Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Majoriteten kristna röstade för Brexit och Trump. Majoriteten ateister röstade för Bremain och Hillary.
Väljarkåren i USA uppgick till 251 107 404 personer enligt The Elections Project.
Enligt Pew Reasearch Center identifierade sig 70% av USA's befolkning som kristna 2014 (sannolikt lägre idag, men aktuella siffror saknas mig veterligen så vi får ta de gamla).
Vi antar att väljarkåren har i stort sett samma religiösa fördelning som befolkningen i stort. Detta ger oss 175 775 183 kristna röstberättigade. En majoritet av dessa är således 87 887 592 personer.
Enligt New York Times uträkning fick Trump 61 125 956 röster. Alltså: om
samtliga röster på Trump kom från kristna (vilket är osannolikt) så röstade inte mer än
en tredjedel av alla kristna på Trump. Det är ganska långt från den där majoriteten du fantiserar om.
Jag är ganska säker på att siffrorna är likartade för Brexit, alltså att de bara existerar i din fantasi, inte minst med tanke på att kristna bara utgör något mer än hälften av alla britter.
Enligt tidigare nämnda tidning röstade 62 391 335 personer på Clinton. Räknar vi på de som 2014 uppgav till Pew att de strikt var ateister, och att samtliga röstberättigade ateister (återigen antar vi att väljarkåren ser likadan ut som befolkningen, alltså 3,1%) röstade på henne, så får vi en siffra på 5 449 030 röster. Ateister utgjorde således blygsamma 8,7% av Clintons röster, förutsatt att hon fick
alla ateiströster.
Summa summarum: Kan du inte visa belägg för dina påståenden så hävdar jag att du drar dem rätt ut ur röven.