnade MacBook Pros, och detta gäller inte bara MBP 2010:

- Vartenda jävla MacBook Pro från 2010 till 2015 har dubbla grafikkort, ett internet i processorn och ett externt (typ nVidia), och vartenda jävla en av deras datorer i alla dessa år har haft nVidias felkonstruerade externa grafikkort. För en del användare så går de sönder (tror det var nåt med att lödtennet släpper) och då får de datorn att krascha så fort den försöker använda sig av det starka externa grafikkortet. Folk löser detta genom att köra ett program som heter gfxCardStatus (denna uppgraderade version av SteveSchow) och sätta den till "Integrated GPU only". Hoppas den dator du tittar på inte har detta problemet.

- Batteriet kan behöva bytas ut om det har använts så mycket att det knappt håller en laddning längre. Isåfall skulle jag dock vara försiktig, för falska Kinabatterier kan explodera! Officiella Apple-batterier är det enda som duger, men jag vet inte om de tillverkas längre? Kolla med Applebutiker nära dig.

Så här är mina tips:

- Förvänta dig att behöva lägga in en SSD, eftersom vanliga hårddiskar inte duger år 2016. Det tar typ 1 minut att starta MBP2010 från hårddisk, och 16 sekunder från Samsung 850 Evo SSD. Samma skillnad sker när man startar program eller laddar stora filer från hårddisken. Sisådär 4x snabbare (och tystare) dator kan man vänta sig helt enkelt!

- Kolla upp det externa grafikkortet och hör efter om det fungerar som det ska eller om datorn ibland abrupt kraschar när den försöker köra 3D-appar och videospelare och annat som använder det externa grafikkortet.

- Kolla upp batteriet och hur länge det varar per laddning och försök få det skriftligt. Är det av en kompis så får du väl lita på deras ord.

- Om batteriet behövs bytas ut, så skulle jag kolla upp med Apple för att se hur du kan hitta original.

Om du lyckas få en MBP 2010 med bra batteri, fungerande externt grafikkort, och sätter i en SSD, så har du en riktigt kraftfull och välkonstruerad dator som kommer ge dig mycket nöje!

Jag skriver detta på en MacBook Pro 2010 (15", Core i7 dual core 2.66 GHz, 8 GB RAM, Samsung 850 EVO 500GB, macOS Sierra) som kostat runt 30000kr sammanlagt. Och jag har rätt stora krav på prestanda, och kommer använda denna dator i säkert 5 år till. Du får detta för en tiondel. Fantastiskt lyxigt.

Har även en Mac Pro med 12 kärnor och jag föredrar min MacBook Pro 2010. Prestandaskillnaden märks faktiskt inte, sedan jag la in SSD i laptopen.

Även MBP 15" -09 har dubbla grafikkort, har en sådan själv och aldrig haft fel på grafiken. Ditt påstående om att varenda av dessa skulle vara felkonstruerat är duktigt överdrivet. I de flesta fall funkar det utan problem, men kan knasa i vissa fall ja.

Batteribyte hos Apple med garanti kostar ca 1700kr har jag för mig. Det inkluderar diagnos före och efter samt batteri och arbete. Inte villigt direkt men inte så jäkla illa heller då ett originalbatteri inte skulle vara så billigt löst heller.

Batteriets status kan man ju få ett hum om, bara man kolla i systemupplysningarna eller vad det nu heter. Där står antal laddcykler och laddstatus m.m. Och det kan man ha som utgångspunkt när man värderar det begärda priset etc.

En vettig SSD på säg 500GB är inte så dyr, och en uppring till 8GB RAM om den bara skulle ha 4 är en vettig investering, så har man en helt ok dator för en vettig peng.
Citera
2016-12-25, 21:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Även MBP 15" -09 har dubbla grafikkort, har en sådan själv och aldrig haft fel på grafiken. Ditt påstående om att varenda av dessa skulle vara felkonstruerat är duktigt överdrivet. I de flesta fall funkar det utan problem, men kan knasa i vissa fall ja.

Ja, vartenda en är felkonstruerad, sedan 2010 års modell. Du har året före. Problemet sedan 2010 och framåt verkar varit att de bytte till miljövänligt lödtenn som inte tål temperaturskiftningarna vid användning och till slut spricker och tappar kontakten. Så ju längre tiden går desto större risk för felet.

Jag har ingen aning om hur utbrett felet är. Det kanske bara är en högljudd 1% som råkar ut för att felet bryter ut. Men jag vet bara att det varit en jävla massa skriverier om det på Macnyhetssidor genom alla åren, och att Apple har haft flera (nu avslutade) gratis utbytesprogram.

Har aldrig haft fel på grafiken heller, och hoppas det förblir felfritt de 5 år som jag tänker fortsätta använda den som huvuddator. Jag älskar denna dator. Den är snabb och stabil och tål enormt mycket stryk tack vare aluminiumchassit. Har till och med tappat den från en halvmeters höjd en gång (den gled av en säng). Chassit böjde jag bara rakt med en tång igen. Detta är en riktigt krigsredo pansardator.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Batteribyte hos Apple med garanti kostar ca 1700kr har jag för mig. Det inkluderar diagnos före och efter samt batteri och arbete. Inte villigt direkt men inte så jäkla illa heller då ett originalbatteri inte skulle vara så billigt löst heller.

Bytet kan man göra själv. Bara skruva av bakdelen, skruva loss batteriet (det sitter ytterst och är lätt att ta bort), och skruva dit det nya. Problemet är att få tag i ett ORIGINAL-batteri, eftersom de 1) kanske inte tillverkas längre, 2) Apple säljer enbart äkta originaldelar till auktoriserade reparatörer och DE får i sin tur inte lov att sälja dem vidare rakt i handen (då blir de av med Apples reparatörslicens för Apple vill inte att folk pillar i datorerna själva). Så vetifan hur man ska få tag i ett äkta originalbatteri som man sparar pengar genom att själv installera... Kanske om man kan ringa runt till olika reparatörer i staden och pruta på butikens servicepris och lyckas få batteriet billigare om man säger att man är fattig student och själv gör installationen inne i butiken om man får lov...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Batteriets status kan man ju få ett hum om, bara man kolla i systemupplysningarna eller vad det nu heter. Där står antal laddcykler och laddstatus m.m. Och det kan man ha som utgångspunkt när man värderar det begärda priset etc.

Sant, man Alt/Option-klickar på Applemenyn så är första valet "System Information". Och sedan "Power".

Mitt batteri fungerar svinbra och säger:

Citat:
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 2254
Fully Charged: No
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 6086
Health Information:
Cycle Count: 698
Condition: Normal
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -1619
Voltage (mV): 12060

Ca 700st fulla laddningar/urladdningar på mitt batteri och det känns som nytt.

Och det finns en gratis app som heter "Coconut Battery" som hämtar samma information och analyserar den ytterligare och rekommenderar om batteriet behöver bytas: http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En vettig SSD på säg 500GB är inte så dyr, och en uppring till 8GB RAM om den bara skulle ha 4 är en vettig investering, så har man en helt ok dator för en vettig peng.

Japp, och att uppgradera till 8GB RAM är superbilligt nuförtiden. Någon hundralapp bara. Och RAM-stickorna och hårddisken sitter bredvid batteriet, så man kan byta alla 3 bara man får av undersidan av chassit (för det behöver man ett speciellt men billigt skruvmejselkit).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback