2016-12-02, 20:13
Medlem
Om det vore såväl att det bara handlade om att folk inte kan ta en bostad för att de inte har råd med den, dvs uteblivet köp och då att bostadspriset sjunker som en följd av det tills folk har råd igen.

Detta är INTE vad vi oroar oss för. Priset är oväsentligt.

Nej, det är de som HAR köpt en dyr bostad med stora lån som är oroande. De som är beroende av att ha kvar sitt jobb, sin inkomst och att räntan inte går upp. De som blir tvingade att sälja när en större kris kommer och då orsakar att bostadspriserna faller som en sten. Etc etc etc..

Sen har väl ändå följden blivit att eftersom inte så många egentligen har råd att köpa nybyggd villa/bostadsrätt så har byggbolagen inte byggt så jättemycket under många år. Nu är man pressade att bygga jättemycket, men det är inte för att många blivit rika.... en fruktansvärd farlig situation uppstår!!
Citera
2016-12-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Helt omöjligt att bo i en etta? Det har jag själv gjort och det var absolut inga problem....

Du har fått ett gäng svar av andra så jag behöver inte svara vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Såsom förstahandskontraktsägare gör, "ska vi byta grejer, ska vi byta grejer med varann".

Alternativt göra en "slemhog", hyra ut ett rum för 4000kr/månad.
Så gjorde min farmor i många år, funkade utmärkt.

Läs konversationen som startade med Kurt om det här.
Citera
2016-12-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=120991

"HEBA förvärvade under maj 2010 16 bostadshus i Hökarängen. Beståndet omfattar 10 fastigheter med 16 byggnader. Byggnaderna som innehåller 296 välplanerade lägenheter om ett till fyra rum och kök samt ett mindre antal lokaler, uppfördes under åren 1947-1952 och totalrenoverades under åren 2004-2008."

Apropå Rut, som inte har råd att bo kvar. Misstänker att HEBA äger fastigheten
i fråga just för att man fyndat vid utförsäljningen av allmännyttan. Misstänker
även att hyresgästerna i området inte nappade på ombildningskroken och just
därför straffades av alliansen. Ny värd, som ser möjlighet att chockhöja efter en
renovering och så mister hyresgästerna sina platser i allmännyttans internkö
och kan inte byta lika lätt.

Men tänk om Rut och de andra hyresgästerna nappat och köpt lägenheterna
till underpriser. Då hade hon fortfarande bott kvar, med lån, men precis lika
stort och ingen hade varit upprörd över hur hon bredde ut sig på för stor yta.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUK EwinnYjHmNXQAhUhEJoKHfelCJgQFggoMAE&url=http%3A%2F %2Fwww.hebafast.se%2FGlobal%2FDisplayDocument.ashx %3Fguid%3D639abfdb-3445-4d91-af94-36 169589119d&usg=AFQjCNHI9zai2DRp9t1S1nNyEQhf1-de1Q

Hoppas det här blir rätt. Annars är det HEBAs floskelfyllda redovisning från 2012.
Finns från fler år. Skall dock erkänna att HEBA inte bara handlar. Bygger också.

Det här påminner lite om TVfallet i Gröndal (i tråden rätt nyligen) där en
gammal människa, köpt, suttit med en skuld, bott med låg avgift och ärvts
av skurkaktiga arvingar.

Hade du varit villig att låna ut dom pengarna? Även om du inte fått det tillbaka? Kan tänka mig att bankerna inte heller är sugna på att låna ut till en sådan person som inte kan betala tillbaka.
Citera
2016-12-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Det går ju att sänka kostnaderna också, t.ex. sänka temperaturen i lägenheterna, begränsa mängden varmvatten,....

Smarta idéer! Om vi bott i ett land med tropisk värme...
Citera
2016-12-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Om det vore såväl att det bara handlade om att folk inte kan ta en bostad för att de inte har råd med den, dvs uteblivet köp och då att bostadspriset sjunker som en följd av det tills folk har råd igen.

Detta är INTE vad vi oroar oss för. Priset är oväsentligt.

Nej, det är de som HAR köpt en dyr bostad med stora lån som är oroande. De som är beroende av att ha kvar sitt jobb, sin inkomst och att räntan inte går upp.

Det är bättre att ta smällen direkt. Inget blir bättre av att vi väntar längre innan bubblan punkteras. Men visst har man 3 miljoner i bolån så betyder 2% ränta + 2% amortering 10,000 kr/månad att betala för lånet. 4% ränta blir 15,000 kr/månad. Går sedan skatterna upp så kanske det blir till att tvingas sälja....

Jag gissar dock att det är försvinnande få som faktiskt sitter på 3 miljoner i bolån. De flesta som sitter på fina villor har ägt sin bostad länge. De har bara sålt sin gamla bostad och köpt ny då och då och följt med prisutvecklingen. De flesta jag vet har inte särskilt stora lån. Det som kanske händer är att man inte tjänar så mycket som man tänkt sig då man går i pension och vill ha en seniorlägenhet centralt.

Men visst folk med normala inkomster (dvs 25-30 kkr/mån) och som gått in på marknaden de senaste 5 åren kanske. De kan sitta löst. Men det kan inte finnas så många som är så korkade att de direkt lånar till en tre miljonersvilla utan att ha gått omvägen över billigare först.

Risken är nog snarare att folk känner sig fattigare ifall priserna sjunker och börjar spara med med negativ effekt på ekonomin. Att stora grupper skulle få svårt att betala lånen tror jag inte egentligen.
Citera
2016-12-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är bättre att ta smällen direkt. Inget blir bättre av att vi väntar längre innan bubblan punkteras. Men visst har man 3 miljoner i bolån så betyder 2% ränta + 2% amortering 10,000 kr/månad att betala för lånet. 4% ränta blir 15,000 kr/månad. Går sedan skatterna upp så kanske det blir till att tvingas sälja....

Jag gissar dock att det är försvinnande få som faktiskt sitter på 3 miljoner i bolån. De flesta som sitter på fina villor har ägt sin bostad länge. De har bara sålt sin gamla bostad och köpt ny då och då och följt med prisutvecklingen. De flesta jag vet har inte särskilt stora lån. Det som kanske händer är att man inte tjänar så mycket som man tänkt sig då man går i pension och vill ha en seniorlägenhet centralt.

Men visst folk med normala inkomster (dvs 25-30 kkr/mån) och som gått in på marknaden de senaste 5 åren kanske. De kan sitta löst. Men det kan inte finnas så många som är så korkade att de direkt lånar till en tre miljonersvilla utan att ha gått omvägen över billigare först.

Risken är nog snarare att folk känner sig fattigare ifall priserna sjunker och börjar spara med med negativ effekt på ekonomin. Att stora grupper skulle få svårt att betala lånen tror jag inte egentligen.

Det knepiga är att förmodligen har både du och jag rätt. Det är många som inte alls kommer att få problem med en högre ränta och många som kommer att få problem. Hur det går vet vi inte och endast framtiden kommer att ge oss svaret.
Citera
2016-12-02, 21:20
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det knepiga är att förmodligen har både du och jag rätt. Det är många som inte alls kommer att få problem med en högre ränta och många som kommer att få problem. Hur det går vet vi inte och endast framtiden kommer att ge oss svaret.

Problemet är väl att det blir en kedjereaktion när väl kraschen kommer.
Många har inga problem med att betala 5-10k mer i månaden i ränta men vad händer med konsumptionen då tror ni ? och vipps så försvinner jobb och spiralen nedåt är igång
Tills att dom som styr på riktigt vill ha en krasch så sitter vi lungt i båten.
När den dagen kommer så blir det nog riktigt otrevligt tror jag.
Citera
2016-12-02, 21:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Smarta idéer! Om vi bott i ett land med tropisk värme...

Hur tänker du nu, skulle det varit lättare att sänka temperaturen inne och spara på varmvatten om vi hade bott i ett land med tropisk värme?
Citera
2016-12-02, 21:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Problemet är väl att det blir en kedjereaktion när väl kraschen kommer.
Många har inga problem med att betala 5-10k mer i månaden i ränta men vad händer med konsumptionen då tror ni ? och vipps så försvinner jobb och spiralen nedåt är igång
Tills att dom som styr på riktigt vill ha en krasch så sitter vi lungt i båten.
När den dagen kommer så blir det nog riktigt otrevligt tror jag.

Tror du pengar som betalas i ränta bara försvinner i tomma intet och inte skapar konsumtion?
Citera
2016-12-02, 21:24
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Din gissning visar sig vara fel av två skäl:

1. Enligt diagrammet i min signatur är det ytterst få svenskar som äger sina bostäder utan lån. Nu är visserligen diagrammet ifrågasatt av många, eftersom det verkar som om ingen äger sin bostad utan lån, men i diagrammet från året före var det bara 5 % som gjorde det.

2. Om "de flesta" inte har särskilt stora lån på sin bostad så skulle Riksbanken, Riksgälden, Finansinspektionen, EU, IMF, med flera tunga institutioner, inte producera larmrapporter om den svenska bostadsmarknaden på löpande band. Eller hur?

Citat:
25 % av bolånetorskarna uppger idag att de skulle få problem med ekonomin om boendekostnaderna ökade med beskedliga 3.000 kronor per månad. Tänk då på att vi idag befinner oss i en historiskt "billig" fas i bolånebubblan som saknar motstycke i historien, med nollränta, ränteavdrag, slappa amorteringskrav och skenande priser som får bolånetorsken att känna sig som Rockefeller. Redan vid små justeringar av räntan, eller politiska beslut som kapar bolånetorskarnas privilegier, kommer vi få se ökningar i boendekostnaderna som vida överstiger 3.000 kronor i månaden.
Citera
2016-12-02, 21:34
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du pengar som betalas i ränta bara försvinner i tomma intet och inte skapar konsumtion?

Ja, man trollar ju fram pengar ur tomma intet så varför inte
Men frågan är vilka som får chansen att konsumera upp all den ränta som betalas in, upplys mig!!!
Citera
2016-12-02, 21:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Din gissning visar sig vara fel av två skäl:

1. Enligt diagrammet i min signatur är det ytterst få svenskar som äger sina bostäder utan lån. Nu är visserligen diagrammet ifrågasatt av många, eftersom det verkar som om ingen äger sin bostad utan lån, men i diagrammet från året före var det bara 5 % som gjorde det.

2. Om "de flesta" inte har särskilt stora lån på sin bostad så skulle Riksbanken, Riksgälden, Finansinspektionen, EU, IMF, med flera tunga institutioner, inte producera larmrapporter om den svenska bostadsmarknaden på löpande band. Eller hur?

Inget av detta motsäger hans gissning, det förstår du väl om du tänker efter?

Alla som har kollat på hus vet att många äldre som haft sina hus länge visserligen har lån men ytterst små lån i förhållande till dagens pris på bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in