2016-08-19, 21:04
Medlem
dopefkrs avatar
Hej!

För en vecka sedan efter en kväll ute vaknade jag till med en vanlig bakfylla, problematiken kom mot kvällen då jag kände mig otroligt konstig i hela magen egentligen, och så var hela veckan fram tills igår då vandrade liksom smärtan mer eller mindre ner snett till höger om naveln & precis ovanför ljumsken.

Igår var jag även inne på akuten & förklarade mig, dom tog blodprov & kände på magen och de visade sig vara bra men jag fick ju ont när han tryckte där han tryckte, jag sa att mina toa vanor inte varit helt ok de senaste och jag fick något laxerande medel utskrivet som jag prövat och jag känner att jag tömt mig helt okej men smärtan kvarstår.

Min smärta känns inte alls när jag sitter ner, men så fort man trycker där kommer det. Känner mig dessutom halvt illamående om de går att säga så, har ingen feber, aptiten är det inga problem med heller. Men så fort jag reser mig är de som ett obehag på den sidan och någon liten smärta som sticker till ibland.

Vad ska man anta att de kan vara?
Citera
2016-08-19, 21:30
Medlem
mutemes avatar
Akuten tyckte kanske att du inte uppfyllde dom klassiska, "akuta" "kraven", typ illamående, uppkastningar, feber, frosa, dålig eller ingen aptit.

Din skumma känsla i magen känner jag igen mig i. Hade så i runt en vecka också. Sen vaknade jag morgon och allt sa bara pang.

Åk in igen. Inte så kul en fredagskväll iofs, lär vara låång väntetid. . Min syrra fick åka in ett par gånger innan dom tröttnade och tog bort den i alla fall. Inget större ingrepp om man inte låter det gå för långt.

Fick du ett finger upp i rumpan, eller kände dom bara på magen?
Citera
2016-08-19, 21:35
Medlem
dopefkrs avatar
Det är de jag misstänker också, känns någonstans att de inte står rätt till. Känns liksom uppblåst/inflammerat eller någon form av typ tryck där hela tiden.

De är just den jag oroar mig för också att allt de här är en varning och att de bara ska smälla till & spricka typ, vore inte super skönt.

De är tråkigt att man inte blir tagen på allvar, att man ska behöva tjata sig till vissa jävla undersökningar för att dom ska göra sitt jobb ibland..

Dom kände bara på magen, jag klarar nog av de mesta. Fallskärmshoppning, dykning med hajar & bungyjump men ett finger där & min hjärna säger " stopp! " och kniper igen tyvärr, man hade nog fått svar på mycket om dom fick de
Citera
2016-08-19, 22:22
Medlem
Misstänkt blindtarmsinflammation undersöker man med ett finger upp i därbak. Om de inte ens gjorde det på dig så betyder det nog att de inte ens misstänkte att det är blindtarmen.
Eftersom dom är proffs och vi som famlar runt på FB oftast är amatörer, så skulle jag nog lugna mig och lita på de besked du fick där. Eller boka en tid på vårdcentralen för en extra koll.
Citera
2016-08-19, 23:45
Medlem
Jag hade åkt in och krävt en ordentlig undersökning. De har börjat göra så att de skickar hem folk för att bli av med dem och tar inget ansvar. Det är du som dör om det är blindtarmsinflammation - inte dom - de kvitterar ut sin lön som vanligt och är glada.

Råd: Åk hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Hade en kompis som gick till läkare två gånger med motsvarande symtom. Hemskickad. Plötsligt efter cirka en vecka dog hon på toaletten av brusten blindtarm.
Du åker inte dit för att visa att du är trevlig utan för att få en ordentlig bedömning, helst nedskriven på papper med den bedömande läkarens signatur.
Citera
2016-08-20, 00:33
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Misstänkt blindtarmsinflammation undersöker man med ett finger upp i därbak. Om de inte ens gjorde det på dig så betyder det nog att de inte ens misstänkte att det är blindtarmen.
Eftersom dom är proffs och vi som famlar runt på FB oftast är amatörer, så skulle jag nog lugna mig och lita på de besked du fick där. Eller boka en tid på vårdcentralen för en extra koll.
Dom känner i röven för att kolla om det är en förstoppning och alltså inte för att ställa diagnosen blindtarmsinflammation. Finger i rumpan får du alltid när du söker vård för buksmärtor, svåra som lätta.
Citera
2016-08-20, 08:03
Medlem
dopefkrs avatar
Tacksam för svaren, tänkte att jag beger mig mot akuten idag för att förhoppningsvis bli röntgad & få ett svar, hör av mig när jag vet hur de gått!
Citera
2016-10-24, 21:15
Bannlyst
Citat:

Sticker någon upp ett finger hit så kommer jag kraftigt ifrågasätta kompetensen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blindt...ermiformis.svg
Citera
2016-10-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Sticker någon upp ett finger hit så kommer jag kraftigt ifrågasätta kompetensen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blindt...ermiformis.svg

Jag har varit med om det och känner andra också. Det är så dom gör som standard, eller gjorde för några år sedan. Det är ju beskrivet på wikipedia också. Idag kanske ultraljud eller MR är vanligare.
Men jag lovar dig att om du är i det läget med blindtarmen så spelar det ingen roll om de trycker upp en fotboll därbak, du har något värre att tänka på just då.

Undrar hur det gick för TS?
Citera
2016-10-24, 22:27
Bannlyst
Citat:
Jag har varit med om det och känner andra också. Det är så dom gör som standard, eller gjorde för några år sedan. Det är ju beskrivet på wikipedia också. Idag kanske ultraljud eller MR är vanligare.
Men jag lovar dig att om du är i det läget med blindtarmen så spelar det ingen roll om de trycker upp en fotboll därbak, du har något värre att tänka på just då.

Undrar hur det gick för TS?

Standard? Jag vet inte vart dina blindtarmskompisar undersöker sin blindtarm, men några fingrar i röven låter mer som dina fantasier. Inte fel i sig. Med fantasier.
Citera
2016-11-30, 01:25
Medlem
dopefkrs avatar
Hej alla ber om ursäkt för inaktivitet.

Jag har genomgått rektoskopi & Koloskopi efter mitt akutbesök.

Det man kunde komma fram till efter jag i några månader envisats med mitt psyke att låta någon stoppa in ett finger i rumpan var att jag hade inre hemorrojder.

Hade en period svårt att gå på toan och lasta av mig helt utan att de kändes som att något sprack så detta har irriterat tarmarna, därav magsmärtorna, man kunde se att tarmarna var irriterade via undersökningarna.

Fick en salva som har använts flitigt och jag känner mig faktiskt återställd igen.

Till alla där ute som någonsin är rädd eller orolig över att få något i ändtarmsöppningen så kan jag gott säga att de gör inte ont, det är en ovanlig känsla helt enkelt, helt smärtfri. Det enda som upplevdes som smärtsamt var när det pumpades in luft i tarmarna, de känns som man ska skita ner sig rent ut sagt men så fort dom drar ut de är allt återställt, man pruttar några timmar efteråt.
Citera
2016-11-30, 01:54
Medlem
SvartaBjorns avatar
Skönt att höra!

Ock tack för återkopplingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem