Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-25, 05:20
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

När tror ni det är smartast att köpa en macbook 12 tum? När på året, vilket år etc? :P

Jag har aldrig haft en macbook och har velat ha just denna sen jag såg den första gången.

Var i cykeln är vi nu? Kommer den snart bli billigare? Är det dumt att kpa den u för du får betala mycket för något äldre?

Kommer ha den i 3 år sedan till jag pluggat färdigt.
Citera
2016-11-25, 07:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

När tror ni det är smartast att köpa en macbook 12 tum? När på året, vilket år etc? :P

Jag har aldrig haft en macbook och har velat ha just denna sen jag såg den första gången.

Var i cykeln är vi nu? Kommer den snart bli billigare? Är det dumt att kpa den u för du får betala mycket för något äldre?

Kommer ha den i 3 år sedan till jag pluggat färdigt.

Vad är anledningen till att du vill ha just en MacBook 12" när det i de flesta fall är smartare att köpa en MacBook Pro 13" eller kanske en Air?

MacBook 12" är förvisso en bra dator för de som sätter portabiliteten i absolut första hand, då den är sanslöst liten o nätt etc. Men den är ju inte så kraftfull så det kanske blir ett problem om man vill göra nåt mer än att bara titta på bilder och hantera dokument etc. Då kan en Air 13" eller ennu hellre en Pro 13" vara ett klart bättre alternativ utan att det blir så himla mycket större eller tyngre.

När det är bäst att köpa är inte så lätt att sia om, kanske nu under reorna inför jul, kanske i mellandagsrean, eller nån annan tidspunkt. Man får försöka hålla ögonen upp och söka på nätet för att se om t ex. Elgiganten Mediamarkt etc har någon passande modell till reapris.
Citera
2016-11-25, 08:04
  #3
Medlem
När dollarn kostar 6kr eller aldrig.
Citera
2016-12-21, 00:55
  #4
Medlem
Siddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
...
Men den är ju inte så kraftfull så det kanske blir ett problem om man vill göra nåt mer än att bara titta på bilder och hantera dokument etc.
...
Varför skriver du så? Den är tydligen kapabel till att göra mer saker än bara titta på bilder och hantera dokument. Vet ej vad som inkluderar i ditt etc men det ska vara klart godkänt att arbeta med t.ex. Adobe program som photoshop, illustrator och indesign. Lightroom kan det lagga lite med effekter på tunga bilder samt export av dessa tar lite extra tid.

Däremot är det inte avsett till 3D rendering men Sketchup ska det gå bra så länge det inte handlar om tunga projekt med typ hundratusen polygoner.
Det ska även gå fint att redigera video i HD, inte 4k. Men renderingen lär ta extra tid eftersom processorn är svag.

Värt att tänka på också är att Air inte har retina skärm
__________________
Senast redigerad av Siddan 2016-12-21 kl. 01:05.
Citera
2016-12-21, 06:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Varför skriver du så? Den är tydligen kapabel till att göra mer saker än bara titta på bilder och hantera dokument. Vet ej vad som inkluderar i ditt etc men det ska vara klart godkänt att arbeta med t.ex. Adobe program som photoshop, illustrator och indesign. Lightroom kan det lagga lite med effekter på tunga bilder samt export av dessa tar lite extra tid.

Däremot är det inte avsett till 3D rendering men Sketchup ska det gå bra så länge det inte handlar om tunga projekt med typ hundratusen polygoner.
Det ska även gå fint att redigera video i HD, inte 4k. Men renderingen lär ta extra tid eftersom processorn är svag.

Värt att tänka på också är att Air inte har retina skärm


Det var ungefär så jag menade men med en förenklad formulering, alltså att den klarar det mesta folk normalt gör förutom tyngre saker då dess klenare hårdvara ger sig till känns med t ex att saker tar längre tid än på en kraftfullare pjäs. Apple har ju i denna dator siktat i förstahand på portabiliteten vilket tilltalar många som sällan eller aldrig gör tunga saker med sin laptop, typ resande folk och då tänker jag inte på zigenare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback