Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 02:00
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissanquahqai
Har varit i kontakt med konsumentombudsmannen i min stad, de tog kontakt med motormännens jurister som sa att detta är vanligt på nya bilar och inget man rättsligt kan gå vidare med då Nissan erbjuder en lösning... Reklamera är också ur frågan då det gått mer än 3 mån för mig och att de kommit på en lösning..

Efter det fick jag hjälp med att skriva brev som lämnades in till min återförsäljare som skickade brevet vidare till Nissan, även mail skickades..

De ringde upp mig och sa i princip det jag skrivit, att dom erbjuder en lösning med plastbitarna och att man kan komma ihåg att ta på dem genom att man måste byta till vinter/sommardäck.. Fick även detta bekräftat på mail, alltså att Nissan erbjuder plasten inget mer..


Svarar er andra i morgon


Kan ladda upp bild på pappret man fick om någon är intresserad?
EDIT: Ingen som är medlem hos motormännens som även de kan ringa fråga?
Helt värdelöst. Hade du köpt bilen om du vetat om denna lösning?
Citera
2016-12-06, 02:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Helt värdelöst. Hade du köpt bilen om du vetat om denna lösning?

ALDRIG!

Köpte en ny bil för att den ska vara ny och inte ha barnsjukdomar som kan göra att den går sönder och inte starta mer när man är ute och kör! Sinnessjukt!
Kunde lika gärna köpt en begagnad Kombi/SUV med några år på nacken och sparat 100k.

Skrev även allt detta i brevet jag skickade in..

Mvh
Citera
2016-12-06, 02:54
  #15
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
Frågan är vad som händer om man belastar bilen hårt, drar släp etc. med dessa skydd kvar?
Säg att man monterar skydden på morgonen vid -5C sedan stiger temperaturen under dagen till +10C och man drar ett tungt släp, känns som att man riskerar att köra motorn varm.
Sanniolikt minimal risk. Bilens kylsystem är konstruerat för att kunna hålla temperaturerna under kontroll även i högsommarvärme när bilen är tio år gammal och smuts, oxidering etc. har minskat systemets kylförmåga. Borde finnas goda marginaler för all "normal" körning som kan förekomma. Och även om det skulle vara ett problem borde en så pass modern bil förvarna om att temperaturen börjar vara hög i god tid, så man kan lätta på högerfoten tills tillfälle ges att plocka bort plattorna.
Citera
2016-12-06, 09:57
  #16
Medlem
Problemet är att du inte har köpt en Nissan som förr, driftsäkra men rostkänsliga, utan en delvis Fransk konstruktion, där man fortfarande inte klarar av att tillverka en vevhusventilation.
Man verkar glömma ventilationen när man ritar motorn, och hänger efteråt dit nått på utsidan.

Det finns fler märken genom åren som haft samma problem Peugeot, VW, BMW mfl.

Dra inte alla Nissan över en kant, bara för du köpt en bil med Renault motor.
Nissan har gjort bra prylar, men efter äktenskapet med Renault verkar det bara gå utför.
Citera
2016-12-06, 10:52
  #17
Medlem
fghjkls avatar
Tänkte bara inflika att även Nissan Pulsar fr.2014 verkar lida av samma problem med liknande lösning.
Citera
2016-12-06, 12:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Problemet är att du inte har köpt en Nissan som förr, driftsäkra men rostkänsliga, utan en delvis Fransk konstruktion, där man fortfarande inte klarar av att tillverka en vevhusventilation.
Man verkar glömma ventilationen när man ritar motorn, och hänger efteråt dit nått på utsidan.

Det finns fler märken genom åren som haft samma problem Peugeot, VW, BMW mfl.

Dra inte alla Nissan över en kant, bara för du köpt en bil med Renault motor.
Nissan har gjort bra prylar, men efter äktenskapet med Renault verkar det bara gå utför.

Just därför jag köpte en Nissan från första början, ville ha en bil med driftsäkerhet och kvalitet.

Precis vad jag skriver, men inte visste jag att så många biltillverkare och olika modeller hade såna här fel från start! (Hade köpte en begagnad bil om jag vetat om det) Hade de kunnat gå ut med allt hade ingen velat köpa en nybil så företagen lägger locket på.

Vart drar jag alla Nissan över en kant?
Säger bara att jag är missnöjd med min bil och hur Nissan har hanterat just mitt ärende!

Mvh
Citera
2016-12-06, 12:15
  #19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissanquahqai
ALDRIG!

Köpte en ny bil för att den ska vara ny och inte ha barnsjukdomar som kan göra att den går sönder och inte starta mer när man är ute och kör! Sinnessjukt!
Kunde lika gärna köpt en begagnad Kombi/SUV med några år på nacken och sparat 100k.

Skrev även allt detta i brevet jag skickade in..

Mvh
Exakt.
Jag jobbade på ett företag som levererade delar till både last o personbilar till Volvo.
I detta fallet rörde det sig om ett ritfel hos Volvo. Vi hade fått ta fram själva gjutverktyget själva o Volvo betalade.
Rätt var det var så började nya lastbilars motorer gå sönder i varma länder, ex Australien o Brasilien.
Det visade sig att konstruktören glömt att rita ut ett långt, genomgående hål som olja skulle gå igenom.
Detta påverkade bara motorer i varma klimat. Men inte fan kom de på en nödlösning.
Vi fick omgående göra två nya gjutverktyg varav det ena bara spottade fram reservdelar till levererade motorer över hela världen o inte bara till varma länder.
Hur de sedan löste bytet vet jag inte.
Citera
2016-12-06, 18:40
  #20
Medlem
Telefons avatar
Låter riktigt uruselt, alla tillverkare kan råka ut för detta fel (en bekant rasade motorn i sin BMW X5 just pga vevhusventilationen), men lösningen ska inte vara att ägaren ska hålla på med plastskydd (kartongbit framför kylaren, nån som kommer ihåg?).
Citera
2016-12-06, 22:44
  #21
Medlem
Citat ur brevet:
“i kallt väder är det i vissa fall möjligt att extremt kall luft från intercoolern kan få fukt att bildas till is i intercoolern slang eller gasspjällets hölje. Om det bildas för mycket is är det möjligt att motorn förlorar sin kraft vilket i sin tur kan leda till att motorn stannar och kan inte startas på nytt."

“Nissan rekommenderar att skyddet inte installeras/tas bort om yttertemperaturen på morgonen är över 5 grader celsius."

Mvh
Citera
2016-12-08, 13:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det låter som att vevhusventilationen fryser. Händer på förvånansvärt många bilmärken.

Citat:
Ursprungligen postat av Nissanquahqai
Citat ur brevet:
“i kallt väder är det i vissa fall möjligt att extremt kall luft från intercoolern kan få fukt att bildas till is i intercoolern slang eller gasspjällets hölje. Om det bildas för mycket is är det möjligt att motorn förlorar sin kraft vilket i sin tur kan leda till att motorn stannar och kan inte startas på nytt."

“Nissan rekommenderar att skyddet inte installeras/tas bort om yttertemperaturen på morgonen är över 5 grader celsius."

Mvh

Precis som brevet säger, gasspjället fryser fast. Inte frysning i vevhusventilationen.

Skruvade i Nissan när den nya Qashqai kom ut. En biluthyrnings firma köpte 10 st likadana bilar med 1.2 liters motorn. En efter en kom de in på verkstaden med samma problem. Våran lösning (som godkändes av kund) blev att stoppa en bit kartong framför intercoolern vilket fungerade förvånansvärt bra.

Vi hörde av oss till Nissan för att påpeka detta problem, men det hände inget. När Pulsaren kom ut och hade samma problem så blev det snabbt liv i luckan. De skickade upp 2 tekniker från England för att felsöka. Problemet var att de kom upp på våren, när det var varmare, och kunde därför inte framkalla detta problem.

Nissans nödlösning då var att man skulle göra en uppdatering på motorstyrdonet så att gaspjället skulle klara av mer "frysning" innan motorlampan började lysa.

Bor förövrigt i norra norrland vart det kan bli kallt på vintern.
Citera
2016-12-08, 13:24
  #23
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Problemet är att du inte har köpt en Nissan som förr, driftsäkra men rostkänsliga, utan en delvis Fransk konstruktion, där man fortfarande inte klarar av att tillverka en vevhusventilation.
Man verkar glömma ventilationen när man ritar motorn, och hänger efteråt dit nått på utsidan.

Det finns fler märken genom åren som haft samma problem Peugeot, VW, BMW mfl.

Dra inte alla Nissan över en kant, bara för du köpt en bil med Renault motor.
Nissan har gjort bra prylar, men efter äktenskapet med Renault verkar det bara gå utför.
Precis. Nissan idag är ju en Renault med Nissanemblem=Urusel kvalitet!
Citera
2016-12-08, 15:42
  #24
Medlem
Jag hade aldrig, under några som helst omständigheter, accepterat den lösningen på en ny bil. Du har köpt en bil med en viss funktion och den funktionen tycker i alla fall jag att man ska vara garanterad, oavsett vad någon tomte har sagt på Konsumentverket efter att ha fått ett par vinare av Nissan. Klart som fan att biljäveln ska starta även när det är ett par minus ute utan att man ska behöva fibbla med plastbitar.

Vill man ha en bil där man måste tillämpa diverse zigenarlösningar för att den ska starta i vissa väderlag så kan man ju köpa sig en gammal rostig skitbil. En ny bil köper man ju för att slippa problem, det är ju i alla fall halva anledningen till att jag gör det.

Att Konsumentverket verkar ta Nissans parti i denna fråga verkar ju helt uppåt väggarna, det är någon som runkar av någon i det här scenariot i alla fall. Gå ihop med andra Nissan-ägare och ta aktion tillsammans. Brukar sällan rekommendera någon att gå till media men i detta fallet är det nog något som ni bör göra. Tillsammans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback