2016-11-30, 23:31
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Så hur ska vi tolka debaclet kring Volati? Ni blev ordentligt sidsteppade, folk som tecknat via NN fick aktier men "avanzianerna" blev utan. Sen ingen info till er om eventuell tilldelning förrän långt efter börsöppning.

Ska vi gissa att intresset för att teckna via Avanza lär minska vid kommande IPO: s?

Alla Nordnetkunder fick inte aktier, enligt mina uppgifter blev cirka 25% utan tilldelning. De som fick aktier fick 100 st av 200 st sökta.

Fick inga på Avanza Volati?

Dessutom vad gäller att få upp info om tilldelning på Avanza, se Volati prospekt s 31. Där varnar de att det kan dröja till 2 dec. Nordnet däremot utlovas 30 nov..
Citera
2016-12-01, 00:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Alla Nordnetkunder fick inte aktier, enligt mina uppgifter blev cirka 25% utan tilldelning. De som fick aktier fick 100 st av 200 st sökta.

Fick inga på Avanza Volati?

Dessutom vad gäller att få upp info om tilldelning på Avanza, se Volati prospekt s 31. Där varnar de att det kan dröja till 2 dec. Nordnet däremot utlovas 30 nov..
Jag fick 100 via NN. Vet de som har NN som blev utan. Känner inte till någon som fick via Avanza.

Det du hänvisar till i prospektet är ju minst sagt intressant...och helt galet, snacka om att sitta inlåst, en tillgång man inte kan välja om man vill äga eller inte, man kan bara titta på när marknaden väljer vad den ska vara värd.
Citera
2016-12-01, 01:29
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Jag fick 100 via NN. Vet de som har NN som blev utan. Känner inte till någon som fick via Avanza.

Det du hänvisar till i prospektet är ju minst sagt intressant...och helt galet, snacka om att sitta inlåst, en tillgång man inte kan välja om man vill äga eller inte, man kan bara titta på när marknaden väljer vad den ska vara värd.

Angående Volati se:
(FB) Tråden med aktuella och intressanta börsnoteringar IPO:er

Angående Avanza och IPO:er:
Vi skall inte ha för kort minne. Jag minns Paradox-ipo:n. Där såg Avanza till att deras kunder fick rikligt. Och dessutom, för de som tecknat stora antal aktier fick man aktier i proportion till hur mycket man tecknat, inte bara en liten minitilldelning per person.
Citera
2016-12-01, 03:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Angående Volati se:
(FB) Tråden med aktuella och intressanta börsnoteringar IPO:er

Angående Avanza och IPO:er:
Vi skall inte ha för kort minne. Jag minns Paradox-ipo:n. Där såg Avanza till att deras kunder fick rikligt. Och dessutom, för de som tecknat stora antal aktier fick man aktier i proportion till hur mycket man tecknat, inte bara en liten minitilldelning per person.
Angående PM:et - jag fick inget, men har fått sånt förr, och ignorerade det.

Angående tilldelning vid Paradox introduktion - det är inte den bank man har som bestämmer tilldelningen, men om jag minns rätt så var det Avanza som skötte tilldelningen för Paradox?
Citera
2016-12-01, 12:50
Medlem
Det var likadant med Engelska skolan. Där fick man dock besked samma dag att det inte gick att teckna och kunde istället teckna via en annan bank. Men varför man lägger ut det under erbjudanden begriper jag inte. Men att komma med tilldelningsbesked efter att handeln startar är fan inte ok någonstans. Hade aktierna bokats in i depå om volati hade gått -5% första handelsdagen istället för +10%?
Citera
2016-12-02, 13:14
Medlem
dwylaftrs avatar
Fått erbjudande att teckna på en nyemission och får meddelandet "Ditt svar resulterar i ett antal överskjutande teckningsrätter". Skulle någon med erfarenhet förklara vad detta betyder? Har försökt hitta lite info men hänger inte helt med.
Citera
2016-12-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwylaftr
Fått erbjudande att teckna på en nyemission och får meddelandet "Ditt svar resulterar i ett antal överskjutande teckningsrätter". Skulle någon med erfarenhet förklara vad detta betyder? Har försökt hitta lite info men hänger inte helt med.

Det betyder att du har ett "ojämnt" antal teckningsrätter. Säg att du har 107 teckningsrätter och du behöver 10 teckningsrätter för att teckna 1 aktie. Då kan du teckna 10 aktier men har inte tillräckligt många teckningsrätter för att teckna 11 aktier. Så du har anmält att du vill teckna 10 aktier vilket kommer ge dig 7 "överskjutande" teckningsrätter, alltså att du har 7 teckningsrätter som du antingen kan sälja på marknaden (eftersom du ändå inte kan använda dem) eller så kan du köpa 3 extra teckningsrätter så att du får sammanlagt 110 och då kan teckna en elfte aktie.
Citera
2016-12-04, 00:37
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Angående PM:et - jag fick inget, men har fått sånt förr, och ignorerade det.

Angående tilldelning vid Paradox introduktion - det är inte den bank man har som bestämmer tilldelningen, men om jag minns rätt så var det Avanza som skötte tilldelningen för Paradox?
Avanza var en av instituten som skötte Paradox introduktion, därför kunde de, precis som andra institut kan och gör i den situationen, prioritera sina egna kunder som "kundvård".

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det var likadant med Engelska skolan. Där fick man dock besked samma dag att det inte gick att teckna och kunde istället teckna via en annan bank. Men varför man lägger ut det under erbjudanden begriper jag inte. Men att komma med tilldelningsbesked efter att handeln startar är fan inte ok någonstans. Hade aktierna bokats in i depå om volati hade gått -5% första handelsdagen istället för +10%?
Jag har väldigt svårt att tolka situationen på ett annat sätt än att det är syftet, eller en möjlighet man vill ha. Ockhams rakkniv ger klart besked!
Citera
2016-12-07, 22:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
/Dan, Avanza
Att försöka sälja Smart Eye just efter börsöppning gick inget vidare...problem med orderläggning hos Avanza idag?
Citera
2016-12-08, 16:17
Medlem
Hej

Försöker göra en intern överföring mellan två ISK konton. Jag får felmeddellandet att "täckning saknas på kontot" hela tiden. Någon annan som får samma meddelande?

@Avanza, har ni något problem med er interna överföring idag?

tack
Citera
2016-12-13, 23:31
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man se hur mycket fonder har gått upp sen man köpte dom vid flera omgångar?

Till exempel jag köper 5000kr dag 1. De går upp med 5%. Dag 5 köper jag 5000kr till. De går upp med 2%. Sen gör jag så flera gånger. Kan man se hur mycket andra, tredje, fjärde osv köpet har gått upp sen jag köpte dom? Eller måste man räkna ut det själv?
Citera
2016-12-14, 00:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man se hur mycket fonder har gått upp sen man köpte dom vid flera omgångar?

Till exempel jag köper 5000kr dag 1. De går upp med 5%. Dag 5 köper jag 5000kr till. De går upp med 2%. Sen gör jag så flera gånger. Kan man se hur mycket andra, tredje, fjärde osv köpet har gått upp sen jag köpte dom? Eller måste man räkna ut det själv?
Finns väl i transaktionshistoriken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in