Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-19, 11:58
  #1
Medlem
uNderdog_101s avatar
Har fiber inkopplat i hemmet (sitter en "CTS HES-3106-PLUS" på väggen, gissar att det är en mediaomvandlare) och ska beställa Telia Fiberbredband och IPTV. På beställningssidan där man väljer hastighet, TV-box m.m. är router bara ett tillval som som är urkryssat (Netgear R6220), så jag antar att de inte kommer skicka med nån ohemul jävla "smart" router, så att jag kan använda min Asus RT-N66U.

Kommer det bara vara att koppla in TV-boxen i rätt uttag och min router i sitt och sedan köra på?

Ska också skaffa såna där "trådlös TV" lådor (Technicolor TG234), antar att de ska kopplas till TV-uttaget på Medieomvandlaren/switchen (CTS-lådan, kallar den switch hädanefter) och sedan ska andra lådan kopplas till tv-boxen.
Kan man koppla in annan utrustning i dom så att de kan gå online, eftersom de har två uttag på baksidan? Funkar det att surfa vanligt genom switchens TV-uttag?
__________________
Senast redigerad av uNderdog_101 2016-11-19 kl. 11:59. Anledning: Stavfel
Citera
2016-11-19, 12:46
  #2
Medlem
Lan port 2 på din mediabox är en 3play port så om du har mer än en tjänst, dvs om du har både Internet och tv så kan du koppla in din router i det uttaget och därefter dra allting från routern.
Citera
2016-11-19, 13:19
  #3
Medlem
Det stämmer så som du skrivit innan. Eftersom du har stadsnät med taggade portar går det inte att göra som ovanstående skrev. Varje vlan har ett eget IP. Det kommer därför inte gå att koppla tvboxen/tg234 i din router.
Citera
2016-11-19, 13:37
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfriend
Det stämmer så som du skrivit innan. Eftersom du har stadsnät med taggade portar går det inte att göra som ovanstående skrev. Varje vlan har ett eget IP. Det kommer därför inte gå att koppla tvboxen/tg234 i din router.

I många av stadsnäten använder Telia sin egen router och kopplar TV till den även om nätet i sig har möjlighet att köra taggade portar på medieomvandlaren. Andra nät har fria portar där man kan välja vilken port man vill till vilken tjänst man vill. Portarna konfigureras automatiskt beroendes på vilken utrustning som pluggas in.
Citera
2016-11-19, 19:11
  #5
Medlem
uNderdog_101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfriend
Det stämmer så som du skrivit innan. Eftersom du har stadsnät med taggade portar går det inte att göra som ovanstående skrev. Varje vlan har ett eget IP. Det kommer därför inte gå att koppla tvboxen/tg234 i din router.

Så det blir bara att koppla routern i uttag 1 och TV-boxen i uttag 2, så ska det fungera?

Hur blir det min andra fråga, om TG234orna? Kommer jag kunna koppla in annan utrustning i bak på dem så att de kommer ut på nätet genom uttag 2?
Citera
2016-11-19, 20:03
  #6
Medlem
paerras avatar
Har Telia fiber med IP-TV

Har du asus router går denna att använda istället för Telias i port 4 på routern.
Gammal tråd men fungerar bra ännu http://m.sweclockers.com/forum/trad/...nan-utrustning


Alternativet är att använda Telias router eller koppla in tv i uttag nr 2 på mediaomvandlaren
Citera
2016-12-01, 22:25
  #7
Medlem
uNderdog_101s avatar
Hur snabba är dem på att aktivera fiberlådan och avaktivera telejacksmodemet?
När jag beställer fiber från Telia, hur snabbt aktiverar de switchen, och när stänger de av den gamla telejacksuppkopplingen? Skulle suga sådär lagom om jag blir av med uppkopplingen ett tag.
Citera
2016-12-02, 07:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Hur snabba är dem på att aktivera fiberlådan och avaktivera telejacksmodemet?
När jag beställer fiber från Telia, hur snabbt aktiverar de switchen, och när stänger de av den gamla telejacksuppkopplingen? Skulle suga sådär lagom om jag blir av med uppkopplingen ett tag.
I normalfallet krävs att du/ni tecknar ett nytt abonnemang för fiberanslutningen. Och den "processen" kan ju innehålla såväl bryåkratiska som tekniska fördröjningar/hållpunkter.

Den gamla (xDSL ?) anslutningen fungerar (och faktureras) då till det datum er uppsägning träder i kraft. Dvs mot en mindre extrakostnad kan du fortsätta på nuvarande sätt ända tills fibern verkligen levererar något du vill ha. (Läs på om uppsägningstiden/perioder osv för att slippa onödiga Teliainkomster.)

I vissa av Telia utsedda avvecklingsbygder för koppar, så kan de försöka synkronisera aktiviteterna, men det handlar mer om ord/information än den praktiska verksamheten. Lyssna till hot/varningar och misstro löften.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback