2016-12-14, 19:21
Medlem
Det är löjeväckande. Kan fan inte vara tvåsiffriga % på svenska marknaden som ens vet att man kan spela på atv. Däremot har jag träffat ett antal som inte vet att man köra film direkt på devicen utan airplay.
Citera
2016-12-14, 19:22
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Felet i grund och botten är att man ens är tvungen att använda skiten. Är det inte smidigare att bara köra drag & drop som på ett USB minne?
Förklara för mig hur det kan bli smidigare och mer smärtfritt än det är nu. Jag kan ha en mapp med musik på skrivbordet, dra in den i iTunes och sen, utan att göra något annat, kan jag lyssna på den på alla mina enheter. Vari ligger det krångliga?
Citera
2016-12-14, 19:23
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapthem
Så du bevisar att enda anledningen till att köpa en Apple TV är att spela att spela på den, genom att citera en artikel om att billigare lösningar säljer mer? Glasklart, min hårige man!

Vad bra att du accepterat att jag har rätt!

Ja, Chromecast (inte Chrome, jag skrev fel innan din Besserwisser) är en billig nödlösning för folk som inte har en smart-tv. Apple tv är en dyr lösning för samma problem. Då är det bättre att spara dessa pengar till nästa gång man köper en ny tv. Apple tv har ingen väldefinierad kundgrupp, varför den säljer sämre, som du kan se i min länk. Själva kvalitén på apparaten är det såklart inget fel på, förutom om man börjar utvärdera den som spelkonsol.
Citera
2016-12-14, 19:27
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanharr
Vad bra att du accepterat att jag har rätt!

Ja, Chromecast (inte Chrome, jag skrev fel innan din Besserwisser) är en billig nödlösning för folk som inte har en smart-tv. Apple tv är en dyr lösning för samma problem. Då är det bättre att spara dessa pengar till nästa gång man köper en ny tv. Apple tv har ingen väldefinierad kundgrupp, varför den säljer sämre, som du kan se i min länk. Själva kvalitén på apparaten är det såklart inget fel på, förutom om man börjar utvärdera den som spelkonsol.
Hur mycket bättre TV får man för 400 kronor? Apple TV har en mycket väldefinierad kundgrupp: alla som har en iPhone, iPad, iPad eller Mac.

Du har fortfarande inte förklarat hur du kopplar ihop Apple TVs "dåliga" försäljningssiffror med ditt uttalande om att enda anledningen att köpa en är för att spela på den.
Citera
2016-12-14, 19:28
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är löjeväckande. Kan fan inte vara tvåsiffriga % på svenska marknaden som ens vet att man kan spela på atv. Däremot har jag träffat ett antal som inte vet att man köra film direkt på devicen utan airplay.

Precis, och hur motiverar du då 1500-1800 kr för den? Speciellt när Xbox One kostar 2200 kr och PS4 slim 2500 kr.

Chromecast kan du få för 400 kr.
Citera
2016-12-14, 19:32
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Hur mycket bättre TV får man för 400 kronor? Apple TV har en mycket väldefinierad kundgrupp: alla som har en iPhone, iPad, iPad eller Mac.

Du har fortfarande inte förklarat hur du kopplar ihop Apple TVs "dåliga" försäljningssiffror med ditt uttalande om att enda anledningen att köpa en är för att spela på den.

Artikeln förklarar att anledningen den inte säljer så bra är att den är för dyr. Den blir utkonkurrerad för den har för mycket hårdvara som driver upp priset. Förra generationen Apple tv varit mycket billigare och sålde bättre.

Hur det hänger ihop med tvspel är helt enkelt att den enda anledningen att ha sådan hårdvara i en apparat som ska kopplas in till tvn är just spel. Det är med andra ord som att försöka sälja en Alienwaredator som inte stödjer några spel.
Citera
2016-12-14, 19:33
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Förklara för mig hur det kan bli smidigare och mer smärtfritt än det är nu. Jag kan ha en mapp med musik på skrivbordet, dra in den i iTunes och sen, utan att göra något annat, kan jag lyssna på den på alla mina enheter. Vari ligger det krångliga?

Genom homesharing? iCloud? Då funkar det inte utan att vara ansluten till samma WiFi/3g.
Kul att du ignorerade resten. Det finns väl nån smidig grej med iTunes, men det är mer krångel än smidighet. Vissa grejer är så efterblivna att de som är ansvariga för det borde avrättas.

Citat:
1. Det är HDMI-styrning som gör det och det är fördröjning på det. Alltså apparaten ska starta, sedan när den startat så skickar den en signal till tvn som sedan startar. Ändrar du volym så går det genom apparaten till tvn och blir fördröjning. HDMI-styrning är såklart väldigt mycket bättre än trigger-kablar som var vanligt förr på t.ex. förstärkare och slutsteg. PS4 har samma funktioner och då tycker jag i alla fall att det är bättre att lägga på 1000 kr och få en mer kapabel apparat. Den har ju också streamingappar och jag tycker det är smidigare att navigera med en joypad än Apple tv remote.

Den lilla fördröjningen märks knappt av. De extra få sekunderna vid uppstart väger AppleTV upp genom att erbjuda ett mycket bättre och snabbare UI. Och att starta boxen gör man precis som en vanlig tv. Inga konstigheter eller något som bidrar till användarovänlighet.

Problemet med PS4 är minnet är så fullproppat med spel att det nästan spricker, så jag har inte plats för appar.

En dryg tusenlapp är inte mycket pengar för en grej som man använder regelbundet och som fungerar bra. Skippa en krogrunda om man tvunget måste spara in på något isåfall.
Citera
2016-12-14, 19:36
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Jag menar att smart-tv är bättre än dessa boxar. Fördelen med en integrerad smart-tv är att du sitter där med en fjärrkontroll som gör allt och när du sätter på tvn så har du tillgång till allt i dess operativsystem. Smart-tv har dock ett annat problem och det är att gammal teknik hänger kvar. T.ex. måste de starta med analog-tv, annars skulle äldre personer klaga. Vad jag vet finns det inga smart-tv som när man sätter på dem så startar de i en hemskärm där alla appar ligger.

Inte min smart-TV, den är kass i jämförelse med en Android Box.
Citera
2016-12-14, 19:46
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Genom homesharing? iCloud? Då funkar det inte utan att vara ansluten till samma WiFi/3g.
Kul att du ignorerade resten. Det finns väl nån smidig grej med iTunes, men det är mer krångel än smidighet. Vissa grejer är så efterblivna att de som är ansvariga för det borde avrättas.
Min musik går, liksom allt annat, rakt upp i iCloud (samt finns lokalt lagrat på minst en enhet). Jag använder Apples lösningar som de är tänkta att användas och något krångel har jag aldrig. Jag säger inte att iTunes (och mycket annat från Apple) inte har varit skit, men det var ett tag sen nu.
Citera
2016-12-14, 19:49
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Den lilla fördröjningen märks knappt av. De extra få sekunderna vid uppstart väger AppleTV upp genom att erbjuda ett mycket bättre och snabbare UI. Och att starta boxen gör man precis som en vanlig tv. Inga konstigheter eller något som bidrar till användarovänlighet.

Problemet med PS4 är minnet är så fullproppat med spel att det nästan spricker, så jag har inte plats för appar.

En dryg tusenlapp är inte mycket pengar för en grej som man använder regelbundet och som fungerar bra. Skippa en krogrunda om man tvunget måste spara in på något isåfall.

De funkar väl olika beroende på vad man har för saker. Jag tycker fördröjningen i HDMI-styrning, speciellt vid ändring av volym är lång. Det kan dock bero på att jag har en förstärkare istället för tvns inbyggda högtalare.

Ja, det var en stor miss att bara inkludera 500 gb hdd, dock tar inte t.ex. Netflix upp mycket plats.

1000 kr är pengar som kunde gått till att köpa en ny tv på sikt.
Citera
2016-12-14, 19:50
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Förra generationen Apple tv varit mycket billigare och sålde bättre.
Den säljs fortfarande. Jag fattar fortfarande inte hur du blandar in spel i det hela. Att en produkt säljer mindre än en fullt fungerande produkt som kostar hälften, är inte särskilt konstigt. Eller skyller du även skillnaden i försäljning mellan iPad Pro och iPad Mini på spel?
Citera
2016-12-14, 19:51
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Min musik går, liksom allt annat, rakt upp i iCloud (samt finns lokalt lagrat på minst en enhet). Jag använder Apples lösningar som de är tänkta att användas och något krångel har jag aldrig. Jag säger inte att iTunes (och mycket annat från Apple) inte har varit skit, men det var ett tag sen nu.

Tänk så bli ICloud hackat igen och alla får reda på att du lyssnar på Justin Bieber?

Hursomhelst, du förstår väl att många mycket hellre hade valt plug and play och att telefonen hamnat som ett usb-minne? Alla vill inte hålla på med molnlagring och att skapa bibliotek i Itunes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in