Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-10, 07:19
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
Stockholm har fått ett eget Spelmuseum. Fokus ligger på retrospel och historia, men finns även mer moderna detaljer. Lokalen ligger på "Markvardsgatan 2". Inte direkt Stockholms största eller mest kända gata, men hittar du till skolan Norra Real är det väldigt nära. Det ligger vid dess baksida.

Man kan prova på spel exempelvis en gammal Pacman arkadmaskin och Super Mario Bros 3 till NES.

Det står att inträdet är 60 kronor. Jag betalade själv 35 kronor. Inget att klaga på direkt. Museumet är inte väldans stort, men känns välplanerat och ett kul ställe att ta sitt barn eller gå och uppleva lite nostalgi med polarna. Det finns även en mindre butik med lite böcker och dylikt.

Har du varit där? Vad tyckte du?
Citera
2016-12-10, 09:44
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Hur kommer det sig att du fick rabatt på ditt inträde?

Är själv spelintresserad och har hört talas om detta museum. Funderar på att göra ett besök.

Edit: Antar att det är privatägt eftersom dem tar inträde, annars har ju museers inträde blivit gratis iom nya regeringens kulturpolitik (en av de saker de faktiskt gör rätt och skall ha cred för enligt mig).
Citera
2016-12-10, 12:11
  #3
Medlem
Jonas182s avatar
Har dom någon Hemsida?
Citera
2016-12-10, 15:15
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas182
Har dom någon Hemsida?
Kan du googla?
https://stockholmsspelmuseum.se/
Citera
2016-12-10, 17:04
  #5
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Hur kommer det sig att du fick rabatt på ditt inträde?

Är själv spelintresserad och har hört talas om detta museum. Funderar på att göra ett besök.

Edit: Antar att det är privatägt eftersom dem tar inträde, annars har ju museers inträde blivit gratis iom nya regeringens kulturpolitik (en av de saker de faktiskt gör rätt och skall ha cred för enligt mig).

Jag har inte det blekaste om varför jag fick rabatt. Kanske för att jag gick på en vardag?

Jag minns när Tekniska Museet hade en utställning om retrospel för några år sedan. Det var lång kö och hypat. Visst hade dom samlat mer än detta museum, men hela tillställningen kändes mer som ett stressat event än ett museum.

Det här är litet och less is more. Jag stod och spelade Super Mario World på SNES en stund och kunde stått där länge utan problem om jag skulle föredragit att göra så. Det var ett antal som var där under tiden och jag hörde inget negativt "För litet", "... Vad det här allt?" eller så. Jag skulle säga att jag föredrar detta framför Tekniska museets jippo. Hoppas även på att dom lägger till och expanderar ifall det går bra
Citera
2016-12-10, 19:12
  #6
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag har inte det blekaste om varför jag fick rabatt. Kanske för att jag gick på en vardag?

Jag minns när Tekniska Museet hade en utställning om retrospel för några år sedan. Det var lång kö och hypat. Visst hade dom samlat mer än detta museum, men hela tillställningen kändes mer som ett stressat event än ett museum.

Det här är litet och less is more. Jag stod och spelade Super Mario World på SNES en stund och kunde stått där länge utan problem om jag skulle föredragit att göra så. Det var ett antal som var där under tiden och jag hörde inget negativt "För litet", "... Vad det här allt?" eller så. Jag skulle säga att jag föredrar detta framför Tekniska museets jippo. Hoppas även på att dom lägger till och expanderar ifall det går bra


Åhh! Super mario world på SNES har jag inte spelat sedan jag var barn! Jo, du det kanske är billigare på vardagar, får åka dit och kolla, men givetvis vill jag stötta ett sådant här initiativ ekonomiskt. 60:- är inte mycket det heller, det kan jag avvara om det vill sig.
Citera
2016-12-15, 10:47
  #7
Medlem
Geomeisters avatar
Det har även börjat titta upp reklam för detta museum! https://cdn1.cdnme.se/26772/8-3/bild...0217350680.jpg
Citera
2017-09-10, 01:52
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Själv blev jag fantastiskt besviken. Litet, trångt och allt intressant fanns bakom glas. Halva grejen med såna här ställen är ju att få pilla på sakerna. Jag har länge velat testa VirtuaBoy till exempel men det får man inte. Fanns ett gäng sketna SNES och Megadrives, ett par PS4 och en dator med VR-hjälm.

Näe, slöseri med min tid och mina pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback