2016-12-19, 23:37
Medlem
Lars-Levis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Föraren är tjetjen. Källa Welt.

I så fall blir kopplingen till ambassadör dådet i Turkiet oundvikligt.
Citera
2016-12-19, 23:38
Medlem
Ja där kom den, fredsreligionen slår till igen. Är det någon som är förvånad? Nej givetvis inte.

Jag gick in på Svd och fick se nån tjomme skriva "Varför så låg säkerhet i Tyskland". Oavsett hur mycket säkerhet som finns så går det aldrig att hålla reda på precis alla personer, och Tyskland är ju ett land som oerhört många "asylsökande" har sökt sig till. Deras säkerhetstjänst kan stoppa några attacker men inte alla och detta har vi fått bevis på gång efter gång efter gång.
Senast redigerad av TheStriptease 2016-12-19 kl. 23:40.
Citera
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
senaste nytt!!!

Den tyska polisen meddelar att de kommer inte säga något under natten, det kommer hållas presskonferens kl. 12.00 imorgon

enligt mig handlar det om att de tyska politikerna och polisen är oroliga att det kan bli attentat mot moskéer, man vill att känslorna ska svalna

PS

specialåklagaren i Karlsruhe har tagit över ärendet och det betyder : terrordåd

Möjligheten finns, men det kan ju också vara så att de vill ha en en bättre rapport över dödade/skadade än det som finns i nuläget. Jag misstänker att det kommer vara ett par till som stryker med iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
En muslimsk Tjetjen i en polskregistrerad lastbil. Vi kan nog utesluta 130-kg´s Polacken och eventuella olyckor. Muslimen kapade helt enkelt lastbilen när polacken skulle lotsa i ett muslimtät område i Berlin.

möjligt, och sen fick han tanken att köra in den i en julmarknad 5 timmar senare? för föraren gick ju inte få tag i redan vid 16 , nej nog känns det som det varit planerat ett tag , inte bara någon stundens ingivelse.
Citera
2016-12-19, 23:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars-Levi
I så fall blir kopplingen till ambassadör dådet i Turkiet oundvikligt.
Det har jag missat. Vad hände?
Citera
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det talas även i tysk press om att det kan handla om en stroke men låter långsökt.
En stroke, när GM flytt från lastbilen och chauffören hittats död?
Citera
Medlem
Frågetecken kring den döde mannen på passagerarplatsen.
Om det är en polsk chaffis som blivit kapad kan han ha försökt vrida ratten ur händerna på GM eller dra handbromsen? Finns det täcken på att fordonet girat eller krängt innan kollisionen.

Om det var IS så tycker jag dom borde ha dumpat den polske chaffisen, inte haft honom med vid attacken men han kanske sköts direkt. Återstår frågan varför han då inte bara dumpades.
Citera
2016-12-19, 23:40
Medlem
flygadrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Som jag förstått var det två personer. Men det är oklart om det var två terrorister, eller en terrorist och den dödade chauffören. (Troligen det förstnämnda)

Ok tack för klargörandet.
Den polske föraren hade nog bara extremt otur, på fel plats vid fel tid.
Citera
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det har jag missat. Vad hände?
Den ryska ambassadören i Turkiet mördades tidigare i dag.
Citera
Medlem
Westerners avatar
Polen statliga TV kannal säger att Die Welt skriver att föraren är pakistanier
Citera
2016-12-19, 23:41
Medlem
Haha nu beklagar talesperson från vita huset terrordådet, som dom fått bekräftat från Tyskland.

Uppgifterna om Tjetjenien togs just tillbaka.

Cirkus på radion.

Man får i alla fall ge dom att allt går rakt ut och är helt pk-befriat. Dom hinner väl inte.
Citera
2016-12-19, 23:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Enl BBC sade polisen tidigare att han dog på plats:

http://www.bbc.com/news/live/world-europe-38370364

Uppdateringen gjordes 21:53 på sidan.

Det där låter märkligt. Varför skulle de ta med honom.

Enklast vore om de skulle ha kapat lastbilen, mördat honom och sedan dumpat honom i något skogsparti innan dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in