Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-26, 09:50
  #1
Medlem
degtobbes avatar
Har under ett tag velat besöka Kuba (möjligen p.g.a. otillgängligheten), enligt några polare tar det en jävla tid att fixa tillstånd och att man måste besöka ambassaden? Är det någon som kan det här eller t.o.m. har personlig erfarenhet?
Citera
2016-01-26, 10:11
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av degtobbe
Har under ett tag velat besöka Kuba (möjligen p.g.a. otillgängligheten), enligt några polare tar det en jävla tid att fixa tillstånd och att man måste besöka ambassaden? Är det någon som kan det här eller t.o.m. har personlig erfarenhet?


Kuba börjar öppna sig mer och mer, men du måste ha visum så ring Ambassaden för att fråga hur du ska gå till väga och se hur lång processen är.
Mitt tips är absolut att göra det nu, inom några år är säkerligen Kuba helt överexponerat.
Citera
2016-01-26, 10:16
  #3
Medlem
Inget konstigt alls. Man skickar in en kopia på sitt pass, betalar avgiften ( sist jag åkte var det 600:-) och sen tar den knappt en vecka innan man får det.
Citera
2016-02-01, 17:37
  #4
Medlem
Är det som jag fått för mig och läst mig till att de glider runt i gamla bilar osv?
Citera
2016-02-02, 12:10
  #5
Medlem
gsuss avatar
Hej,
Jag var där för 3 år sedan, och då flög vi med Air Canada från Toronto.
Då behövde vi inte göra något speciellt, utan fick genom våra flygbiljetter ett visum som vi fyllde i på planet till Havanna (likt när man reser till USA).

Det är säkert fler flygbolag som har det så, kan vara värt att kolla upp.

Se bara till att ha ett bevis på att du innehar sjukförsäkring med dig (går att få utav försäkringsbolaget), annars stöter du på patrull redan på flygplatsen.
Citera
2016-02-23, 23:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Är det som jag fått för mig och läst mig till att de glider runt i gamla bilar osv?

Det finns ganska gott om amerikanska bilar från främst 50-talet. Många är till yttre ganska fina, när man tittar lite närmare ser man hur de är lagade efter bästa förmåga. Det är ju som bekant lite svårt att fixa fram reservdelar, bl a beroende på USAs embargo. Motorerna är ofta inte original. Sedan finns givetvis en hel del rullande vrak. Antalet moderna bilar är få, av dessa är de flesta statsägda företagsbilar.

Väldigt många av dessa jänkarbilar används som taxi.
Citera
2016-03-14, 21:04
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Verkar vara en riktigt skön ö att besöka...

Min syster o hennes kille kom nyss hem därifrån, jag fick lite cigarrer, mynt o en Che Guevara-keps... Alla bilder hon hade tagit på bilar var på gamla amerikanare, samt lite Lada o sånt. De reser mycket o har varit runt i Karibien, men säger att detta var den bästa resan.

Det är som PatricHbg säger, man måste ha visum, o detta skaffade min syster o hennes kille från ambassaden för 600 kr. Men sen erbjöd de på flyget samma visum för typ 150 kr. Men det är nog bäst att höra med ambassaden eller resebolaget först.
Citera
2016-04-27, 16:50
  #8
Medlem
Vi var i Kuba förra året. Inget krångel alls. Vi gjorde det via ambassaden för det var billigare. Men du kan fixa det på internet också!
Citera
2016-04-29, 01:33
  #9
Medlem
hfyyrs avatar
Kuba var det inga som helst problem att åka till. Jag fixade mitt visum på flygplatsen i Cancun, hos flygbolaget som jag åkte med. Hörde också att man måste kunna visa upp bevis på att man har en reseförsäkring(hade det), men jag behövde aldrig visa något sådant intyg. En jag träffade som hade varit där tidigare än mig sa att man kunde köpa en försäkring på flygplatsen för typ 6 dollar. Frågade personalen på flygplatsen i Havanna om försäkringar men fick inget ordentligt svar.

Vad det gäller de amerikanska bilarna så ska man nog inte romantisera för mycket över de; det finns lika mycket gamla ryska bilar, plus att avgaserna de spyr ut sig är inte en fröjd för andningsorganen.

Intressant land dock, men väldigt annorlunda.
Citera
2016-11-26, 17:04
  #10
Medlem
Kuba har i och med Castros död utropat 9 dagars landssorg, vet någon om detta innebär deras ambassad i Sverige också?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2678369

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback