Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 22:17
  #109
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
ringde för några dagar sedan och beställde FU hemskickat, vilket tydligen var ett jävla problem... Har fortfarande inte fått hem några papper, och jag fick förklara att jag ville ha förundesökning säkert 10 gånger... Polisen är helt kass i VG regionen, anser jag.

Fick även ett samtal från advokaten, där dom skjuter upp förhandlingen pga. de vill ha tydligare provsvar, då jag drack efteråt samt låg på gränsen. Möjligheten att få ner domen till rattfylleri istället för grovt rattfylleri, finns alltså.

De kommer även hålla ett förhör angående min vikt osv. Går det att dra till med att man vägde mer under augusti? eftersom man förbränner mer om man väger 90 än 80 t ex.
.
Citera
2016-12-03, 03:18
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
ringde för några dagar sedan och beställde FU hemskickat, vilket tydligen var ett jävla problem... Har fortfarande inte fått hem några papper, och jag fick förklara att jag ville ha förundesökning säkert 0 gånger... Polisen är helt kass i VG regionen, anser jag.

Fick även ett samtal från advokaten, där dom skjuter upp förhandlingen pga. de vill ha tydligare provsvar, då jag drack efteråt samt låg på gränsen. Möjligheten att få ner domen till rattfylleri istället för grovt rattfylleri, finns alltså.

De kommer även hålla ett förhör angående min vikt osv. Går det att dra till med att man vägde mer under augusti? eftersom man förbränner mer om man väger 90 än 80 t ex.
Strunta i polisen. Har du fått kallelse till TR finns det ett ärendenummer. Mejla till TR och begär att få FUP med angivet nummer. Du behöver inte uppge vem du är eller varför. TR skickar FUP som en Pdf-fil helt gratis.
Citera
2016-12-04, 16:58
  #111
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
De kommer även hålla ett förhör angående min vikt osv. Går det att dra till med att man vägde mer under augusti? eftersom man förbränner mer om man väger 90 än 80 t ex.

Nej, man förbränner inte alkohol snabbare om man väger mer. Däremot så har man mer massa att späda ut alkoholen i och ens promillehalt visar därmed lägre om man är tjock för en given mängd konsumerad alkohol.
Citera
2016-12-05, 18:24
  #112
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, man förbränner inte alkohol snabbare om man väger mer. Däremot så har man mer massa att späda ut alkoholen i och ens promillehalt visar därmed lägre om man är tjock för en given mängd konsumerad alkohol.

Det var det jag syftade på ... Men antar att dom räknar ut promillehalt via vikt och tid man hunnit druckit osv?

finns det någon möjlighet att få ner den till under 1,0 ? vi snackar om ca 0,2 promille mindre än vad resultatet visat
Citera
2016-12-05, 18:55
  #113
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, man förbränner inte alkohol snabbare om man väger mer.

Så du tror att en person som väger 50kg kontra en som väger 100kg förbränner samma mängd alkohol per timme?

Självklart har kroppsvikten avgörande betydelse inte bara hur mycket promille man får efter en viss mängd alkohol utan även hur snabbt man förbränner densamma.

Normal förbränning av alkohol är ungefär 0,1 g/kg kroppsvikt i timmen.
Citera
2016-12-06, 15:38
  #114
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Så du tror att en person som väger 50kg kontra en som väger 100kg förbränner samma mängd alkohol per timme?

Självklart har kroppsvikten avgörande betydelse inte bara hur mycket promille man får efter en viss mängd alkohol utan även hur snabbt man förbränner densamma.

Normal förbränning av alkohol är ungefär 0,1 g/kg kroppsvikt i timmen.

Det finns, mig veterligen, ingen studie som har kunnat påvisa ett sannolikt förhållande mellan kroppsvikt och alkoholmetabolisering. Känner du till en sådan studie får du gärna länka.

Du verkar tro att det är hela kroppen i sig som förbränner alkohol, vilket självklart är helt och hållet fel. Alkohol elimineras på tre sätt från kroppen; via metabolisering i levern, samt via utsöndring från andning och i urinet (i ometaboliserad form). 95 % metaboliseras via levern, och levern i sig, dess funktionalitet, ökar inte för att man har mycket fett på kroppen, utan leverns kapacitet förblir densamma (så länge man inte går mot någon av extremerna inom vikt, ty då försämras leverns funktion). Vidare så mättas leverns metaboliseringskapacitet av alkohol väldigt snabbt, så man kan därför säga att hastigheten är ungefär densamma från det att man börjar dricka till det att man är helt nykter.

Det stämmer dock att det finns stora skillnader i metaboliseringshastighet mellan olika individer, men detta har mig veterligen inte kunnat påvisas bero på skillnad i vikt. Den största skillnaden är pga kön.

En tänkbar anledning till att en hög vikt skulle kunna orsaka en långsammare förbränning är att samma mängd alkohol sprider ut sig mer i kroppen, så att koncentrationen blir lägre. Såväl alkohol, som det mesta andra, har ett exponentiellt förhållande mellan metaboliseringshastighet och koncentration; ju högre koncentration desto mer förbränns per given tidsenhet. Som nämnt ovan så mättas dock de enzymer som bryter ned alkohol väldigt snabbt, så man kan i praktiken försumma denna effekt hos just alkohol.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2016-12-06 kl. 15:41.
Citera
2016-12-06, 17:32
  #115
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det finns, mig veterligen, ingen studie som har kunnat påvisa ett sannolikt förhållande mellan kroppsvikt och alkoholmetabolisering. Känner du till en sådan studie får du gärna länka.

Du verkar tro att det är hela kroppen i sig som förbränner alkohol, vilket självklart är helt och hållet fel. Alkohol elimineras på tre sätt från kroppen; via metabolisering i levern, samt via utsöndring från andning och i urinet (i ometaboliserad form). 95 % metaboliseras via levern, och levern i sig, dess funktionalitet, ökar inte för att man har mycket fett på kroppen, utan leverns kapacitet förblir densamma (så länge man inte går mot någon av extremerna inom vikt, ty då försämras leverns funktion). Vidare så mättas leverns metaboliseringskapacitet av alkohol väldigt snabbt, så man kan därför säga att hastigheten är ungefär densamma från det att man börjar dricka till det att man är helt nykter.

Det stämmer dock att det finns stora skillnader i metaboliseringshastighet mellan olika individer, men detta har mig veterligen inte kunnat påvisas bero på skillnad i vikt. Den största skillnaden är pga kön.

En tänkbar anledning till att en hög vikt skulle kunna orsaka en långsammare förbränning är att samma mängd alkohol sprider ut sig mer i kroppen, så att koncentrationen blir lägre. Såväl alkohol, som det mesta andra, har ett exponentiellt förhållande mellan metaboliseringshastighet och koncentration; ju högre koncentration desto mer förbränns per given tidsenhet. Som nämnt ovan så mättas dock de enzymer som bryter ned alkohol väldigt snabbt, så man kan i praktiken försumma denna effekt hos just alkohol.

Fail! Taffligt försök att spela Allan och det är här blir ju jävligt pinsamt för dig.

Läs mitt inlägg en gång till. Sen är frågan så jävla enkel att du kan googla till dig det rätta svaret att det är överflödigt att ens behöva hänvisa till en källa.

Återigen: En normal förbränning av alkohol är c:a 0,1 g alkohol per kg kroppsvikt för en man vilket innebär att en man som väger 100 kg förbränner samma mängd alkohol dubbelt så snabbt som en som väger 50 kg samtidigt som promillen dessutom är ungefär den halva som max.

Det är också så alla promilleberäknare kalkylerar fram dels promillehalten dels när all alkohol är förbränd.
__________________
Senast redigerad av Mihailovic 2016-12-06 kl. 17:36.
Citera
2016-12-06, 18:29
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Fail! Taffligt försök att spela Allan och det är här blir ju jävligt pinsamt för dig.

Läs mitt inlägg en gång till. Sen är frågan så jävla enkel att du kan googla till dig det rätta svaret att det är överflödigt att ens behöva hänvisa till en källa.

Återigen: En normal förbränning av alkohol är c:a 0,1 g alkohol per kg kroppsvikt för en man vilket innebär att en man som väger 100 kg förbränner samma mängd alkohol dubbelt så snabbt som en som väger 50 kg samtidigt som promillen dessutom är ungefär den halva som max.

Det är också så alla promilleberäknare kalkylerar fram dels promillehalten dels när all alkohol är förbränd.

De personliga variationerna är dock väldigt stora. En man på 80kg kan ha betydligt snabbare förbränning än en man på 110Kg.
Med tanke på de stora variationerna så skulle jag faktiskt dra mig för att nämna någon form av "normal" förbränning. Snarare en snittförbränning vilket är något helt annat.
Citera
2016-12-06, 18:57
  #117
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De personliga variationerna är dock väldigt stora. En man på 80kg kan ha betydligt snabbare förbränning än en man på 110Kg.
Med tanke på de stora variationerna så skulle jag faktiskt dra mig för att nämna någon form av "normal" förbränning. Snarare en snittförbränning vilket är något helt annat.

Du slår in öppna dörrar. När man använder "normal" så är det bara ett enklare synonym för genomsnittlig. Att det finns avvikelser och andra påverkande faktorer är väl känt.
Citera
2016-12-06, 20:49
  #118
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Fail! Taffligt försök att spela Allan och det är här blir ju jävligt pinsamt för dig.

Läs mitt inlägg en gång till. Sen är frågan så jävla enkel att du kan googla till dig det rätta svaret att det är överflödigt att ens behöva hänvisa till en källa.

Återigen: En normal förbränning av alkohol är c:a 0,1 g alkohol per kg kroppsvikt för en man vilket innebär att en man som väger 100 kg förbränner samma mängd alkohol dubbelt så snabbt som en som väger 50 kg samtidigt som promillen dessutom är ungefär den halva som max.

Det är också så alla promilleberäknare kalkylerar fram dels promillehalten dels när all alkohol är förbränd.

Det är du som kommer med ett påstående, då är det också din uppgift att bevisa det, inte min att motbevisa dig. Det är samma sak som "G-D finns! Bevisa motsatsen annars har jag rätt!!!"

Här är vad NCBI har att säga om metabolism av alkohol:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...84320/#S6title

Ingestans nämns det att det finns en korrelation mellan en individs vikt och dess metaboliseringshastighet av alkohol. Det som nämns är att det finns en korrelation mellan olika arters normalvikt och alkoholförbränning, där små djur förbränner i en snabbare takt (vilket stämmer överens med hur metabolisering generellt skiljer sig mellan olika arter).

Nu är det dags att du erkänner att du helt enkelt kommer ihåg fel, alternativt letar upp en vetenskaplig källa som ger belägg för ditt påstående.
Citera
2016-12-06, 22:18
  #119
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är du som kommer med ett påstående, då är det också din uppgift att bevisa det, inte min att motbevisa dig. Det är samma sak som "G-D finns! Bevisa motsatsen annars har jag rätt!!!"

Ingestans nämns det att det finns en korrelation mellan en individs vikt och dess metaboliseringshastighet av alkohol.

Att du bara orkar! Nu är förbränningen inte helt linjär med kroppsvikten och
kan variera men att påstå att kroppsvikten inte har något med att göra hur snabbt en person förbränner t ex 30 gram alkohol är bara bullshit från din sida.

Vad sägs om NFC (tidigare SKL) som källa? Nu var det jävligt länge sen men har också läst en hel del av forskaren Hans Laurell som i vart fall varit en av Sveriges främsta experter på området om jag minns det rätt.

https://nfc.polisen.se/Global/www%20...C3%B6kning.pdf

Se sid 30 m.fl.


Citat:
Eliminationen av alkohol från kroppen startar direkt när man börjar
dricka Ett stort antal försök som utförts sedan början av 1920-talet har
visat att människokroppen normalt förbränner ca 0,1 g ren alkohol per kg
kroppsvikt och timme, vilket motsvaras av ca 0,15 promille i blodet per
timme En man som väger 90 kg kan eliminera 50 cl lättöl eller 2,8 cl
starksprit per timme medan en man på 60 kg kan eliminera 33 cl lättöl eller
1,9 cl starksprit Ju högre kroppsvikten är, desto mer alkohol försvinner
per tidsenhet Tiden som har förflutit efter att alkoholintaget påbörjades är
viktig att ta hänsyn till vid beräkning av blodalkoholhalten

Tumregeln är att 0,1 g ren alkohol
förbränns per timme och kg kroppsvikt

Se även tabellen längst på sidan 33.


Detta har betydelse för bedömningen om eftersupning skett.
__________________
Senast redigerad av Mihailovic 2016-12-06 kl. 22:27.
Citera
2016-12-06, 23:46
  #120
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Att du bara orkar! Nu är förbränningen inte helt linjär med kroppsvikten och
kan variera men att påstå att kroppsvikten inte har något med att göra hur snabbt en person förbränner t ex 30 gram alkohol är bara bullshit från din sida.

Vad sägs om NFC (tidigare SKL) som källa? Nu var det jävligt länge sen men har också läst en hel del av forskaren Hans Laurell som i vart fall varit en av Sveriges främsta experter på området om jag minns det rätt.

https://nfc.polisen.se/Global/www%20...C3%B6kning.pdf

Se sid 30 m.fl
Se även tabellen längst på sidan 33.
Detta har betydelse för bedömningen om eftersupning skett.

Tack, jag inser nu att vi har pratat om två olika saker. När jag har pratat om metaboliseringshastighet har jag syftat på koncentrationen, medan du har syftat på massan. Koncentrationen alkohol i blodet minskar med en konstant (nästan) hastighet, men det innebär så klart att det försvinner mer massa alkhol hos en som väger mer. I juridiska sammanhang är det koncentrationen som är det viktiga och därför är det vad jag, liksom de flesta andra, brukar prata om.

Ursäkta missförståndet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback