• 1
  • 2
2016-11-29, 21:55
Medlem
bananasplit99s avatar
Hejsan. För att göra en lång historia kort: Jag har ungefär 12 000 kronor på kontot. Jag har 6000 i hyra. Som ska betalas före 25 varje månad. Igår började jag jobba! Men är timanställd.. Så kommer få drygt 13 000 efter skatt. Men grejen är ju att jag kommer först få ut en hel månadslön i januari. Det är lugnt att leva på pengarna jag har över efter decembers hyra (6 000) tills januaris månadslön. Men skulle vara väldigt bra att kunna låna 6 000 för att täcka hyra så det hela blir rätt. Det känns inte stabilt alls att få lön och betala hyra samma dag.

Frågan jag har är att hur lånar jag 6000 bäst? Är det bara att gå till min storbank? Vet ju hur lätt idioter från på lyxfällan och sånt lätt får lån. Jag har inte några tidigare betalningsanmärkningar utan bara lite studieskulder.

EDIT: Fattar att det i grund och botten är jävligt dåligt med sånna här lån, men tycker det är det enda vettiga i min situation. I övrigt är jag snål av mig och har hyffsad koll på ekonomin. Men det har varit lite trasligt med dumpad av flickvän och sånt som föranlätt att jag sitter där jag sitter
Senast redigerad av bananasplit99 2016-11-29 kl. 22:02.
Citera
2016-11-29, 22:02
Medlem
Prata med hyresvärden om det kan vänta en månad bara den här gången. Fråga jobbet om du kan få förskott. Det är för övrigt ingen annan än banken som kan svara på om du får lån från dem. I absolut värsta fall kan du ju ta ett smslån.
Citera
2016-11-29, 22:02
Medlem
SvartaBjorns avatar
Ett förslag är att koppla en kredit till ditt lönekonto.
Utnyttjar du den inte så kostar det inget, ligger du pyrt till en månad så tickar räntan.

På så sätt kan du få iväg hyran i tid och "låna" några dagar bara.

(Känner att jag uttrycker min lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar.)
Citera
2016-11-29, 22:03
Medlem
Du vill altså låna för att inte behöva betala sent?

Ring din hyresvärd och be dom flyta fram datumet för betalning. Förfallodatum den 25e skulle jag aldrig acceptera. Borde vara den sista i månaden. Ring dem och be dom flytta fram december månads inbetalning och framtida. Vips så räcker dina pengar.
Citera
2016-11-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Förfallodatum den 25e skulle jag aldrig acceptera. Borde vara den sista i månaden.
Varför inte? Har man koll på sin ekonomi ska inte det vålla några som helst bekymmer.
Citera
2016-11-29, 22:06
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Du vill altså låna för att inte behöva betala sent?

Ring din hyresvärd och be dom flyta fram datumet för betalning. Förfallodatum den 25e skulle jag aldrig acceptera. Borde vara den sista i månaden.
Det är en andrahandslägenhet i Stockholm och ägaren är väldigt pedant... Liksom efter hyran har jag 7000 kvar att leva på. Då har jag budgeterat att leva på 5000 och spara 2 000 i mån.
Citera
2016-11-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Det är en andrahandslägenhet i Stockholm och ägaren är väldigt pedant... Liksom efter hyran har jag 7000 kvar att leva på. Då har jag budgeterat att leva på 5000 och spara 2 000 i mån.
Ja har du ingen du känner du kan låna av får du väl helt enkelt knata till banken och fråga. Får du nej får du ta ett smslån. Simple as that.
Citera
2016-11-29, 22:09
Medlem
Är det inte enklare stt gå till föräldrar eller en riktigt god vän och förklara läget? Då kan du säkert få betala tillbaka utan ränta också.
Citera
2016-11-29, 22:10
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ett förslag är att koppla en kredit till ditt lönekonto.
Utnyttjar du den inte så kostar det inget, ligger du pyrt till en månad så tickar räntan.

På så sätt kan du få iväg hyran i tid och "låna" några dagar bara.

(Känner att jag uttrycker min lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar.)
Tror jag förstår vad du menar Iaf kommer jag fatta mera exakt när jag läst på och snackat med banken. Är det här någon standardtjänst som finns hos storbankerna?
Citera
2016-11-29, 22:13
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Är det inte enklare stt gå till föräldrar eller en riktigt god vän och förklara läget? Då kan du säkert få betala tillbaka utan ränta också.
Min relation med föräldrar och familj är väldigt dålig av olika skäl. Några direkta vänner som kan låna ut pengar vet jag faktiskt inte. Tänker i främsta fall gå till min bank och sen får de säga vad som gäller. Om det inte fungerar hos någon storbank får jag söka bland bekanta, även om jag tycker det känns väldigt jobbigt och skäms. Men men... Nånstans borde det lösa sig.
Citera
2016-11-29, 22:53
Medlem
valter-eggons avatar
Den du hyr av lär ha den sista i månaden som denne skall betala. Att du ska betala 5-6 dagar före det är ju jättekonstigt. Alla vet att lönen kommer den 25:e så att du betalar 26 eller 27 kan verkligen inte vara orimligt.
Citera
2016-11-29, 22:57
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varför inte? Har man koll på sin ekonomi ska inte det vålla några som helst bekymmer.
Det är bara en helt onödig avvikelse. Jag hade ett autogiro som drogs 5-10 i månaden. Jag sade upp det och tog pappers fakturor istället. Nu har de faktiskt ändrat sig och drar den sista i månaden istället.

Det handlar helt enkelt om att man vill veta typ den 3:e i månaden vad man har kvar den månaden. Inget konstigt med det. Sen kan man gå på i evigheter om att diskutera hur man ska planera sin ekonomi men så ser inte verkligen ut för väldigt många.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in