Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-12-14, 22:45
Medlem
moremoremores avatar
Så här ligger det till: jag har varit väldigt duktig på att spara pengar de senaste 10 åren. Har nu närmare en miljon på banken. På vanligt sparkonto. Vilket är helt idiotiskt enligt många, men jag vågar inte ge mig in på börsen.
Bor i en billig och bra hyreslgh i mkt bra område som jag är nöjd med. Hade kunnat tänka mig att köpa ett hus, men som utbudet och priserna ser ut nu så ser inte det ut att vara någon lösning heller. Bostadsrätt är uteslutet, mkt pga av de sjuka priserna.

Vad hade ni gjort i min situation? Festa upp pengarna är inget alternativ, tänker mer på investeringar etc.
Citera
2016-12-14, 22:46
Medlem
Erikons avatar
Köpa bostäder, piffa till dem och sälj dem igen.
Citera
2016-12-14, 22:51
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Antingen hålla på pengarna tills en bra investering uppenbarar sig efter bostadsbubblan spricker/börsen dyker ner.

Eller så köper du aktier och håller tummarna.

Vill du investera så måste du våga ta risker.
Citera
2016-12-14, 22:54
Medlem
moremoremores avatar
Finns det inte en risk att pengarna tappar rejält i värde när Sverige kraschar? För det är jag övertygad om kommer att hända....Lite det faktum som stressar mig nu.
Citera
2016-12-14, 23:05
Medlem
Om du bor i eller nära en studentstad så hade jag kontaktat villaägare vid skolans omnejd och med större tomter om ett samarbete. Det skulle gå ut på att du köper in modulbostäder eller förflyttningsbara attefallshus och sen hyr ut till studenter. Behovet till studentboende nära campus är stort och det finns alltid folk som är villiga att betala premium för läget.

Räkna på ekonomin så ser du att det är en långsiktig kalkyl. Bostäderna kostar omkring 200 000 kr per styck, så köp 3 stycken och ha bufferten över för oförutsedda utgifter, hustransporter, el och avloppsdragning odyl.

Känner du längre fram att du vill ändra bana så kan du sälja bostäderna till någon som vill ha permanent installerat attefallshus som gäststuga eller liknande.
Citera
2016-12-14, 23:07
Medlem
TarzansFarsas avatar
Du behöver ju inte göra någonting för pengarna egentligen. Att ha en miljon är ju alltid en trygghet ifall något händer.
Citera
2016-12-14, 23:08
Medlem
kontanter?
Citera
2016-12-14, 23:16
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moremoremore
Finns det inte en risk att pengarna tappar rejält i värde när Sverige kraschar? För det är jag övertygad om kommer att hända....Lite det faktum som stressar mig nu.

Yeah. Tror också Sverige hamnar i kris inom kort, men framtill dess så kan du tjäna en slant.
Sen går börsen alltid (historiskt sett) upp efter en krisnedgång. Så sitter du lugnt i båten är det inga problem.

Om jag var du skulle jag slänga in kanske 25% av dina pengar på börsen, dvs 250k. Så har du 750k som du kan spara på tills du hittar något intressant.
Citera
2016-12-14, 23:19
Medlem
moremoremores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
kontanter?

helt vita
Citera
2016-12-14, 23:20
Medlem
moremoremores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Yeah. Tror också Sverige hamnar i kris inom kort, men framtill dess så kan du tjäna en slant.
Sen går börsen alltid (historiskt sett) upp efter en krisnedgång. Så sitter du lugnt i båten är det inga problem.

Om jag var du skulle jag slänga in kanske 25% av dina pengar på börsen, dvs 250k. Så har du 750k som du kan spara på tills du hittar något intressant.

Är det indexfonder som gäller då?
Citera
2016-12-14, 23:21
Medlem
norther1s avatar
Köp bostad
Citera
2016-12-14, 23:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
Fler tips, eftersom du kanske inte hunnit bekanta dig med sökfunktionen ännu:

https://www.flashback.org/sok/investera?f=294

(FB) Vill börja investera

(FB) 50 k, vad investera i?

(FB) 100 000 kr att investera i vad?

(FB) Precis nått 400k på kontot, vad ska jag investera på?

(FB) Investera med 150.000.000 SEK

(FB) var ska jag investera pengarna?

(FB) Investera 1 miljon[/quote]
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in