Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-23, 17:09
  #1
Medlem
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...jonsartilleri/

Vagnarna ska verka som bataljonsartilleri och är baserade på Stridsfordon 90. Leverantören HB Utveckling AB är ett joint venture mellan BAE Systems Bofors AB och BAE Systems Hägglunds AB. Ordervärdet är cirka 575 miljoner kronor och vagnarna ska börja levereras första kvartalet 2019.
__________________
Senast redigerad av bradstronger 2016-12-23 kl. 17:17.
Citera
2016-12-23, 17:11
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Äntligen!!!
Citera
2016-12-23, 18:06
  #3
Medlem
REALINs avatar
Väldigt bra.
Citera
2016-12-23, 18:09
  #4
Medlem
Nehejs avatar
Som jag uppfattar det så är detta ett egenutvecklad torn, alltså inte AMOS, skulle vara bra att veta vad vi kan förvänta oss utav systemet.
Citera
2016-12-23, 18:10
  #5
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Det var ta mig fan en angenäm nyhet så här på lillejulafton!
Citera
2016-12-23, 18:20
  #6
Medlem
Finsk-fyllas avatar
VARFÖR är detta goda nyheter? Är helt novis, är detta en stor sak?
Citera
2016-12-23, 18:26
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
VARFÖR är detta goda nyheter? Är helt novis, är detta en stor sak?

Därför att minsta lilla nyanskaffning - även om det så handlar om en pilbåge - till FMV är en god nyhet.
Citera
2016-12-23, 18:34
  #8
Medlem
Verkligen välkommet, nu går vår artilleriförmåga från minimal till lite mindre minimal.
Är det helt nya vagnar eller gamla avställda tro?
Citera
2016-12-23, 18:37
  #9
Medlem
Enligt FMVs dokument ska de levereras Q1 2019, då känns det rent spontant som att det är AMOS eller en vidareutveckling av AMOS.
Citera
2016-12-23, 18:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Verkligen välkommet, nu går vår artilleriförmåga från minimal till lite mindre minimal.
Är det helt nya vagnar eller gamla avställda tro?

Känns som att man kan spara en hel del pengar på att använda avställda 9040 istället för en helt ny konstruktion.
Citera
2016-12-23, 18:49
  #11
Medlem
Bergfasts avatar
Helt klart suveräna nyheter som kommit lite titt som tätt på senare tid från Försvaret, nyanskaffning, återtagande samt start av övningar som länge legat på is.

Vänligen,
Citera
2016-12-23, 18:58
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Levereras av H-B Utveckling AB står det på FMV:s sida. Jag har aldrig hört talas om företaget men det är registrerat redan 1960 enligt http://www.merinfo.se/foretag/H-B-Ut...4/2jypzhw-aoh0

Bara 16 miljoner i omsättning förra året men numera ägt av BAE Systems där Bofors och Hägglunds också ingår. Hur kommer det sig att man kör detta under det här bolagets namn? Eller har de stått som tillverkare av andra vapensystem tidigare som jag har lyckats missa?

2 st 120 mm granatkastare är alltså huvudbeväpningen. Blir det samma räckvidd som vanligt för sådana, runt 7-9 km eller? Vad jag är mest nyfiken på, hur går omladdningen till i det skyddade utrymmet? Normalt släpper man ju ner granaten genom mynningen (även om inte alla skjuts iväg direkt när de träffar botten på röret utan man kan ha slagstift som utlöses med snöre också).

Har man försett granatkastaren med öppningsbart slutstycke eller drar man in röret i tornet för att ladda om? Öppningsbart slutstycke låter väl vettigast så det gissar jag på men säg gärna om någon vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback