2016-12-02, 18:02
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Drömde om barn, skulle förföras av sin mördare med 100 röda rosor

http://www.aftonbladet.se/a/Odo7E

Någon som kan klistra in artikeln som har tillgång till plus?

Trevlig helg.

Tyvärr. Men artikeln ser ut att ha förstått vad som fångar så många och vad som berör oss som kan tänka lite längre. Det är just detta att en gm kan sms-a gulligheter, lova, ingjuta hopp och döda en kort tid efter det. Den kortslutningen är så farlig. Både det impulsiva och manipulativa, frågan är hur mycket som är medvetet och hur mycket som är impuls?

I regel brukar misshandlare medvetet skrämma lagom mycket, för att bibehålla kontrollen. Offren förlåter och stannar, då misshandeln gradvis smygs in, förlåts, glöms, och accepteras. Det som för utomstående är otänkbart är fullt rimligt i en sådan relation, om offret förtränger och lärt sig att göra detta inne i denna dans. Tänk att ett offer kan stalkas med hundratals påringningar som verkar samlas in, först efter det att offret avlidit…?
Senast redigerad av IQ130 2016-12-02 kl. 18:05.
Citera
2016-12-02, 18:18
Medlem
slickeballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är väl det som "motparten" här i tråden önskar - likaväl som Lottas släktingar som ska "ändra samhället" så att "sånt här aldrig mer kan ske".. blablabla..

Enda sättet att ändra samhället med nollvision i tankarna ÄR just att brottsoffren ändrar sitt beteende. Det är enda sättet.

En skruvad version av temat i filmen "Minority Report", likställt med trafikens nollvision? Kan du ange några bra förslag på hur "brottsoffren" skulle kunna undvika att bli en del av statistiken? Hur undviker jag att förvandlas till en siffra av min nästa?
Citera
2016-12-02, 18:33
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har också klargjort vad jag avsåg och att jag borde skrivit det istället. Därefter har jag lika tydligt deklarerat att jag inte avsåg omvänd bevisföring

Men det tar du inte in.

Jag anser att fokus bör ligga på gärningsmannen istället för på förtal om Brottsoffrets sista månader i livet.

Hur kunde man släppa ut en sådan vettvilling lös på gatorna? Utan dagliga drogkontroller?

Varför släppte BO in en "sådan vettvilling" i sitt liv?

Citat:
Ursprungligen postat av slickeball
En skruvad version av temat i filmen "Minority Report", likställt med trafikens nollvision? Kan du ange några bra förslag på hur "brottsoffren" skulle kunna undvika att bli en del av statistiken? Hur undviker jag att förvandlas till en siffra av min nästa?

Man bör vara mer noggrann i sitt val av partner än vad BO var. Av samma anledning har vi inte exempelvis skallerormar som "gosdjur" heller.
Citera
2016-12-02, 18:35
Medlem
Hur orkar ni älta i tråden? Han är dömd,hon är död och han lär knappast få nån form av lindring.
Citera
2016-12-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Hur orkar ni älta i tråden? Han är dömd,hon är död och han lär knappast få nån form av lindring.

Han kommer att överklaga så långt det går men det kommer vara förgäves.

Låt oss lära av detta. Vissa skall helt enkelt inte vara på fri fot.
Citera
2016-12-02, 23:23
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kommer att överklaga så långt det går men det kommer vara förgäves.

Låt oss lära av detta. Vissa skall helt enkelt inte vara på fri fot.

Ja, och vårdbehovet måste tillgodoses. Oavsett om gm sökte för syns skull eller av verkliga skäl. Det får vara slut på vårdens dövhet, samhällets snålhet. Stöd dem som frågar efter det. OM de har trackrecord av behov. Det har en krimkund. För i helvete! Lotta skrek och var otrevlig, sägs det på psyket. Vänds mot henne av dårarna i tråden. DÄR och då kunde man ha räddat TVÅ liv. Lätt att vara efterklok, men har vården tillgång till personhistorik? Visste man att den vårdsökande suttit inburad för det han sökte för i hela sitt liv? Nånstans måste samhället ta hjälpsökande på allvar, om de är i frivård. Övertygad om att tragedin kunnat undvikas. Sen att många kvinnor blåser sina liv på män som bara nästan har ihjäl dem, det är en annan femma.

Sen sökte Lotta också vård på Sankt Görans psykakut. Enligt henne själv i FUP. Varför det? Det här fallet liknar ju inte psykologen som blev skjuten av sin exmake på en parkeringsplats. Man behöver inte vara psykskadad för att dö av en galen man. (Som vissa tror.) Utan att veta något, bara gissa, så mådde nog Lotta mycket sämre än vad vissa i tråden kan föreställa sig. Ingen har hennes journaler. Hon sökte alltså vård på akutpsyk. Det tror jag inte är representativt för misshandlade?
Senast redigerad av IQ130 2016-12-02 kl. 23:31.
Citera
2016-12-03, 10:28
Medlem
Jag är helt övertygad om att om den rätta viljan funnits hos våra politiker och makthavare att rädda kvinnor och barn som är offer till en galning - då hade dom kunnat göra det

Att 20 kvinnor mördas varje år och att deras barn, vänner, syskon, föräldrar måste leva vidare med denna fruktansvärda sorg - det är skamligt
Om jag var politiker så skulle jag skämmas för detta misslyckande

Att ha nollvision i brottet kvinnomisshandel liksom man har i trafiken borde vara en självklarhet

När det gäller trafiken så kan man klart och tydligt peka på insatser och åtgärder som har gjorts och görs för att nå nollvisionen:

först och främst börjar man med att erkänna problemet - att det finns dårar i trafiken som inte bryr sig överhuvudtaget om trafikregler eller att dom krockar eller kör över någon

Sedan planerar man hur man ska minska den skada och förödelse som dessa trafikpsykopater ställer till med
Och det handlar om enorma summor pengar...

I Lottas fall borde hon naturligtvis inte ha släppt in denna psykopat i sitt liv
Men nu blev det så - av olika anledningar
Men om Lotta inte hade gjort det så hade Martin bara letat upp ett annat offer och så hade det fortsatt att rulla på...

I rimlighetens namn ska det väl vara gärningsmannen som plockas undan och oskadliggörs - och inte som nu brottsoffret?
Det förvånar mig snart inte om Sverige börjar bygga "kvinnofängelser" dit man skickar kvinnor och barn som förföljs av sina män
För att männen inte ska lyckas ta död på dem
Citera
2016-12-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag är helt övertygad om att om den rätta viljan funnits hos våra politiker och makthavare att rädda kvinnor och barn som är offer till en galning - då hade dom kunnat göra det

Att 20 kvinnor mördas varje år och att deras barn, vänner, syskon, föräldrar måste leva vidare med denna fruktansvärda sorg - det är skamligt
Om jag var politiker så skulle jag skämmas för detta misslyckande

Att ha nollvision i brottet kvinnomisshandel liksom man har i trafiken borde vara en självklarhet

När det gäller trafiken så kan man klart och tydligt peka på insatser och åtgärder som har gjorts och görs för att nå nollvisionen:

först och främst börjar man med att erkänna problemet - att det finns dårar i trafiken som inte bryr sig överhuvudtaget om trafikregler eller att dom krockar eller kör över någon

Sedan planerar man hur man ska minska den skada och förödelse som dessa trafikpsykopater ställer till med
Och det handlar om enorma summor pengar...

I Lottas fall borde hon naturligtvis inte ha släppt in denna psykopat i sitt liv
Men nu blev det så - av olika anledningar
Men om Lotta inte hade gjort det så hade Martin bara letat upp ett annat offer och så hade det fortsatt att rulla på...

I rimlighetens namn ska det väl vara gärningsmannen som plockas undan och oskadliggörs - och inte som nu brottsoffret?
Det förvånar mig snart inte om Sverige börjar bygga "kvinnofängelser" dit man skickar kvinnor och barn som förföljs av sina män
För att männen inte ska lyckas ta död på dem

Varför skulle det vara våra “politiker och matkhavare” som borde rädda kvinnor som Lotta? Varför kan inte kvinnor som Lotta rädda sig själva genom att INTE välja en tung kriminell återfallsförbrytare och våldsverkare som partner?

Om man VET att någon är kapabel att döda och misshandla VARFÖR ska man ge den människa en andra chans? Vad är det som lockar I en människa som är sjuk I huvudet?

Dessa lottas borde köpa sig själva en bukett med rosor istället för att bli “manipulerade”..

Ditt resonemang lyder att ifall det inte var Lotta då var det någon annan kvinna.

Men detta resonemang FÖRUTSÄTTER att det ALLTID kommer att finnas kvinnor som släpper Martin I sitt liv. Och betalar med sitt liv – I värsta fall.

Varför kan inte nollvisionen vara att INGEN kvinna någonsin mera släpper honom I sitt liv?

DET borde vara målet. På det sättet skulle alla de kvinnor som Martin misshandlade ha sluppit sitt "öde".. Det är INTE skrivet i stjärnorna - det kan kvinnorna själva aktivt välja att avstå ifrån!

Tyvärr tror jag att en del kvinnor kommer själv aktivt att ta kontakt med honom även nu när han sitter i fängelse och alla vet vad han är kapabel till. . Sen kommer vi att läsa I tidningarna om dessa kvinnor och deras barn.. Precis som det var med Svartenbrandt..
Citera
2016-12-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slickeball

Du går inte över gatan utan att titta först noggrant till vänster höger vänster. Du väljer ett tillfälle när det verkar tryggt - inte när du ser en lastbil komma med full fart.

Samma sak i partnerval: du ska välja en partner som inte är kriminell eller verkar ha psykiska störningar/personlighetsstörningar. OM du vet att partnern är våldsam kriminell återfallsförbrytare - då går han fett bort. Och OM du märker att din partner har obehagliga karaktärsdrag som skrämmer dig (typ får raserianfall av små saker) - då går han fett bort.

Då har du redan undvikit 15 av de 17 fall där kvinnorna dödas av sin partner årligen.

I 1-2 fall per år kommer detta oväntat och överraskande utan varningstecken. Det är som att en tung lastbil plötsligt skulle dyka upp precis när du är halvvägs över gatan. Du hinner inte undan.. Men observera att detta ENDAST gäller 1-2 fall per år. I de absolut flesta fallen (15st) har man redan fått betydlig mängd med information angående gärningsmannen och hans psyke.

Det är INTE så som några här vill påstå dvs att det inte GÅR att undvika galningarna. Det går. Men en del av kvinnorna VILL INTE.. De vill leka med elden..
Citera
2016-12-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle det vara våra “politiker och matkhavare” som borde rädda kvinnor som Lotta? Varför kan inte kvinnor som Lotta rädda sig själva genom att INTE välja en tung kriminell återfallsförbrytare och våldsverkare som partner?

Om man VET att någon är kapabel att döda och misshandla VARFÖR ska man ge den människa en andra chans? Vad är det som lockar I en människa som är sjuk I huvudet?

Dessa lottas borde köpa sig själva en bukett med rosor istället för att bli “manipulerade”..

Ditt resonemang lyder att ifall det inte var Lotta då var det någon annan kvinna.

Men detta resonemang FÖRUTSÄTTER att det ALLTID kommer att finnas kvinnor som släpper Martin I sitt liv. Och betalar med sitt liv – I värsta fall.

Varför kan inte nollvisionen vara att INGEN kvinna någonsin mera släpper honom I sitt liv?

DET borde vara målet. På det sättet skulle alla de kvinnor som Martin misshandlade ha sluppit sitt "öde".. Det är INTE skrivet i stjärnorna - det kan kvinnorna själva aktivt välja att avstå ifrån!

Tyvärr tror jag att en del kvinnor kommer själv aktivt att ta kontakt med honom även nu när han sitter i fängelse och alla vet vad han är kapabel till. . Sen kommer vi att läsa I tidningarna om dessa kvinnor och deras barn.. Precis som det var med Svartenbrandt..

Diskussionen blir förstås väldigt polariserad på ett sånt här nätforum. Men om jag nu ska vara tråkig, så tycker jag att det finns något att hämta i "båda sidor".

Jag tycker också att det vore bra att ge ett så bra stöd till alla kvinnor som mött en våldsam man att de inte går in i en relation med honom. Jag tycker samtidigt att alla Martin hör hemma i fängelse. Det finn i mina ögon ingen motsättning i det.
Citera
2016-12-04, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Diskussionen blir förstås väldigt polariserad på ett sånt här nätforum. Men om jag nu ska vara tråkig, så tycker jag att det finns något att hämta i "båda sidor".

Jag tycker också att det vore bra att ge ett så bra stöd till alla kvinnor som mött en våldsam man att de inte går in i en relation med honom. Jag tycker samtidigt att alla Martin hör hemma i fängelse. Det finn i mina ögon ingen motsättning i det.

#sno brukar med förkärlek jämföra hur människor tittar både till höger och vänster innan man går över vägen på ett övergångsställen. Därmed lägger ansvaret på fotgängare. Inte föraren av bilen. Så ser inteå lagen på det. Föraren har skyldighet att lämna företräde.

Sedan överför hen samma logik på kvinnor som mördas av våldsbenägna, i detta fall, notorisk våldsverkare. Brottsoffret. Lotta. Är den skyldiga enligt samma logik. Hon borde insett att han var våldsverkare och psykopat.

Så ser inte lagen på detta heller.

TR har dömt honom till Livstids fängelse för ett oerhört brutalt mord. Som jag är övertygad kommer att bestå genom alla instanser.

Han skulle inte varit på fri fot alls.

När det gäller trafikolyckor har vi nollvision. Det tar samhället hand om genom bl.a. bilbesiktning, viltstängsel, skilda körfält, nykterhetskontroller, trafikregler, bälteskontroller osv.

Enligt statistik är fordonsföraren i 3/4 av olycksfallenå en man. Vilket i sig inte har någon betydelse.

Jag utgår från att dom bilar jag möter har en godkänd förare bakom ratten.

Självklart skall det också vara så när jag vandrar på gatorna.
Senast redigerad av Remark 2016-12-04 kl. 01:44.
Citera
2016-12-04, 11:24
Medlem
Solglittrets avatar
Egentligen borde det ju vara så att båda sakerna vore bäst: kvinnor undviker våldsdömda och inga våldsmän ska vara ute i samhället.
Inget utesluter ju att båda brottsförebyggande åtgärderna sker samtidigt.

Nu är det dock så att den som har mest att förlora om en våldsdömd dödar sin kvinna - ju onekligen är BO. Precis som fotgängaren som går ut i gatan när den berusade bilföraren kommer blir mest skadad. Innan vi har alla, precis alla våldsamma misshandlande män bakom galler - liksom alla påtända bilförare - måste vi se oss för.

Därför - och just därför - borde det ligga i alla kvinnors och fotgängares intresse att vara försiktiga. I detta ingår att man INTE riskerar liv o hälsa med umgänge med en våldsdömd som slår o hotar. Precis som man inte - trots att man har "rätt" - går rakt ut på övergångsstället när en bil vansinneskör mot en.
Det handlar om sunt förnuft, streetsmartness och klokhet.
I djurens värld överlever de kloka honorna o deras ungar, de som kontrollerar o undviker fara.

Nu gjorde inte 41-åriga Lotta det - tvärt om hon ville ha umgänge, framtid o barn med denne man som redan misshandlat o hotat henne flera gånger. Hur hon tänkte och resonerade o vilka hennes bevekelsegrunder var kan vi bara spekulera om.

Men vi borde kunna enas om att det var väldigt dumt gjort. Att hon tänkte fel o naivt o att hon, precis som vi andra, borde sett o förstått faran. Och att andra kvinnor borde se Lottas lek med elden som att varnande exempel på hur illa det kan gå när man kliver rakt ut framför den framrusande bilen -även om det är ett övergångsställe.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-04 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in