Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Jag gissar dock att det är försvinnande få som faktiskt sitter på 3 miljoner i bolån. De flesta som sitter på fina villor har ägt sin bostad länge. De har bara sålt sin gamla bostad och köpt ny då och då och följt med prisutvecklingen. De flesta jag vet har inte särskilt stora lån. Det som kanske händer är att man inte tjänar så mycket som man tänkt sig då man går i pension och vill ha en seniorlägenhet centralt.
Din gissning visar sig vara fel av två skäl:
1. Enligt diagrammet i min signatur är det ytterst få svenskar som äger sina bostäder utan lån. Nu är visserligen diagrammet ifrågasatt av många, eftersom det verkar som om ingen äger sin bostad utan lån, men i diagrammet från året före var det bara 5 % som gjorde det.
2. Om "de flesta" inte har särskilt stora lån på sin bostad så skulle Riksbanken, Riksgälden, Finansinspektionen, EU, IMF, med flera tunga institutioner, inte producera larmrapporter om den svenska bostadsmarknaden på löpande band. Eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Risken är nog snarare att folk känner sig fattigare ifall priserna sjunker och börjar spara med med negativ effekt på ekonomin. Att stora grupper skulle få svårt att betala lånen tror jag inte egentligen.
25 % av bolånetorskarna uppger idag att de skulle få problem med ekonomin om boendekostnaderna ökade med beskedliga 3.000 kronor per månad. Tänk då på att vi idag befinner oss i en historiskt "billig" fas i bolånebubblan som saknar motstycke i historien, med nollränta, ränteavdrag, slappa amorteringskrav och skenande priser som får bolånetorsken att känna sig som Rockefeller. Redan vid små justeringar av räntan, eller politiska beslut som kapar bolånetorskarnas privilegier, kommer vi få se ökningar i boendekostnaderna som
vida överstiger 3.000 kronor i månaden.